33,729 læst ·
95 svar
34k læst
95 svar
Nybyggeri - fuskeri?! Bliver vi snydt? Bekymret!!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
Jeg undrer mig over, hvordan de har gjort med grunden. Tidligere skulle jo bjælken optage lasten, sørgede man for at forstærke grunden under den nu bærende væg?Mikael_L sagde:
enstegstätade facader er en af de bedste konstruktioner, der findes, det ved alle i branchen, hvis man gør det på korrekt måde. Eller mener du, at en pudset murkonstruktion er dårlig fra et fugtsynspunkt? Dog er den type, du nævner, et dårligt eksempel på en enstegstätad konstruktion.Mikael_L sagde:
men jeg fastholder, at korrekt enstegstätat konstruktion er meget, meget god. alle enstegstätade er som sagt ikke tyndpuds på cellplast.
sten, mur, beton osv. er godt.
En bærende indervæg af denne type i enfamiliehuse plejer at have en linjelast på ca. 10kN / meter. Det er mindre end halv linjelast som ydervæggene giver i de fleste snezoner i Sverige.Kallebo sagde:
Ikke desto mindre er lidt forstærkning under / i pladen at foretrække, dog behøver det ikke være fuldt så kraftigt som kantbjælkerne.
Jeg har to bærende vægge for bjælkelag med 10 meters spændvidde, og 6,5 meter bredde på kommende overetage der, så linjelasten bliver under 5kN / m, så jeg lagde bare en strimmel armeringsmåtte ekstra der, hvor hovedvæggene skal være, helt uden at regne på noget eller tjekke noget.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
Hvis man skriver hvad der står i fabrikantens monteringsinstruktion, så er det ifølge mig ikke noget man "tror". - bare som et eksempel.shomakie sagde:Om nu nogen spørger om så vigtige ting som en huskonstruktion så synes jeg ikke, man skal gætte og skrive ting, man "tror". Ts vil have dette korrekt konstrueret, og derfor må folk med lidt erfaring udtale sig korrekt. Det er bare min mening. Det er en helt anden ting, hvis man spørger "hvordan skal jeg bygge mit køkken".
Hvis du bare er ude efter at provokere, må du være forberedt på, at vi tager dig for, hvad du skriver.hul sagde:enstegstætede facader er en af de bedste konstruktioner, der findes, det ved alle i branchen, hvis man gør det på korrekt måde.
Eller mener du, at en pudset murkonstruktion er dårlig ud fra et fugtsynspunkt?
Dog er den type, du nævner, et dårligt eksempel på en enstegstætet konstruktion.
men jeg fastholder, at korrekt enstegstætet konstruktion er meget meget god.
alle enstegstætede er som sagt ikke tyndpuds på cellplast.
sten, mur, beton osv er gode
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
Jeg havde ikke set det med glespanelen i loftet, den går omlap i stedet for at fuges på en tagstol. Ikke set den udførelse før.absolutjohan sagde:Er det kun mig der lægger mærke til hvordan de har fuget glesan i loftet?
I vil nok bemærke hvor plastikken ikke er tætnet som den skal, når huset skal trykprøves!
Fuger man gipsen som de har gjort over karme og vinduer, vil I garanteret få revner der efter et år i farven eller tapetet.
Man har altid plast eller syltætning under syllen på indvendige vægge...
[billede]
Skal man have gipsplader i loftet og vil have gipspladens samling midt på en sådan gles, bliver det jo svært. Skal man have panel, er det jo et mindre problem.
Senest redigeret:
absolut kan tage kritik men håber det gælder for begge veje.Mikael_L sagde:
det er lidt det, jeg vil frem til, at det føles lidt på dette forum, som om man stræber efter at kritisere håndværkere/virksomheder direkte og så hårdt som muligt uden i alle tilfælde at have noget på foden.
man skal være opmærksom på, at et og samme arbejde kan udføres på masser af måder men stadig være korrekt.
for eksempel. plasten som er nævnt meget i denne tråd. der findes utroligt mange måder at montere den på, som er korrekt.
monteringsanvisning fra en enkelt leverandør betyder ikke, at det er det eneste korrekte, der findes masser, som er godkendt.
så er der selvfølgelig bedre og dårligere godkendte monteringer af samme ting men så er det faktisk op til ordregiveren at specificere i kontrakten, hvad man vil have.
for håndværkere er en profitdrevet virksomhed og man må forstå, at de gør det, der går hurtigt og bliver godt.
så forstår jeg, at du synes, jeg er subjektiv, fordi jeg arbejder i branchen. vil dog tilføje, at jeg arbejder for en af de større virksomheder i sverige, så er ikke involveret i husbyggeri direkte overfor privatpersoner som i dette tilfælde handler om.
