P
S SueCia sagde:
Der mangler lidt information i tavlelisten, som mærkestrøm og areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så nogenlunde ud alligevel. Jeg forstår ikke idéen med så mange HFI-afbrydere, men det er en smagssag og ingen direkte fejl.

At sætte fejlstrømsafbryderen til højre på midterrækken, selvom den ifølge dokumentationen beskytter hele midterrækken og nederste række, er lidt mærkeligt, men ingen fejl.

Det alvorligste vi kan se fra billederne er helt klart de grundisolerede ledere udenfor centralen og den store udskæring i kapslingen.
HFI-afbrydere er meget gode til stik og armaturer udendørs.
Hvis de udløses, påvirkes installationen indendørs ikke, f.eks. fryseren eller strømforsyningen til tyverialarmen...
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
S
P Peter787 sagde:
Personbeskyttelsesafbrydere er meget gode til stikkontakter og lamper udendørs.
Hvis de slår fra, påvirkes installationen indendørs ikke, f.eks. fryseren eller strømforsyningen til tyverialarmen...
Jeg ved det, men det er jo ikke relevant i dette tilfælde, da TS har fået flere personbeskyttelsesafbrydere, som efter min mening er helt unødvendige, og ingen af dem vedrører udendørs el...

Så foretrækker jeg en fejlstrømsafbryder til al el indendørs og en fejlstrømsafbryder til al el udendørs.
Hvorfor skulle det være negativt, at tyverialarmen ligger på samme fejlstrømsafbryder som udendørs el? Det var et dårligt eksempel, kan endda se fordele ved at have tyverialarmen på fejlstrømsafbryderen for udendørs el :)
 
S SueCia sagde:
kan t.o.m se fordele ved at have indbrudsalarmen på jordfejlafbryderen for udendørsstrømmen
Nja. Nu har vel måske de fleste alarmer batteribackup. Men jeg tror det var i begyndelsen af 90'erne, så var det kendt (eller så var det en skrøne) at Volvo havde bilalarmen på samme sikring som blinklys. Det var tilsyneladende let at bøje et af blinkerglasene væk og kortslutte til karosseriet. Så rigtig mange Volvobiler, der blev ramt af indbrud, havde også en brækket blinklys. Alarmen starter jo blinkning, når den udløses, og sikringen går direkte.

Man vil jo ikke have, at en tyv kan neutralisere villaarmen ved at skabe en jordfejl i en havelampe.
 
Senest redigeret:
  • Synes
kashieda og 3 andre
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
Find fem fejl!
Nej, det er ikke korrekt. Lederne må ikke hænge frit tilgængelige.
Han burde have sat en central der er bredere og dækker hullet i det fine tapet. Betal ikke!
Undrer om du oprigtig??Elfirma? Ven?
 
P
S SueCia sagde:
Jeg ved det, men det er jo ikke relevant i dette tilfælde da TS har fået flere personbeskyttelsesafbrydere som efter min mening er helt unødvendige. og ingen af dem vedrører udendørsel...

Så foretrækker jeg en fejlstrømsafbryder til alt el indendørs og en fejlstrømsafbryder til alt el udendørs.
Hvorfor skulle det være negativt at tyverialarmen er på samme fejlstrømsafbryder som udendørs el? Det var et dårligt eksempel, kan endda se fordele ved at have tyverialarmen på fejlstrømsafbryderen for udendørs el :)
En udspekuleret indbrudstyv sætter sikkert pris på din holdning, forårsag en fejlstrøm på udtaget derude, og alarmen er død inden for et par dage når et eventuelt backupbatteri er afladet.
 
