49,425 læst ·
125 svar
49k læst
125 svar
Ny central - er denne installation okay?
Forklar så hvad problemet er med at give alarmen strøm fra fejlstrømsafbryderen for udendørs el?P Peter787 sagde:
Det er jo kun et problem, hvis man er ligeglad med, at alarmen både sender alarm for netfejl, står og bipper for netfejl, og derefter ignorerer, at den sender alarm for lav batterispænding også.
Så selvfølgelig, hvis kunden/vagten totalt overser de indkomne alarmer, er det bedre at give centralen strøm fra fejlstrømsafbryderen for indendørs strøm. Men jeg vil sige, at man nok næppe vil have indbrudsalarmen overhovedet, hvis man ignorerer den, når den alarmerer
Ok. Når du nævner 60'erne er det interessant.Demmpa sagde:
Området blev bygget i begyndelsen af 70'erne. Da jeg kiggede på annoncer for lejligheder i området, havde nogle sådanne almindelige 2 udtag, men 70'er design (altså ikke nyt).
De må være startet med at bygge fra det hus, jeg boede i, og så fortsat derfra, men på den tid ændret designet på udtagene.
Vi burde næsten lave en egen tråd med billeder af forskellige design gennem tiderne 🤔
Kan det være, at udtagene ikke blev anset for sikre? Da disse manglede "brønden".
Det beskrev jeg i indlæg #50.S SueCia sagde:Forklar så, hvad problemet er med at forsyne alarmen med strøm fra fejlstrømsafbryderen til udendørs el?
Det er jo kun et problem, hvis man er ligeglad med, at alarmen både sender alarmer for netfejl, står og piper for netfejl, og derefter ignorerer, at den sender alarmer for lav batterispænding også.
Så ja, hvis kunden/vagten totalt ignorerer indkomne alarmer, så er det bedre at forsyne centralen fra fejlstrømsafbryderen til indendørs strøm. Men jeg vil mene, at man nok slet ikke ønsker en indbrudsalarm overhovedet, hvis man ignorerer, når den alarmerer 🙂
Du kan lige så godt sætte alarmcentralen udendørs med din tankegang.
Din løsning er ikke engang alarmklasse 1.
Hvad tror du, vagten, der kommer på udrykningen, gør, hvis der ikke er strøm til alarmcentralen?
Mit gæt er: tjekker sikringen og konstaterer, at strømmen er forsvundet samt noterer i loggen, at det er en strømafbrydelse hos kunden, dvs. ikke alarmleverandørens ansvar, og beder centralen kontakte kunden, som er på langvarig ferie i Spanien...
Medlem
· Blekinge
· 12 224 indlæg
Jeg er hverken elfirma eller venn med nogen. Men det var det, jeg kom på direkte, de andre fejl var jeg ikke så sikker på. Men at installationen ser uprofessionelt ud i flere punkter, kunne selv jeg se.S stefan57 sagde:
Man bliver sur på håndværkere, der hverken har viden eller æstetisk tænkning, og alligevel tager betaling. Tænk, om alle skulle følge klammerskolen eller vide, hvordan man lægger rør uden at risikere varige men hos betragteren.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 indlæg
Og dette er konsekvensen af den svenske måde at placere målerskabe og hovedsikringer udendørs. Det var (måske) berettiget, da en eller anden aflæser kom og skulle notere målerstanden. Men i dag foregår al aflæsning trådløst, og målerskabet ville have været bedre placeret indendørs. Og pænere.Demmpa sagde:
HempulareSoderD sagde:
Hvorfor har du sat HB i bunden? Ser jo ikke klogt ud.Demmpa sagde:
Jeg havde valgt en central med 26 modulers bredde og 3 eller 4 rækker, på den måde havde hele hullet i væggen været dækket, og der havde været pladser til fremtidig udbygning.
Det havde også været muligt at gøre centralen mere overskuelig med hvilken JFB der dækker hvad.
Overspændingsbeskyttelsen mister noget af sin effekt, når beskyttede og ubeskyttede ledninger løber ved siden af hinanden.
Sådan ser vores gruppecentral ud efter udskiftning fra en overfyldt diazedcentral samt en ekstern normcentral.
[billede]
Jeg har efterladt en trefaset plads ledig på hver række, før enfasede grupper begynder.
Automatsikringerne nede til højre er ekstra/reserver.
Vi har vores overspændingsbeskyttelse ude i målerskabet.
[billede]
Det var klare beskeder, tak. Jeg sætter altid en PSA, men var helt sikker på, at kravet kun gjaldt overstrømsbeskyttelse. Jeg kan forstå reglen, når det gælder flere ladestandere, men ikke hvis det er en central i f.eks. garagen, der forsyner nogle andre grupper med samme fejlstrømsafbryder. Mærkelig regel.G GoGetLost sagde:Nej, den skal ikke dele JFB. Den skal have sin egen
"Hver tilslutningspunkt skal beskyttes individuelt af en fejlstrømsafbryder max 30 mA, ifølge Elinstallationsreglerne SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det betyder, at du ikke kan udnytte en fejlstrømsafbryder, der beskytter andre dele af anlægget til også at omfatte ladestanderen. Hvilken type den eksisterende fejlstrømsafbryder er, spiller ingen rolle."
