Status
Not open for further replies.
M Maledictus sagde:
Jeg er sambo med en kvinde som også har en helt vanvittig frygt for, hvad børnene kan udsættes for. Jeg genkender TS' adfærd. Det spiller ingen rolle, hvor meget information man kommer med, for skrækken er der hele tiden, og på en irrationel måde får den minimale risiko (om der overhovedet er en risiko i nogle tilfælde) enorme proportioner.

Jeg tror, at diskussionen kan afsluttes. TS har fået alle de svar, hun har brug for, der er ingen risiko i dette tilfælde, og det kommer ikke til at spille nogen rolle, hun vil være livræd alligevel.
Tråden kan fortsætte med at leve, hvis nogen vil tilføje noget til spørgsmålet. Ellers kan den gerne afsluttes. Asbestkramerne kan drage videre til den næste asbesttråd og fortælle om deres asbestfortærende 94-årige morfar.

• Haha
Richard Beiron og 1 anden
  • Laddar…
Jeg kan forstå din bekymring, men i dette tilfælde er den ubegrundet. Du udsættes som sagt for andre ting, der er betydeligt farligere end asbest er i din hverdag. Med den information, der er angivet i mange af de ovenstående kommentarer, synes jeg, at man kan sætte sig roligt på altanen og slappe af. Hvis du stadig føler ubehag, så vent med at være der, indtil de er færdige med arbejdet.

• Synes
Oneip og 3 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
En amerikansk undersøgelse, men det er nok anvendeligt på hele verden:

"As a result of human use, asbestos fibers are now widely dispersed in the environment. Background levels in the air are extremely low, about 0.0001 fibers/cc [Holland and Smith 2003].

Asbestos is also present in the environment naturally, primarily in underground rock.

• In most areas asbestos fibers are not released into the air because the rock is too deep to be disturbed easily.
  • In some areas, such as parts of California, Virginia, and New Jersey (and across the globe in Turkey and Corsica) where asbestos-bearing rock is close enough to the surface that construction and other human activities can disturb it, high concentrations of asbestos fibers can be released into the air [ATSDR 2001a; Constantolopoulos 2008; Hasanoglu et al. 2003; Luo et al. 2003]"
[link]
Det forekommer som om bekymringen for asbest er farligere end asbesten selv. Og i dette tilfælde med 80 meter væk, udendørs og korttidseksponering så føles det jo helt sikkert. Men det er samtidig lidt sjovt at granske undersøgelser som den ovenfor lidt dybere. Her måler man 0.0001 fibre/mL og det er jo ekstremt lavt. Siger man i stedet, at det svarer til, at Globen indeholder 60 millioner asbestfibre, så ville mange måske tøve med at gå til næste ishockeykamp. Alt afhænger af, hvilken dagsorden man har.

• Synes
Guzzi og 5 andre
  • Laddar…
Jeg kan forstå din bekymring for asbest. Hvad jeg ikke forstår er din måde at møde dem, der giver dig fakta, eller dit irrelevante pladder om asbestkramere og 94-årige bedstefædre, der påstås spise asbest.

• Synes
Enolf og 16 andre
  • Laddar…
Asbest er klart ikke sundt men TS din bekymring virker helt uforholdsmæssig. Jeg tror det er derfor, du får indlæg om babymad, sukker osv., som forsøg på at sætte ting i forhold.

Ja, asbest er ikke godt, men der er meget andet i samfundet, der ikke er godt, og har du nogensinde overvejet dette.
Jeg (som amatør) tror, at din bekymring for asbesten er farligere end asbesten selv. Højt blodtryk er virkelig ikke godt.

80 m er lang afstand i sammenhængen. Endnu en gang amatørgætter jeg, men jeg TROR også, at du ikke vinder noget ved at lukke for ventilationen. Snarere så du tilføjer større risici, når du gør det. At bo i hus med utilstrækkelig ventilation kan på sigt føre til luftvejsproblemer, som astma.

At du ringer og klager over naboen, fordi han piller taget ned, er helt ubegrundet. Nu virker naboen venlig og imødekommende. Andre ville sandsynligvis bare have smækket røret på.
Hvordan gør du, når du skal tage barnet med ind til byen på en shoppetur? Ringer du til kommunen og kræver, at de stopper al motorkørsel i byen, så du ikke bliver udsat for partikler? Hvor ofte skifter du selv kabinefilter i din bil?

Reagerer også på, at det tog over 50 indlæg, før du fik et svar, du var "tilfreds" med, selvom budskaberne var de samme. Gætter på, at det var, fordi Daniel skrev, at han beskæftiger sig med tagsanering på professionel basis. Alle andre svar vifter du bort som nonsens. Dette er et forum bestående af 99% glade amatører. Vil du ikke have deres/vores mening, så bør du nok overveje at henvende dig et andet sted med dine overvejelser.