S SueCia sagde:
Så foretrækker jeg en fejlstrømsafbryder for al strøm inde og en fejlstrømsafbryder for al strøm ude.
Hvorfor skulle det være negativt, at indbrudsalarmen ligger på samme fejlstrømsafbryder som udendørsstrømmen? Det var et dårligt eksempel, kan endda se fordele i at have indbrudsalarmen på fejlstrømsafbryderen for udendørsstrømmen.
Jeg ville sige mindst to JFB'er for indendørsstrømmen, hvor belysning og stikkontakter er nogenlunde jævnt fordelt på disse samt at hver (hoved)del af boligen har mindst et lyspunkt per JFB.

Nej, aldrig nogen væsentlig del af indbruds-/brandalarm på udendørsstrømmens JFB.
Bedre at alarmen ligger på samme JFB som varmen, for så får man i det mindste notifikation om, at varmen kan være uden strøm.

Visserlig er det lige så let at åbne målertavlen og slå hovedafbryderen fra som at skabe jordfejl.
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
S
P Peter787 sagde:
En förslagen inbrottstjuv uppskattar säkert din inställning, orsaka ett jordfel på uttaget där ute och larmet är dött inom några dagar när ett eventuellt backupbatteri är urladdat.
Varför skulle man ens ha ett inbrottslarm om man tänker ignorera när det larmar?
 
  • Synes
Müssli
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa sagde:
Jeg vil sige mindst to JFB'er til indendørs el, hvor belysning og stikkontakter er nogenlunde jævnt fordelt på disse og at hver (hoved)del af boligen har mindst et lyspunkt per JFB.

Nej aldrig nogen væsentlig del af indbruds-/brandalarm på udendørs elens JFB.
Bedre at alarmen ligger på samme JFB som varmen, for da får man i det mindste besked om at varmen kan være spændingsløs.

Ganske vist er det lige så let at åbne målerskabet og slå fra hovedafbryderen som at skabe jordfejl.
Som sagt, jeg ser fordele ved at have alarmen på udendørs el, præcis som jeg ser fordele ved at have den på indendørs el.

Fra indbrudssikringssynspunkt er det garanteret bedst at have den på udendørs el.
 
  • Synes
Müssli
  • Laddar…
P
S SueCia sagde:
Som sagt, jeg ser fordele ved at have alarmen på udendørsdelen, præcis som jeg ser fordele ved at have den på indendørsdelen.

Ud fra indbrudssikringssynspunkt er det garanteret bedst at have den på udendørsdelen.
Jeg har iofs. arbejdet 12 år hos Securitas og ledet installationer af bla. tyverialarmer, men du ved bedst...
 
  • Synes
kashieda
  • Laddar…
S
P Peter787 sagde:
Jeg har iofs. arbejdet 12 år hos Securitas og ledet installationer af bla. indbrudsalarm, men du ved bedst...
16 år her, hvad vil du sige?
 
  • Haha
  • Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
jakobsbygge
må man lade det som på billedet?
 
  • Elcentral med öppna elledningar markerade, ifrågasatt installationssätt.
  • Haha
Jonas Arvidsson
  • Laddar…
S
jakobsbygge jakobsbygge sagde:
må man efterlade det som på billedet?
Ja, ingen problemer med det der.
 
  • Synes
Dilato
  • Laddar…
P
S SueCia sagde:
16 år her, hvad vil du sige?
Forhåbentlig ikke med alarminstallationer, må vi håbe.
 
S SueCia sagde:
Som sagt, jeg ser fordele ved at have alarmen på udendørs-elen, præcis som jeg ser fordele ved at have den på indendørs-elen.

Fra et indbrudssikkerhedssynspunkt er det garanteret bedst at have den på udendørs-elen.
Hvilke er fordelene?

Hvorfor er det en fordel fra et indbrudssikkerhedssynspunkt at have indbrudsalarmen på udendørs-elen?
 
G GoGetLost sagde:
Ladeboksen skal vel have egen JFB om jeg ikke husker forkert
Nej men kravet er at en ladeboks skal have egen sikring, enten i boksen eller på tilførslen. Så den kan dele jordfejlsafbryder med andet, selv om det måske er dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.