104,545 læst ·
82 svar
105k læst
82 svar
Mørtel til udendørs bageovn?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 418 indlæg
Fungerer sikkert, men netbutikken gav vel ikke ligefrem gode vibrationer... Bor du i nærheden af deres fysiske butik?S Serjon1 sagde:
Edit: fandt hvor jeg handlede fra;
http://shop.pleldfast.se/eldfast-material/insulfrax-s-blanket-1
Hej igen!
Skal bestille ildfast mørtel... læste i tidligere samtale, at der går ca. 60 kilo. Passede disse beregninger?
Jeg er ikke sikker på, om jeg skal bestille færdigblandet mørtel eller blande selv. Jeg har allerede den sand, der blev til overs, da jeg blandede betonen, men er usikker på, om den sand er egnet til den ildfaste mørtel. Hvor vigtigt er det med den rigtige sand?
Alt godt!
Skal bestille ildfast mørtel... læste i tidligere samtale, at der går ca. 60 kilo. Passede disse beregninger?
Jeg er ikke sikker på, om jeg skal bestille færdigblandet mørtel eller blande selv. Jeg har allerede den sand, der blev til overs, da jeg blandede betonen, men er usikker på, om den sand er egnet til den ildfaste mørtel. Hvor vigtigt er det med den rigtige sand?
Alt godt!
Hej! Desværre kan jeg ikke rigtig huske præcis hvor meget mørtel der blev brugt, men jeg gætter på omkring 80+ kg. Jeg købte en sæk kakkelovnsler, tror den vejede 15 kg og der blev omkring 3 kg tilovers. Hvis man følger opskriften som jeg nævner i indlæg 7, burde det lande omkring den total. Jeg fandt ingen ildfast mørtel til at købe i sække, så jeg valgte at blande selv og var meget tilfreds med det. Kakkelovnsleraen købte jeg fra kakkelugnsmakare. Sanden kan man sikkert snakke længe om, den har stor betydning forstår jeg, men jeg er ikke kyndig nok til at udtale mig. Jeg valgte at købe webers sand i sække nævnt i indlæg 7. Det blev en fin mørtel som var herlig at arbejde med.
Tak Johan!J johanras sagde:Hej! Desværre kan jeg ikke helt huske, hvor meget mørtel der gik til, men jeg gætter på omkring 80+ kg. Jeg købte en sæk kakkelovnslera, tror den var 15 kg, og der blev omkring 3 kg tilbage. Hvis man regner efter opskriften, som jeg nævner i indlæg 7, burde det lande omkring den totale. Jeg fandt ingen ildfast mørtel til at købe på sæk, så jeg valgte at blande selv og var meget tilfreds med dette. Kakkelovnsleraen købte jeg fra en kakkelovnsmager. Sandet kan man sikkert tale længe om, det har stor betydning forstår jeg, men jeg er ikke kyndig nok til at udtale mig. Jeg valgte at købe webers sand på sæk nævnt i indlæg 7. Det blev en finfin mørtel, som var herlig at arbejde med.
Så blander jeg også selv. Med den kvantitet bliver det jo markant billigere.
Alt godt!
Hej igen!
Nu er jeg næsten færdig med ovnen. Har tænkt mig at lægge klinker på "bordet" som ovnen står på og mosaik på kuplen. Alle disse overflader består i øjeblikket af vermiculite. Malede I vådrumstækk på vermiculiten, og hvor længe lod I det tørre inden?
Jeg håber og tror, at dette bliver mit sidste spørgsmål, så lægger jeg billeder ud og stopper med at besvære jer med spørgsmål.
Alt godt!
Nu er jeg næsten færdig med ovnen. Har tænkt mig at lægge klinker på "bordet" som ovnen står på og mosaik på kuplen. Alle disse overflader består i øjeblikket af vermiculite. Malede I vådrumstækk på vermiculiten, og hvor længe lod I det tørre inden?
Jeg håber og tror, at dette bliver mit sidste spørgsmål, så lægger jeg billeder ud og stopper med at besvære jer med spørgsmål.
Alt godt!
Fedt at høre det går fremad!
Jeg brugte ingen membran, men lagde mørtel direkte på vermiculiten og ovenpå det kalkstensplader rundt om ovnen. Tænkte at vand, der trænger ind under stenene, ganske vist vil fugte vermiculiten, men at det tørrer, når ovnen bruges. Om vinteren sørger jeg for, at ovnen er dækket og helt tør, inden den dækkes for at mindske risikoen for frostskader.
Jeg brugte ingen membran, men lagde mørtel direkte på vermiculiten og ovenpå det kalkstensplader rundt om ovnen. Tænkte at vand, der trænger ind under stenene, ganske vist vil fugte vermiculiten, men at det tørrer, når ovnen bruges. Om vinteren sørger jeg for, at ovnen er dækket og helt tør, inden den dækkes for at mindske risikoen for frostskader.
Tak for svaret! Jeg gør det samme så!J johanras sagde:Sjovt at høre det går fremad!
Jeg brugte ingen membran, men lagde mørtel direkte på vermiculiten og ovenpå det kalkstensplader rundt om ovnen. Tænkte at vand, som trænger ind under stenene, ganske vist vil fugte vermiculiten, men at det tørrer, når ovnen bruges. Om vinteren sørger jeg for, at ovnen er dækket og helt tør inden overdækning for at mindske risikoen for frostskader.
