Status
Not open for further replies.
M Mats_R sagde:
Jeg noterer mig, at du i dit første indlæg skriver "74-årig gubbe". Er det relevant for sagens kerne? Hvad vil du opnå med den formulering?
Tja jeg beskrev situationen, som den så ud. Selvfølgelig er det ikke relevant. Er dit spørgsmål relevant for mit oprindelige spørgsmål?

G greenhouse sagde:
Hej!

Vi bor på landet och vores nabo har et udhus, hvor der ligger et eternittag på. I dag, da jeg skulle hente vores 14 måneder gamle søn ind fra formiddagsvilen, så jeg, at naboen er i gang med at tage eternittaget ned! Jeg sprang straks ind med vores søn og lukkede døre og vinduer. Naboens hus står ca. 80 meter fra hvor min søn sov og ca. 25 meter fra vores hus.

Jeg ringede til ham, og han sagde, at de plukker pladerne løs en ad gangen og glider dem ned langs lægterne og ned på en palle, som de har løftet op med traktoren længst nede på taget. Han sagde, at nogle går i stykker på midten, men at de øvrigt tager dem ned hele. Derimod lægger han dem bare åbent på en palle ude i gården, indtil han skal smide dem ud i stedet for at lægge dem i plastiksække. Jeg bad ham i det mindste sprøjte vand på taget, mens han tager tagpladerne ned, men jeg har ikke kontrolleret, om han gør dette.

Han siger selvfølgelig, at det ikke støver, men jeg ved jo, at det altid støver, når man river, så det er klart, at det støver, selvom det ikke støver i nærheden af lige så meget, som hvis man skærer i eternit fx. Han mener, at det støver mere fra vejen, hvilket sikkert er sandt, men vejen består jo af grus og ikke asbest! Jeg ved jo, at han umuligt kan vide, hvor meget støv han frigør, når han river tagpladerne ned. Om det blæste fra vores hus, ville det jo være mindre farligt, men vindretningen er jo umulig at finde ud af.

For min egen del er jeg ikke særlig bekymret, men vores lille søn lå jo ude og sov og var også ude dagen før, da de også rev taget ned (uden at jeg vidste det).

Hvor farligt kan dette være?! Jeg forstår, at det er umuligt at svare på, hvor meget min søn har indåndet, men det ville være rart, hvis nogen ved mere om dette? Hvor længe er asbeststøvet i luften dvs. hvornår kan vi gå ud igen? Kan man forestille sig, at det blæser ind gennem selvsug i vinduer døre osv.?

Bør vi evakuere huset, indtil han er færdig? At risikere min søns helbred for at en 74-årig mand er uforsigtig med asbest føles IKKE aktuelt!
Ingen grund til at blive hysterisk. Tag det roligt for hundrede mænd. I er ikke blevet påvirket af noget, og på den afstand sker der ingenting.
Brug da vel sund fornuft, vær nu sød.

• Synes
Boogiepack og 1 anden
  • Laddar…
Selvfølgelig er spørgsmålet relevant. Læseren kan let få det indtryk, at du vil miskreditere og nedgøre din nabo på grund af hans alder.
Hvis du har lidt held og spiller dine kort rigtigt, vil du også blive en 74-årig (eller kælling). Vil dine handlinger og meninger så være mindre værd?

• Synes
  • Haha
Boogiepack og 3 andre
  • Laddar…
T tobost sagde:
Nogen har også påstået, at der er asbest i luften overalt. Det er der selvfølgelig ikke, hvad er det for noget vrøvl? Der er for eksempel ingen asbest i luften i et hus, der har ventilationsrør lavet af asbest. Jeg er dog enig i, at TS ikke har noget at bekymre sig om. Jeg har selv revet en eternitfacade ned fra mit ret store hus, og det støvede slet ikke, vil jeg mene, selvom jeg brækkede mange plader over og smed dem rundt omkring.
Selvfølgelig ingen asbest i luften??? Kilde på det tak.
Man kan finde alt overalt. Det er bare et spørgsmål om detektionsgrænser på analysemetoderne.

