130,731 læst ·
270 svar
131k læst
270 svar
Naboen river eternittag!
- Status
- Not open for further replies.
hverken forkert eller uinformeret. det er en klartænkt og logisk respons ud fra den information som blev givet. hvis det var mit barn havde jeg direkte ringet til et saneringsfirma og hørt med dem om hvor farligt det faktisk er. rent hypotetisk altså.G greenhouse sagde:
Der er ingen grund til at forsvare en forurening med, at der findes andre. Dette er de regler, som arbejdstilsynet har udarbejdet. De er ikke bindende for privatpersoner, men de bør følges. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Vad har grannens ålder med saken att göra?G greenhouse sagde:Hej!
Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.
Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.
Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.
För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).
Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?
Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
G greenhouse sagde:Hej!
Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.
Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.
Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.
För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).
Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?
Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
Farligt for den som håndterer dem (langtidseksponering er jo så den store fare), ikke for den som befinder sig 80 m væk fra et sted, hvor hele plader tages ned.B Bernt_Karlsson sagde:Jeg orker ikke læse alle indlæg, men jeg ser, at nogle tager det alt for let.
Sådan skriver Arbejdstilsynet:
At håndtere asbest er farligt. Arbejdstilsynets regler, som er udarbejdet for at begrænse risiciene ved at håndtere asbest, kan også anvendes af privatpersoner. Reglerne beskriver metoder til at arbejde sikkert med asbestholdige materialer. For at minimere risiciene for sig selv og sine pårørende anbefaler vi, at man bruger disse metoder også som privatperson.
Det indebærer for eksempel, at eternitplader på tage og facader først skal vandingssprøjtes og derefter tages ned så hele som muligt, samt at halvmaske med P3-filter, beskyttelseshandsker og beskyttelsestøj af engangstype anvendes.
Medlem
· västerbotten
· 131 indlæg
Medlem
· västerbotten
· 131 indlæg
Det vil jo støve fra undersiden af taget og bjælkerne, men det er jo bare gammelt støv fra tørt hø og en masse andet. Det er jo ikke farligere at stable dem på en palle, end hvor de har ligget på taget. Det skal pakkes i dobbelte sække, når det skal til genanvendelse, de tager det ikke imod ellers.G greenhouse sagde:Hej!
Vi bor på landet og vores nabo har et udhus med et eternittag på. I dag når jeg skulle hente vores 14 måneder gamle søn ind fra formiddagsluren, så jeg at naboen er i gang med at pille eternittaget ned! Jeg løb straks ind med vores søn og lukkede døre og vinduer. Naboens hus ligger ca. 80 meter fra hvor min søn sov og ca. 25 meter fra vores hus.
Jeg ringede til ham og han sagde, at de plukker pladerne af én efter én og skubber dem ned langs spærrestauranten ned på en palle, som de har løftet op med traktoren i bunden af taget. Han sagde, at nogle går i stykker på midten, men at de for øvrigt tager dem ned hele. Dog lægger han dem bare åbent på en palle ude i gården, indtil han skal skaffe dem væk, i stedet for at lægge dem i plastiksække. Jeg bad ham i det mindste om at sprøjte vand på taget, mens han tager pladerne ned, men jeg har ikke kontrolleret, om han gør dette.
Han siger selvfølgelig, at det ikke støver, men jeg ved jo, at det altid støver, når man river, så det er klart, at det støver, selvom det ikke støver i nærheden af lige så meget som hvis man saver eternit fx. Han mener, at det støver mere fra vejen, hvilket sikkert er sandt, men vejen består af grus og ikke asbest! Jeg ved jo, at han umuligt kan vide, hvor meget støv han frigiver, når han river pladerne. Hvis det blæser fra vores hus, ville det jo være mindre farligt, men vindretningen er jo umulig at finde ud af.
For min egen del er jeg ikke særlig bekymret, men vores lille søn lå jo ude og sov og var også ude dagen inden, da de også rev taget af (uden at jeg vidste det).
Hvor farligt kan dette være?! Jeg forstår, at det er umuligt at svare på, hvor meget min søn har fået i sig, men det ville være rart, hvis nogen ved mere om dette? Hvor længe bliver asbeststøvet i luften, dvs. hvornår kan vi gå ud igen? Kan man forestille sig, at det blæser ind gennem naturlig ventilation i vinduer, døre osv.?
