49,425 læst ·
125 svar
49k læst
125 svar
Ny central - er denne installation okay?
Ja, du kan nok læse andres kommentarer, så jeg vil ikke give nogen der.SoderD sagde:
Jeg fik et nyt central installeret i går og undrer mig over, om denne installation er i orden? Jeg må nok sætte et skab eller noget over det, men vil først sikre mig, at det er korrekt.
Jeg er selv lidt overrasket over placeringen men ved ikke selv, om det er sikkert eller ej med hensyn til elsikkerhed
Men jeg må bare kommentere den der stikkontakt! Den ser rigtig fed ud, og her skal vi rose elektrikeren for valget af stikkontakt!
Boede selv engang i en lille lejlighed, som havde runde kontakter men gange tre. Der var også flere af den slags. Man behøvede aldrig rode med forlængerkabler og diverse stikdåser.
Talte med en bekendt lige om sagen, hvorfor er det her ikke en standard i dag?:

Men nu ser jeg en med x6 👌
Men når der skal spares på kontakter ser det sådan her ud



Senest redigeret:
Nej, den skal ikke dele JFB. Den skal have sin egen.Müssli sagde:
"Hver tilslutningspunkt skal beskyttes individuelt af en fejlstrømsafbryder max 30 mA, ifølge Elinstallationsreglerne SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det betyder, at du ikke kan udnytte en fejlstrømsafbryder, der beskytter andre dele af installationen, til også at omfatte ladestanderen. Hvilken type den eksisterende fejlstrømsafbryder er, spiller ingen rolle."
Ulempen ved 4-/6-vejs jordede vægstik er, at disse er udenpåliggende.kisumisu sagde:
Jada, du kan nok læse andres kommentarer, så jeg giver ikke noget der.
Men jeg må bare kommentere det der stikkontakt! Det ser rigtig fedt ud, og her skal vi rose elektrikeren for valget af stikkontakt!
Boede selv engang tidligere i en lille lejlighed, der havde runde kontakter men gange tre. Der var også flere af dem. Man behøvede aldrig at rode med skødesløs ledning og forskellige grenstik.
Talte med en bekendt netop om sagen, hvorfor er det her ikke en standard i dag?:
[billede]
Men nu ser jeg en med x6 👌
Men ved at sætte en dobbeltboks kan man få et trefags indfældet jordet vægstik.
Okay.Demmpa sagde:
De gamle stikkontakter i lejligheden var ikke udenpåliggende eller også husker jeg forkert... jeg har nok desværre ikke noget billede der.
Det, der skilte sig ud, var nok, at dine gamle ikke havde de dybe brønde, der er for berøringsbeskyttelsens skyld, så de lå tæt tre stykker i en cirkel med meget lidt plads mellem stikpropperne og med midten lidt længere ude, så propperne spredte sig fra hinanden. Desuden ujordede, så også der vandt man lidt i pladsbehov per udtag.kisumisu sagde:
Med dagens krav til udførelse er der simpelthen ikke plads til grundlaget for en sådan kontakt i en apparatdåse, derfor fx firevejs som udenpåliggende.
Du får alarm direkte, når strømmen forsvinder til udendørsbelysningen. Siger ikke, at det er nogen kæmpefordel. Men det er en fordelDemmpa sagde:
At lægge indbrudsalarmen på indendørsstrømmen har ingen fordele overhovedet fra et indbrudssikringsperspektiv.
Derimod kan man jo fra et driftsperspektiv (køleskab/fryser f.eks.) have fordel af at have alarmen på indendørsfejlstrømsafbryderen
Det er måske sådanGK100 sagde:
Det som skiller var nok at dine gamle ikke havde de dybe brønde, det er nu for berøringsbeskyttelsens skyld, så de lå tæt tre stykker i cirkel med meget lidt rum mellem stikkene og med midten lidt længere ud, så stikkene strittede fra hinanden. Desuden ujordede, så også der vandt man lidt i pladsbehov pr. udtag.
Med dagens krav til udførelse rummes helt enkelt ikke grundlaget for et sådan udtag i en apparatdåse, derfor fx firevejs som udenpåliggende.
Lidt søgen fandt jeg lejlighedsannoncer obs meget dårlig billed

Er i en sådan her så eet måske tæller som udenpåliggende.
Dette her er dog et gammelt teleudtag men stikkontakterne var i sådanne her "dåser":

Da jeg arbejdede hos Securitas Teknik / Niscayah, blev der ikke solgt nogen trådløse alarmer og stort set ingen husalarmer overhovedet.S SueCia sagde:
Det beskæftigede Securitas Direct / Verisure sig med, og det var og er ikke Securitas.
Men hvis der opstår en kortslutning mellem fase-nul, så at sikringen slår fra i stedet for HPFI'en, så slukker udendørsbelysningen uden, at du får nogen indikation på det fra alarmen.S SueCia sagde:
Der findes hjælpekontakter til både HPFI'er og automatsikringer, så man kan få forstyrrelsesalarm via alarmen uafhængigt af, hvilken sikring/HPFI alarmen sidder på.
Er det selv "almindeligt", at indbrudstyve skaber jordfejl via udendørsudtag/udendørsbelysning for at slå HPFI'en?S SueCia sagde:
Nej, absolut ikke almindeligt. Men det kunne ske at de smadrer en projektør og lykkes med at forårsage en jordfejl. Derfor sagde jeg at jeg kan se en fordel med at have alarmen på udendørs jordfejlsafbryderen.Demmpa sagde:
Men hvis der opstår en kortslutning mellem fase-nul så at sikringen læser ud i stedet for RCDen så går udelysene ud uden at du får nogen indikation på det på alarmen.
Der findes hjælpekontakter til både RCDer og automatsikringer, så at man kan få fejlalarm via alarmen uafhængigt af hvilken sikring/RCD alarmen sidder på.
Er det overhovedet "almindeligt" at indbrudstyve skaber jordfejl via udendørsudtag/udendørsbelysning for at slå RCD?
