Helt rigtigt Henke O.
Derefter kan der også opstå irriterende knirken afhængigt af, hvilken slags tapet eller farve man har på væggen. Så for at være på den sikre side, venter man med den endelige overfladebehandling.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Nu burde monteringen gå glat, nu når jeg har fået svar på flere spørgsmål, end jeg stillede :D

...og gratis var det også. d^_^b

Immobil sagde:
...och gratis var det också. d^_^b
Du som verkar have styr på trapper så er det vel lige så godt at spørge om trappen skal limes og skrues sammen eller blot skrues sammen? ;)
Sig til når taxameteret begynder at tikke :P

• Synes
Mackisch
  • Laddar…
Kun skruves gælder.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
G
Hvorfor bør man ikke lime også?

Når limmet er tørt efter nogle år, er der stor risiko for, at der kommer knirk i trappen.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nu er mit store 3-dimensionelle træpuslespil havnet på gulvet under trappeskakten.

Da er det vel bare at spytte i næverne og komme i gang.

Hvis TS ikke har noget imod det, så tager jeg evt. spørgsmål her samt lidt redegørelse for arbejdsgang og resultat.

Mikael_L
Nu er jeg begyndt lidt småt at teste, hvordan trappen gør sig. Det ser godt ud indtil videre. Den dør, der skal passe ind under, klarer sig nogenlunde, der er præcis 2,10 der, hvor vanget passerer reglen ved dørhullet, dvs. karmen vil passe godt ind, men dørkarmen vil skulle skæres skråt, hvor den ligger mod vangen.

• En trætrappe under konstruktion i et rum med rå vægge. Vangens placering passer ved en døråbning, mens gulvet er halvfærdigt. En stige og værktøj er synlige.
Mikael_L
Trappen er som sagt købt brugt, så det var jo lidt sjovt at se, hvor godt den passer til vores hus. :cool:

Nu står den på betongulvet nede, og uden 22mm gulvspån oppe er der 25mm mellem øverste trin og bjælkelaget (men jeg tror, den kom ca. 2-4 mm for lavt, så egentlig er det nok 27-29mm).
Med andre ord bliver det øverste korte trin (hvad det nu hedder) 4-7mm over gulvspånen.
Hvad det så ender med, afhænger jo af, hvilke gulvbelægninger vi vælger (det er jo ikke klart endnu, men i underetagen hælder det mest til 2-3mm skum + 6-8mm klikgulv).

I der er trappeeksperter, er det noget, I ville bekymre jer om, f.eks. kappe trappen nogle mm nederst, eller er det bare at fortsætte og tilpasse lidt senere, når overetagen bliver færdig?

Så undrer jeg mig over, hvordan den skal fastgøres i øverste etage.
Den lange vange sad tilsyneladende med 2 skruer i bjælkelaget på det tidligere sted (se billede 2 under trin 14).
Men på den anden vange og på det øverste trappetrin finder jeg ingen antydning af gamle skruehuller, det ser ud til, at trappen kun sad fast i den lange vange mod væggen i det tidligere hus? :x
Det synes jeg ikke virker fornuftigt! :O
Tips?

• Trappans översta steg med mätband som visar avståndet till bjälklaget, vilket hjälper till att avgöra justeringar vid installation.
  • Trappevang med nummer 14 i en trappestruktur, fastgjort til træbjælke og metalelement i en bygning under konstruktion.
Kør på den indslåede vej, det bliver godt!
Innervangen kan du passende skråskrue i bjælkelaget, så løser det sig også. ;-)

Mikael_L
Så begge vangerne bør altså være fastgjort øverst i trappen?

Mikael_L
Og hvis indersiden skal skrues fast i overkanten, ser jeg to mulige måder.
Se vedhæftet figur:
Brun er mellemdækket cc600, afvekslet hvor trappehullet begynder, så trappehullet er 1155 bredt, men trappen er 900 bred.
Lilla svarer til vangestykkerne, den øverste på billedet er ydervange, som nemt skrues mod væggen og mellemdækket på passende steder.
Grøn er skitseret trappetrin.
Gult er en mulighed for mig at bygge på dækket i siden, men ikke let at få det totalt stabilt.

Så hvordan kan indersiden fastgøres, kan jeg skrue den ved 1, dvs endetræet i vangen mod afvekslingen i dækket?
Eller skal jeg afstive ifølge det gule og skrue vangen på siden (2) mod det tilbyggede dæk?

• Diagram af trappekonstruktion med farvekodede bjælker og trin. Viser muligheder for montering af indvendig vange ved punkterne 1 og 2.
Ja, kør på etteren det ville jeg have gjort.

Mikael_L
OK, rigtig godt. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal skrue lige nu, men det finder jeg nok ud af :)

Jeg har et lille spørgsmål mere.

Jeg så, at fabrikken har forberedt til at skrue den nedre ydervang sammen med den øvre ydervang.
Se billederne, så viser jeg, hvad jeg mener, og et billede, hvor de forberedte skruehuller er markeret. Men hullerne ses nok ikke på billedet.
Jeg tror nok, du ved præcis, hvordan det ser ud alligevel. :)

Den tidligere ejer havde tilsyneladende ikke skruet sammen her.
Fordelen kan vel ses som, at den korte del kan skrues sammen først og fastgøres i væggen, så kan man sætte den lange trappedel på og sætte det hele op.

Men der er måske også nogle ulemper? Knirk og sådan?

• Trætrappe under konstruktion med markeret område, der viser foreslået skruepunkt mellem den nederste og øverste vange. Ufærdig væg i baggrunden.
  • Trætrappe med markerede skruvhuller i den ydre vange. Viser forberedelse til samling mellem nederste og øverste vange.
  • Synes
Liq4Lip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.