49,425 læst ·
125 svar
49k læst
125 svar
Ny central - er denne installation okay?
HFI-afbrydere er meget gode til stik og armaturer udendørs.S SueCia sagde:Der mangler lidt information i tavlelisten, som mærkestrøm og areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så nogenlunde ud alligevel. Jeg forstår ikke idéen med så mange HFI-afbrydere, men det er en smagssag og ingen direkte fejl.
At sætte fejlstrømsafbryderen til højre på midterrækken, selvom den ifølge dokumentationen beskytter hele midterrækken og nederste række, er lidt mærkeligt, men ingen fejl.
Det alvorligste vi kan se fra billederne er helt klart de grundisolerede ledere udenfor centralen og den store udskæring i kapslingen.
Hvis de udløses, påvirkes installationen indendørs ikke, f.eks. fryseren eller strømforsyningen til tyverialarmen...
Jeg ved det, men det er jo ikke relevant i dette tilfælde, da TS har fået flere personbeskyttelsesafbrydere, som efter min mening er helt unødvendige, og ingen af dem vedrører udendørs el...P Peter787 sagde:
Så foretrækker jeg en fejlstrømsafbryder til al el indendørs og en fejlstrømsafbryder til al el udendørs.
Hvorfor skulle det være negativt, at tyverialarmen ligger på samme fejlstrømsafbryder som udendørs el? Det var et dårligt eksempel, kan endda se fordele ved at have tyverialarmen på fejlstrømsafbryderen for udendørs el
Moderator
· Stockholm
· 57 799 indlæg
Nja. Nu har vel måske de fleste alarmer batteribackup. Men jeg tror det var i begyndelsen af 90'erne, så var det kendt (eller så var det en skrøne) at Volvo havde bilalarmen på samme sikring som blinklys. Det var tilsyneladende let at bøje et af blinkerglasene væk og kortslutte til karosseriet. Så rigtig mange Volvobiler, der blev ramt af indbrud, havde også en brækket blinklys. Alarmen starter jo blinkning, når den udløses, og sikringen går direkte.S SueCia sagde:
Man vil jo ikke have, at en tyv kan neutralisere villaarmen ved at skabe en jordfejl i en havelampe.
Senest redigeret:
En udspekuleret indbrudstyv sætter sikkert pris på din holdning, forårsag en fejlstrøm på udtaget derude, og alarmen er død inden for et par dage når et eventuelt backupbatteri er afladet.S SueCia sagde:Jeg ved det, men det er jo ikke relevant i dette tilfælde da TS har fået flere personbeskyttelsesafbrydere som efter min mening er helt unødvendige. og ingen af dem vedrører udendørsel...
Så foretrækker jeg en fejlstrømsafbryder til alt el indendørs og en fejlstrømsafbryder til alt el udendørs.
Hvorfor skulle det være negativt at tyverialarmen er på samme fejlstrømsafbryder som udendørs el? Det var et dårligt eksempel, kan endda se fordele ved at have tyverialarmen på fejlstrømsafbryderen for udendørs el![]()
Jeg ville sige mindst to JFB'er for indendørsstrømmen, hvor belysning og stikkontakter er nogenlunde jævnt fordelt på disse samt at hver (hoved)del af boligen har mindst et lyspunkt per JFB.S SueCia sagde:Så foretrækker jeg en fejlstrømsafbryder for al strøm inde og en fejlstrømsafbryder for al strøm ude.
Hvorfor skulle det være negativt, at indbrudsalarmen ligger på samme fejlstrømsafbryder som udendørsstrømmen? Det var et dårligt eksempel, kan endda se fordele i at have indbrudsalarmen på fejlstrømsafbryderen for udendørsstrømmen.
Nej, aldrig nogen væsentlig del af indbruds-/brandalarm på udendørsstrømmens JFB.
Bedre at alarmen ligger på samme JFB som varmen, for så får man i det mindste notifikation om, at varmen kan være uden strøm.
Visserlig er det lige så let at åbne målertavlen og slå hovedafbryderen fra som at skabe jordfejl.
Som sagt, jeg ser fordele ved at have alarmen på udendørs el, præcis som jeg ser fordele ved at have den på indendørs el.Demmpa sagde:
Jeg vil sige mindst to JFB'er til indendørs el, hvor belysning og stikkontakter er nogenlunde jævnt fordelt på disse og at hver (hoved)del af boligen har mindst et lyspunkt per JFB.
Nej aldrig nogen væsentlig del af indbruds-/brandalarm på udendørs elens JFB.
Bedre at alarmen ligger på samme JFB som varmen, for da får man i det mindste besked om at varmen kan være spændingsløs.
Ganske vist er det lige så let at åbne målerskabet og slå fra hovedafbryderen som at skabe jordfejl.
Fra indbrudssikringssynspunkt er det garanteret bedst at have den på udendørs el.
Jeg har iofs. arbejdet 12 år hos Securitas og ledet installationer af bla. tyverialarmer, men du ved bedst...S SueCia sagde:
Hvilke er fordelene?S SueCia sagde:
Hvorfor er det en fordel fra et indbrudssikkerhedssynspunkt at have indbrudsalarmen på udendørs-elen?

