Status
Not open for further replies.
G greenhouse sagde:
Sagen er vel den, at det er hans pligt ikke at skade andre. Han må skade sig selv så meget han vil, men han skal sørge for ikke at skade andre. På samme måde som at jeg ikke kører 100kmh forbi en børnehave.

I netop dette tilfælde har han måske gjort det så godt han kunne, og risikoen er minimal. Men jeg ville gerne have set, at han oplyste os om sine planer. Det ville jeg gøre, hvis jeg fx skulle fælde et træ 5 meter fra hans hus.

Gjort er gjort
Synes nok han gjort utrolig meget bedre end de fleste ved at løfte pallen så højt som muligt, tage dem forsigtigt løs, lade dem glide ned til pallen. Din sammenligning med at fælde et træ 5 meter fra huset, ja hvis det er en nybegynder, der fælder træet, kan man kræve, at de siger til inden. Her føles det som en sammenligning med nogen, der arbejder som træfældere, som inden fældning har monteret 3 stykker wirer, så det ikke kan falde over naboens hus.

• Synes
Oneip
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Sagen er vel, at det er hans pligt ikke at skade andre. Han må skade sig selv så meget, han vil, men han skal sørge for ikke at skade andre. På samme måde som jeg ikke kører 100 km/t forbi en børnehave.

I dette tilfælde har han måske gjort, hvad han kunne, og risikoen er minimal. Men jeg ville gerne have set, at han oplyste os om sine planer. Det ville jeg gøre, hvis jeg f.eks. skulle fælde et træ 5 meter fra hans hus.

Gjort er gjort
Det kan du jo mene. Jeg ville også have talt med naboen, hvis jeg skulle fælde træer 5 m fra hans hus, men jeg ville aldrig få den tanke at informere naboer 80 m derfra, hvis jeg skulle tage et eternit-tag ned. Det ser jeg som en urimelig/unødvendig indsats.

• Synes
Radhussemlan og 6 andre
  • Laddar…
F
Godt nok, hvilke tråde du har oprettet TS, 15 stykker om asbest og eternit i forskellige stadier af panik. Altså tag det roligt, du kan ikke leve dit liv sådan, at du får asbest-angst hver gang du skal hænge et billede op.

• Synes
andreascarlsson og 8 andre
  • Laddar…
F framtand84 sagde:
Jösses hvilke tråde du har oprettet TS, 15 stykker om asbest og eternit i forskellige stadier af panik. Altså rolig nu, du kan ikke leve dit liv sådan at du har asbest-angst hver gang du skal hænge et billede op.
Enig! Tænk på dit blodtryk TS. Tænk også på at voksne ofte overfører deres frygt til deres børn.

• Synes
  • Elsker
korsriddaren og 6 andre
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Godt svar! :DDet er sådan noget her jeg efterspørger. Fakta fra (i og for sig via mellemmand) fagmænd i en lignende situation.
Hej har arbejdet som asbestsanerer i 12 år og grænsen for at have beskyttelse vi har haft er ca 10 meter fra brydpunkt af eteriten

• Synes
korsriddaren og 8 andre
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Det ville jeg gøre, hvis jeg f.eks. skulle fælde et træ 5 meter fra hans hus.
Hvor højt/lavt træ?

Et træ, der f.eks. er 10m højt, kan nemt slå dele af naboens hus i stykker, hvis træet skulle falde den forkerte vej.

Der er en lille (meget stor) forskel på at fælde et træ fem meter fra naboens hus og fjerne eternitplader fra et tag 80 meter fra naboens hus.

