M maria01 sagde:
såldes såna färdiga et stykke tid var poppis blandt cross åkarna
Jaha aldrig set, så en pige som byggede en på noget skoterforum

nino nino sagde:
Jaha aldrig sett, såg en tjej som byggde en på nåt skoterforum
tror det var polar som sålde dom annars finns det usa märken søg på toy hauler så ser du

• Synes
nino
  • Laddar…
Sjovt projekt!

Der findes en producent i Haparanda, som laver eventyrscampingvogne med plads til at køre en scooter eller firhjuling ind. Sjovt koncept, men sikkert ikke billige. Cojan kaldes den.

• Synes
Jolofssson og 2 andre
  • Laddar…
Cheesen
hvilken flashback... Farsan fik 55års krise da han blev førtidspensionist og købte en 15 år gammel norrlandsvogn han skulle fikse op til noget.. Det eneste jeg ved den blev brugt til i de 10 år den stod på bakken var at hænge en krybskudt elg ind og at partere nogle ditto. Farsan blev aldrig færdig med sin vogn men indvendigt blev den revet ud og malet. Nu er det over 20 år siden han solgte vognen til en lige så skør gubbe og jeg håber virkelig at den er blevet til noget sjovere end et tomt skal.

Det samme håber jeg med din vogn. at det bliver noget fint af den. Beklæd væggene med tynd krydsfiner. til tip ville jeg søge på Youtube "Build a camper van".. Har set mange byggerier og været fristet længe til et projekt men alderskrisen er ikke blevet stærk nok endnu.

• Synes
nino og 2 andre
  • Laddar…
Cheesen Cheesen sagde:
hvilken flashback... Farsan fik 55års krise da han blev førtidspensionist og købte en 15 år gammel norrlandsvogn som han skulle fikse til, til noget.. Det eneste jeg ved, den blev brugt til i de 10 år, den stod på marken, var at hænge en krybskudt elg op i og at partere nogle ditto.
Farsan blev aldrig færdig med sin vogn men udrevet og ommalet indvendigt nåede den at blive. Nu er det over 20 år siden han solgte vognen til en ligeså skør gammel mand, og jeg håber virkelig, at den er blevet til noget sjovere end et tomt skrog.

Det samme håber jeg med din vogn. at det bliver noget fint ud af det.
Beklæd væggene med tyndt krydsfiner. for tips ville jeg søge på Youtube "Build a camper van".. Har set mange byggerier og haft lyst til et projekt længe men alderskrisen er ikke blevet stærk nok endnu.
Man må elske historierne om disse vogne. Både i deres aktive tid som rastkoja og derefter. Hvis væggene kunne tale!

Godt tip! Har set lignende dukke op på instagram iblandt andet men ikke nået at koble det til dette projekt, og hvad angår alderskrisen, kan jeg kun håbe, at du undgår den, det har en tendens til at blive dyrt!

• Synes
Cheesen og 1 anden
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL sagde:
Jeg kender to, som har bygget en lidt mindre version, som det gamle Televerket anvendte til mobil sauna. De fik ikke lov til at bygge en strandnær bygning på egen grund på grund af naboer, der klagede. Men at rulle en midlertidig mobil sauna på hjul ned blev godkendt af länstyrelsen. Nu brokkede naboerne sig så meget, at den måtte flyttes et par gange over sæsonen, men den fungerer og er stadig på plads.
Hjul har reddet mange fra strandskyddet har selv en fuldstor sauna med omklædningsrum og terrasse på traktorkærre, som står placeret på ævkanten om somrene.

• Synes
CandyManX og 3 andre
  • Laddar…
J Jolofssson sagde:
Hej på er!

Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen

Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?

Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.

Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.

Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!

1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.

2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
Arbetet fortskrider i sakta mak och påsken springer iväg så tänkte kasta in en liten uppdatering Nytt regelvirke i taket nu och har påbörjat reglarna i/på väggarna nu. Vi har bestämt att gamla verkstadsdelen blir sovdel med förvaringsmöjligheter under sängen så där behöver jag något att fästa in sängramen i och valde då att gå med 45×95 hela vägen. Kastar in lite bilder på dagens arbete

Indvendigt billede af en trailer under renovering med nye træregler på væggene, et sort affaldsposer og to vinduer i baggrunden. Indvendig vognopbygning med ny træramme og reglar til væggene. Et lille vindue med udblik ses, og træstykker ligger på det rå gulv.