I al velmening.

• Synes
  • Elsker
Radhussemlan og 23 andre
  • Laddar…
Vi har oplevet, at naboen fjernede eternitplader uden at virksomheden, der gjorde det, brugte nogen form for beskyttelse, og vi blev skrækslagne og lukkede alle ventiler osv. Men så tog vi os sammen og fandt ud af, hvad der gælder, og ifølge de oplysninger jeg fik, var det slet ikke farligt for os. Denne type partikler vejer tilsyneladende ret meget og falder ned og spredes ikke særlig langt i luften. Man bør selvfølgelig ikke have børn, der leger lige der, hvor pladerne tages ned, og den der arbejder med det, bør selvfølgelig have beskyttelsesudstyr, og det er også vigtigt at sikre, at "resterne" håndteres på korrekt vis, men at bo som nabo til et hus, hvor pladerne fjernes, skal som jeg forstår det ikke være farligt, så du behøver sikkert ikke bekymre dig. I vores tilfælde var det lidt specielt, at det var en virksomhed, der gjorde dette på en forkert måde, så miljøinspektøren, jeg talte med, tog derud og fik styr på det hele.

• Synes
greenhouse
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Tråden kan fortsätta leve om nogen vil tilføje noget i sagens kerne. Ellers kan den gerne lukkes. Asbestkramerne kan trække videre til næste asbesttråd og fortælle om deres asbestfortærende 94-årige morfar
Det er jo næppe nogen her, der har hævdet, at asbest er nyttigt. Men du kunne måske lidt ydmygt indrømme, at du ser ud til at have en uforholdsmæssig frygt for dette? Og at du faktisk indrømmer, at de, der hidtil har skrevet i tråden, muligvis har ret, uanset hvad din "mavefornemmelse" siger?

• Synes
Hasse Sandin og 1 anden
  • Laddar…
M Maledictus sagde:
Det er jo næppe nogen her, som har hævdet, at asbest er nyttigt. Men du kunne måske lidt ydmygt indrømme, at du ser ud til at have en uforholdsmæssig frygt for dette? Og at du faktisk indrømmer, at dem, der hidtil har skrevet i tråden, måske har ret, uanset hvad din "mavefornemmelse" siger?
Hvis du havde ulejliget dig med at læse alle de svar, jeg har skrevet, så har jeg gjort lige præcis dette. Intet ondt ment.

Senest redigeret:
  • Synes
Lics og 2 andre
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse sagde:
Men at sammenligne asbest med babymad eller grusvej er jo bare direkte forkert og uinformert.
G greenhouse sagde:
Meget ubehagelig historie dette
G greenhouse sagde:
At han er blevet udsat for noget skadeligt på grund af min nabos nonchalance og nærighed.
G greenhouse sagde:
At sammenligne asbesteksponering med at bære sit eget barn er bare irrelevant.
G greenhouse sagde:
Med det sagt, lad os holde en god tone.
G greenhouse sagde:
men de kunne gerne have sagt til inden, så kunne jeg have holdt mig væk fra gården, mens de arbejder.
G greenhouse sagde:
Desuden skal affaldet plastres ind og mærkes op, og det sker ikke.
G greenhouse sagde:
Derimod bør taget jo vandingssprøjtes
G greenhouse sagde:
At sammenligne asbest med sukker er bare rent barnligt.
G greenhouse sagde:
Berettiget frygt eller ej, så forventes en god tone
G greenhouse sagde:
Lad os holde os til emnet og ikke forvandle denne tråd til Anonyme anorektikere.

Stop med at sammenligne æbler og pærer
G greenhouse sagde:
Nej hvorfor skal jeg forlade min tråd når jeg har opført mig eksemplarisk?
G greenhouse sagde:
Tak Daniel, rart med et svar fra en fagmand
G greenhouse sagde:
Netop, jeg vil have gode, seriøse og respektfulde svar.
G greenhouse sagde:
Det er jeg virkelig enig med dig i Maria, hensyn.
G greenhouse sagde:
Halvdelen af tråden er jo kritik mod mig...
Etc etc...

Du glorificerer dig selv, på en rent Narcissistisk måde, samtidigt med at du idiotforklarer dem, som ikke mener som dig. Så opstår spørgsmålet: -Hvorfor skriver du her overhovedet?

Staffan

• Synes
  • Haha
  • Elsker
PNI og 27 andre
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Etc etc...

