31,886 læst ·
34 svar
32k læst
34 svar
Norrlandsvogn - en helvedes renovering
Hej til jer!
Ved ikke om der er nogen interesse for dette, men måske kan det give lidt fornøjelse eller et godt grin til nogen derude, og med lidt held får jeg måske lidt svar på spørgsmål der dukker op hen ad vejen.
Nu er det ikke bedre end, at jeg har fået en mindre 30-årskrise, så i efteråret gik jeg og købte spontant en gammel Norrlandsvogn i nabokommunen, den var ganske vist noget nedslidt men den lugtede ikke dårligt og syntes at have en ret begrænset vandskade, så jeg slog til. En risiko absolut, men tro mig - den var BILLIG! (advarselstegn ved jeg, men vilhave var stærkere) og ærligt talt, hvem vil ikke sidde midt ude i skoven og fyre i kaminen i stilhed?
Under alle omstændigheder fik jeg den hjem og begyndte at pille lidt i skramlet og det varede ikke længe før jeg indså omfanget af vandskaderne. Denne vogn har en træramme, der er beklædt med et skal af aluminiumsplader, som så er popnittet sammen i 1976. Efter års grov mishandling af skovarbejdere og diverse mere eller mindre berusede jægere, efter det, var skallet ikke særligt tæt længere og vand har trængt ind rundt om hele taget, så trærammen i taget kun var fnug, ligesom stængerne i alle hjørner, så at den overlevede transporten hjem bag en traktor på 2 mil grusvej var lidt af et mirakel, om end skallet i sig selv er bærende.
Jeg har siden da skåret vægpladerne langs hele kabinen i gulv og tag samt hjørnerne (altså blotlagt den gamle træramme) og pillet det rådne træ ud. Med andre ord er alt træ fjernet. Desuden er den gamle væg, som skilte "bodel" og mekrum, revet ned for at få lidt mere plads. Til min store glæde ser det meste af isoleringen ud til at kunne reddes, så jeg er de seneste dage begyndt at bygge en ny ramme med 45×95 reglar, som skrues udefra med selvborende tagskruer.
Her kommer vi så endelig til mine første 2 overvejelser!
1. Væggene er jo buede for at få lidt mere plads, så hvilket plademateriale tror I er fornuftigt at bruge?
Det skal være "blødt" nok til at følge krumningen af væggen og holdbart for temperaturforskelle osv, som opstår i en vogn, der bruges sporadisk, så med andre ord går fra varm til kold ofte, det skal jo helst heller ikke koste en formue.
2. Når bæreevnen i konstruktionen er som den bør, vil et tp 20 ståltag blive lagt ovenpå det eksisterende tag, jeg tænkte at have et udhæng på 20 cm rundt om for at beskytte vognen lidt ekstra mod vejr og vind. Dette er et mål jeg har taget fra ingen steder, så har I nogen tanker eller forslag der måske er bedre?
Ved ikke om der er nogen interesse for dette, men måske kan det give lidt fornøjelse eller et godt grin til nogen derude, og med lidt held får jeg måske lidt svar på spørgsmål der dukker op hen ad vejen.
Nu er det ikke bedre end, at jeg har fået en mindre 30-årskrise, så i efteråret gik jeg og købte spontant en gammel Norrlandsvogn i nabokommunen, den var ganske vist noget nedslidt men den lugtede ikke dårligt og syntes at have en ret begrænset vandskade, så jeg slog til. En risiko absolut, men tro mig - den var BILLIG! (advarselstegn ved jeg, men vilhave var stærkere) og ærligt talt, hvem vil ikke sidde midt ude i skoven og fyre i kaminen i stilhed?
Under alle omstændigheder fik jeg den hjem og begyndte at pille lidt i skramlet og det varede ikke længe før jeg indså omfanget af vandskaderne. Denne vogn har en træramme, der er beklædt med et skal af aluminiumsplader, som så er popnittet sammen i 1976. Efter års grov mishandling af skovarbejdere og diverse mere eller mindre berusede jægere, efter det, var skallet ikke særligt tæt længere og vand har trængt ind rundt om hele taget, så trærammen i taget kun var fnug, ligesom stængerne i alle hjørner, så at den overlevede transporten hjem bag en traktor på 2 mil grusvej var lidt af et mirakel, om end skallet i sig selv er bærende.