• Synes
Oneip
  • Laddar…
Z Zigge_81 sagde:
Hej har arbejdet som asbestsanerare i 12 år og grænsen for at have beskyttelse vi har haft er ca. 10 meter fra brydpunkt af eternitten
Interessant svar! Tak

T ToRy sagde:
Nej, ingen person har døde fordi de spiste 1kg sukker i 1978, helt rigtigt. Men for at koble det til din kæphest relevansen så er det helt irrelevant og ikke noget, som nogen i tråden har påstået. Jeg kan sætte hele min månedsløn på at samtlige personer i tråden - både de, der har nævnt sukker, og de, der ikke har gjort det - forstår, at sammenligningen går ud på, at dit barns sukkerindtag under barnets levetid er mere skadeligt end både eksponeringen af asbest, som naboen har udsat knoppen for, og den "naturlige" eksponering under barnets levetid tilsammen. Du er sandsynligvis den eneste person, som af en eller anden grund vælger ikke at tolke det sådan. Så jo, sammenligningen med sukkerindtag er højst relevant. Flere andre sammenligninger også.
Sukker ER ikke godt for os, ikke i de mængder vi får det ind i os. Og det er ikke kun tænderne, der tager skade, det er hele kroppen. Men stol ikke på mine ord, find ud af fakta selv. Måske ved at starte en tråd på et passende netværksforum...?
LOL!

"Naboen arbejder som bager hjemmefra pga Corona, og nu lugter det af vanilje- og/eller florsukker, men også kanel fra ventilationen."

• Haha
korsriddaren og 1 anden
  • Laddar…
Staffans2000
Z Zigge_81 sagde:
Hej har jobbat som asbestsanerare i 12 år og grænsen for at have beskyttelse vi har haft er ca 10 meter fra brydpunkt af eternitten
Om TS boet præcis ved siden af naboen. Hvordan havde du afskærmet taget?

• Synes
greenhouse
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Din søns helbred risikeres hele tiden. Læs indholdet i den mad han spiser, så vil du se det. Han kører også bil, er tæt på vand, trapper osv. Farerne er overalt. Den gamle mand er dog en undtagelse. For der er ingen fare.

Så, hold op med at bekymre dig om spøgelser, og nyd det gode vejr i stedet.

Staffan
DanielPinjegård DanielPinjegård sagde:
Nej ingen afspærringer og intet vand. Vi sanerer mange tage, og vi følger reglerne. Der er ingen risici for udenforstående, som ikke arbejder med det dagligt. Yderst lidt fiber frigives, om overhovedet noget. Afhængig af tilstanden. Udendørs er der derimod ingen fare, men indendørs er det en anden sag...som nogen skrev, så får du mere skidt i lungerne af vejstøv end af asbesten...
Bekymrende at læse dette, du følger ikke reglerne:

Læs her: https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

• Synes
greenhouse
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Hej og tak for de hurtige svar. Jeg tænker også, at 80 meter burde skabe meget luft per asbestfiber, så at sige.

Det lyder jo lovende. Men at sammenligne asbest med babymad eller grusvej er jo bare direkte forkert og uinformeret. Hvad jeg ved, er babymad lovligt, og det samme er grusvej. Asbest er forbudt, fordi det forårsager alvorlige sygdomme for dem, der indånder det (i varierende grad). Den gamle mand, der er 74, vil ikke dø af det, men jeg og min søn er nok unge til eventuelt at lide af konsekvenserne om 20 år. Jeg forstår dog tanken om, at der er andre risici end asbest. At bo tæt på en stærkt trafikeret vej er sandsynligvis også meget dårligt for lungerne, ligesom det er at ryge og køre motorcykel med 300 km/t.

