SoderD SoderD sagde:
Hvis du vil stille spørgsmålstegn ved installatørens kompetence, kan du oprette en egen tråd. Jeg ønsker hjælp til, hvad der er galt med installationen, og hvad jeg kan gøre ved det.
Ladestationen skal vel have sin egen JFB, hvis jeg ikke husker forkert.
 
G GoGetLost sagde:
Laddboxen skal vel have en egen JFB om jeg ikke husker forkert
Det afhænger vel af, hvilken type af ladestation det er. Men lidt mærkeligt ser det ud. Hvis jeg tolker det rigtigt, er det sikringen "4", der går til ladestationen. Den ser ud til at blive forsynet uden jordfejlsafbryder overhovedet. Hvilket kan være OK, hvis det er en ladestation med indbygget jfb. Men lidt mærkeligt at det kun er enfasetilslutning til boksen.
 
H hempularen sagde:
Det afhænger af, hvilken type ladestation det er. Men det ser lidt mærkeligt ud. Hvis jeg tolker det rigtigt, er det sikringen "4", der går til ladestationen. Den ser ud til at blive forsynet uden nogen fejlstrømsafbryder overhovedet. Hvilket kan være OK, hvis det er en ladestation med indbygget fejlstrømsafbryder. Men lidt mærkeligt, at det kun er enfaset forsyning til boksen.
Hvorfor skulle 4'eren ikke beskyttes af fejlstrømsafbryder ifølge beskrivelsen ovenfor, og hvad er mærkeligt ved at have en ladestation på én fase?
 
Muligt at jeg tolker billederne forkert. Men den øvre fejlstrømsafbryder forsyner sikringer 1 -3 med en forsyningsskinne. Sikring 4 ser ud til at blive forsynet direkte fra fasefordelingsklemmen ved siden af. I så fald uden for fejlstrømsafbryderen. Ganske vist er det en tolkning/gæt fra mig, at fordelingsklemmerne til højre er for faser, henholdsvis nuller før fejlstrømsafbryderne.
 
  • Synes
erik.gerdin
  • Laddar…
K
Dels de enkelisolerede ledere udenfor centralen. Ved ikke hvordan man har løst dem bedst. At bare dække over med en planke er nok ikke ok.

Lidt grimt at mærke sikringer med pen i stedet for f.eks. dymo. Men bedre end ingen mærkning.

Udførligt gruppeskema men uklart hvilke grupper som går på (hvilken) fejlstrømsafbryder.

Godt at bruge personsbeskyttelsesautomater på de ting. Så ikke alt går ud. Køleskab og fryser vil man gerne adskille.

Sukkerknald-samlingerne er ikke så pæne og at samle udenfor centralen gør man ikke. En løsning kunne have været en dåse et stykke væk og et nyt stykke kabel ind i centralen.
 
  • Synes
Agi og 3 andre
  • Laddar…
K knightjocke sagde:
Dels de enkeltisolerede ledere uden for centralen. Ved ikke hvordan man har løst dem bedst. For bare at dække over med en planke er nok ikke ok.

Lidt grimt at mærke sikringer med pen i stedet for f.eks. dymo. Men bedre end ingen mærkning.

Udførligt gruppeskema men utydeligt på hvilke grupper der går på (hvilken) fejlstrømsafbryder.

Godt at bruge personbeskyttelsesautomater på de ting. Så ikke alt går ud. Køl og frys vil man gerne separere.

Sukkerknudeklampene er ikke så pæne og man skarver ikke uden for centralen. En løsning havde været en boks et stykke væk og et nyt stykke kabel ind i centralen.
Bygger man en boks udenfor kan man bruge afskal eller muffe på mere flexslange

Der er sikkert tilstrækkeligt med fk for at kunne holde skarverne inde i centralen
 
Nu er jeg ingen installatør. Men er en samling som er godkendt, fx sockerbit, så er det ok, selvom andre i tråden synes, det er grimt. De ældre kan lide skrueklemmere, og de nye kan lide topklemmere som wago. Intet er egentlig forkert.

Det jeg synes er forkert er, at elcentralen sidder på brændbart materiale. Jeg satte min på farmacell fibergips.
 
  • Synes
Nalleman64 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg havde valgt en central med 26 modulers bredde og 3 eller 4 rækker, på den måde havde hele hullet i væggen været dækket, og der havde været pladser til fremtidig udbygning.

Det havde også været muligt at gøre centralen mere overskuelig med hvilken JFB der dækker hvad.

Overspændingsbeskyttelsen mister noget af sin virkning, når beskyttede og ubeskyttede ledere løber ved siden af hinanden.

Sådan ser vores gruppecentral ud efter udskiftning fra en overfyldt diazedcentral samt en ekstern normcentral.
En el-tavle med flere rækker af sikringer og afbrydere, herunder overspændingsbeskyttelse. Tavlen har ledige pladser til fremtidige udvidelser.
Har efterladt en trefaset plads ledig på hver række før enfasegrupperne begynder.
Automatsikringerne nede til højre er ekstra/reserver

Vi har vores overspændingsbeskyttelse ude i målerskabet
Elektrisk gruppecentral med moduler og ledninger, der erstatter en overfyldt diazedcentral og ekstern normcentral.
 
  • Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 5 andre
  • Laddar…
For at dække hullet ovenover centralen købte jeg en tom central og skar til. Burde sælges som originaltilbehør kan man jo synes
 
  • Elektrisk central med monteret tom kasse på væg for at dække hul, mærket Hager, med plads til ekstra komponenter.
  • Synes
Marcusmarcusmarcus og 14 andre
  • Laddar…
SoderD SoderD sagde:
Jeg fik en ny central installeret i går og undrer mig over, om denne installation er i orden? Jeg bør vel sætte et skab eller noget over det, men vil først sikre mig, at dette er korrekt.

Er selv lidt overrasket over placeringen, men ved ikke selv, om det er sikkert eller ej med hensyn til elsikkerhed
Ikke i orden på nogen måde desværre og desuden må elcentralen ikke sidde direkte mod brændbart!
 
Jeg synes det ser halvklart ud.. Eftersom det er åbent oven centralen
sukkerbitar har man i kaffen. Men ellers er der ingen rædsler. Det er ikke forkert at ikke press hylsor. Det er ingen livsfarlige ting.
fk som hænger frit er ikke godt eller korrekt
 
R Robert BobEl sagde:
Ikke okay på nogen måde desværre og desuden må eltavlen ikke sidde direkte mod brændbart!
 
Elektrikerforbundene: kun elektrikere må arbejde med el! Kun elektrikere må arbejde med el! Det burde være ulovligt at sælge elinstallationsmateriale til privatpersoner!

Elektrikerne de vil holde om ryggen: *bygger TS central og går hjem*
 
  • Synes
kashieda og 7 andre
  • Laddar…
Der måske var en kort elektriker.
 
  • Haha
Jonas Arvidsson og 1 anden
  • Laddar…
Det uhyggelige, der slog mig....
Mennesket, der lavede installationen, havde måske autorisation...

Elektrikere er ikke de eneste håndværkere, der aldrig laver fejl, men er altid perfekte. Desuden er de de eneste, der har patent på deres fag.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.