J
Mikael_L Mikael_L sagde:
Absolut, centralen i billedet i begyndelsen af tråden er rent kriminelt dårligt lavet.
Kriminelt i ordets egentlige betydning, da det altså helt enkelt ikke er en lovlig udførelse.

Lav en anmeldelse til elsikkerhedsstyrelsen, hjælp med at få fjernet de værste rådne æbler i branchen.
Sig at man havde monteret centralen, så den dækkede rørene "i" væggen og trukket to stump kabler på dem, der kommer fra under loftet. Samlingerne er havnet "i" centralen. Ville det så have været OK? Jeg antager, at det ikke er OK bare at sætte en plade foran, for ledningerne må vel ikke ligge "løse" i væggen? Så i dette tilfælde er det uden en ny kapsling umuligt at rette op på problemet?

Hvis ikke centralen kunne flyttes op 10cm, og intet "dukker op" på nederkanten? Man kan spørge sig, hvorfor de satte centralen, så kablerne er blotlagt? Det føles som et totalt sammenbrud i tænkeevnen hos den, der monterede det? Kan det have været sådan, at klokken var elleve en søndag aften, og man smed dette sammen, fordi man var begyndt, men havde forkert materiale, og man ikke kunne forlade det med al el uforbundet?

Jeg overvejer, hvordan vores elektriker gjorde, jeg flyttede centralen fra overetagen (gammel luftledning) til kælderen. Men jeg TROR, han lod den gamle sidde tilbage og kun havde brug for en times afbrydelse...
 
Mikael_L
J JohanLun sagde:
Siger vi, at man har monteret centralen, så den dækker rørene "i" væggen og trukket to stykker slang på dem, der kommer fra under loftet. Samlingerne er "i" centralen. Ville det så have været OK? Jeg antager, at det ikke er OK bare at sætte en plade foran, for ledningerne må vel ikke gå "løse" i væggen? Så i dette tilfælde er det uden en ny kapsling umuligt at rette op på problemet?

Hvis ikke centralen kunne flyttes op 10 cm, og intet "dukker op" på nederkanten? Man kan spørge sig, hvorfor de satte centralen, så kablerne er blotlagt? Det føles som total nedsmeltning, når den, der monterede, tænkte? Kan det være, at klokken var elleve en søndag aften, og man smækkede dette sammen, fordi man var startet men havde forkert materiale, og man kunne ikke lade det være med al el utilkoblet?

Jeg spekulerer på, hvordan vores elektriker gjorde det. Jeg flyttede centralen fra overetagen (gammel luftledning) til kælderen. Men jeg TROR, han lod den gamle sidde og kun behøvede en times afbrydelse...
Udførelsen kan blive lidt hvor som helst på en grå skala.

Hvis man havde forlænget rørene/slangerne, sat en central med bagstykke, trukket alle rør/slange ind i centralen i nøjagtige huller for hver rør gennem bagstykket (eller på en af centralens sider), så havde det været en absolut 100% fejlfri og perfekt udførelse.
Så havde reglerne nok også accepteret, at der er et hul i væggen over centralen, dog ikke æstetikken.

Skulle man i stedet for at forlænge med flexslange/rør, bruge PVC-slange, falder vi direkte ned i det grå område. Bedre hvis det kun er "bag" centralen, at det er beskyttet med slange, værre hvis der også er noget tilgængeligt, der kun har PVC-slange som ekstra beskyttelse.

Ligeledes med en central uden bagside, bedre med, men måske OK, dog ikke lige så godt, med en central uden bagside.

At dække over hullet, man ser på billedet i trådstarten med f.eks. en planke eller et stykke gipsplade, gør ikke, at det hele får en korrekt udførelse, men dog bedre end som det er nu. Så bliver det bare mørkt, mørkt grå i stedet for kulsort.
Så ville det være bedre at sætte en bred kabelkanal over, på en eller anden måde, og lade al FK komme ind fra rørene der først, inden de går videre ind i centralen.

Så der kan man holde sig i gang med at resonere frem og tilbage, det er jo faktisk ikke så sjældent, at man simpelthen bliver nødt til at fifle lidt med noget, man glider ind på grå skalaen helt enkelt, men det gælder om at passe på, så man ikke begynder at skride for langt.

Dette arbejde, som tråden starter med, er dog uden tvivl under al kritik. Det burde både anmeldes og kræves gjort om – helt uden omkostninger. Den elektriker, der efterlader sådan noget efter sig, skal søge et andet erhverv, helt enkelt.
 
  • Synes
JohanLun
  • Laddar…
Foretog en inspektion af centralen og fik svaret:

Fejl og ikke godkendt:
- Enkeltisolerede kabler udenfor centralen

Fejl og måske lidt mærkeligt, men godkendt:
- Ulogisk med fejlstrømsafbryderens og sikringernes rækkefølge i centralen
- Placeringen af skabet kunne nemt placeres over hullet i væggen
- Sukkerknalderne bør være klemmer
- Nummereringen er skrevet med blyant og grim
 
Senest redigeret:
  • Synes
karlmb og 3 andre
  • Laddar…
SoderD SoderD sagde:
Gjorde en besiktning af centralen og fik svaret:

Fejl og ikke godkendt:
- Enkelisolerede kabler uden for centralen

Fejl og måske lidt mærkeligt, men godkendt:
- Ulogisk med fejlstrømsafbryder og sikringernes rækkefølge i centralen
- Placeringen af skabet, kunne let placeres over hullet i væggen
- Sukkerbiterne bør være klemmer
- Nummereringen er skrevet med blyant og grimt
Har du reklameret?
 
K karlmb sagde:
Har du reklameret?
Ja, vi har haft en god dialog. Så en stor del vil blive udbedret i morgen. Ikke alt, men tilstrækkeligt i det mindste.
 
  • Synes
Müssli og 1 anden
  • Laddar…
SoderD SoderD sagde:
Ja, vi har haft en god dialog. Så stor del vil blive håndteret i morgen. Ikke alt men tilstrækkeligt i det mindste
Det vigtigste er ubeskyttede enkeltledere.
Resten er egentlig ikke farligt. ikke rigtigt men ikke farligt
 
  • Synes
Müssli og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.