Mikael_L
Billede #1
Så placerede jeg trappen på et stykke klikgulv med skum under, som det (sandsynlige) fremtidige gulv vil blive.

Jeg målte nøje, at trin #3 lå på præcis 9mm (klikgulv + skum) + 3 x trinhøjden i højde.
Kontrollerede med vaterpas, at trinplanerne var i niveau.
Så skruede jeg den korte yderspær fast til væggen.

Derefter gjorde jeg tilsvarende med den lange ydervange, her blev det måling mod trin 13, som var det øverste, jeg kunne måle mod. 9mm + 13 x trinhøjden.

Men inden jeg skruede vangen øverst i trappen fast, tilpassede jeg selvfølgelig afstandsstykkerne:
Billede #2, #3 og #4.
Mod vægsiden var der en åbning at spænde over, og mod den anden side var der en åbning, som naturligvis ikke var, hvad jeg havde lavet trappehullet efter (+16mm), men nu var det 13mm (Godt, jeg ikke lavede trappehullet præcis 900 mm dengang. :cool:). Men jeg havde også lidt 13mm krydsfiner.

Derefter skruede jeg gennem disse tilpassede stykker og ind i bjælkelaget.

• Trætrappe vange placeret på klikgulv med skum under, med en løs gulvbrædde ved siden af, vist for justering og alignment af trappen på gulvet.
  • Målebånd der måler afstand mellem trappevange og væg med synlige trappetrin og træoverflader i baggrunden.
  • Målebånd viser afstand på 13 mm mellem trappevange og væg, del af byggeprojekt til justering af trappe i forhold til væggen.
  • Trætrappe med monteret stykke plywood til justering af trinposition.
  • Trætrappe fastgjort med skruer, vist på klikgulv med underliggende skum tilpassning.
Mikael_L sagde:
Så her i bagklogskabens lys burde jeg måske have samlet de to dele med trappen på gulvet. Synspunkter på dette?
Hvis det er muligt, er det bedst at samle hele trappen på gulvet og derefter løfte/sænke den på plads. Som du har bemærket, er det ikke helt let at få den på plads, selv om du havde en let fyrretrappe at "øve" på. :P

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
J
Vækker liv i en gammel tråd. Skal have indvendig træpanel på væggen i ”trappehuset” (hele hallen). Dette er en nybygning så det er regler og osb. Montere vægpanelen og skrue vognsstykker igennem alt eller figursave og passe panelet ind efter ??

J jonfre89 sagde:
Vækker liv i en gammel tråd. Skal have indvendig træpanel på væggen i "trappehuset" (hele hallen). Dette er et nybyggeri, så det er reglar og osb. Montere vægpanel og skrue vognstykker gennem alt eller figursave og passe panelet efter ??
Jeg stemmer på efter!

J
:) Du synes gulvet først men vægpanel efter. Begrundelse ?

Mikael_L
J jonfre89 sagde:
:) Du synes gulvet først men vægpanel efter. Motivering ?
Hmm, fandtes ikke alle svarene tidligere i tråden :thinking:
Primært på første side ...

J
Mikael_L Mikael_L sagde:
Hmm, fanns ikke alle svarene tidligere i tråden :thinking:
Främst på första siden ...
mener du svaret "Risikoen er vel stor for at man slår inn i veggen med trappen og må gjøre om overflaten igjen"? Finnes det nogen annen motivering? En teknisk aspekt?
For min del hadde det vært fint å kunne kjøre panelet fra stillaset i hullet (cirka 5,4m høyt) så alt er ferdig.

Mikael_L
Knarr, dvs at trappen bevæger sig mod underlaget, var vel det mest relevante punkt ..?

edit:
Det var indlæg #16, altså på side 2 ... :oops:
Men tråden er kun 4 sider, max 60 indlæg, så det er jo ikke så tungt at læse alle indlæg.

J
Mikael_L Mikael_L sagde:
Knirk, dvs at trappen bevæger sig mod underlaget, var vel det mest relevante punkt ..?

edit:
Det var indlæg #16, så på side 2 ... :oops:
Men tråden er kun 4 sider, maks 60 indlæg, så det er jo ikke så tungt at læse alle indlæg.
Undskyld mig, hr.! På G i dag eller??
Har læst tråden men missede vist indlæg #16.

Mikael_L
:) Ingen fare.

Jeg satte i hvert fald min trappe mod ubehandlede gipsvægge. Nu er det tapet mod vangstykket fra undersiden, men øvre side er stadig utan tapet (eller umalet, det er ikke helt bestemt endnu)

Du har jo i nogen grad gode grunde til at sætte din panel først.
Hvordan panel er det? Er det en kraftig en, som vil holde trappens vangstykker i ordentligt greb, dvs at det ikke bevæger sig det mindste.

Er det stående eller liggende panel?

J
Det er almindelig indvendig panel. Så den er omkring 15 mm tyk. Jeg må tage spørgsmålet op, når jeg får tilbuddet på trappen.

Mikael_L
Jeg tænker lidt som at hvis det er ok at sætte trappen mod gips+OSB, så burde vel panel + OSB også fungere lige så godt.
Men det kan jo være smart at fastgøre panelet en hel del ekstra lige bag vangstykket, altså skrue eller sømme en del ekstra, så det bliver en ordentligt stiv stabil væg lige der at fastgøre i.

Men det bliver meget mere besværligt at få panelet pænt mod trappen, hvis det skal kontursaves stykke for stykke ... så ...

• Synes
Immobil
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.