• Synes
Boogiepack og 1 anden
  • Laddar…
G greenhouse sagde:
Hej!

Vi bor på landet och vores nabo har et uthus med eternittag. I dag, da jeg skulle hente vores 14 måneder gamle søn ind fra formiddagsluren, så jeg, at naboen var i gang med at tage eternittaget ned! Jeg løb straks ind med vores søn og lukkede døre og vinduer. Naboens hus ligger omkring 80 meter fra, hvor min søn sov, og cirka 25 meter fra vores hus.

Jeg ringede til ham, og han sagde, at de tager pladerne løs en ad gangen og lader dem glide ned ad lægterne og ned på en palle, som de har løftet op med traktoren nederst på taget. Han sagde, at nogle går i stykker på midten, men at de ellers tager dem ned hele. Imidlertid lægger han dem bare åbent på en palle i gården, indtil han skal smide dem væk, i stedet for at lægge dem i plastiksække. Jeg bad ham i det mindste sprøjte vand på taget, mens han tager ned pladerne, men jeg har ikke kontrolleret, om han gør dette.

Han siger selvfølgelig, at det ikke støver, men jeg ved jo, at det altid støver, når man river ned, så det er klart, det støver, selvom det ikke støver i nærheden af lige så meget som hvis man saver eternit f.eks. Han påstår, at det støver mere fra vejen, hvilket sikkert er sandt, men vejen består jo af grus og ikke asbest! Jeg ved jo, at han umuligt kan vide, hvor meget støv han frigiver, når han river pladerne ned. Hvis det blæste fra vores hus, ville det jo være mindre farligt, men vindretningen er jo umulig at afgøre.

For mig selv er jeg ikke særlig bekymret, men vores lille søn lå jo ude og sov og var også ude dagen før, da de også fjernede taget (uden at jeg vidste det).

Hvor farligt kan dette være?! Jeg forstår, at det er umuligt at svare på, hvor meget min søn har fået i sig, men det ville være rart, hvis nogen ved mere om dette? Hvor længe bliver asbeststøv i luften, dvs. hvornår kan vi gå ud igen? Kan man forestille sig, at det blæser ind gennem naturlig ventilation i vinduer, døre osv.?

Bør vi evakuere huset, indtil han er færdig? At risikere min søns helbred, fordi en 74-årig mand ikke tager asbest alvorligt, er IKKE noget, jeg vil overveje!
Nu må du spøge, tør du overhovedet bevæge dig udenfor? Så længe man ikke saver og borer i dem, er der ingen fare, og 80 meter væk var din baby, ja, hvis han skulle få noget i sig, så er der nok overalt i luften.
Evakuere, ja, man kan da kun le af dig.

• Synes
Boogiepack og 2 andre
  • Laddar…
har nylig afsluttet en fuldkompetenceuddannelse for asbest sanering i forbindelse med mit erhverv. Det som TS beskriver lyder ikke specielt alvorligt for TS og hendes børn, jeg ville være mere bekymret for ham som river.

• Synes
Goran177 og 9 andre
  • Laddar…
N Nafnafnaf sagde:
Min morfar spiser asbest til morgenmad, og han er 92, så der er ingen fare på taget.
Han er as-bäst...!

• Synes
  • Haha
  • Elsker
Nafnafnaf og 5 andre
  • Laddar…
Jeg stillede et lignende spørgsmål for et år siden. Bare at det var min mand, der rev eternitpladerne af huset. Og med rev mener jeg, at han tog en skraber og trak det hele ned på jorden.

Jeg har googlet en masse siden da og fik også mange gode beroligende svar her, så jeg er ikke længere så bekymret, selvom vi har to små børn. Vi var dog ikke hjemme, da han rev (heldigvis), men dagene efter. Bekymr dig ikke :-)

• Synes
undine og 4 andre
  • Laddar…
At arbejde med asbest som erhvervsdrivende er utroligt stramt reguleret med strenge krav til beskyttelsesudstyr og håndtering. Som privatperson er der ingen regler overhovedet. Risikoen er utroligt lille.
Der er stadig lande, heriblandt Canada, jeg kan tage fejl der, som producerer asbest.