Bør vi evakuere huset, indtil han er færdig? At risikere min søns helbred fordi en 74-årig mand er uforsigtig med asbest føles IKKE aktuelt!
Det er klart, at det ikke er optimalt at bryde hele taget i småstykker, men det er ikke farligt, at en enkelt plade går i stykker, asbesten er jo bundet i betonen. Hvis man bryder en plade og holder op mod lyset, kan man se fibrene stikke op, hvis man kigger rigtig nøje. En tagbit, der brydes i to dele, der bliver asbestfiberen siddende i den ene del og frigøres fra den anden del, den del der er kortest, så at sige. Det bliver lidt som om, man tager et søm og slår det ind i et stykke træ 80 mm ned i træet, derefter klipper man hovedet på sømmet af, så det stikker 20 mm op, derefter banker man endnu et træstykke på det udstikkende søm. Tager man nu disse to træstykker fra hinanden, så vil sømmet blive i den, der er 80 mm, og slippe i den, der er 20 mm. Præcist sådan her gange 10000, og i fibre i stedet. Selvfølgelig, en enkelt fiber slipper måske, det er derfor, man skal undgå at bryde dem. Og vand, absolut en rigtig god måde at binde fibre med. Men jeg forstår, hvorfor han ikke vil oversvømme hele taget og bjælker med en masse vand, det bliver ikke let at arbejde da, det bliver glat. Du kan være helt rolig, så længe han ikke kaster pladerne på jorden, så de går i stykker, eller i en container, så de går i stykker. Det ser ud som om, han ved, hvad han gør. Men!! man må absolut ikke save i dem med vinkelsliber eller så, det er derefter, det frigøres massevis af korte, tørre svævende fibre.
Forureninger skal selvfølgelig ikke forsvares, men man undrer sig alligevel over, hvor mange på en eller anden måde sneer ind på risikoen ved asbest og virkelig bruger en masse tid og kraft på at bekymre sig over det, når der samtidig findes andre (større risici i livet).U Urbanorl sagde:
Arbejdstilsynet arbejder for at beskytte dem, der arbejdsmæssigt håndterer asbest og ofte kommer i kontakt med det. Risici er selvfølgelig også der, hvis en privat ejendomsejer håndterer asbest uforsigtigt, men risikoen er jo størst for den, der håndterer asbesten og ikke for naboer, der bor 80 m væk.
At som i dette tilfælde begynde at kræve, at naboen skal vande taget, er vanvid. Risikoen for, at naboen glider og kommer til skade, vil jo langt overstige risikoen for, at TS inhalerer asbestfibre.
Ha! Så tænker vi ens, du og jeg, skrev omtrent det samme.S Stuff sagde:Forureninger skal såklart ikke forsvares, men man undrer sig alligevel over, hvor mange på en eller anden måde fokuserer på risikoen ved asbest og virkelig bruger masser af tid og kræfter på at bekymre sig over det, når der samtidig findes andre (større risici i livet).
Arbejdstilsynet arbejder for at beskytte dem, der professionelt håndterer asbest og ofte kommer i kontakt med det. Risici findes såklart også, hvis en privat ejendomsindehaver håndterer asbest uforsigtigt, men risikoen er jo størst for den, der håndterer asbesten, og ikke for naboer, der bor 80 m væk.
At som i dette tilfælde begynde at kræve, at naboen skal vandbesprøjte taget, er vanvid. Risikoen for, at naboen glider og kommer til skade, vil langt overstige risikoen for, at TS inhalerer asbestfibre.
Antallet af personer, der døde som følge af sukkerforbrug i -87, er sandsynligvis lige så mange som dem der er døde af at rive et eternittag nedG greenhouse sagde:Hvor mange dødsfald om året pga. at en person spiste 1kg sukker i 1978? Nul. Så må det være dårligt for folkesundheden, men det er en HELT anden diskussion.
Hvor mange børn dør af at forælderen taber dem? Ved det ikke, men gætter på nul, muligvis en freak accident en gang om året.
Hvorfor skal folk tage spørgsmål om asbest så personligt? Dette mineral deler folk værre end hvad indvandringsspørgsmålet gør.
