kisumisu
SoderD SoderD sagde:
Jeg fik et nyt central installeret i går og undrer mig over, om denne installation er i orden? Jeg må nok sætte et skab eller noget over det, men vil først sikre mig, at det er korrekt.

Jeg er selv lidt overrasket over placeringen men ved ikke selv, om det er sikkert eller ej med hensyn til elsikkerhed
Ja, du kan nok læse andres kommentarer, så jeg vil ikke give nogen der.

Men jeg må bare kommentere den der stikkontakt! Den ser rigtig fed ud, og her skal vi rose elektrikeren for valget af stikkontakt!

Boede selv engang i en lille lejlighed, som havde runde kontakter men gange tre. Der var også flere af den slags. Man behøvede aldrig rode med forlængerkabler og diverse stikdåser.

Talte med en bekendt lige om sagen, hvorfor er det her ikke en standard i dag?:
Vægmonteret stikkontakt med plads til fire stik, hvoraf et er i brug, beliggende på en struktureret væg ved et trægulv.





Men nu ser jeg en med x6 👌

Men når der skal spares på kontakter ser det sådan her ud
Et elektrisk stik med flere stikdåser forbundet, installeret på en hvid væg over et trægulv. Strømskinne med seks runde stikkontakter og en tændt rød afbryderknap, placeret på en radiator. En ledning er tilsluttet. En stikdåse med seks udtag og flere tilsluttede kabler på en hvid væg.
 
Senest redigeret:
  • Synes
kashieda og 1 anden
  • Laddar…
Müssli Müssli sagde:
Nej men kravet er at en ladestander skal have egen sikring, enten i boksen eller på tilførslen. Så den kan dele fejlstrømsafbryder med andet, selvom det måske er dumt.
Nej, den skal ikke dele JFB. Den skal have sin egen.

"Hver tilslutningspunkt skal beskyttes individuelt af en fejlstrømsafbryder max 30 mA, ifølge Elinstallationsreglerne SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det betyder, at du ikke kan udnytte en fejlstrømsafbryder, der beskytter andre dele af installationen, til også at omfatte ladestanderen. Hvilken type den eksisterende fejlstrømsafbryder er, spiller ingen rolle."
 
kisumisu kisumisu sagde:
Jada, du kan nok læse andres kommentarer, så jeg giver ikke noget der.

Men jeg må bare kommentere det der stikkontakt! Det ser rigtig fedt ud, og her skal vi rose elektrikeren for valget af stikkontakt!

Boede selv engang tidligere i en lille lejlighed, der havde runde kontakter men gange tre. Der var også flere af dem. Man behøvede aldrig at rode med skødesløs ledning og forskellige grenstik.

Talte med en bekendt netop om sagen, hvorfor er det her ikke en standard i dag?:
[billede]





Men nu ser jeg en med x6 👌
Ulempen ved 4-/6-vejs jordede vægstik er, at disse er udenpåliggende.

Men ved at sætte en dobbeltboks kan man få et trefags indfældet jordet vægstik.
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa sagde:
Ulempen med 4-/6-vejs jordede stikkontakter er, at disse er udenpåliggende.

Men ved at sætte en dobbeltboks, kan man få plads til en trekants indbygget jordet stikkontakt.
Okay.
De gamle stikkontakter i lejligheden var ikke udenpåliggende eller også husker jeg forkert... jeg har nok desværre ikke noget billede der.
 
S
P Peter787 sagde:
Antageligvis ikke med alarminstallationer, får vi håbe.
Jopp. Men ingen trådløse legetøj som Securitas plejer at sælge :)
 
  • Synes
Uffe A
  • Laddar…
kisumisu kisumisu sagde:
Okej.
De gamle stikkontakter i lejligheden var ikke udenpåliggende eller så husker jeg forkert... har desværre nok ikke noget billede af det.
Det, der skilte sig ud, var nok, at dine gamle ikke havde de dybe brønde, der er for berøringsbeskyttelsens skyld, så de lå tæt tre stykker i en cirkel med meget lidt plads mellem stikpropperne og med midten lidt længere ude, så propperne spredte sig fra hinanden. Desuden ujordede, så også der vandt man lidt i pladsbehov per udtag.

Med dagens krav til udførelse er der simpelthen ikke plads til grundlaget for en sådan kontakt i en apparatdåse, derfor fx firevejs som udenpåliggende.
 
  • Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa sagde:
Hvad er fordelene?

