Jeg tænker at bygge en udendørs brændefyret ovn til sommeren til bagning af brød og pizza. Jeg har tænkt mig at lave den som en kuppel/iglo af ildfast tegl med hver skift skrånende indad. Inden i ovnen vil der forhåbentlig ikke være nogen fuger, kun tegl der ligger kant mod kant. I praksis vil det selvfølgelig ikke lykkes helt, og her og der vil der være synlig mørtel. På ydersiden vil fugerne nok blive omkring 10 mm. Vægtykkelsen bliver ½ mursten, altså ca. 12 cm. Udenpå kuplen vil jeg lægge 5-10 cm stenuld som isolering og derefter pudse med noget cementbaseret pudsmørtel. Der vil være en skorsten med regnhætte. Jeg har fundet byggevejledninger og inspiration fra fornobravo.com , en amerikansk hjemmeside.

Det jeg har svært ved at finde, er passende mørtel. Jeg havde tænkt, at det bare var at købe ildfast mørtel i 25 kg sække, men jeg finder ikke noget passende. Har overvejet lermørtel, men er usikker på, om det er egnet, når ovnen skal stå udendørs. Weber har et produkt kaldet ildfast mørtel, som måske kunne fungere (?), men det sælges i 5 kg pakker og er ret dyrt (139 kr hos K-rauta) http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/murbruk/weber-eldfast-bruk.html
Da jeg ifølge byggeinstruktionen har brug for mindst 60 kg mørtel (hvilket lyder som meget), vil jeg gerne finde en anden løsning. Måske kan jeg skære teglene, så det ikke bliver så tykke stødender.

Jeg tager derfor gerne imod tips til mørtel, der ville passe til mit byggeri.

• Synes
Needas og 2 andre
  • Laddar…
Åsa Lund
Spændende at følge dette :-)

Kalkcementmørtel burde være passende. Synes at 60 kg snarere lyder lidt. De fleste bageovne i svenske huse er almindelige mursten, det er tilstrækkeligt varmebestandigt til en bageovn.

Tak for svar! Skulle jeg så for eksempel købe http://www.weber.se/betong-cement-v...stem/cementbindemedel/weber-kalkcement-c.html og blande det med mursand (0-2/0-4?)? Har læst at nogle blander deres eget mørtel af cement-kalk-ildfast ler og sand (1-1-1-3). Den ildfaste ler for at øge temperaturmodstanden. Måske kunne det gå at blande 2 dele kalkcement +1 del ler + 3 dele sand. Men jeg har haft svært ved at finde ildfast ler uden jernsavsmuld. Ovnen bliver ikke så stor. Indvendig diameter omkring 1 meter. Jeg ved ikke, hvor høj temperatur man kan forestille sig, det bliver mod mursten og mørtel, måske ville det gå med almindelige mursten, men jeg vil ikke gerne tage chancen.

• Synes
LinaoMarkus
  • Laddar…
Hvordan gik det for dig? Jeg frekventerer også FB, skal vel begynde at bygge til foråret... Har samme overvejelse omkring eldfast bruk...

Claes Sörmland
Før i tiden murede man hovedsageligt bageovne af leremørtel - det tåler varmen og kan bevæge sig ved opvarmning og derefter gå tilbage. Blander man leremørtlet med teglmel (schamottesand) som ballast i stedet for murersand, bliver det helt ildfast. Men det tåler jo ikke regn, så hvis ovnen skal stå udendørs, har den brug for et tag. Men det gælder nok under alle omstændigheder.

Sjovt at høre, at du skal i gang med at bygge. Det er fantastisk sjovt, men kan være ret anstrengende. Jeg burde have fulgt op på tråden med nogle resultater tidligere, men det er ikke blevet til noget, før nu. Ovnen blev væsentligt færdig i løbet af sommeren 2015 og er blevet brugt en del siden da. Mest til pizzabagning, men også anden mad og brød. Det, der mangler, er mosaikken over kuplen, og det tænkte jeg gøre til sommeren. Jeg besluttede mig for at fremstille egen ildfast mørtel ifølge opskrift på fornobravo, men overvejede også at gøre, som Claes Sörmland foreslår. Problemet var at få fat i chamottesand, og eftersom så mange andre på fornobravo blander egen mørtel med succes, gjorde jeg det også. Temperaturen i ovnen kommer nok som højst op mod 500-550 grader (har ikke målt vægtemperaturen), når man fyrer op ordentligt. Opskriften, jeg brugte, var: sand (valgte weber tørret 0-4mm) + portland cement + kalk (weber slækket murkalk E) + kakkelovnsler i forholdet 5:1:1:1. Det debatteres på fornobravo om mængde sand, og en almindeligt ældre opskrift er 3 dele sand til 1 del øvrige. Mørtlen bliver utroligt behagelig at arbejde med. Plastik og holder stenene godt. Jeg kunne bygge hele kuplen uden form takket være mørtlens egenskaber. Bare holde stenene nogle sekunder, så bider de sig fast på deres plads. Husk at våde stenene inden.

Jeg købte ildfast tegl i normalstensstørrelse og savede hver sten i 2 dele ved hjælp af en husqvarna stensav med vand. Stenene blev skåret ved hjælp af en hjemmebygget jig i to vinkler, dels så de kunne mures fast uden mørtel i stødfladerne (hver omgang holder sig selv oppe, selv uden mørtlen), og dels så der ikke blev huller i overkanten på hver skifte mellem stenene (da hver skifte er mindre i overkanten end i underkanten, da cirklen mindskes mod toppen). Ingen mørtel mellem stenene på indersiden af ovnen.