Nästa fundering är kring fönster då man knappt ser ut genom dem på långsidan av vagnen.. Är väl här det är behändigt med en sambo som jobbar på glasfirma, får höra mig för med gubbarna där vad dom tycker
Slidt trævæg med rektangulært vindue i en gammel vogn; beskidt glas og ujævn ramme, klargøring til renovering.
J Jolofssson sagde:
Hej på er!

Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen

Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?

Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.

Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.

1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.

2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
J Jolofssson sagde:
Hej på er!

Cheesen Cheesen sagde:
vilken flashback... Farsan fick 55års kris när han blev sjukpensionär och köpte en 15 år gammal norrlandsvagn som han skulle fixa till, till något.. Det enda jag vet att den användes till under dom 10 år som den stod på vallen var att hänga in en tjuvskjuten älg och att stycka ned några diton.
Farsan blev aldrig klar med sin vagn men utriven och ommålad invändigt hann den bli. Nu är det över 20 år sedan han krängde iväg vagnen till en lika tokig gubbe och jag hoppas verkligen att den blivit något roligare än ett tomt skal.

Detsamma hoppas jag med din vagn. att det blir något fint av den.
Klä väggarna med tunn plywood. för tips så skulle jag söka på Youtube "Build a camper van".. Har kollat på många byggen och vart sugen länge på ett projekt men ålderskrisen har inte blivit nog stark ännu.
Arbetet fortskrider i sakta mak och påsken springer iväg så tänkte kasta in en liten uppdatering Nytt regelvirke i taket nu och har påbörjat reglarna i/på väggarna nu. Vi har bestämt att gamla verkstadsdelen blir sovdel med förvaringsmöjligheter under sängen så där behöver jag något att fästa in sängramen i och valde då att gå med 45×95 hela vägen. Kastar in lite bilder på dagens arbete

• Synes
Greatstomp og 1 anden
  • Laddar…
Lidt udenfor emnet.
Hvid husvogn, Come On model, lavet af skum og glasfiber, står parkeret i en grøn skovklædt område. Husvagnsinteriør med blå polstring, køkkenbord, træskabe og blå gardiner. Retro-stil fra 1970'erne, sandsynligvis af mærket Come On. Husvognens interiør med træskabe, vask, og seng med stribet tæppe. En blanding af brunt træ og blålige tekstiler skaber en retro atmosfære. Dette er en Come On, campingvogn helt fremstillet i skum og glasfiber af Bolin Båd i Nyland, som også fremstillede byggecontainere mm.
De blev solgt som halvfabrikata, et skal på hjul, som man selv skulle indrette.
En bekendt, dygtig finsnedker, købte den i 1978 og indrettede den, jeg købte den i 1991 og havde den i mange år.

• Synes
Hallå_där og 4 andre
  • Laddar…
J Jolofssson sagde:
Hej med jer!

Ved ikke om der er nogen interesse for dette, men måske kan det give lidt fornøjelse eller et godt grin til nogen derude, og med lidt held måske får jeg nogle svar på spørgsmål, der dukker op undervejs.

Nu er det ikke bedre end, at jeg har pådraget mig en mindre 30-årskrise, så i efteråret gik jeg og købte spontant en gammel Norrlandsvogn i nabokommunen, den var ganske vist noget forfalden, men den lugtede ikke dårligt og syntes at have en ret begrænset fugtskade, så jeg slog til. En risiko absolut, men tro mig - den var BILLIG! (advarselstegn ved jeg, men vilhave var stærkere) og ærligt talt, hvem vil ikke sidde midt ude i skoven og fyre op i pejsen i stilhed?

Under alle omstændigheder fik jeg den hjem og begyndte at pille lidt ved skrummel, og det tog ikke længe, før jeg indså omfanget af fugtskaderne. Denne vogn har en træramme, der er dækket med et lag af aluminiumsplader, som siden er popnittet sammen i 1976. Efter årtiers grov mishandling af skovarbejdere og div. mere eller mindre fulde jægere efter det, var skallen ikke længere specielt tæt, og vand har trængt ind rundt om taget, så at trærammen i taget kun var fnug, ligesom støtterne i alle hjørner, så at den overlevede transporten hjem bag traktoren på 2 mil grusvej var lidt af et mirakel, om end skallen i sig selv er bærende.

Jeg har siden skåret vægpladerne langs hele vognen i gulv og tag samt hjørnerne (altså fritlagt den gamle træramme) og pillet det rådne træ ud. Med andre ord er alt træ fjernet. Derudover er den gamle væg, der skilte "bodel" og mekrum, revet ned for at få lidt mere plads. Til min store glæde synes det meste af isoleringen at kunne reddes, så jeg er de seneste dage begyndt at bygge en ny ramme med 45×95 regeltræ som skrues udefra med selvborende tagskrue.