Jeg har siden da skåret vægpladerne langs hele kabinen i gulv og tag samt hjørnerne (altså blotlagt den gamle træramme) og pillet det rådne træ ud. Med andre ord er alt træ fjernet. Desuden er den gamle væg, som skilte "bodel" og mekrum, revet ned for at få lidt mere plads. Til min store glæde ser det meste af isoleringen ud til at kunne reddes, så jeg er de seneste dage begyndt at bygge en ny ramme med 45×95 reglar, som skrues udefra med selvborende tagskruer.
Her kommer vi så endelig til mine første 2 overvejelser!
1. Væggene er jo buede for at få lidt mere plads, så hvilket plademateriale tror I er fornuftigt at bruge?
Det skal være "blødt" nok til at følge krumningen af væggen og holdbart for temperaturforskelle osv, som opstår i en vogn, der bruges sporadisk, så med andre ord går fra varm til kold ofte, det skal jo helst heller ikke koste en formue.
2. Når bæreevnen i konstruktionen er som den bør, vil et tp 20 ståltag blive lagt ovenpå det eksisterende tag, jeg tænkte at have et udhæng på 20 cm rundt om for at beskytte vognen lidt ekstra mod vejr og vind. Dette er et mål jeg har taget fra ingen steder, så har I nogen tanker eller forslag der måske er bedre?
Bedste svar
Skønt projekt, har reppet nogle gamle campingvogne og en lidt fugtskadet er oftest mere end bare lokal. Taknemmeligt med træramme enkelt at skifte..
Som beklædning på indersiden ville jeg vælge launfinér/mahognyplywood.. samme som findes i campingvogn.
Den er ikke "vandtæt", men svulmer heller ikke op, hvis den bliver våd. Og bliver flot olieret, bejdset.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...plywood-lauan-meranti-36-9-mm/p-164570-164572
Som beklædning på indersiden ville jeg vælge launfinér/mahognyplywood.. samme som findes i campingvogn.
Den er ikke "vandtæt", men svulmer heller ikke op, hvis den bliver våd. Og bliver flot olieret, bejdset.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...plywood-lauan-meranti-36-9-mm/p-164570-164572
Jo det er ret sjovt at rode rundt med, selvom det blev større end planen var Tak for tippet! Skal straks lægges på listen over ting at tjekke op påMazen sagde:
Sjovt projekt, har reppat nogle gamle campingvogne, og en lidt fugtskadet er ofte mere end bare lokal. Taknemmeligt med træstamme, nemt at skifte..
Som beklædning på indersiden ville jeg vælge launplywood/ mahognyplywood.. samme som findes i campingvogn.
Den er ikke "vandtæt", men svulmer heller ikke op, hvis den bliver våd. Og bliver flot olieret, bejdset.
[link]
Tak for tips! Skal tage et kig og se, hvad man kan finde for tykkelser. Går træregler i væggen som jeg tænkte fastgørelsen kombineret lim og skruePeterFalun sagde:
Ja får du fat i tyndere panel typ bastu eller kaross så burde det fungere liggende.. flot!
Fordelen med plywood er ellers at skære til og skyde fast (samlingerne der sætter man med fordel en t-list )
Fordelen med plywood er ellers at skære til og skyde fast (samlingerne der sætter man med fordel en t-list )
Føles spontant som at plywood er mere holdbar, men en panel giver en anden følelse på en måde, må tage en overvejelse om dette.Mazen sagde:
Jeg kender to, som byggede en lidt mindre version, som det gamle Televerket brugte til mobil sauna.J Jolofssson sagde:
De fik ikke lov til at bygge en strandnær bygning på egen grund på grund af naboer, der klagede.
Men at rulle en midlertidig mobil sauna på hjul ned blev godkendt af amtet.
Nu brokkede naboerne sig så meget, at den måtte flyttes et par gange i løbet af sæsonen, men den fungerer og er stadig på plads.
Har en gammel campingvogn jeg har tænkt mig at bygge om, rampe i bagenden så man kan køre ind med snescooteren, så "fuldt" udstyret campingvogn når snescooteren er ude.
Perfekt til fx påsken når man vil afsted men ikke har et sted at bo.
Desværre glider den længere og længere ned på to-do listen.
Perfekt til fx påsken når man vil afsted men ikke har et sted at bo.
Desværre glider den længere og længere ned på to-do listen.
blev sådanne solgt færdige for en tid siden, var populær blandt cross kørere.nino sagde:



