49,425 læst ·
125 svar
49k læst
125 svar
Ny central - er denne installation okay?
Tragisk.SoderD sagde:
Lægge alle løse tråde udenfor kassen og pynte med sukkerrør er uprofessionelt. Muligvis uvant med installationsarbejde i boliger, kun industri?
Sæt to toradige normkasser ved siden af hinanden.
Ja, nummer 17 har også nummer 1 som fejlstrømsafbryder. Hvilket for mig bliver ulogisk. Men ja, det gør kanske ikke noget.S SueCia sagde:Der mangler lidt information i centralfortegnelsen, som mærkestrøm og areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så nogenlunde ud alligevel. Jeg forstår ikke pointen med så mange personbeskyttelsesbrydere, men det er en smagssag og ingen direkte fejl.
At placere fejlstrømsafbryderen til højre på midterrækken, selvom den ifølge dokumentationen beskytter hele midterrækken og den nederste række, er lidt mærkeligt, men ikke en fejl.
Det alvorligste vi kan se fra billederne er helt klart de grundisolerede ledere udenfor centralen og den store udskæring i kapslingen.
Tak for præciseringen!
Er vel ikke noget galt iof, det går at få til en kasse over alt på oversiden og så bliver det en kanalisering. Findes ikke noget om det, kan være hvor mange tamper som helst i sådan en. Derimod skal plican fra taget skarves på med en slange og ikke hænge frit i luften. Ligeledes med det som kommer fra venstre, ingen tamper i luften.
Det med sukkerbiter ser ikke godt ud, bør skarves med klemmskarver, tamperne har været for korte til at række ind i centralen, intet unormalt ved skift af en central. Som det ser ud nu udenfor, så kan man undre sig over, hvordan rottebåt ser ud inde i centralen.
Det med sukkerbiter ser ikke godt ud, bør skarves med klemmskarver, tamperne har været for korte til at række ind i centralen, intet unormalt ved skift af en central. Som det ser ud nu udenfor, så kan man undre sig over, hvordan rottebåt ser ud inde i centralen.
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare trækker kablerne om, som evt. bliver for korte. Vi trak om ALT til den første koblingsdåse, da jeg byggede nye centraler, jeg tror, det tog mig og far 3-4 timer. Så bliver det pænt med rør helt ind i centralen osv.
Det gør en væsentlig forskelSoderD sagde:
Tjek om han er registreret hos Elsäkerhetsverket, som det ser ud, bør han ikke beskæftige sig med elinstallation.
Penge, penge.MathiasS sagde:
Så ser det heller ikke så slemt ud med mit frygtede rotterede, det går nok ikke at gøre på anden måde, ud over det jeg skrev tidligere og andre med.
Nu er I der igen, med at påpege, fremføre pegepinde i forskellige retninger som sædvanligt. Er det en elektriker, der har gjort det, sandsynligvis da, intet nybegynder ville kunne samle det. Og hvis han laver et svarjob, så TS får det meget billigere, så er det op til TS og ikke noget, som I på forummet skal have betænkeligheder om. Kom ikke og tal om noget forsikringsselskab og andet, som det normalt plejer at gøres. det er ikke relevant i det hele. Men mærkeligt, der er ingen, der har haft nogen meninger i mit indlæg # 21, men klart det er helt godkendt, og så bliver det andre meninger i stedet. Forumet er ingen politibetjent, der skal legalisere, men oplysende sige noget om noget, og det kan gøres i en mild tone og ikke som noget skal/må som det altid fremføres i.U Uffe A sagde:
Har et spørgsmål til digJ jonaserik sagde:Nu er I der igen, med at påpege, fremføre pekpind i forskellige retninger som vanligt. Er det en elektriker, der har lavet det, sandsynligvis da ingen blåbær kunne få det til at fungere. Og hvis den gør en svarjobb så TS får det meget billigere, så er det op til TS og ikke noget, som I på forummet skal have betænkeligheder om. Kom ikke og tal om noget forsikringsselskab og andet, som det normalt plejer at blive gjort. set er ikke relevant i det hele. Men mærkeligt, det er ingen der har haft nogle meninger i mit indlæg # 21, men klart det er helt godkendt og så bliver det andre meninger i stedet. Forummet er ikke nogen politimand, der skal legalisere, men oplysende sige noget om noget, og det kan gøres i en mild tone og ikke som noget skal/må, som det altid fremføres i.
Er det tilladt med enkelisolerede ledere uden for kapslingen?
Som det ser ud, så betvivler jeg installatørens kompetence
Hvis du vil sætte spørgsmålstegn ved installatørens kompetence, kan du oprette din egen tråd. Jeg vil gerne have hjælp til, hvad der er galt med installationen, og hvad jeg kan gøre ved det.U Uffe A sagde:
Min fordom er, at det er sådan en lidt ældre industrielektriker, der ikke plejer at lave arbejde hos privatpersoner med krav på det æstetiske. En anden havde ikke brugt enstoplintar og obo overspændingsbeskyttelse. Det ser også ud til at være mindst 10mm2 rk.
Jeg ville have krævet følgende:
- Skifte samlinger til klemsamlinger
- Organisere med mærkning og gruppefortækning (gerne grundig pen-mærkning)
- Udbedre de synlige enkeltisolerede ledninger enten ved at forberede til ny boks/kapsling eller ved at flytte centralen op
- Gerne montere endebeskyttelse på fasskinnen
For øvrigt er nogle af forsyningerne sjusket trukket inde i centralen, men det er jo mere et spørgsmål om orden.
Jeg ville have krævet følgende:
- Skifte samlinger til klemsamlinger
- Organisere med mærkning og gruppefortækning (gerne grundig pen-mærkning)
- Udbedre de synlige enkeltisolerede ledninger enten ved at forberede til ny boks/kapsling eller ved at flytte centralen op
- Gerne montere endebeskyttelse på fasskinnen
For øvrigt er nogle af forsyningerne sjusket trukket inde i centralen, men det er jo mere et spørgsmål om orden.
Senest redigeret:
Sejt, tak!Jakopp sagde:
Min fordom er, at det er typisk en lidt ældre industrielektriker, som ikke plejer at lave arbejde hos privatpersoner med krav til det æstetiske.
Jeg ville kræve følgende:
Udskift samlinger til klem samlinger
Orden op med mærkning og gruppefortegning
Afhjælpe de synlige enkeltisolerede ledere enten ved at forberede til ny kasse/kapsling eller ved at flytte centralen op
Desuden er en del tilførsler sjusket lagt inde i centralen, men det er dog mere et spørgsmål om orden
Svar nej ikke ifølge bogen, men det er ikke fremkommet om det er færdigt endnu, men måske. Med din baggrund og det arbejde du har, så må du komme med noget. Hvorfor ikke bare på en rolig måde sige, at det der er ikke godt, bør udbedres. Uden at komme med en masse skal og elsikkerhedsmyndighederne. I øvrigt så er det kun lidt yderligere beskyttelse der behøves.U Uffe A sagde:
Der er ikke noget galt der direkte, men skal det være færdigt, så er det ikke det. Der behøves lidt mere orden på visse steder bare og det er den elektriker, der skal ordne det, og så kan du lave en kasse ovenpå centralen, så det ser pænt ud.SoderD sagde:









