Ofte, når det er muligt, samler man hele trappen så at sige på gulvet. Derefter løfter man den på plads. Dette er den bedste metode!
Desværre er dette ikke altid muligt, så plejer jeg at samle andet løb først og sætte det på plads, før jeg samler første løb og sætter det på plads.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Takker så mange gange. d^_^b
Nu har jeg ingen flere spørgsmål, men der opstår sikkert nogle, når jeg går i gang (i morgen eller når det nu bliver!)

Jeg lover at poste lidt tekst og billeder over, hvordan jeg gjorde i tråden senere.

Det ser vi frem til! :)

Mikael_L
Ja billeder lovede jeg jo !!! :x
Vil I have mange billeder og den detaljerede version?

Væggen begyndte jeg at regle med cc30, men da jeg havde brug for lidt 45x70 til et andet sted, sluttede jeg som billedet viser, cc30 i begyndelsen og slutningen af trappen. ;)
Så hængte jeg de lange vang lidt provisorisk op og målte og funderede og funderede og målte.
Regnede på de eksisterende trinshøjder og kontrollerede, at trappetrinene lå i vater, som vang var ophængt osv osv.
Det er jo en brugt trappe, ikke specialfremstillet, så jeg ville blive klar over, hvad længden på trappehullet skulle være, og om jeg burde skære nogle mm af et sted pga. højden osv.
Men den opgivne længde på 3000mm og bredden 900mm så ud til at passe godt.
Og hvad jeg kunne bedømme, ville højden blive helt perfekt. d^_^b

• Regelramme af træ til trappeinstallation, midlertidigt fastgjort, med forskellige værktøjer og materialer spredt omkring i et ufærdigt rum.
Mikael_L
Så savede jeg bjælken af mellem spær til den rette længde.
Dvs. 3000mm + 45mm + 20mm fra den modsatte væg.
3000mm = trappen, 45mm = forstærkningsreglen, 20mm = justeringsmargen.
Justeringsmargen med tanke på, at det er betydeligt nemmere at bygge et uønsket hul på 20mm end at skære 5mm af siden på forstærkningsreglen, hvis tingene ikke passer til sidst. :cool:

Forstærkningen monteret med vinkeljern.

Så beklædte jeg væggen med plademateriale.
OSB'en, der ligger mod reglarne, skruelimmede jeg. Trælimmet fæstnede lidt halvdårligt mod den glatte OSB-overflade (jeg testlimmede et stykke), så jeg gav det en hurtig omgang med slibemaskinen for at få en bedre overflade.
Limningen er sandsynligvis total overkill, men samtidig bruger jeg hellere denne halve time nu end står der bagefter og spekulerer på, om en evt. knirken skyldes, at jeg ikke gad lime det.
Efter OSB blev det gips.

• En byggeplads med træbjælker, værktøj og materialer. Skillevægge er delvist dækket af OSB-plader, og ledninger er synlige på gulvet.
  • Træramme med isolering og OSB-plader monteret på væggen ved hjælp af vinkelbeslag og skruelim. Stigetrin og værktøj ses i baggrunden.
  • OSB-plader monteret på gulvet med skruelim i et byggeprojekt, omgivet af trækonstruktion og grønne rør, samt værktøj i baggrunden.
Nu laver jeg en trådkapring og fortæller, at jeg har en bedre brugt trappe, der ligner Mikaels, til salg for en billig penge. :)

Rediger: På almen anmodning skal jeg tilføje, at trappen er ca. 303 cm fra gulv til gulv og har 16 trin. Omtrent. :)

Senest redigeret:
S
aldrig overfladegulvet under trapper eller andet "fast" monteraret. bliver så træls hvis du skifter gulv, og du skal sørge for, at det får samme tykkelse under trappen.
specielt vigtigt hvis du har klikgulv da de bevæger sig mere i samlingen end limede samlinger

Mikael_L
Skal jeg fortsætte ... ;) :P

...men så skal du skynde dig. :@
Nogle har andet at lave. :cool:
Det er jo fredag. :rolleyes: :wow:

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Da jeg skulle fastgøre trappen i henhold til alt1 (i indlæg #28 & #29), kunne jeg ikke komme på en fornuftig måde at fastgøre trappen på den måde. Der var ingen huller, der afslørede, hvordan den blev fastgjort i det tidligere hus. Måske har den blot ligget mod en regel, som de har fastgjort under indersiden af trappevangen?