Hvor mange der taber deres børn, hvilket resulterer i, at de dør, håber jeg er nul eller tæt derpå. Dog skal man være bevidst om, at faldulykker er en af de aller, aller største ulykkestyper for små børn. Ofte drejer det sig om fald fra sofaer, trapper, stole m.m. Så hvis man nu absolut vil bruge en sådan metafor, kunne man i stedet sige, at det er farligere at have en toårig i sofaen end at bo nabo til en, der river taget ned.
Hvis du læser de første dusin indlæg igen, vil du se, at få, om nogen, tog din bekymring om asbest særligt personligt. Det var først efter, at du selv reagerede på svarene, at det blev mere personligt. Det kræver to for at danse tango, som man siger (eller snese hvis man hænger på byggahus.se).
Du har startet ti tråde om emnet, får snesevis af svar blot i denne tråd, og forhåbentlig har du også søgt fakta fra mere seriøse kilder. Trods det skriver du, at det er en lumsk fare, og at det kun kræver små doser for at være risikabelt.G greenhouse sagde:Det grundlægger sig nok i asbestens lumske fare og de små doser, der er nødvendige for at blive udsat for risiko. Som med alle frygte er den ikke logisk. I 80-90'erne var folk bange for at få AIDS, selvom de ikke var homoseksuelle sprøjtenarkomaner. Det er heller ikke logisk at være bange for edderkopper eller slanger, men alligevel er folk det. Meget sjældent er man bange for de statistisk signifikante farer.
Du har ikke forkert i sagen, men tilsyneladende ønsker du ikke at se det store billede, det vigtige billede. Så pokkers lumsk er det ikke; så længe du ikke saver, borer, bryder, sparker eller gnider dig mod pladerne, kan du være rolig. Og mængden, der er nødvendig for at være farlig, er, som sagt adskillige gange, større end hvad du ønsker at tro.
Jeg har fuld forståelse for, at man har en irrationel respekt for ting, man ikke forstår, men med tanke på hvor meget tid du har brugt på dette, burde du ærligt talt have opnået lidt indsigt i emnet.
Men som jeg tolker det, "forsvarer" de indlæg, du henviser til, ikke, at man kan stikke hovedet i en spand asbest, bare fordi man spiser sukker eller går på grusveje. De forsvarer udsagnet om, at risikoen for at få negative konsekvenser er ubetydelig, hvis nogen river et tag ned lidt forsigtigt næsten hundrede meter derfra. Nu har jeg ganske vist ikke talt med arbejdstilsynet, men jeg vil tro, at hvis asbest var så farligt, at man ikke kunne opholde sig inden for en radius af hundrede meter uden beskyttelsesudstyr, ville det ikke være lovligt for privatpersoner at håndtere asbest.U Urbanorl sagde:
Medlem
· västerbotten
· 131 indlæg
Sagen er vel den, at det er hans pligt ikke at skade andre. Han må skade sig selv, så meget han vil, men han skal sørge for ikke at skade andre. På samme måde som at jeg ikke kører 100 km/h forbi en børnehave.S Stuff sagde:Forureninger skal selvfølgelig ikke forsvares, men man undrer sig alligevel over, hvor mange på en eller anden måde snøer ind på risiciene ved asbest og virkelig bruger masser af tid og kræfter på at bekymre sig over det, når der samtidig findes andre (større risicis i livet).
Arbejdstilsynet arbejder for at beskytte dem, der professionelt håndterer asbest og ofte kommer i kontakt med det. Risici findes selvfølgelig også, hvis en privat grundejer håndterer asbest uforsigtigt, men risikoen er jo størst for den, der håndterer asbesten og ikke for naboer, der bor 80 m væk.
At som i dette tilfælde begynde at kræve at naboen skal vandbegynder taget er vanvid. Risikoen for at naboen glider og kommer til skade vil jo langt overstige risikoen for at TS inhalerer asbestfibre.
I lige dette tilfælde har han måske gjort det så godt, han kunne, og risikoen er minimal. Men jeg havde gerne set, at han oplyste os om sine planer. Det ville jeg gøre, hvis jeg fx skulle fælde et træ 5 meter fra hans hus.
Gjort er gjort.
Dejligt med den slags drama, men desværre er din bekymring ikke kun underholdende. Sandsynligvis forkorter den dit liv betydeligt mere end hvad selve kilden til bekymringen påvirker nogen, barnet 80 meter derfra inkluderet, i din omverden overhovedet.G greenhouse sagde:
Løfter dog på hatten og takker for dit vindende bidrag i klassen dagens I-landsproblem.