104,546 læst ·
82 svar
105k læst
82 svar
Mørtel til udendørs bageovn?
@johanras, har en fråga om dina valv/skorstensöppning. Du har ju två valv, det innersta med halva tegelstenar, det yttre med hela. Det ser ut som att luckan vilar mot det inre, men var är öppningen upp till skorstenen? Det ser ut som att det är i det yttre, men då är ju skorstensöppningen utanför luckan?J johanras sagde:
Du har inget tak över din ugn, fungerar det bra? Har för mig att jag sett någon påstå att det är nödvändigt, men det verkar ju inte så? Själv vill jag bara bygga tak om det verkligen behövs.
Hvilket vidunderligt byggeri! Smukt udført, godt at se nogen bygge med lidt mere *host* smag end amerikanerne på FB.J johanras sagde:Købte kalk, sand og cement fra Beijer, kakkelovnslære fra kakkelovnsbyggere. Det gik knap 20kg af kalk, lære og cement hver. Stenene købte jeg rigtig ildfast tegl lavet i Höganäs, via forhandler. Helsten standardformat ca 220x110x65mm kostede omkring 50kr har jeg for mig. Det bliver dyrt og gik opad 10k bare for stenen, men synes det er værd det for at undgå eventuelle problemer især når man lægger så meget tid på arbejdet. Det bliver rigtig varmt i ovnen skal man tænke på. Måske ville almindeligt tegl være fint, men jeg følte ikke for at risikere det, og hvad jeg ser på FB kører alle med ildfast. Hvilken dimension har du tænkt dig?
Angående det ildfaste tegl. Det fra Höganäs er hårdbrændt og har højere varmeledningsevne end de som generelt anbefales - potentielt med den følge at brød- og pizzabunde tilberedes for hurtigt i sammenligning med resten. Er det noget du har oplevet? Er det værd at skaffe en anden tegl til bageoverfladen tror du?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 418 indlæg
Man taler jo om, at mængden af "alumina" påvirker, men jeg tror, at Höganäs har forskellige varianter de med.... Køber man de ildfaste mursten, der findes i byggemarkedet, plejer de at være et sted midt på skalaen .... Noget man absolut ikke vil have er isolerende ildfast mursten...A arkTecko sagde:Hvilken vidunderlig konstruktion! Smukt arbejde, dejligt at se nogen bygge med lidt mere *host* smag end amerikanerne på FB.
Angående de ildfaste mursten. De fra Höganäs er hårdtbrændt, og har højere varmeledningsevne end dem, der generelt anbefales - potentielt med den følge, at brød- og pizzabunde tilberedes for hurtigt sammenlignet med resten. Er det noget du har oplevet? Er det værd at anskaffe en anden mursten til bageoverfladen tror du?
Alt, der sælges i Sverige som "ildfast", synes at være meget hårdt og kompakt - varmeledningsevnen skyder så også i vejret, jeg har kun fundet produkter omkring 1,5 W/(m*K), hvilket i hvert fald er tre gange mere end ideelt. Derfor ville det være rart at høre lidt erfaring fra virkeligheden. 
Måske kaldes det, der kaldes "medium duty firebricks", også ildfaste sten i Sverige, men uden at blive kaldt ildfast...
Men hvem narrer jeg, når det først kommer så langt, bliver det måske at specialbestille en ovnbund fra Italien...
Måske kaldes det, der kaldes "medium duty firebricks", også ildfaste sten i Sverige, men uden at blive kaldt ildfast...
Men hvem narrer jeg, når det først kommer så langt, bliver det måske at specialbestille en ovnbund fra Italien...
@arkTecko Jeg overvejede aldrig varmeledningsevnen, da jeg valgte bunden i ovnen. Det jeg har bemærket er, at hvis jeg ikke flytter gløderne i tide før pizzabagningen, bliver bunden på pizzaen bagt for hurtigt. Jeg plejer at flytte gløderne til siderne og længst bagud cirka 30 minutter før jeg begynder at bage, så når bunden at køle lidt af. Derefter lægger jeg træ på siderne under bagningen, så der altid brænder et bål og holder temperaturen oppe fra oven. Jeg er ikke utilfreds på nogen måde med bunden i ovnen, men der findes sikkert endnu bedre materialer, og jeg har desværre intet at sammenligne med. Bagte pizza i går, skal bage brød på eftervarmen nu. Næste skridt for ovnen bliver at dække kuplen med mosaik. Håber at kunne gøre det i løbet af næste uge.
@kayakerboy Undskyld sent svar, har ikke tjekket tråden længe. Der er ikke brug for et tag. Man kan dække med presenning om vinteren for at mindske risikoen for frostskader.
Skorstensåbningen er uden for ovnen, og det er som du sagde en indre og ydre hvælving, og lågen hviler mod den indre.
Skorstensåbningen er uden for ovnen, og det er som du sagde en indre og ydre hvælving, og lågen hviler mod den indre.
Så blev ovnskuplen til sidst klædt i sten. Det var ret enkelt at få et rimeligt resultat. Har efter at fugerne har hærdet imprægneret kuplen og stenene rundt om for at vand skal løbe endnu bedre af og mindske risiko for frostsprængning. Vil alligevel dække det hele omhyggeligt om vinteren for at sikre, at det holdes tørt så måske ikke nødvendigt. Men som en bonus fik jeg en wet look på stenen, som blev flottere. Nu når alt har hvilet i godt en uge, ser jeg frem til at tænde op og bage pizza igen.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 418 indlæg
Flot arbejde!
Takker! Har længtes efter at få fyret op igen. I dag fyrede jeg op efter nogle ugers pause med byggeriet. Har været lidt usikker på, hvordan silikonefugen mod skorstenen ville klare varmen. Det blev ikke fuld styrke varmemæssigt i dag, men så i hvert fald ikke noget problem. Har sat neutralhærdende brandsilikone mellem mosaikken og skorstenen. Den skal kunne klare 150 grader med kortere perioder (30 min) op til 300 grader, så tænker det burde være nok. Valgte silikone i stedet for nogen ildfast cementbaseret fuge for at få lidt bevægelighed og undgå revnedannelse ved varierende temperatur. Desværre var silikonen ikke lysegrå som keglen, men mere mørk, men det må være sådan.
J johanras sagde:Billederne ovenfor er så langt jeg nåede i løbet af 2015. Skorstenen er i rustfrit og blev købt fra Tyskland. I 2016 murede jeg videre på basen med mursten og lagde kalksten som en plade ovenpå som afstillingsflader. Sådan så ovnen ud efteråret 2016. [billede][billede][billede]
Jo og så lod jeg fremstille en isoleret dør i rustfrit stål, som fungerer rigtig godt og hjælper med at holde varmen længe. [billede]
Enig, meget smukt byggeri! Overvejer at påbegynde et byggeri til foråret. Undrer mig over, hvor længe du skal fyre før for at nå op til bakketemperatur?J johanras sagde:Billederne ovenfor er så langt jeg nåede i løbet af 2015. Skorstenen er i rustfrit og blev købt fra Tyskland. I 2016 murede jeg videre på basen med mursten og lagde kalksten som en plade ovenpå som afstillingsflader. Sådan så ovnen ud efteråret 2016. [billede][billede][billede]
Jo og så lod jeg fremstille en isoleret dør i rustfrit stål, som fungerer rigtig godt og hjælper med at holde varmen længe. [billede]