S
B Boende45 sagde:
Det her ser ud til at være et job, der er udført "ved siden af"

En søndag?

Vi får næppe at vide, om elektrikeren er hyret seriøst, og om velfærden får del i kapitalstrømmen?.
Lol… :D
 
  • Synes
Parhus
  • Laddar…
SoderD SoderD sagde:
Hvilken forskel gør det?

En elektriker som har haft sin firma i 10 år og omsætter omkring 2 millioner kronor. I ugerne gør han mest arbejde for ejendomsselskabet Alecta samt Scania.
Tragisk.
Lægge alle løse tråde udenfor kassen og pynte med sukkerrør er uprofessionelt. Muligvis uvant med installationsarbejde i boliger, kun industri?
Sæt to toradige normkasser ved siden af hinanden.
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
S SueCia sagde:
Der mangler lidt information i centralfortegnelsen, som mærkestrøm og areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så nogenlunde ud alligevel. Jeg forstår ikke pointen med så mange personbeskyttelsesbrydere, men det er en smagssag og ingen direkte fejl.

At placere fejlstrømsafbryderen til højre på midterrækken, selvom den ifølge dokumentationen beskytter hele midterrækken og den nederste række, er lidt mærkeligt, men ikke en fejl.

Det alvorligste vi kan se fra billederne er helt klart de grundisolerede ledere udenfor centralen og den store udskæring i kapslingen.
Ja, nummer 17 har også nummer 1 som fejlstrømsafbryder. Hvilket for mig bliver ulogisk. Men ja, det gør kanske ikke noget.

Tak for præciseringen!
 
  • Synes
Koffe 1
  • Laddar…
Upload gerne et billede med kappen fjernet, så kan vi nok se en hel del. Gerne flere billeder.
 
Jakopp Jakopp sagde:
Upload gerne et billede med kåben fjernet, så kan vi nok se en hel del. Gerne flere billeder
Fedt!
 
  • En el-tavle installation med farverige ledninger og sikringer nummereret med røde tal.
  • Et elskab med farverige ledninger og afbrydere monteret mod en mønstret væg.
  • Et organiseret elpanel med flere sikringer og ledninger, nummereret fra 1 til 20.
  • El-tavle med kabler og afbrydere monteret på en mønstret væg.
  • En tavle med elektriske sikringer, numrerede kabler og farvede tilslutninger, som viser en del af et elinstallationsprojekt.
  • Elektrisk tavle med ledninger, sikringer og afbrydere monteret på væg.
  • afbryderpanel med flere sikringer og kabler, nummereret 17 til 20
  • Elektrisk tavle med ledninger og afbrydere tydeligt mærket med tal.
  • Et elskab med mange farvede kabler, sikringer og forbindelser organiseret i et mønster. En tapetseret baggrund ses bag ledningerne.
Er vel ikke noget galt iof, det går at få til en kasse over alt på oversiden og så bliver det en kanalisering. Findes ikke noget om det, kan være hvor mange tamper som helst i sådan en. Derimod skal plican fra taget skarves på med en slange og ikke hænge frit i luften. Ligeledes med det som kommer fra venstre, ingen tamper i luften.
Det med sukkerbiter ser ikke godt ud, bør skarves med klemmskarver, tamperne har været for korte til at række ind i centralen, intet unormalt ved skift af en central. Som det ser ud nu udenfor, så kan man undre sig over, hvordan rottebåt ser ud inde i centralen.
 
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare trækker kablerne om, som evt. bliver for korte. Vi trak om ALT til den første koblingsdåse, da jeg byggede nye centraler, jeg tror, det tog mig og far 3-4 timer. Så bliver det pænt med rør helt ind i centralen osv.
 
  • Synes
Holmen74 og 1 anden
  • Laddar…
SoderD SoderD sagde:
Hvad gør det for forskel?

En elektriker som har haft sin firma i 10 år og omsætter omkring 2 millioner kroner. I ugerne laver han mest arbejde for ejendomsselskabet Alecta samt Scania.
Det gør en væsentlig forskel
Tjek om han er registreret hos Elsäkerhetsverket, som det ser ud, bør han ikke beskæftige sig med elinstallation.
 
MathiasS MathiasS sagde:
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare omlægger kablerne, som eventuelt bliver for korte. Vi omlagde ALT til første koblingsdåse, da jeg byggede nye centraler, jeg tror det tog mig og faren 3-4 timer. Så bliver det lækkert med rør helt ind i centralen osv.
Penge, penge.

Så ser det heller ikke så slemt ud med mit frygtede rotterede, det går nok ikke at gøre på anden måde, ud over det jeg skrev tidligere og andre med.
 
  • Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
U Uffe A sagde:
Det spiller en væsentlig rolle
Tjek om han er registreret hos Elsäkerhetsverket, som det ser ud så bør han ikke beskæftige sig med elinstallation
Nu er I der igen, med at påpege, fremføre pegepinde i forskellige retninger som sædvanligt. Er det en elektriker, der har gjort det, sandsynligvis da, intet nybegynder ville kunne samle det. Og hvis han laver et svarjob, så TS får det meget billigere, så er det op til TS og ikke noget, som I på forummet skal have betænkeligheder om. Kom ikke og tal om noget forsikringsselskab og andet, som det normalt plejer at gøres. det er ikke relevant i det hele. Men mærkeligt, der er ingen, der har haft nogen meninger i mit indlæg # 21, men klart det er helt godkendt, og så bliver det andre meninger i stedet. Forumet er ingen politibetjent, der skal legalisere, men oplysende sige noget om noget, og det kan gøres i en mild tone og ikke som noget skal/må som det altid fremføres i.
 
  • Synes
ByggareLob og 19 andre
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Nu er I der igen, med at påpege, fremføre pekpind i forskellige retninger som vanligt. Er det en elektriker, der har lavet det, sandsynligvis da ingen blåbær kunne få det til at fungere. Og hvis den gør en svarjobb så TS får det meget billigere, så er det op til TS og ikke noget, som I på forummet skal have betænkeligheder om. Kom ikke og tal om noget forsikringsselskab og andet, som det normalt plejer at blive gjort. set er ikke relevant i det hele. Men mærkeligt, det er ingen der har haft nogle meninger i mit indlæg # 21, men klart det er helt godkendt og så bliver det andre meninger i stedet. Forummet er ikke nogen politimand, der skal legalisere, men oplysende sige noget om noget, og det kan gøres i en mild tone og ikke som noget skal/må, som det altid fremføres i.
Har et spørgsmål til dig
Er det tilladt med enkelisolerede ledere uden for kapslingen?
Som det ser ud, så betvivler jeg installatørens kompetence
 
  • Synes
Robin Lindberg og 5 andre
  • Laddar…
U Uffe A sagde:
Har et spørgsmål til dig
Er det tilladt med enkeltisolerede ledere uden for kapslingen?
Som det ser ud, så sætter jeg spørgsmålstegn ved installatørens kompetence
Hvis du vil sætte spørgsmålstegn ved installatørens kompetence, kan du oprette din egen tråd. Jeg vil gerne have hjælp til, hvad der er galt med installationen, og hvad jeg kan gøre ved det.
 
  • Synes
Anonymiserad 170696 og 4 andre
  • Laddar…
Min fordom er, at det er sådan en lidt ældre industrielektriker, der ikke plejer at lave arbejde hos privatpersoner med krav på det æstetiske. En anden havde ikke brugt enstoplintar og obo overspændingsbeskyttelse. Det ser også ud til at være mindst 10mm2 rk.

Jeg ville have krævet følgende:

- Skifte samlinger til klemsamlinger

- Organisere med mærkning og gruppefortækning (gerne grundig pen-mærkning)

- Udbedre de synlige enkeltisolerede ledninger enten ved at forberede til ny boks/kapsling eller ved at flytte centralen op

- Gerne montere endebeskyttelse på fasskinnen

For øvrigt er nogle af forsyningerne sjusket trukket inde i centralen, men det er jo mere et spørgsmål om orden.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
Jakopp Jakopp sagde:
Min fordom er, at det er typisk en lidt ældre industrielektriker, som ikke plejer at lave arbejde hos privatpersoner med krav til det æstetiske.

Jeg ville kræve følgende:

Udskift samlinger til klem samlinger

Orden op med mærkning og gruppefortegning

Afhjælpe de synlige enkeltisolerede ledere enten ved at forberede til ny kasse/kapsling eller ved at flytte centralen op

Desuden er en del tilførsler sjusket lagt inde i centralen, men det er dog mere et spørgsmål om orden
Sejt, tak!
 
U Uffe A sagde:
Har en fråga til dig
Er det tilladt med enkelisolerede ledninger uden for kapslingen?
Som det ser ud, så betvivler jeg installatørens kompetence
Svar nej ikke ifølge bogen, men det er ikke fremkommet om det er færdigt endnu, men måske. Med din baggrund og det arbejde du har, så må du komme med noget. Hvorfor ikke bare på en rolig måde sige, at det der er ikke godt, bør udbedres. Uden at komme med en masse skal og elsikkerhedsmyndighederne. I øvrigt så er det kun lidt yderligere beskyttelse der behøves.

SoderD SoderD sagde:
Hvis du vil betvivle installatørens kompetence, kan du oprette en egen tråd. Jeg vil have hjælp til hvad der er galt med installationen og hvad jeg kan gøre ved det.
Der er ikke noget galt der direkte, men skal det være færdigt, så er det ikke det. Der behøves lidt mere orden på visse steder bare og det er den elektriker, der skal ordne det, og så kan du lave en kasse ovenpå centralen, så det ser pænt ud.
 
  • Synes
Nalleman64 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.