Status
Not open for further replies.
G greenhouse sagde:
Ja eller hvordan, tråden er jo nu mere selvkørende. Jeg er en midaldrende mand, så der tog du fejl, Staffan. Jeg skal poppe lidt popcorn og se på. Nogle herinde opfører sig som ultrafeminister, der har mantraet "krænkede hvide mænd", så snart de løber tør for argumenter, når det i virkeligheden er dem, der er krænkede.

Videre er det skræmmende, hvor få der faktisk læser mine svar. Jeg har for længe siden skrevet, at jeg køber argumenterne for, at det er ufarligt, og at jeg meget rigtigt er panisk bange for asbest.
Det ser mest ud til at handle om at kaste med skidt. Jeg undrer mig over, hvor længe det vil tage, før tråden bliver et FB-kommentarfelt og løber af sporet til referencer om Adolf Hitler! :rofl:
TS stiller et relevant spørgsmål, hvor han åbenbart ikke har nogen egen viden og har fået masser af kloge svar, men det fremgår tydeligt, at han har svært ved af egen vilje eller forståelse at stoppe med at føle bekymring!
Stiller mig så spørgsmålet, om TS selv har læst alle de svar, "han" har fået? (da jeg også troede, det var en yngre mor, der skrev)
At skrive, at naboen han har, er nærig og nonchalant, og at dem, der svarer, kun er ude efter at kaste skidt og ikke læser, hvad han skriver, er ikke fair overfor nogen involveret!
Har selv taget kursus i at sanere asbest, deraf min interesse i spørgsmålet og er ikke ude efter at kaste skidt, som TS åbenbart ser ud til at tro!
Emnet er interessant, så længe det ikke løber af sporet..... hvem er krænket, TS?
Gå nu over til naboen og byd ham på lidt popcorn, så naboskabet ikke lider af det her.

Senest redigeret:
  • Synes
  • Elsker
AndersOhrt og 6 andre
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Om TS bott precis intill grannen. Hur hade du afskærmet taget?
Nej havde ikke afskærmet taget men bedt naboen lukke ventiler og vinduer hvis det lå inden for 10 meter

• Synes
SaabNiklas
  • Laddar…
P
Oj hvilken skrådetråd med en masse meningsdannere, der fordømmer.

• Synes
Sista spiken og 2 andre
  • Laddar…
På arbejdsmiljøverket findes der masser af information om netop asbestsanering!

• Synes
undine
  • Laddar…
P Peken sagde:
Oj hvilken skrådetråd med en masse meningsudvekslere som fordømmer.
Ja, skrådetråd på den måde, at det bliver en masse indlæg unødigt, som ikke kommer nogen til gavn. Det bliver nemt sådan, når trådskaberen allerede forinden har en fast opfattelse af noget, men alligevel vælger at starte en diskussion.

• Synes
AndersOhrt og 5 andre
  • Laddar…
Boogiepack
G greenhouse sagde:
Hej og tak for de hurtige svar. Jeg tænker også, at 80 meter burde skabe meget luft per asbestfiber, så at sige.

Det lyder jo lovende. Men at sammenligne asbest med babymad eller grusvej er jo bare direkte forkert og uinformeret. Hvad jeg ved, er babymad lovligt og så også grusvej. Asbest er forbudt, fordi det forårsager alvorlige sygdomme for dem, der indånder det (i varierende grad). Ældre manden, der er 74, vil ikke dø af det, men min søn og jeg er sikkert unge nok til at muligvis lide af konsekvenserne om 20 år. Jeg forstår dog tanken om, at der findes andre risici end asbest. At bo tæt på en stærkt befærdet vej er sandsynligvis også meget dårligt for lungerne, ligeledes at ryge og køre motorcykel i 300 km/t.

Desværre er fibre og støv så små, at de ikke kan ses. Det ville være interessant at høre meninger fra en asbestsanerer eller nogen, der selv har taget ned eternit. Alt handler jo selvfølgelig om koncentrationen i luften, og det afhænger jo af, hvor meget der frigives ved håndtering af asbest. AT der frigives fibre, er 100% sikkert, da nogle af pladerne er gået i stykker.
Ja det er rigtigt. Er det bare lovligt er det altid sundt og ufarligt.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
N
G greenhouse sagde:
Faren ved asbest har intet med internettet at gøre. Det blev jo forbudt allerede i 1982, og dengang fandtes internettet ikke. Må

Ja Staffan, klart jeg er bekymret. Det gælder mit barns helbred. At han er blevet udsat for noget skadeligt på grund af min nabos nonchalans og nærighed.
Ojojoj så mange børn der findes, som overbeskyttes.
Det er selvfølgelig vigtigt at beskytte men mod reelle farer, hvilket det ikke handler om i dette tilfælde.