@catherineb
Jeg har forsøgt at gennemgå billederne.
(Det ville være bedre, hvis du ikke reducerede dem så meget, så det bliver lettere for os at zoome ind på smådetaljer).
Jeg har ikke set noget andet end det, der allerede er skrevet om. Jeg så f.eks. den mistænkeligt sammensatte letvægtsplade i loftet, men nogen anden nåede at nævne det før mig ...
Det jeg ser, får mig ikke direkte til at hoppe op og skrige, at byggeriet skal stoppes omgående. Alt ser ikke perfekt ud, men samtidig ikke specielt meget værre end hvad man har set på mange middelmådige byggerier.
Pladen ser ud til at være støbt af amatører. At få en så dårlig overflade er næppe muligt, hvis man tidligere har lavet nogle plader og har det nødvendige udstyr.
Det føles som om jeg selv ville have fået det bedre, selvom jeg kun har været med til at støbe to gange.
Så kan man undre sig over, hvordan alt andet blev.
Er det kun overfladen, der er ujævn, men nogenlunde plan og i niveau, så gør det i praksis ikke så meget, lidt afhængigt af hvilken gulvbelægning der så er tiltænkt. Men jeg håber, at alt andet med pladen blev som det skulle.
Plasten ved vinduerne kan gøres meget bedre, som de nu har gjort det, er det nærmest umuligt at få det totalt tæt.
På den anden side er utætheden, der i så fald opstår, i praksis ingen større fare, hvis de bare gør så godt, som det er muligt med resten. Det er lidt unødvendigt, at de ikke plastede ordentligt ind og satte fugelist, før vægpladen blev sat op.
I garagen fusker jeg selv lidt på denne måde, men i huset gjorde jeg det efter "best practice".
Gipspladerne er dårligt skåret og imod alle de kendte gipspladeproducenters instruktioner. Det behøver ikke at blive noget stort problem, men risikoen for at maling/tapet i fremtiden revner op fra hjørnet af vindue/dør direkte op mod loftet er mange gange større nu.
Denne fejl er dog lidt almindelig blandt alle stressede byggere, der ignorerer anbefalingerne.
Koblingsdåserne har udskruelige ringe (desuden udskiftelige til endnu dybere ringe. VP-2-dåser, så vidt jeg kan se...)
Så montagen er ok i så fald. Det vigtigste er, at kanten på dåsen ligger nogenlunde mod pladen på bagsiden i hullet.
Letvægtspladerne i loftet er mærkeligt sammensatte. Afhængigt af hvilket loft det så bliver, er det alt fra betydningsløst til problematisk.
Spændvidden på den lange del af bjælkelaget over køkkenet er for lang til 45x220. Men konstruktøren har fordoblet disse bjælker, og uden at regne på det, tror jeg, at dette er tilstrækkeligt, da den overskydende længde på bjælkelagsfaget kun er omkring 1/2 meter, hvilket jeg mener, at det dobbelte bøjningsmoment burde klare.
Den bærende væg mod midten synes jeg er lidt for dårligt udført. Afstivningen oven over fordelerskabet burde have været en stående regel, gerne 220x45. Og så undrer jeg mig over, om syllen har støtte mod gulvet på højre side af fordelerskabet (højre i billedet, der er her i tråden). Ellers ser det godt ud der.
Spørgsmålet er, om ikke det mest bekymrende er, at andre fagfolk går rundt og meddeler jer, at de synes, det ser mærkeligt ud. Det sidder ret langt inde at begynde at kritisere de andre på et byggeri overfor kunden. :eek:
Jeg har forsøgt at gennemgå billederne.
(Det ville være bedre, hvis du ikke reducerede dem så meget, så det bliver lettere for os at zoome ind på smådetaljer).
Jeg har ikke set noget andet end det, der allerede er skrevet om. Jeg så f.eks. den mistænkeligt sammensatte letvægtsplade i loftet, men nogen anden nåede at nævne det før mig ...