P
"Partikler er farlige" "Man skal ikke udlede nogen partikler overhovedet som måske kan skade nogen"... Men samtidig kan man ikke gøre andet end at forsøge at tage dem ned, så godt det går og minimere risikoen for at beskadige fliserne så meget som muligt. Hvad mere kan man gøre, som er muligt og økonomisk forsvarligt at gøre?
En vis risiko for at en flise beskadiges, når den skal ned fra et tag, er der altid, men der må man overveje risici kontra hvor lang tid noget tager, og hvad det koster... og om man kan gøre på en anden måde...
Ja, manden kunne have en maske på, men det er vel hans egen sag, risikoen er dog stor for at andre ting end asbest er det, der dræber manden, sandsynligvis høj alder...

Den eneste forskel, hvis et asbestsaneringsfirma havde taget skidtet ned, er vel at de sandsynligvis havde haft åndedrætsmasker på, og jeg har set flere saneringsfirmaer snyde og tage genveje, der kan skade andre end privatpersoner, der alligevel forsøger at tage dem ned forsigtigt... Ofte fordi det tager tid at gøre noget forsigtigt, og arbejdstid bliver dyrt... hvilket også frister firmaerne, der arbejder med sanering til at tage genveje, når de har afgivet en pris, og gøre en hurtig fortjeneste med lidt snyd fra reglerne.

At han ikke dækkede dem med plastik oppe på taget er ifølge mig et klogt valg, smartere at tage dem ned hele og gøre resten på jorden. En fornuftig beslutning for at mindske risikoen for at sprede evt. støv fra pladerne.
Pladerne er trods alt lovlige at have både som facader og som tag (de som allerede er der), og da der endnu ikke er noget dato for at totalforbyde dem, som allerede sidder der, er de, der bestemmer i dette land, sandsynligvis kommet frem til at risikoen for at dø af asbestfibre fra et tag eller en facade, som ingen piller ved, er så lav, at risikoen anses for at være acceptabel.

Om de nu overhovedet indeholder asbest? Ved vi det overhovedet? Ikke alle grå plader på tag har asbest i sig, selvom de ser gamle ud... Der findes erstatningsplader i dag til reparation, som er identiske uden at indeholde asbest, og tilsyneladende fandtes der også tidligere modeller, som ikke indeholder asbest, afhængig af producenten og fra hvilket år de blev fremstillet.

Senest redigeret:
  • Synes
Saxsson
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög sagde:
Naturligvis ingen asbest i luften??? Kilde på det tak.
Man kan finde alt overalt. Det er kun et spørgsmål om detektionsgrænser på analysemetoderne.
Haha, kan man finde alt overalt? Sjov tanke men nej det kan man ikke.

Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Den eneste der vandrer i grænselandet til dårlig tone er dig.
Sukker-sammenligningen er helt relevant.
Ærligt talt! Hvis der er nogen der nærmer sig dårlig tone, er det dig!! Fyren der spørger om asbest er jo rigtig venlig og formår at holde masken trods den dårlige tone i nogle indlæg.

Fyren er bekymret og søger visse svar. Når svaret bliver, at man er "uvidende," "dårlig tone," og en masse andet urelateret til asbestbekymringen, har man ikke forstået spørgsmålet. Internettet spreder en masse misinformation, det er sandt, men at asbest ikke er farligere end babymad er også misinformation osv. De fleste, der dør i bilulykker havde sikkerhedsselen på. Kan vi ud fra den information, som er helt korrekt, sige at flere ville overleve uden sikkerhedssele? Nej, naturligvis ikke!