• Synes
Pin og 2 andre
  • Laddar…
MultiMan
Tænk når vi alle var teknikpositive og byggede samfundet uden at gruble for meget:

Sidder og venter på, at de første astronauter skal sendes op fra amerikansk jord siden Atlantis sidste rejse i 2011. Avanceret teknologi og visioner er vidunderlige og befriende! Lidt over 2 timer tilbage. Miljøvennerne kan jo lide elbiler, og den nye raket er bygget af Elon Musks SpaceX, så det burde tiltrække.

• Synes
dicliff
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Faren med asbest har intet med internet at gøre. Det blev jo forbudt allerede i 1982, og da fandtes der ikke internet. Må

Ja Staffan, klart jeg er bekymret. Det gælder mit barns helbred. At han er blevet udsat for noget skadeligt på grund af min nabos nonchalanthed og nærighed.
Nærighed ?

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Orker igen ikke læse igennem tråden, men jeg ser masser af ekstremt nonchalante indlæg, der ser ud til at antyde, at asbest er helt ufarligt, medmindre det handler om langvarig stor eksponering. Så jeg bidrager nu med at rode tråden yderligere til ved at mene, at I burde tone jeres nonchalance ned sådær 100%. Asbest er farligt for alvor. Det er sikkert helt ufarligt, når naboen tager sit tag ned, så længe der ikke suser støv omkring i flere dage. Nogen har også påstået, at der findes asbest i luften overalt. Det gør der selvfølgelig ikke, hvad er det for noget nonsens? Der er for eksempel ingen asbest i luften i et hus, der har ventilationsrør fremstillet af asbest. Jeg er dog enig i, at TS ikke har noget at bekymre sig om. jeg har selv revet en eternitfacade ned fra mit ret store hus, og det støvede ikke overhovedet, vil jeg påstå, selvom jeg brækkede mange plader af og kastede dem rundt.

Så ved en tilfældighed dette på Youtube for et stykke tid siden.

H hempularen sagde:
Som sagt, intet at bekymre sig om.

Dels bliver der meget få fibre overhovedet frigivet, når man tager et eternittag ned, selvom enkelte plader revner. De fibre, der frigives, fortyndes hurtigt i luften og giver få meter væk en så lav koncentration, at den ikke kan måles. På 80 meters afstand er det endnu mere umuligt at opdage nogle fibre ud over dem, der findes naturligt i luften.

De grupper, hvor man har kunnet finde en forbindelse mellem asbest og en vis type kræft, har arbejdet i eternitfabrikker og lignende. De har stået og savet i eternit indhyllet i en tåge af asbestfibre hele arbejdsdagen år ud og år ind. Helt uden beskyttelsesudstyr. I den gruppe har der været meget høj dødelighed i asbestrelaterede sygdomme.

Årsagen til, at man ønsker at være forsigtig, også med lave doser, er, at teoretisk set kan man få kræft af en enkelt asbestfiber. Men sandsynligheden er så lav, at du skulle lede efter tilfældet i hele den totale menneskehed, som nogensinde har levet på jorden, og vil leve her, indtil solen kollapser. Så man bør undgå at male eternit i kompostkværnen i haven, selvom man i øvrigt ikke bliver syg af det heller.
En lille tilføjelse: De asbestarbejdere, der døde, var til næsten 100 % rygere!

• Synes
Sandstream og 3 andre
  • Laddar…
P
S Stuff sagde:
Ja skrældetråd på så vis at det bliver en masse indlæg unødvendigt, som ikke kommer nogen til nytte. Bliver let sådan når trådskaber allerede før har en fast opfattelse af noget men alligevel vælger at starte en diskussion
1177:
”Finder sig ned i lungeblærerne

Asbestfibre kan være så tynde som en mikrometer i diameter. Det er en milliontedel meter eller 0,001 millimeter. Derfor finder de sig let ned i lungerne, presser sig ned i de fineste forgreninger og kan endelig havne i lungeblærerne. Der findes forskellige typer af asbestfibre. Sundhedsfaren bestemmes af fibrenes eller partiklernes størrelse og hvordan kroppen kan håndtere fibrene. Jo mindre fibre desto farligere.”

Personligt har jeg svært ved at se så små ting, dvs jo mere usynligt støvet er desto farligere er det.

• Synes
Staffans2000 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg bemærker, at du i dit første indlæg skriver "74-årig gubbe". Er det relevant for sagens kerne? Hvad ønsker du at opnå med den formulering?

• Synes
  • Elsker
Boogiepack og 2 andre
  • Laddar…
Staffans2000
M Mats_R sagde:
Jeg noterer at du i dit første indlæg skriver "74-årig gubbe". Er det relevant for spørgsmålets kerne? Hvad vil du opnå med den formulering?
Det kan man spørge. "Snål" var han også.
Det var to af de påstande ts. Spredte, som overbeviste mig om at en middelaldrende han, var en ung hun.

Senest redigeret:
  • Synes
Boogiepack og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.