Det afhænger lidt af, hvor længe siden det var sidste gang du fyrede, men op til 2 timer, oftest 1,5 for at få den gennemvarm.

Hej Johan!
Jeg har, ligesom så mange andre, været imponeret over, hvor flot en stenovn du har bygget. Nu er jeg selv klar til at gå i gang. Skamfast tegl er købt, ligesom røgrør, og hullet til fundamentet er gravet. Nu skal jeg støbe for derefter at bygge fundamentet op med lecablokke. Jeg er dog usikker på, om 19 cm i bredde er tilstrækkeligt? Hvilke dimensioner valgte du? Hvis det ikke er for meget forlangt, kan du også svare på, om jeg skal tænke på noget andet udover det, der findes at læse i feedet. Ville du have gjort noget anderledes i dag?
Alt godt!

S Serjon1 sagde:
Hej Johan!
Jeg har, ligesom så mange andre, været imponeret over, hvor fin en stenovn du har bygget. Nu er jeg selv klar til at gå i gang. Ildfast tegl er indkøbt ligesom røgrør og hullet til fundamentet er gravet. Nu skal jeg støbe for derefter at bygge fundamentet med lecablokke. Jeg er dog i tvivl om 19 cm i bredde er tilstrækkeligt? Hvilke dimensioner valgte du? Hvis det ikke er for meget forlangt, kan du også svare på, om jeg skal tænke på noget andet ud over det, der findes at læse i tråden. Havde du gjort noget anderledes i dag?
Alt Godt!
19 cm brede lecablokke er rigeligt, hvis du bygger et U og støber en betonplade ovenpå ....
Kan anbefale dig at oprette en konto på Forno Bravo, hvis du behersker engelsk, der findes en masse information ... :)

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
19 cm brede lecablokke er rigeligt, hvis du bygger et U og støber en betonplade ovenpå ....
Kan anbefale dig at oprette en konto på Forno Bravo, hvis du kan engelsk, der er masser af information ... :)
Tak! Så kører jeg på 19cm. Jeg har også været på Forno Bravo, masser at lære og blive inspireret af.
Alt godt!

S Serjon1 sagde:
Tak! Så vælger jeg 19cm. Jeg har også været på Forno Bravo, der er meget at lære og blive inspireret af.
Alt godt!
Lav gerne din egen byggelog, så vi kan se mere af dit byggeri!

Lav gerne en egen tråd om dit byggeri, så vi kan se mere af dit projekt!
Skal finde ud af hvordan man gør, så lægger jeg lidt billeder op efterhånden som jeg får arbejdet gjort... jeg regner med at blive færdig først i juli...

Hej! Godt du har fået svar ovenfor, jeg kan ikke huske den præcise dimension i bredden på blokkene, men 19 cm lyder rigtigt. Håber billederne jeg har uploadet hjælper. Jeg selv brugte forskellige ovne fra Forno Bravo, som jeg kunne lide, og gik ind og tjekkede trin for trin under processen. Har en bygge-tråd på det forum også, hvor der kan være flere billeder. Tip nummer et for at gøre ovnen nemmere og pænere er at bygge en jigg, som du kan bruge til at save de ildfaste mursten i vinkler, så der kræves minimalt med mørtel (kun til hældningsvinklen), tip nummer to, find Excel-filen fra Forno Bravo, hvor du kan beregne antal skifter, antal sten i hvert skift og skærevinklerne. Tip tre, sørg for at have en god vandkølet sav. Mørtlen jeg tror, jeg nævnte tidligere i tråden, var rigtig behagelig at arbejde med.

Ved ikke om jeg ville have gjort noget anderledes. Har overvejet, hvordan det ville have været, hvis jeg havde lagt isoleringen også længere fremme, så der ikke er en vinkel mellem kuplen og skorstenen/hvælvet. Kunne så have lagt mere isolering i vinklen og pudset over. Ulempe ikke samme kuppelform men havde undgået steder, hvor vand kan trænge ind, når det regner. Ikke at det indtil videre har forårsaget nogen problemer. Og så ville jeg egentlig gerne kunne skjule murstenene foran på en eller anden måde, og i så fald ville det være blevet indbygget og med mosaik over. Og så er der det med ovnhøjden, som kunne have været lavere (nemmere at bygge rundt om), og om man skulle have investeret i en bedre bund ifølge tidligere diskussion. I hvert fald en fint fungerende ovn, og den er begyndt at blive varmet op til sæsonen nu. Send mig et link til din bygge-tråd, når du kommer i gang.

Tak for svar og tips! Fandt dig også på Forno Bravo!
Jeg synes det blev virkelig flot, at murstenene ses, og jeg kan godt lide den livlige kontrast, de skaber i forhold til mosaikken. Jeg håber selv på at kunne bygge noget lignende, men er klar over, at det kræver meget tid, kræfter og penge. Nu er i det mindste grunden færdig, næste skridt er at mure fundamentet med lecablokke.
Alt godt!