Asbest er farligt og det er forbudt at bruge. Det kræver beskyttelsesudstyr og tilladelse for at håndtere det erhvervsmæssigt:

"Hvis materialet viser sig at indeholde asbest, og der er risiko for eksponering for asbestholdigt støv under arbejdet, kræves der tilladelse fra Arbejdstilsynet, særlige beskyttelsesforanstaltninger, beskyttelsesudstyr og uddannelse for at håndtere det asbestholdige materiale."
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/

"18 § På en arbejdsplads, hvor nedrivning som nævnt i 12 § første stykke udføres, skal der findes dokumenter om 1. Arbejdstilsynets tilladelsesbeslutning, 2. håndterings- og beskyttelsesinstruktioner tilpasset det aktuelle nedrivningsarbejde, 3. bevis for asbestuddannelse for dem, der leder og for dem, der deltager i nedrivningsarbejdet, 4. attest om sådanne medicinske kontroller, som er nævnt i 49 § (tjenestedygtighedsattest) for dem, der deltager i nedrivningsarbejdet, samt 5. oplysningerne i meddelelsen i henhold til 17 § andet stykke. Den, der alene eller fælles med et familiemedlem driver erhvervsmæssig virksomhed uden ansatte, og dem, der for fælles regning driver sådan virksomhed, behøver ikke følge hvad der er angivet om tjenestedygtighedsattest i henhold til første stykke punkt 4. På et sted, hvor arbejde som nævnt i 12 § andet stykke udføres, skal der findes dokumenter om 1. håndterings- og beskyttelsesinstruktioner tilpasset det aktuelle arbejde, og 2. bevis for asbestuddannelse for dem, der leder og for dem, der deltager i arbejdet.
23 § Alt arbejde med asbest og asbestholdigt materiale skal planlægges, arrangeres og udføres, så eksponeringen for asbestholdigt støv bliver så lav som muligt. Antallet af personer, der kan blive udsat for sådan støv, skal begrænses til så få personer som muligt. Ved planlægningen af arbejdet skal der tages hensyn til risikoen for en uforudset eksponering for asbestholdigt støv.
24 § Ved sådan håndtering som angivet i 10–11 §§ skal stedet, hvor virksomheden udføres, være klart afgrænset og tydeligt mærket med teksten: "Asbestarbejde – Adgang forbudt for uvedkommende".
29 § Ved sådan håndtering som angivet i 11 og 12 §§ skal de, der deltager i arbejdet, bruge heldækkende og tætsluttende beskyttelsesbeklædning med hovedbeklædning. De skal også bruge åndedrætsværn, der er tilpasset eksponeringsforholdene og brugeren. 30 § Beskyttelsesbeklædning skal være af støvafvisende materiale og uden lommer, slag eller lignende. Beskyttelsesklæder og personligt beskyttelsesudstyr skal holdes adskilt fra andre arbejds- og privatklæder. Asbestforurenet beskyttelsesbeklædning må ikke vaskes sammen med andre klæder."
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/asbest-foreskrifter-afs2006-1.pdf

Det er muligt, at det ikke gælder for privatpersoner, der river et tag ned, men beskyttelsesinstruktionerne viser, at der er store risici. Det er muligt, at der ikke er nogen større risici, hvis man befinder sig 15 til 80 meter væk i vindstille, men hvis det blæser den vej, øger risikoen naturligvis. Under alle omstændigheder er der altså grund til at bekymre sig. Den bekymring stilles ikke af, at folk siger, det er farligere med støvet fra vejen, babymad er også farligt, eller at man kunne jo tabe "ungen". Det oprindelige spørgsmål blev ret hurtigt til et spørgsmål om spørgeren selv, præcis som i en Flashback-tråd, hvilket er det værste på internettet. Det er altså svar, der ikke blev efterspurgt.