12 år i gamet og du ved ikke, at alarmcentralen skal sidde indenfor alarmeret rum? ...P Peter787 sagde:Det beskrev jag i indlæg #50.
Du kan lige så godt sætte alarmcentralen udendørs med dit ræsonnement.
Din løsning er ikke engang alarmklasse 1.
Hvad tror du, at vagten, der kommer på udkaldet, gør, hvis der ikke er strøm til alarmcentralen?
Mit gæt er: tjekker sikringen og konstaterer, at strømmen er forsvundet samt noterer i loggen, at det er en strømafbrydelse hos kunden, dvs. ikke alarmleverandørens ansvar, og beder centralen kontakte kunden, der er på long-stay ferie i Spanien...
Jeg har hele tiden sagt, at jeg kan se fordele ved at have strømforsyningen på JFB for udendørs el, ikke at jeg gør det, vælger du at mistolke?
Hvis du ikke kan se en fordel ved at få en alarm i en villa, hvis udendørsbelysningen ikke fungerer, så er du ikke specielt indsat i, hvilke beskyttelsesforanstaltninger der er mest effektive for at forhindre indbrud
Vores vagter kontrollerer jordfejlsafbrydere, sikringer osv. lykkes det dem ikke at genoprette alarmen, så ringer de til kunden.
Du læser indlæg på samme måde som en vis potentat læser biblen.S SueCia sagde:12 år i gamet og du ved ikke, at alarmcentralen skal sidde inden for det alarmerede område? ...
Jeg har sagt hele tiden, at jeg kan se fordele ved at have strømforsyningen på JFB for udendørs-el, ikke at jeg gør det, vælger du at mistolke?
Hvis du ikke kan se en fordel ved at få en alarm i en villa, når udendørsbelysningen ikke fungerer, så er du ikke specielt vidende om, hvilke beskyttelsesforanstaltninger der er mest effektive for at forhindre indbrud
Vores vagter kontrollerer fejlstrømsafbrydere, sikringer osv. lykkes det dem ikke at genoprette alarmen, så ringer de til kunden.
Jeg ser ingen nytte ved at fortsætte denne diskussion med dig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 indlæg
Hvor kommer dette citat fra? Det står ikke sådan i elinstallationsreglerne.G GoGetLost sagde:Nej, den skal ikke dele JFB. Den skal have en egen
"Hver tilslutningspunkt skal beskyttes individuelt af en fejlstrømsafbryder maks. 30 mA, ifølge Elinstallationsreglerne SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det betyder, at du ikke kan udnytte en fejlstrømsafbryder, der beskytter andre dele af anlægget til også at omfatte ladeboksen. Hvilken type den eksisterende fejlstrømsafbryder er, spiller ingen rolle."
Kravet er, at hver ladestation (=elbilen) skal have sin egen JFB, hvis den er af type A eller F. Nogle andre krav findes ikke.
Teksten i de nuværende regler er lidt hastigt skrevet.
Hver tilslutningspunkt for vekselstrøm skal være individuelt beskyttet af en fejlstrømsafbryder, hvis mærkeudløsningsstrøm ikke overstiger 30 mA.
ANM – Denne fordring indebærer, at denne fejlstrømsafbryder ikke bruges til at beskytte andre tilslutningspunkter eller strømforbrugende materiel.
Bemærkninger i reglerne er ikke krav, det er information. Man skal selvfølgelig tage dem i betragtning alligevel.
Der findes ingen tekniske hindringer for at lade en JFB af type A deles på ladestation (med et udtag) og belysning og stikkontakter i f.eks. garagen. Det kan være passende med en ekstra JFB, men den der tvinger en kunde til at betale ekstrakostnaden for en JFB, ville jeg anmelde for bedrageri!
Heller ikke findes der noget krav om en egen overstrømsbeskyttelse. Der er dog et par betingelser, der skal opfyldes. Det er hensigtsmæssigt med en egen sikring men som sagt ikke tvingende, hvis det kniber og der findes en eksisterende beskyttelse, der kan anvendes.
Men herregud...😮 Noget af det værste jeg har set. Kan jo næppe være udført af en autoriseret elinstallatør?SoderD sagde:
Ha ha nej _virkelig_ ikke i orden, det der er bare at lave det hele om. Garanteret ikke en elektriker der har gjort det. Hvis det er en elektriker, så er det bare at anmelde, fængsel for sådan et arbejde.SoderD sagde:
Renovatør
· Gävleborg
· 8 215 indlæg