Nå, jeg besluttede mig for fastgørelse i henhold til alt 2 i stedet. Trappehullet skulle jo alligevel ikke være bredere end trappen.

1. Så først målte jeg 916 mm fra gipsens overflade. 16 mm ekstra plads var tanken, så jeg kunne klemme et stykke 16 mm MDF imellem (og lime dette).

2. Marker, hvor reglen skal være. (Min hultafors-vinkel er præcist 45 mm bred over bladet, læg den mod og træk en streg på hver side;). Tænk, hvor kloge de er på hultafors.)

3,4. En bjælkesko.

5. Et stykke glespanel som midlertidig støtte for den anden side af reglen. :)

6. Jeg skruede også to 6x100 mm skruer ind i endetræet, her skal intet slække og vakle. :)

7. Et skrue- og limfast stykke kortling, der holder den anden side, er godt. Desuden er der en kraftig regel som en del af en svigtstabiliserende bæring, som spærleverandøren har foreskrevet. Så jeg kunne også fastgøre mod denne solide regel ved hjælp af en vinkelbeslag.

Nu blev det mange billeder, dvs. laaange versionen. :D
Det sidste kommer nok på søndag ... Mind mig om det, hvis jeg glemmer.;)

• Træbjælke med metalvinkelbeslag i et trapperum, understøttet af isolering og gipsvæg.
  • Træplade med blyantmarkeringer i forbindelse med trappebyggeri.
  • Metal vinkelbeslag fastgjort i en træplanke, bruges til at stabilisere trappestrukturen i renoveringsprojektet.
  • En balksko monteret på en trækonstruktion med synlige skruer og træpaneler i baggrunden.
  • Træplader og bjælker som støtte til trappeinstallation i byggeprojekt, set indefra med delvist isolerede vægge i baggrunden.
  • Trækonstruktion med hjørnevinkelbeslag monteret til fastgørelse af træbjælke.
  • En trækonstruktion med træbjælker og plader, sandsynligvis en del af en trappeinstallation. Flere trædele stablet til venstre.
Ola78
Mikael_L sagde:
Når jeg skulle fastgøre trappen ifølge alt1 (i indlæg #28 & #29), kunne jeg ikke finde en fornuftig måde at fastgøre trappen på den måde. Og der var ingen huller, der afslørede, hvordan den var fastgjort i det tidligere hus. Måske har den blot ligget mod en regel, som de har fastgjort under innervangens ende?

Nå, jeg besluttede mig for fastgørelse ifølge alt 2 i stedet. Trappehullet skulle alligevel ikke være bredere end trappen.

1. Først målte jeg 916mm fra gipsens overflade. 16mm ekstra spillerum var tanken, så jeg kunne klemme et stykke 16mm MDF imellem (og lime denne fast).

2. Mærk ud, hvor reglen skal være. (Min hultafors-vinkel er præcis 45mm bred over bladet, læg mod og træk en streg på hver side ;). Tænk, hvor kloge de er hos Hultafors.)

3,4. En bjælkesko.

5. Et stykke glespanel som midlertidig støtte for den anden side af reglen. :)

6. Jeg skruede også to 6x100mm skruer i endetræet, her skal intet blive løst og usikkert. :)

7. Et skruet og limet stykke kortling, der holder den anden side på plads, bliver godt. Derudover er der en kraftig regel som en del af en stabiliserende konstruktion, som tagstolsleverandøren har foreskrevet. Så jeg kunne også fastgøre mod denne solide regel ved hjælp af en vinkeljern.