Her kommer vi så endelig til mine første 2 overvejelser!

1. Væggene er jo buede for at få lidt mere plads, så hvilket skivemateriale tror I er fornuftigt at bruge?
Det skal være "blødt" nok til at følge væggens kurvning og holdbart for temperaturforskelle osv., som opstår i en vogn, der anvendes sporadisk, så med andre ord går fra varm til kold ofte, det skal helst heller ikke koste en formue.

2. Når bæreevnen i konstruktionen er, som den burde, vil et tp 20 pladetag blive lagt ovenpå det eksisterende tag, jeg tænkte at have et fremspring på 20 cm omkring for at beskytte vognen lidt ekstra mod vejr og vind. Dette er et mål jeg har taget fra ingen steder, så har I nogle tanker eller forslag, som måske er bedre?

• Sort skurvogn med trappestige og brædder ved siden, omgivet af træer og blå himmel.
  • Indvendigt af en træbeklædt bygning med et vindue og en gasvarmer installeret på gulvet. Rummet er tomt og belyst af naturligt lys.
  • Tre træstole og et bord i et rum med træpaneler på væggene og en rektangulær vindue i baggrunden. En skulptur står under bordet.
  • Synes
Rallarros og 4 andre
  • Laddar…
Flot bygget! Ser at vi har samme tanke om taget, og sjovt at se andres løsninger indvendigt.

J Jolofssson sagde:
Snyggt bygget! Ser at vi har samme tanke om taget og sjovt at se andres løsninger indvendigt
Fungeret fint i tre år nu gjorde to stk tagstole som ekstra støtte i taget. står i Norrland så vi har jo meget sne

T Tomas Olsson1 sagde:
Funkat fint i tre år nu gjorde två st takstolar som extra stöd i taket. står i Norrland så vi har ju mycket snö
Herligt! Interessant med varmen også.
Samme sag med min vogn, kommer til at stå midt ude i ingenting nord for Luleå så har spekuleret lidt på aflæsning på taget. Grundtanken var at den indvendige ramme i 45×95 skulle aflaste nok men spekulerer om det måske ville være klogt med en løsning ligesom din hvor man måske overdimensionerer noget men når man alligevel gør det så hvorfor ikke

J Jolofssson sagde:
Dejligt! Interessant med varmen også.
Samme ting med min vogn, kommer til at stå midt ude i ingenting nord for Luleå så har overvejet lidt omkring aflastning på taget. Grundtanken var, at den indvendige ramme i 45×95 skulle aflaste nok men overvejer om det måske ville være klogt med en løsning som din hvor man måske overdimensionerer lidt, men når man alligevel gør det, hvorfor ikke
T Tomas Olsson1 sagde:
Fungeret fint i tre år nu, lavede to spær som ekstra støtte i taget. Står i Norrland så vi har jo meget sne
ja ikke dumt så slipper man for at gøre det om. Fungerer rigtig godt med dieselovn, slipper for at vågne op i en kold vogn.

Hej, hvor dejligt at følge din rejse med renoveringen af din norrlandsvogn! Jeg har også en, som jeg har tænkt mig at sætte i stand, men kan ikke finde så meget info om, hvordan man går frem, udover dit link her.
Jeg kan se, at du har malet din sort. Hvilken maling har du brugt til det? Mine ydervægge er af aluminium, og jeg tænker, at dine også er det. Vidste ikke, at der fandtes maling, der kunne fæste på det, så derfor spørger jeg. Taknemmelig for svar ❣️

Hello.83 Hello.83 sagde:
Hej, hvor sjovt at følge din rejse med renovering af din norrlandsvogn! Jeg har også en, som jeg har tænkt at gå i gang med, men jeg kan ikke finde så meget info om, hvordan man går til værks ud over dit link her.
Jeg ser, at du har malet din sort. Hvilken maling har du brugt til det? Mine ydervægge er af aluminium, og jeg tænker, at dine også er det. Vidste ikke, at der fandtes maling, der hæfter på det, så derfor jeg spørger. Taknemmelig for svar ❣️
Hej sleb lidt der, hvor det var nødvendigt og vaskede med ammoniak. Så malede jeg med typ plåtfärg fra colorama, ser ud til at sidde godt, det er omkring tre år siden, jeg malede den.

• Synes
Hello.83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.