Alt Godt!
Forsøger at sikre, hvad fire clay i homebrew-opskriften svarer til i Sverige, er du sikker på, at det er kakkelovnsler? Det er en jungle i cement/mørtel altså...J johanras sagde:
Nu var det jo et stykke tid siden jeg nærlæste alt om dette, men jeg kom frem til, at kakkelovnsler var det, der passede bedst. Der fandtes en anden type pulverler til at købe, men den havde jernfilspån i sig, og det ville jeg ikke bruge.
Jeg er her til aften også kommet frem til samme konklusion, i hvert fald 98%. Som jeg forstår det, skal det bare være ren tørret ler, det handler om. Kakelugnslera ser ud til at være det samme, højst udtyndet med noget. Set eksempler hvor de henviser til omkring >60% ler, hvis jeg husker rigtigt.J johanras sagde:
Var længe henover ildfast ler á F53, men det føltes mere som noget cementagtigt.
Hej! Jeg undrer mig over det sidste lag med mørtel, som du lagde ovenpå brandmåtten. Du skriver, at du blandede 10:1, formoder at det var 10 dele Vermiculit og 1 del beton. Hvilken slags beton brugte du? Pudsede du overfladen med almindelig puds, eller brugte du ildfast mørtel fra fx Finja Betong? Har en pizzaovn, som jeg skal renovere pga. betydelige revnedannelser og har fjernet alt materiale ned til murstenen. Oprindeligt fandtes der ingen isoleringsmåtte, men jeg overvejer at lægge det for at forhindre revnedannelse i fremtiden.J johanras sagde:Dejligt at høre, at du skal i gang med at bygge. Det er utroligt sjovt, men kan være ret anstrengende. Jeg burde have fulgt op på tråden med lidt resultater tidligere, men det er ikke blevet til noget, før nu. Ovnen blev væsentligt færdig i løbet af sommeren 2015 og er blevet brugt en del siden da. Mest til pizzabagning, men også anden mad og brød. Det der mangler er mosaikken over kuplen, og det tænkte jeg gøre til sommeren. Jeg besluttede mig for at fremstille min egen ildfaste mørtel efter opskrift på fornobravo, men overvejede også at gøre som Claes Sörmland foreslår. Problemet var at få fat i chamottesand, og da så mange andre på fornobravo blander deres egen mørtel med succes, gjorde jeg det også. Temperaturen i ovnen kommer vel som højst op mod 500-550 grader (har ikke målt vægtemperaturen), når man fyrer rigtig meget. Opskriften, jeg brugte, var: sand (valgte weber tørret 0-4mm) + portland cement + kalk (weber hydrat kalk E) + kakkelovnsler i forholdet 5:1:1:1. Det debatteres på fornobravo om mængden af sand, og en sædvanligvis ældre opskrift er 3 dele sand til 1 del øvrige. Mørtelen bliver utrolig let at arbejde med. Plastisk og holder stenene godt. Jeg kunne bygge hele kuplen uden form takket være mørtelens egenskaber. Bare holde stenene et par sekunder, så bider de fast på deres plads. Husk at fugtige stenene inden.
Jeg købte ildfast mursten i normal stenstørrelse og savede hver sten i 2 dele ved hjælp af en Husqvarna stenkapsav med vand. Stenene kappes med hjælp af en hjemmelavet jigg i to vinkler, dels så de kunne mures fast uden mørtel i stødforbindelserne (hver omgang holder op af sig selv, selv uden mørtel) og dels så der ikke blev huller i overkanten på hver skift mellem stenene (da hver skift er mindre i overkanten end underkanten da cirklen mindskes mod toppen). Ingen mørtel mellem stenene på indersiden af ovnen.
I bunden en isoleret plade. På den lecablokke som blev armeret vertikalt og med hullerne fyldt med beton. På lecablokkestøtten støbte jeg en øvre plade/bord, og ovenpå dette et lag isolerende beton lavet af vermiculite og portlandcement i forholdet 5:1. På dette afretning med kakkelovnsler og chamottesand fra kapningen, og derefter blev selve ovnen bygget. Isolering på kuplen først rockwool brandmåtte for at skabe en bevægelig samling, og udenpå det isolerende vermiculitebeton i svagere blanding 10:1. Udenpå det puds, og her skal mosaikken altså tilføjes senere. Jeg forsøger at lægge nogle billeder ind men i et separat indlæg.
Spørg hvis der er noget, du undrer over. Der er masser af gode folk på fornobravo til at diskutere med. Hilsen
Tak på forhånd, Sarah
Hej Sarah,
Jeg blandede portlandcement med vermiculit og vand til en passende grød-konsistens og lagde et tykt lag af det udenpå brandfilten. Det bliver en isolerende beton og udenpå denne lagde jeg almindelig puds.
Johan
Jeg blandede portlandcement med vermiculit og vand til en passende grød-konsistens og lagde et tykt lag af det udenpå brandfilten. Det bliver en isolerende beton og udenpå denne lagde jeg almindelig puds.
Johan
Tak for svaret!!J johanras sagde:
Har bestilt Vermiculit og et keramisk tæppe, så det bliver til at gå i gang, så snart tingene er kommet! Pizzasæsonen er jo på vej!