Nu blev det mange billeder, dvs. den laaange versionen. :D
Det sidste kommer formentlig på søndag ... Mind mig om det, hvis jeg glemmer det.;)
Nu vil vi se de sidste billeder, det er jo tirsdag, eller har du en anden kalender end os andre ;)

Mikael_L
Men det er jo ikke søndag endnu ...
(ikke den søndag jeg tænkte på ..., jeg sagde jo ikke hvilken ... :P)

OK ok, jeg skal tage fat på det, en hvilken som helst dag. :blushing:
I går fik jeg ordnet nogle flere billeder, men i aften er jeg evt væk hele aftenen. Vi får se ...

mycke_nu sagde:
Nu laver jeg en trådkapning og fortæller, at jeg har en bedre brugt trappe tilsvarende Mikaels til salg for en billig penge. :)

Edit: På almen begæring skal jeg tilføje, at trappen er ca. 303 cm fra gulv til gulv og har 16 trin. Cirka. :)

Har den 16 trin cirka??? :S:rolleyes:;)

I mine projekter stiller vi altid trappen på beton/bjælkelag og løfter den op svarende til gulvtykkelsen. Så lægger man gulv mod trappen og afslutter med en eller anden type liste f.eks. kvartstav.

Mikael_L
Nu med trappehullet klart var det tid til at samle trappen. Den korte del med tre trin gik hurtigt og nemt. Lidt mere tricky med den lange del, men det gik rigtig godt. Jeg satte nogle trin i begyndelsen og slutningen, men skruede dem ikke fast i den korte vang, typisk bare satte dem ind et par omgange så det holdt sammen. Så på med alle de andre trin efterhånden og til sidst stramme alle skruerne, mens jeg samtidig kontinuerligt tjekkede, at trinnene gik ind i deres spor.

Billede#3.
Her begyndte jeg at løfte den store del på plads og tænkte sammenføje med den korte del, når jeg havde fået den op tilstrækkeligt. Jeg er ikke sikker på, om det her var den bedste måde. Sådan i bagklogskabens lys burde jeg måske have samlet de to dele med trappen på gulvet. Synspunkter på dette?

Billede #4, her har jeg samlet begge dele, jeg har formået at tabe trappen, da den stod støttet på en trappestige, så den kilede trappestigen mellem to trin med anseelige mærker i træet som følge. :S Efter denne misere blev det til at bruge båndspændere, som jeg satte fast i tagspær, i stedet. Jeg lykkedes heller ikke med at samle den nedre trappedel med den øvre før jeg havde demonteret trin #4, som jeg altså måtte klemme på efterfølgende.

Billede#5.
Jeg kunne efterfølgende ikke dreje trappen nok til på en god måde at få adgang til at skrue trin #4 fast samt de skruer, der samler den korte ydre vang med den lange ydre vang, samt en skrue til trin #3. Det måtte blive skraldenøgle med bits-holder. OK, det fungerer fint det også. :)

Hvis nogen synes, jeg har sat en stikkontakt mærkeligt, vil jeg påpege, at det faktisk er ret smart. :P Det er en VP-slange der op til kasse til afbryderen til trappen. Så hvis jeg finder på, at jeg vil installere en lyseffekt i trappen (LED'er som lyser op trinene eller sådan noget), så har jeg forberedt til dette. Derudover har jeg sat to kasser ved afbryderpladsen, med tanke om måske at have en bevægelsessensor på den ene. Den klarer sandsynligvis at detektere både dem, der er på vej ned i trappen samt på vej op.

Billede #6.
Nu er trappen endelig stort set på plads. Bare lidt måling og justering for den helt rigtige placering og så skrue lortet fast.

• Trappekonstruktion i lyst træ på gulv, under installation. Trappe består af to dele, delvist samlet med synlige træstykker og værktøj i baggrunden.
  • Trappen monteres på en byggeplads. Trappens lange del ligger klar på gulvet ved en væg, klar til at blive samlet med den korte del.
  • Trappe under montering med synlige trappetrin og værktøj omkring. En stige støtter strukturen, og der er diverse byggeudstyr i rummet.
  • Trætrappe med seks trin, delvist monteret i et ufærdigt renoveringsprojekt. Værktøj og materialer ses i baggrunden i rummet.
  • Del af trappekonstruktion med brædder og skruer, beskåret vægudtag og værktøj ved siden af. Trappen er næsten på plads, klar til justering.
  • Trappe under konstruktion, monteret med stropper og understøttet af en træramme; set i fugleperspektiv med udsigt over boligens etageadskillelse.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.