130,747 læst ·
270 svar
131k læst
270 svar
Naboen river eternittag!
- Status
- Not open for further replies.
Kan kun være enig, det er bare at sammenligne med fx bekæmpelsesmidler, der har tre hovedklasser (1, 2 & 3), hvoraf kun én klasse (3) må anvendes af private.thomas33 sagde:
https://www.kemi.se/bekampningsmedel/behorighetsklasser
Jeg har ikke på fødderne, når jeg siger dette, men jeg vover nok at påstå, at ikke alle slags molekyler og kemiske forbindelser findes i nærheden af min næse i skrivende stund. Uanset målemetode.Sockerhög sagde:
Hvad angår hvorfor privatpersoner må håndtere det, så er det måske primært af praktiske grunde. Der findes eternit i hvor mange huse som helst. Der findes flere forbud, der ikke gælder privatlivet. Rygning for eksempel. Det er endelig blevet forbudt i næsten alle arbejdsmiljøer, men derhjemme går det fint.
Enig. Naboen burde have malet fliserne med en eller anden billig farve først og brugt åndedrætsværn.I ingo_boy sagde:
Jeg skal egentlig ikke sige noget da jeg også har asbestnojja, men selv i min bog er dette trams. Hvor mange har egentlig styr på hvad eternittag er? Hvor mange mennesker har ikke boet indenfor en radius af 80 meter fra en nabo der har revet og revet i sit eternittag/vægge uden at have en anelse om det. Herregud, det må jo være skideirriterende at nojja over noget så långsökt. Fatter du hvor mange farer der findes i livet. Hvor ligger denne ”risiko” på den liste? Nummer 199.690? Jeg tror du har brug for terapi faktisk. Måske antidepressiver. Skojer ikke.
Jeg og mange andre har slet ikke forsøgt at sige, at TS er en idiot for at spørge, men snarere at være fornuftig. Ikke som visse net-troll vil have os til at tro, at asbest er noget lig stridsgas. Vi har ALLE været udsat for en masse asbestpartikler i det 20. århundrede, indtil det blev forbudt at fremstille, sælge og anvende. Først da faldt niveauet af asbest i luften omkring os, og vi begyndte at beskytte os selv. Selvom vi ikke arbejdede med det, kom vi i kontakt med det i hverdagen, for det fandtes næsten overalt.K Kalbygge sagde:Farligheden kan måles i beskyttelsestiltag som loven kræver. Hvis det var harmløst eller kun lidt farligt, ville der ikke eksistere sådan en lov. Der er meget privatpersoner kan gøre, som ikke er reguleret ved lov. Årsagen til dette er, at en privatperson har ansvaret for sig selv og sine handlinger, mens en virksomhed har ansvaret for medarbejdernes sundhed. Det betyder ikke, at det er harmløst. Det er ikke forbudt at hoppe fra et tag ned på asfalten som privatperson, men det er lige så farligt allerede ved en ret lav højde.
Men det var ikke dette tråden handlede om, men snarere en person, der føler bekymring. Læser man tråden, forventer man svar. Det er ok, at nogle ikke synes, det er farligt, og at han kan være rolig osv. Men det er ikke ok at føre hele tråden hen til, at TS er en idiot for at stille sådanne spørgsmål. Det resulterer i, at man får folk til at tie stille, og så har man ikke vundet noget som helst.
Den ringe mængde, der i dag frigives ved nedrivning, er en brøkdel af den spredning, der forekom dengang.
At undgå unødvendigt at stille sig ved siden af nogen, der nedriver asbest, er i de fleste tilfælde tilstrækkelig beskyttelse, hvis du ikke ofte kommer i den situation.
S
Stego1
Banlyst
· Vetlanda kommun
· 643 indlæg
Stego1
Banlyst
- Vetlanda kommun
- 643 indlæg
Tja hvad skal man sige. Det ser ud til at være lidt overdrevet med asbesten. Hver bil har mere eller mindre asbest i sine bremsebelægninger. At de små mængder, der skulle komme ud, skulle spille nogen som helst rolle, er ren utopi. Bekymret kan man jo være, hvis man vil det, men andre meget større og mere almindelige farer er vel i så fald bedre at bekymre sig for end ubetydelige mængder asbest. Desværre tror dagens forældre, at de kan udelukke deres børn fra alt ondt, der findes i hverdagen.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 indlæg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2,626 indlæg
Har ikke Asbest i bilbremser og koblinger været forbudt siden 80'erne?S Stego1 sagde:Tja hvad skal man sige. Det virker til at være lidt opreklameret med asbesten. Enhver bil har mere eller mindre asbest i sine bremsebelægninger. At de små mængder, som skulle komme ud, skulle spille nogen som helst rolle, er ren utopi. Urolig kan man jo være, hvis man nu vil det, men andre meget større og mere forekommende farer er vel i så fald bedre at bekymre sig for end ubetydelige mængder asbest. Desværre tror dagens forældre, at de kan udelukke børnene fra alt ondt, der findes i hverdagen.
så burde være ret få, der stadig kører, og de få, der lever endnu, så er det nok altid udskiftet bremser og kobling siden da, så der er nok lav risiko for at finde asbest. Så er det nok ikke meget rarere ting i erstatningsmaterialerne, men det opdager man vel om 20 år, at de var endnu farligere
Senest redigeret:
Vejstøv kan vel ikke sammenlignes med asbest?DanielPinjegård sagde:
Nej inga afspærringer og intet vand. Vi sanerer mange tage, og vi følger reglerne. Der er ingen risici for udenforstående, der ikke arbejder med det dagligt. Yderst lidt fiber frigives, hvis overhovedet. Afhænger af tilstanden. Udendørs er der ingen fare, men indendørs er det en anden sag... som nogen skrev, så får du mere skidt i lungerne fra vejstøv end fra asbesten...
Det er jo ikke engang stenstøv, men bare større støvpartikler, der ikke sætter sig i lungerne.
Værst synes jeg, at i Rusland fortsætter man med at bryde asbest selv i dag.
En eternitplade med cement, med indstøbt asbest, er på en måde peanuts i sammenligning...
Verden er fandeme vendt på hovedet, Der findes, desværre, meget mere værre ting der end eternit.
Hvordan 10 millioner svenskere skal redde skidtet (læs planeten), er stadig et mysterium for mig, uanset hvad vi gør.
En eternitplade med cement, med indstøbt asbest, er på en måde peanuts i sammenligning...
Verden er fandeme vendt på hovedet, Der findes, desværre, meget mere værre ting der end eternit.
Hvordan 10 millioner svenskere skal redde skidtet (læs planeten), er stadig et mysterium for mig, uanset hvad vi gør.
Jeg ville være mere livræd, så snart nogen griller eller opvarmer huset med typisk ved/pellets, end at manden river taget af 
Medlem
· västerbotten
· 131 indlæg
Det er god tone, han er netop en 74-årig gubbe. Jeg kaldte ham ikke en 45-årig transgender. Det ville være forkert i sagen. Om det er relevant, nej selvfølgelig ikke. Men nu har jo Byggahus-eksperter dissekeret mit oprindelige spørgsmål ned til mindste ord. Hvor vil I hen med det andet end at kaste lort? Synes I, at tråden er idiotisk, så lad være med at skrive i den.M Magnolium sagde:
Det ville være lettere at lytte til jeres tips og råd, hvis I ikke samtidig ledte efter den mindste detalje for at påvise jeres "kompetence".