Jeg synes, der er grund til at tage forholdsregler som at blive indendørs og lukke af for ventilation osv. Hvis man skal gå ud, bør vindretningen iagttages og ikke gå hen, hvor vinden kan blæse fra nedrivningsområdet. Forholdsreglerne kan sammenlignes med at køre bil. Hvis det er glat, kører man langsommere mm.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland...-miljo/tank-pa-asbestfaran-vid-husrenovering/
https://arbetet.se/2019/12/16/livsfarliga-brister-i-hanteringen-av-asbest/
https://www.skydda.se/skyddase/sv/a...2018/20181227-asbest-fortfarande-en-stor-risk

Senest redigeret:
T tobost sagde:
Haha, kan man hitta alt overalt? Sjov tanke men nej det kan man ikke.
Haha selv, må jeg desværre sige. Du er tydeligvis ikke skolet i moderne videnskabsmetodik. Termen "eksisterer ikke" er ikke en eksisterende term inden for analytisk metodik men alt koger ned til, hvad detektionsgrænserne er for de metoder, du bruger til at analysere din omverden.

K Kalbygge sagde:
Asbest er farligt og det er forbudt at bruge. Det kræver beskyttelsesudstyr og tilladelse for at kunne håndtere det professionelt:
Havde nu asbest været så farligt som nogle synes at tro, ville aldrig privatpersoner få lov til at håndtere det, eller også tvinges til at bruge beskyttelse ved fjernelse. Der findes så meget andet, der er betydeligt farligere, og som kun uddannet folk med beskyttelse får håndtere.

Indtil forbuddet i 1970'erne blev asbest brugt som et mirakelprodukt. Bremseklodser, brandtæpper, varmebeskyttelse og endda som kunstig sne! Var asbest så farligt at endda komme tæt på, skulle store dele af befolkningen født før forbuddet have tydelige skader i dag og sundhedsvæsenet komme med rapporter om dette.

Selvfølgelig bliver nogle også i dag syge af at håndtere asbest, men det bør være en afbalanceret frygt for at tro man vil blive ramt, når man ser nogen rive asbest ned, hvis man ikke professionelt arbejder med det uden beskyttelse.

• Synes
Nisse Hammer
  • Laddar…
thomas33 thomas33 sagde:
Havde nu asbest været så farligt som nogle synes at tro, ville privatpersoner aldrig have fået lov til at håndtere det, eller også ville de være tvunget til at bruge beskyttelse ved fjernelse. Der er så meget andet, der er betydeligt farligere, som kun uddannede personer med beskyttelse må håndtere.

Indtil forbuddet i 1970'erne blev asbest brugt som et vidunderprodukt. Bremseklodser, brandtæpper, varmebeskyttelse og endda som kunstsne! Var asbest så farligt blot at komme nær, ville store dele af befolkningen født før forbuddet have tydelige skader i dag, og sundhedsvæsenet ville have rapporteret om dette.

Selvfølgelig bliver nogle stadig i dag syge af at håndtere asbest, men det bør være en afbalanceret frygt for at tro sig blive ramt, når man ser nogen nedrive asbest, hvis man ikke arbejder med det professionelt uden beskyttelse.
Farligheden kan måles i beskyttelsesforanstaltninger som loven kræver. Hvis det var ufarligt eller blot lidt farligt, ville der ikke have været nogen sådan lov. Der er meget, privatpersoner må gøre, som ikke er reguleret ved lov. Årsagen til det er, at en privatperson har ansvaret for sig selv og sine handlinger, mens en virksomhed har ansvaret for ansattes sundhed. Det betyder ikke, at det er ufarligt. Det er ikke forbudt at springe fra et tag ned på asfalten som privatperson, men det er stadig farligt allerede fra en ret lav højde.

Men det var ikke dette tråden handlede om, men om en person der føler sig bekymret. Læser man tråden, forventer man svar. Det er okay at nogle ikke synes, det er farligt og at han kan være rolig osv. Men det er ikke okay at føre hele tråden til at OP er en idiot, der stiller sådan nogle spørgsmål. Det resulterer i, at man tysser på folk, og så har man ikke vundet noget som helst.

• Synes
greenhouse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.