Hvorfor er det en fordel fra et indbrudssikrings synspunkt at have indbrudsalarmen på udendørsstrømmen?
Du får alarm direkte, når strømmen forsvinder til udendørsbelysningen. Siger ikke, at det er nogen kæmpefordel. Men det er en fordel :)

At lægge indbrudsalarmen på indendørsstrømmen har ingen fordele overhovedet fra et indbrudssikringsperspektiv.

Derimod kan man jo fra et driftsperspektiv (køleskab/fryser f.eks.) have fordel af at have alarmen på indendørsfejlstrømsafbryderen :)
 
  • Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
kisumisu
GK100 GK100 sagde:
Det som skiller var nok at dine gamle ikke havde de dybe brønde, det er nu for berøringsbeskyttelsens skyld, så de lå tæt tre stykker i cirkel med meget lidt rum mellem stikkene og med midten lidt længere ud, så stikkene strittede fra hinanden. Desuden ujordede, så også der vandt man lidt i pladsbehov pr. udtag.

Med dagens krav til udførelse rummes helt enkelt ikke grundlaget for et sådan udtag i en apparatdåse, derfor fx firevejs som udenpåliggende.
Det er måske sådan
Lidt søgen fandt jeg lejlighedsannoncer obs meget dårlig billed Gammelt teleudtag på væg, markeret med rød cirkel, set i rum med trægulv og svagt oplyst hjørne.

Er i en sådan her så eet måske tæller som udenpåliggende.
Dette her er dog et gammelt teleudtag men stikkontakterne var i sådanne her "dåser":

Gammelt telefonudtag på væg, hvidt med rund form og mærket "TELE" i en lejlighed.
 
RoTe
Alle stikkontakter i min lgh sidder i sokkeldåser da al kabel er trukket i loft/gulv.
 
P
S SueCia sagde:
Jopp. Men inga trådløse legetøj som Securitas plejer at sælge :)
Da jeg arbejdede hos Securitas Teknik / Niscayah, blev der ikke solgt nogen trådløse alarmer og stort set ingen husalarmer overhovedet.
Det beskæftigede Securitas Direct / Verisure sig med, og det var og er ikke Securitas.
 
  • Synes
zapy
  • Laddar…
kisumisu kisumisu sagde:
Okej.
De gamle stikkontakter i lejligheden var ikke påbygget eller også husker jeg forkert... har nok desværre intet billede der.
Ja, de gamle runde fra 60'erne med tre stikkontakter var indfældede, men uden nogen egentlig brønd.
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia sagde:
Jupp. Men ingen trådløs legetøj som Securitas plejer at sælge :)
Du skal skelne mellem Securitas og "Securitas Direct".

Det førstnævnte sælger kablede alarmer, det andet trådløse.
 
  • Synes
SueCia
  • Laddar…
S SueCia sagde:
Du får alarm direkte, når strømmen forsvinder til udendørsbelysningen. Siger ikke, at det er nogen stor fordel. Men det er en fordel.
Men hvis der opstår en kortslutning mellem fase-nul, så at sikringen slår fra i stedet for HPFI'en, så slukker udendørsbelysningen uden, at du får nogen indikation på det fra alarmen.

Der findes hjælpekontakter til både HPFI'er og automatsikringer, så man kan få forstyrrelsesalarm via alarmen uafhængigt af, hvilken sikring/HPFI alarmen sidder på.

S SueCia sagde:
At lægge tyverialarmen på den indendørs el har ingen fordele overhovedet fra et indbrudssikkerhedsperspektiv.
Er det selv "almindeligt", at indbrudstyve skaber jordfejl via udendørsudtag/udendørsbelysning for at slå HPFI'en?
 
S
Demmpa Demmpa sagde:
Men hvis der opstår en kortslutning mellem fase-nul så at sikringen læser ud i stedet for RCDen så går udelysene ud uden at du får nogen indikation på det på alarmen.

Der findes hjælpekontakter til både RCDer og automatsikringer, så at man kan få fejlalarm via alarmen uafhængigt af hvilken sikring/RCD alarmen sidder på.


Er det overhovedet "almindeligt" at indbrudstyve skaber jordfejl via udendørsudtag/udendørsbelysning for at slå RCD?
Nej, absolut ikke almindeligt. Men det kunne ske at de smadrer en projektør og lykkes med at forårsage en jordfejl. Derfor sagde jeg at jeg kan se en fordel med at have alarmen på udendørs jordfejlsafbryderen.
 
S
Demmpa Demmpa sagde:
Du skal skelne mellem Securitas og "Securitas Direct".

Det førstnævnte sælger kablede alarmer, det andet trådløse.
Tak for præciseringen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.