Desværre er fibre og støv så små, at de ikke kan ses. Det ville være interessant at høre holdninger fra en asbestsanerer eller en, der selv har taget eternit ned. Alt handler selvfølgelig om koncentration i luften, og det afhænger jo af, hvor meget der frigøres ved håndtering af asbest. At der frigøres fibre er 100% sikkert, da nogle af tagstenene er gået i stykker.
Hej
Jeg forstår din bekymring, men som flere har påpeget før, behøver du ikke at være særligt bekymret. Asbest frigøres fra eternit, når man saver/borer eller sliber i det, yderst små mængder kommer, når en tagplade brydes/knækker. Helt klart en fordel at sprøjte med vand for at forhindre støv. Så, at nogen nævnte grusvejen som en risiko, og det er rigtigt, kvartsitstøv fra grusveje er absolut ikke noget at spøge med, da det kan give silikose (støvlunger). Derfor lægger man salt på grusveje om sommeren. Jeg ville holde sønnen væk fra haven, indtil naboen er færdig, mest for hans skyld, men jeg ville ikke være bekymret. Jeg arbejder kun med saneringer og håndtering af miljøfarligt affald, og der findes langt farligere stoffer omkring os end lidt asbest.

• Synes
Oneip og 2 andre
  • Laddar…
Ti sider indlæg som jeg opsummerer med to sætninger:
- Asbest er farligt. Havde en morbror som arbejdede indenfor VVS og døde af mesoteliom som spredte sig videre i kroppen, så jeg ved det.
- Har man en paranoid frygt er det heller ikke sundt. I dette tilfælde fjernes pladerne nogenlunde forsigtigt, på afstand, med vinden væk.
Bare tag det roligt og fokuser på noget sjovere.

• Synes
korsriddaren og 4 andre
  • Laddar…
Eriksgatan
H hempularen sagde:
Som sagt, inget at bekymre sig om.
...
De grupper hvor man har kunnet finde en sammenhæng mellem asbest og en bestemt type kræft, har arbejdet i eternitfabrikker og lignende. De har stået og savet i eternit i en tåge af asbestfibre hele arbejdsdagen år ud og år ind. Helt uden beskyttelsesudstyr. I den gruppe har der været meget høj dødelighed i asbestrelaterede sygdomme.

Årsagen til at man vil være forsigtig selv med lave doser, er at teoretisk set kan man få kræft af én enkelt asbestfiber. Men sandsynligheden er så lav at du skulle lede efter tilfældet i hele den totale menneskelighed som nogensinde har levet på jorden, og vil leve her indtil solen kollapser. Så man bør undgå at male eternit ned i kompostkværnen i haven, selvom man i og for sig heller ikke bliver syg af det.
Men en så fandens held at lige min far døde af en enkelt asbestfiber så, så ingen i hele verden nogensinde behøver at bekymre sig længere. 57 år gammel blev han. Han havde aldrig engang set en eternitfabrik uden arbejdede som rørmager. Et veldokumenteret tilfælde som jeg ved længe blev anvendt i undervisningen om lungekræft, både røntgenbilleder og præparater fra hans lunge. Du burde nok stoppe med at finde på "egne fakta" når det drejer sig om ting der kan skade andres helbred. Derfor afstår jeg fra selv at forsøge at evaluere risiciene ved taget som TS spørger om.

Senest redigeret:
  • Synes
dicliff og 1 anden
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Sagen er vel den, at det er hans pligt ikke at skade andre. Han kan skade sig selv, så meget han vil, men han skal sikre, at han ikke skader andre. På samme måde som at jeg ikke kører 100 km/t forbi en børnehave.

I dette tilfælde har han måske gjort sit bedste, og risikoen er minimal. Men jeg ville gerne have set, at han oplyste os om sine planer. Det ville jeg gøre, hvis jeg for eksempel skulle fælde et træ 5 meter fra hans hus.

Gjort er gjort
Jeg synes, at naboen har håndteret dette godt. For at sætte det i perspektiv, informerede du selv din nabo, da du mistænkte asbest i gulvtæppet, du fjernede, eller når du var bange for, at trimmeren ville forårsage problemer nær din eternitfacade? Eller fyrrummet eller flisernes eller pladen i laden?
Hvis naboen skulle være mere bekymret end du er (i tilsvarende grad som du er mere bekymret end jeg er), kunne han mene, at du skulle gøre det.
Sandsynligvis ikke. Det er det, jeg og flere i tråden prøver at formidle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.