Angående farve så skal man tale med en farvehandler som er god til kemi.
Findes farve til alt. :p

//AA

• Synes
Hello.83
  • Laddar…
En lille opdatering for dagen!

Troede, jeg var tæt på at begynde genopbygningen og skulle "bare" ordne den lille vægstump ved siden af døren, men begyndte hurtigt at ane uråd, da jeg begyndte at pille ved det, og ganske rigtigt havde også regelværket i den forreste halvdel af vognen taget en hel del skade af vandet, der var trængt ind i vognen. Ved tidligere undersøgelse så det ud til at have klaret sig, men det viste sig at være en gulvplade imellem, der skjulte den nedre regel.

Har skåret gulvskiven op, fået fjernet noget af det dårlige træ, for forhåbentlig at kunne begynde at udskifte det i næste uge.. Godt, der er masser af afskær fra tidligere projekter.

• Synes
ylven
  • Laddar…
J Jolofssson sagde:
En lille opdatering for dagen!

Trodde mig være tæt på at begynde genopbygning og skulle "bare" ordne den lille vægstump ved siden af døren, men begyndte hurtigt at ane uråd, da jeg begyndte at pille ved det, og ganske rigtigt havde også regelværket i den forreste halvdel af vognen taget en hel del skade af vandet, der var trængt ind i vognen. Ved tidligere undersøgelse så det ud til at have klaret sig, men viste sig at være gulvskive mellem, der skjulte den nederste regel.

Har skåret op gulvskiven, fået ud en del af det dårlige træ, for forhåbentlig at begynde at udskifte det til ugen.. Heldigvis er der masser af spildtræ fra tidligere projekter
J Jolofssson sagde:
Hej på jer!

Ved ikke, om der er nogen interesse for dette, men måske kan det give lidt fornøjelse eller et godt grin til nogen derude, og med lidt held måske får jeg lidt svar på spørgsmål, der dukker op undervejs

Nu er det ikke bedre, end at jeg har fået en smule 30-års krise, så i efteråret gik jeg og spontankøbte en gammel Norrlandsvagn i nabokommunen, den var ganske vist noget nedslidt, men den lugtede ikke dårligt og så ud til at have en ret begrænset vandskade, så jeg slog til. En risiko absolut, men tro mig - den var BILLIG! (advarselstegn, jeg ved, men vilhave var stærkere) og ærligt talt, hvem vil ikke sidde midt ude i skoven og fyre i ovnen i stilhed?

Under alle omstændigheder fik jeg den hjem og begyndte at pille lidt i krabaten, og det varede ikke længe, før jeg indså omfanget af vandskaderne. Denne vogn har en træramme, der er beklædt med et skal af aluminiumplader, som så er popnittet sammen i 1976. Efter årtiers grov mishandling af skovarbejdere og diverse mere eller mindre berusede jægere efter det, var skallen ikke særlig tæt længere, og vandet har trængt ind rundt om hele taget, så trærammen i taget bare var fnug, ligesom støtterne i alle hjørner, så det var lidt af et under, at den overlevede transporten hjem bag en traktor på 2 mil grusvej, om end skallen i sig selv er bærende.

Jeg har siden da skåret vægpladerne langs hele hytten i gulv og tag samt hjørnerne (altså blotlagt den gamle træramme) og pillet det rådne træ ud. Med andre ord er alt træ fjernet. Desuden er den gamle væg, der skilte "boligdel" og mek-rum, revet for at få lidt mere plads. Til min store glæde ser det meste af isoleringen ud til at kunne reddes, så jeg har de seneste dage begyndt at bygge en ny ramme med 45×95 regeltræ, der skrues udefra med selvborende tagskruer.

Her kommer vi så endelig til mine første 2 overvejelser!

1. Væggene er buede for at få lidt mere plads, så hvilket plademateriale tror I, er fornuftigt at bruge?
Det skal være "blødt" nok til at følge kurvningen af væggen og slidstærkt til temperaturforskelle osv., der opstår i en vogn, der anvendes sporadisk, så med andre ord, går den fra varm til kold ofte, det skal jo helst heller ikke koste en formue.

2. Når bæreevnen i konstruktionen er, som den burde, vil et tp 20 tagplade blive lagt ovenpå det eksisterende tag, jeg tænkte at have en udhæng på 20 cm rundt om for at beskytte vognen lidt ekstra mod vejr og vind. Dette er et mål, jeg har taget ud af det blå, så har I nogle tanker eller forslag, der måske er bedre?
Projektet pågår endnu! Har været lidt flytning af tømmerlade samt husprojekt derimellem, men smider lidt billeder ind, hvis interessen findes
Taget af en rød bygning med bølgeblik, med udsigt over en gårdsplads med en bil, en trailer og andre bygninger i baggrunden.

I august fik vi på et tag, kraftigere reglar på den gamle konstruktion for dels at aflaste og fordele vægten, men også få en lidt kraftigere hældning på taget for bedre afvanding.

Renovering af rum med træramme til seng og malerbøtte, vægge af masonit og vindue i baggrunden. Mellemprojekt ved husrenovation.

Reglet op for soveplads/ekstra siddepladser med opbevaringsmulighed under samt begyndt at få op nye overflader, det blev masonit, der blev limet/skruet i eksisterende vægplade, som jeg desværre måtte skære op for at erstatte bærende konstruktion

Indersiden af en tømret bygning med strukturer til en sove- eller opbevaringsplads, ubehandlet træramme og malede vægge i grøn og hvid. Indvendigt billede af rum under renovering med malede vægge, brændeovn i hjørnet, nogle træstykker på gulvet og en udefineret genstand monteret på væggen.
Farve! Tag og vægge malet tre gange. Efter at have spurgt omkring angående farve besluttede vi at blande lidt forskellig overskydende maling, vi havde fra projekter i huset.

Byggerenovering inde i strukturen med nyt egetræsgulv, grønne malede vægge, en arbejdsbænk med værktøj og materialer samt en lille kamin i hjørnet. Rum under renovering med nytlagt laminatgulv og værktøj placeret på arbejdsbænk. Malerbøtter og værktøj kasse ses ovenpå bænk.

Egeparket - et fejlkøb fra min fars side, der har ligget i mange år og ventet på et passende projekt og dermed gratis nu venter vi genbrugte eglister og skal begynde opfriskning af møblering.

• Synes
ellenkällman og 12 andre
  • Laddar…
Nu har vognen stået på plads næsten præcis 1 år. Den har fungeret som rastehytte ved brændehugning og udflugtsmål med familien, nogle overnatninger er det også blevet til og det har fungeret udmærket 👍

• Snedækket vogn og snescooter i sneklædt skovområde.
  • Interiør af vogn med bord, stole, seng og diverse udstyr. Vogn bruges som rastkoja og til familieture og overnatninger.
  • Synes
  • Elsker
trilithium og 22 andre
  • Laddar…
J Jolofssson sagde:
Nu har vognen stået på plads næsten præcis 1 år. Den har fungeret som rastehytte ved brændehugning og udflugtsmål med familien, nogle overnatninger er det også blevet til, og det har fungeret fremragende 👍
Rigtig godt blev det

• Synes
claesborjesson og 4 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.