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
J johanras sagde:
Hej! Bra du fått svar ovan, jeg husker ikke præcist dimensionen jeg havde i bredden på blokkene, men 19 cm lyder rigtigt. Jeg håber, billederne jeg har uploadet, hjælper. Jeg selv brugte forskellige ovne fra Forno Bravo jeg kunne lide og gik ind og tjekkede trin for trin under processen. Har en bygge-tråd på det forum også, hvor der kan være flere billeder. Tips nr. et for at få ovnen enklere og flottere bygget er at bygge en jig, som du kan bruge til at save det ildfaste tegl i vinkler, der gør, at der behøves minimalt med mørtel (kun for hældningsvinklen), tips nr. to leder efter Excel-filen fra Forno Bravo hvor du kan beregne antal skift, antal sten i hvert skift og skærevinklerne. Tips tre sørg for at have en god vandkølet sav. Den mørtel jeg tror, jeg har nævnt tidligere i tråden, var virkelig god at arbejde med.

Ved ikke om jeg ville have gjort noget anderledes. Har tænkt på, hvordan det ville have været, hvis jeg havde lagt isoleringen længere frem, så der ikke bliver en vinkel mellem kuplen og skorsten/bue. Kunne så have lagt mere isolering i vinklen og pudset over. Ulempen ikke samme kuppelform, men ville have undgået steder, hvor vand kan komme ind, når det regner. Ikke at det indtil videre har givet nogen problemer. Og så ville jeg egentlig gerne kunne skjule teglene foran på en eller anden måde, og i så fald ville det være blevet indbygget og med mosaik over.
Og så er der det med ovnhøjden, som kunne have været lavere (nemmere at bygge omkring), og om man skulle have investeret i en bedre bund, ifølge tidligere diskussion. Under alle omstændigheder en pænt fungerende ovn, og den er begyndt at blive opvarmet til sæsonen nu.
Send en link med din byggetråd, når du kommer i gang.
Hej igen!
I en indledende tråd skriver du, at du tænkte på at bruge stenuld som isolering, men når jeg ser på dine billeder, ser det snarere ud som om du har brugt superwhool. Stenuld er jo betydeligt billigere og er let at finde, men hvad brugte du i sidste ende?
Alt godt!

Rockwool brandmåtte, tror den var 3 cm tyk.

J johanras sagde:
Rockwool brandmatta, tror den var 3 cm tyk.
Stort tak for dit svar! Rockwool brandmatta it is!

S Serjon1 sagde:
Stort tak for dit svar! Rockwool brandmåtte it is!
Superwool (eller keramisk filt) er ikke så svært at finde, men det er jo dyrere som du siger. Desuden bliver fragten dyr, da det er voluminøst. Jeg købte fra et firma lidt nordpå, som sendte relativt billigt med DHL.. Kan ikke finde det nu dog..

Problemet med Rockwool er, at bindemidlet, man bruger, ikke kan klare højere temperaturer end 250 grader kontinuerligt. Selve stenulden kan tåle over 1000 grader, men bindemidlet nedbrydes. Det gør, at "fluffigheden" forsvinder. Om det bliver et problem, når man pudser en ovn, ved jeg ikke, men i værste fald falder isoleringen, hvilket gør, at man får en luftlomme deroppe, og komprimeret stenuld dernede.. Jeg har bygget et "hus" i træ over min ovn og bruger et lag keramisk filt først (50-100mm), og så Rockwool. Jeg havde dog kun rockwool først, og den var ikke så god, da jeg skiftede til keramisk filt tættest på stenen.

Superwool (eller keramisk filt) er ikke så svært at finde, men det er jo dyrere som du siger. Desuden bliver jo fragten dyr, da det er skramlende. Jeg købte fra et firma som lå et stykke mod nord og sendte relativt billigt med DHL .. Kan ikke finde det nu dog ..

Problemet med Rockwool er, at bindemidlet man bruger ikke tåler højere temperatur end 250 grader kontinuerligt. Selve stenulden kan klare over 1000 grader, men bindemidlet nedbrydes. Det gør at "fluffigheden" forsvinder. Om det bliver et problem, når man pudser en ovn, ved jeg ikke, men i værste fald synker isoleringen hvilket gør, at man får en luftlomme deroppe, og komprimeret stenuld dernede.. Jeg har jo bygget et "hus" i træ over min ovn, og kører med et lag keramisk filt først (50-100mm), og så Rockwool. Jeg havde dog kun rockwool først, og den var ikke god, da jeg skiftede til keramisk filt nærmest teglstenen.
Tak for svar Dan!
Måske må jeg alligevel lægge den ekstra tusindlap (eller mere)... man tør jo ikke tage chancer...

Min plan var at lægge keramisk filt underst, men jeg kunne ikke finde et sted, jeg kunne købe det, og besluttede mig for rockwool og tænkte, at temperaturen på ydersiden af kuplen ikke burde blive så høj, at det ville bryde rockwoolen ned. Men det ville have føltes endnu tryggere med keramisk filt. Jeg ville have valgt det, hvis jeg havde fundet det til en rimelig pris.

• Synes
Serjon1
  • Laddar…
J johanras sagde:
Min plan var at lægge keramisk filt underst men jeg kunne ikke finde nogen steder jeg kunne købe det og besluttede mig for rockwool og tænkte at temperaturen på ydersiden af kuplen ikke burde blive så høj at det ville bryde rockwoolen ned. Men det ville have føltes endnu tryggere med keramisk filt. Jeg ville have valgt det hvis jeg havde fundet det til rimelig pris.
Hvad tror I om isoleringen i linket nedenfor?

https://www.kamintillbehor.se/keramisk-isolermatta/isolermatta-1200-grader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.