Opskriften jeg brugte var: sand (valgte weber tørret 0-4mm) + portland cement + kalk (weber slækket murkalk E) + kakkelovnsler i forholdet 5:1:1:1. Det debatteres på fornobravo om mængden sand, og en normalt ældre opskrift er 3 dele sand til 1 del øvrige. Mørtelen bliver utroligt behagelig at arbejde med. Plastisk og holder stenene godt. Jeg kunne bygge hele kuplen uden form takket være mørtelens egenskaber. Bare hold stenene i få sekunder, så binder de fast på deres plads. Husk at væde stenene inden.
God tråd! Tak for flotte billeder. Jeg nærmer mig byggeri, har læst en del på Fornobravo nu.
Har nogen tips til, hvor man kan finde ildfast mursten til under 35 kr/mursten? Det bliver jo trods alt ca. 200 mursten.
Har gennemsøgt blocket uden held.
Jeg er i tvivl om, jeg tør satse på andre alternativer end ildfast mursten i kuplen, såsom skorstensmursten. Det ville være lidt trist, hvis det ikke blev godt, men overbevis mig gerne i en anden retning.
@johanras, overvejer at stjæle opskriften på din mørtel - hvor fik du fat i materialet?
Købte kalk, sand og cement fra Beijer, kakkelovnsleret fra kakkelovnsbyggere. Det gik knapt 20kg af kalk, ler og cement hver. Stenene købte jeg rigtig ildfast tegl lavet i Höganäs, via forhandler. Helsten standardformat ca. 220x110x65mm kostede omkring 50kr husker jeg. Det bliver dyrt og gik op mod 10k bare for stenen, men jeg synes det er værd at undgå eventuelle problemer særligt når man bruger så meget tid på arbejdet. Det bliver rigtig varmt i ovnen skal man tænke på. Måske ville almindelig tegl være nok, men jeg følte ikke for at tage chancen og hvad jeg ser på FB kører alle ildfast. Hvilken dimension har du tænkt dig?
Måske ville almindelig teglsten være tilstrækkelig, men jeg følte ikke for at tage chancer, og hvad jeg ser på FB bruger alle ildfast. Hvilken dimension har du tænkt dig?
Ser godt ud, selvom jeg er uvant med den rødere farve på billedet. Jeg købte fra tegelbolaget i Östersund, fragt var ikke dyr. Ring og tjek med dem hvad de tager. Sorry, mente dimension på ovnen.
Ser godt ud, selvom jeg er uvant med den rødere farve på billedet. Jeg købte fra tegelbolaget i Östersund, fragten var ikke dyr. Ring og hør dem, hvad de tager. Sorry, mente dimension på ovnen.
Dimension, jeg tror jeg går på 42″.
Skal tjekke med Tegelbolaget, tak for tipset!
Tak fordi du tog dig tid til at lægge beskrivelsen og de fine billeder op. Jeg er selv i gang med et lignende projekt og er kommet frem til, at jeg skal blande min egen mørtel. Indtil videre har jeg købt 4x4,5kg ildfast mørtel fra Byggmax, men jeg tror, jeg har brug for mindst 30kg mere.
Mvh// Abboud Yemen
Tak for at du tog dig tid og lagde beskrivelsen op og de fine billeder. Jeg er selv i gang med et lignende projekt og er kommet frem til, at jeg skal blande min egen mørtel. Indtil videre har jeg købt 4x4,5kg ildfast mørtel fra Byggmax, men jeg tror, jeg har brug for mindst 30kg mere.
Mvh// Abboud Yemen
Men hvad er jeres erfaringer med vermikulitbeton? Hvor lang tørretid er nødvendig? (Jeg synes, det virker som om vermikuliten absorberer meget vand. Overfladen er tør efter 1/2 dage, men vurderet ud fra vægten af projektet er der stadig meget vand tilbage...)
Abboud, ser flot ud! Går og tænker på lignende konstruktion, om end noget mindre. Går det fremad? Skal du isolere? Kan du ikke lægge nogle flere billeder op?!