Det jeg ser, får mig ikke direkte til at hoppe op og skrige, at byggeriet skal stoppes omgående. Alt ser ikke perfekt ud, men samtidig ikke specielt meget værre end hvad man har set på mange middelmådige byggerier.
Pladen ser ud til at være støbt af amatører. At få en så dårlig overflade er næppe muligt, hvis man tidligere har lavet nogle plader og har det nødvendige udstyr.
Det føles som om jeg selv ville have fået det bedre, selvom jeg kun har været med til at støbe to gange.
Så kan man undre sig over, hvordan alt andet blev.
Er det kun overfladen, der er ujævn, men nogenlunde plan og i niveau, så gør det i praksis ikke så meget, lidt afhængigt af hvilken gulvbelægning der så er tiltænkt. Men jeg håber, at alt andet med pladen blev som det skulle.
Plasten ved vinduerne kan gøres meget bedre, som de nu har gjort det, er det nærmest umuligt at få det totalt tæt.
På den anden side er utætheden, der i så fald opstår, i praksis ingen større fare, hvis de bare gør så godt, som det er muligt med resten. Det er lidt unødvendigt, at de ikke plastede ordentligt ind og satte fugelist, før vægpladen blev sat op.
I garagen fusker jeg selv lidt på denne måde, men i huset gjorde jeg det efter "best practice".
Gipspladerne er dårligt skåret og imod alle de kendte gipspladeproducenters instruktioner. Det behøver ikke at blive noget stort problem, men risikoen for at maling/tapet i fremtiden revner op fra hjørnet af vindue/dør direkte op mod loftet er mange gange større nu.
Denne fejl er dog lidt almindelig blandt alle stressede byggere, der ignorerer anbefalingerne.
Koblingsdåserne har udskruelige ringe (desuden udskiftelige til endnu dybere ringe. VP-2-dåser, så vidt jeg kan se...)
Så montagen er ok i så fald. Det vigtigste er, at kanten på dåsen ligger nogenlunde mod pladen på bagsiden i hullet.
Letvægtspladerne i loftet er mærkeligt sammensatte. Afhængigt af hvilket loft det så bliver, er det alt fra betydningsløst til problematisk.
Spændvidden på den lange del af bjælkelaget over køkkenet er for lang til 45x220. Men konstruktøren har fordoblet disse bjælker, og uden at regne på det, tror jeg, at dette er tilstrækkeligt, da den overskydende længde på bjælkelagsfaget kun er omkring 1/2 meter, hvilket jeg mener, at det dobbelte bøjningsmoment burde klare.
Den bærende væg mod midten synes jeg er lidt for dårligt udført. Afstivningen oven over fordelerskabet burde have været en stående regel, gerne 220x45. Og så undrer jeg mig over, om syllen har støtte mod gulvet på højre side af fordelerskabet (højre i billedet, der er her i tråden). Ellers ser det godt ud der.
Spørgsmålet er, om ikke det mest bekymrende er, at andre fagfolk går rundt og meddeler jer, at de synes, det ser mærkeligt ud. Det sidder ret langt inde at begynde at kritisere de andre på et byggeri overfor kunden. :eek:
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Præcis!! Det er alle de 'kyndige' personer omkring os, der spørger, påpeger og klager. Det har ført til, at vi mere eller mindre er i opløsningstilstand. Havde vi fået lov til at gøre dette om fra begyndelsen, havde vi gået 100% med husproducenten og ikke fortalt noget til nogen som helst. Nu har vi fået "råd" om alt fra konstruktion, ventilation, tilvalg, el og vvs. Det er svært at ignorere, når professionelle påpeger for os, men set i bakspejlet er det nemt at være klog.Mikael_L sagde:
Vi har lovet os selv, at fremover lader vi venner, familie og bekendte ude.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
Det gælder jo naturligvis dem, der har træregelskelet, nogle andre har vel ikke været aktuelle, boverket vurderer jo, at 4000 huse er skadede. Du måske ikke synes det er ret mange, men det synes jeg.hul sagde:
men stop nu, de kan lave enstegstætede facader med træregeletstomme lige så godt som helst.Snailman sagde:
det er en variant med tyndpuds på cellplast som ikke har fungeret. (fungerer hvis man udfører monteringen korrekt men meget følsom for fejlmontering og ændringer i facade)