Du glorificerer dig selv, på en rent narcissistisk måde, samtidig med at du idiotforklarer dem, der ikke er enige med dig. Så opstår spørgsmålet: -Hvorfor skriver du her overhovedet?

Jeg hverken glorificerer mig selv eller idiotforklarer nogen. Jeg er saglig. Jeg har stillet et spørgsmål og besvaret alle respektfulde svar på en respektfuld måde.

Hvorfor skriver jeg her? I håb om at få gode svar på mit spørgsmål. Hvilket jeg også har fået sikkert 10-20 stykker. Selv dine svar var gode og respektfulde. Det, jeg har sat spørgsmålstegn ved, har været sammenligningen af asbest med andre risici. Det var også der et sted, at denne tråd kørte af sporet.

Staffan

• Synes
Minari
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Som sagt, intet at bekymre sig over.

Dels bliver der meget få fibre frigivet, når man nedtager et eternittag, selvom nogle plader revner. De frigivne fibre fortyndes hurtigt i luften, og nogle meter væk er koncentrationen så lav, at den ikke kan måles. På 80 meters afstand bliver det endnu mere umuligt at opdage nogle fibre ud over dem, der naturligt findes i luften.

De grupper, hvor man har kunnet finde en forbindelse mellem asbest og visse typer af kræft, har arbejdet i eternitfabrikker og lignende. De har stået og savet i eternit omgivet af en tåge af asbestfibre hele arbejdsdagen år efter år. Helt uden beskyttelsesudstyr. I den gruppe har der været meget høj dødelighed i asbestrelaterede sygdomme.
Nja, alle de, der har arbejdet på skibe blandt andet i maskinrummet, har været udsat. Ligeledes på jernbanens værksteder.
Mesotheliom er ondartet kræft (og ikke forårsaget af tobaksrøg.)

G greenhouse sagde:
Hej og tak for hurtige svar. Jeg tænker også, at 80 meter burde skabe meget luft pr. asbestfiber, så at sige.

Det lyder jo lovende. Men at sammenligne asbest med babymad eller grusvej er jo bare direkte forkert og uinformeret. Hvad jeg ved, er babymad lovligt og det samme gælder grusvej. Asbest er forbudt, fordi det forårsager alvorlige sygdomme for dem, der indånder det (i varierende grad). Manden, der er 74, kommer ikke til at dø af det, men min søn og jeg er nok unge nok til at kunne lide af konsekvenserne om 20 år. Jeg forstår dog tanken om, at der findes andre risici end asbest. At bo tæt på en stærkt trafikeret vej er sandsynligvis også meget dårligt for lungerne, og det samme gælder at ryge og køre motorcykel 300 km/t.

Desværre er fibre og støv så småt, at det ikke kan ses. Det ville være interessant at høre meninger fra en asbestsanerer eller en, der selv har taget eternit ned. Alt handler jo selvfølgelig om koncentration i luften, og det afhænger igen af, hvor meget der frigives ved håndtering af asbest. At der frigives fibre er 100% sikkert, da nogle af pladerne er gået i stykker.

Læs om kvartsstøv, stenstøv.
Tror din nabo har ret angående vejnettet.

Jeg orker ikke læse alle indlæg, men jeg ser, at nogle tager det alt for let.
Sådan skriver Arbejdstilsynet:

At håndtere asbest er farligt. Arbejdstilsynets regler, som er udarbejdet for at begrænse risiciene ved at håndtere asbest, kan også anvendes af privatpersoner. Reglerne beskriver metoder til at arbejde sikkert med asbestholdige materialer. For at minimere risiciene for sig selv og sine pårørende anbefaler vi, at man anvender disse metoder også som privatperson.

Det indebærer for eksempel, at eternitplader på tag og facader først skal vandnedkastes og derefter tages ned så hele som muligt, samt at halvmaske med P3-filter, beskyttelseshandsker og beskyttelsestøj af engangstype anvendes.

• Synes
Lics og 2 andre
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Det var en god pointe, desværre regner det ikke, men det er anden dag i træk med 20 grader og strålende solskin, så hvor fugtige de er, ved jeg ikke. Sikkert fugtigere end indendørs dog.

Også en rimelig pointe, at plader der går i stykker allerede har "afgivet" deres fibre. Det lyder plausibelt.

Meget ubehagelig historie dette :(
Det eneste ubehagelige ved historien er, at du går bananas og beskylder din nabo for at være unøjagtig helt uden grund. Forsøg at lægge bånd på dine følelser og tag til dig fakta.
Du kan også pakke en picnic kurv til din nabo, det er sikkert svedigt på taget, for naboskab skal man værne om.

• Synes
AndersOhrt og 7 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.