I bunden en isoleret plade. På den lecablokke, som blev armeret vertikalt og med hullerne fyldt med beton. På lecablokstøtten støbte jeg en øvre plade/bord, og ovenpå dette et lag isolerende beton lavet af vermiculite og portlandcement i forholdet 5:1. På dette udjævning med kakkelovnsler og chamottesand fra skæringen, og så blev selve ovnen bygget. Isolering på kuplen først rockwool brandmåtte for at skabe en bevægelig fuge, og udenpå det isolerende vermiculitebeton i svagere blanding 10:1. Udenpå det puds, og her skal altså mosaikken tilføjes senere. Jeg prøver at lægge lidt billeder ind, men i et separat indlæg.

Spørg, hvis der er noget, du undrer dig over. Der er masser af gode folk på fornobravo at diskutere med. Hilsener

• Synes
MG_SG9 og 8 andre
  • Laddar…
Blåt isoleringsmaterial i en udgravning i en have, klar til at blive grundlag for et byggeprojekt. Hammere og stole anvendt til opmåling. Betonfundament i have, omgivet af græs og stensætning, med plastikdækken og trækasser i baggrunden ved hvidt hegn. Udendørs byggeprojekt med murblokke til en lille struktur på et græsareal ved en hvid stakit. En ufuldendt udendørs pejs af betonblokke under konstruktion med en træramme og metalnet på toppen, omgivet af en have med planter. Udendørs byggeprojekt med en murstensstruktur, en form til en rund bue er placeret ovenpå, omgivet af en hvid træhegn og have. Runde fliser lagt ud på træplade, omgivet af værktøj inkl. hammer og boremaskine. Skyggen af blade skaber et mønster på fliserne.

• Synes
steffe-56 og 2 andre
  • Laddar…
Cirkelformet murstensprojekt på et bord med værktøj i nærheden. Mønsteret er skabt af lyse mursten i et fiskebensmønster på græsareal. Stenskærer ved byggeprojekt med træramme og plastikafdækning i haven. Rund opbygning af lyse mursten med sildebensmønster, omkring en cirkulær mursten kant, placeret på en sandbund. En spand er i baggrunden. Bygger en rund pizzaovn med ildfaste mursten, formet i en halvcirkel på en træbase, omgivet af jord og med et støtteværktøj i midten. Udendørs pizzaovn under konstruktion, lavet af ildfaste mursten og cement, står udenfor i en have. Udendørs pizzaovn under konstruktion, bygget af ildfaste mursten, viser ufuldstændigt kuppeldesign og lys i åbningen.

• Synes
Natasa76 og 8 andre
  • Laddar…
Udendørs pizzaovn under konstruktion, bygget af lyse ildfaste mursten med en halvcirkelformet åbning. Træhus i baggrunden. Udendørs ovn under konstruktion med mursten og støbematerialer. Der er en halvfærdig dome-formet struktur. Værktøj og materialer er synlige omkring ovnen. Tre brød bages i en stenovn, to aflange og et rundt brød, med en sprød, gylden skorpe i et rustikt bageomgivelser. Udendørs brændefyret ovn bygget af røde mursten og beton, med en buet kuppel og skorsten, opstillet i en baghave.

• Synes
  • Elsker
Bästerortarn og 17 andre
  • Laddar…
Billederne ovenfor er så langt jeg nåede i 2015. Skorstenen er i rustfrit og blev købt fra Tyskland. I 2016 murede jeg videre på teglet ved basen og lagde kalksten som en plade ovenpå som afsætningsflader. Sådan så ovnen ud efteråret 2016. Udendørs træfyret ovn med mursten og rostfri ståldør, omgivet af grønne planter og et drivhus i baggrunden. Udendørs murstensovn med kalkstenstop, belyst af parasol, ved siden af drivhus og grill i have. Skorsten og isoleret rustfri ståldør synlig. En hvid, kuppelformet udendørsovn med en skorsten i rustfrit stål og en blomsterpotte med røde blomster på en stenoverflade.

Jo, og så lod jeg fremstille en isoleret dør i rustfrit stål, som fungerer rigtig godt og hjælper med at holde varmen i lang tid. Rustfri stålovn med muret murstensbase og varmestodende dør med to træhåndtag. Termometer i midten. Ugnen er del af en byggeprojektdiskussion.

• Synes
  • Elsker
Bästerortarn og 18 andre
  • Laddar…
Fantastisk bygning. Hvordan blev pizzaen?

holetaker sagde:
Fantastisk byggeri. Hvordan blev pizzaen?
Pizzaen bliver perfekt og kan bages hurtigt, omkring 90 sekunder. Det har mest været pizza og brød i forskellige varianter. Prøver at vedhæfte et pizzabillede fra i sommers.
Pizza toppet med skinke og grøntsager på en hvid tallerken.

Hjemmelavet pizza med skinke og grøntsager på et træbord udendørs.

• Synes
steffe-56 og 4 andre
  • Laddar…
Begge ovenstående ser lidt blege ud, indser jeg, men det er mest fordi de er blanco pizza med créme fraiche i stedet for tomatsauce.

• Synes
steffe-56 og 1 anden
  • Laddar…
Fandt denne tråd nu, vildt flot byggeri!!!! Man bliver rigtig misundelig...🤣🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.