Hej!

Har en dispyt med hustillverkaren som har bygget vores hus. Trappen er monteret i højde med gulvspånpladen oppe, i stedet for i niveau med parketgulvet oppe. Derfor bliver der en højdeforskel mellem gulv og øverste trappetrin på ca. 15mm, som man har forsøgt at kompensere for med en samleliste.

Eftersom det bliver en niveauforskel, er trappetrinet ikke specielt behageligt at gå på, og jeg synes, at det ser amatøragtigt ud. Helt enkelt, trappen skal sidde i niveau med gulvet og ikke i niveau med spånpladen under.

Hvad synes panelet, er den fejlmonteret eller er jeg kræsen?

• Trappen viser en højde forskel mellem det øverste trin og parketgulvet, kompenseret med en kantliste.
Er øverste trappetrin i højde med gulvspån?

Ja.

• Vred
Workingclasshero
  • Laddar…
Ser forfærdeligt ud synes jeg også.

• Synes
Kung Louie
  • Laddar…
A antstein sagde:
Hej!

Har en dispyt med hustillverkaren som byggt vårt hus. Trappen er monteret i højde med gulvspånpladen oppe, i stedet for i niveau med parketgulvet oppe. Deraf bliver der en højdeforskel mellem gulv og øverste trappetrin på ca. 15mm, som man har forsøgt at kompensere for med en samleliste.

Eftersom det bliver en niveauforskel er trappetrinet ikke særlig behageligt at gå på, og jeg synes, at det ser amatøragtigt ud. Kort sagt, trappen skal være i niveau med gulvet og ikke i niveau mod spånplade under.

Hvad synes panelet, er den fejlmonteret eller er jeg kræsen?
Så mange fejl i et billede! Sådan skal det virkelig ikke se ud. For det første skal trappen selvfølgelig flugte med overkant færdigt gulv, men så at klemme en liste på den måde gør alting meget værre. Afslutningen på fodlisten føles også meget amatøragtig.

Man er absolut ikke kræsen, hvis man ikke accepterer den der "løsning", snarere opsat på ikke at bryde nakken, det ser ud som man let kunne snuble på den der liste.

• Synes
Kung Louie og 1 anden
  • Laddar…
Min ligger i niveau med parketgulvet. Over fugen ligger en tynd liste i metal.

• Synes
mugatu og 1 anden
  • Laddar…
Hvilken hustillverker er det?
Den der afslutning kan jo ikke nogen være specielt stolt over...
Har du været inde i noget andet hus fra samme tilverker, der kan man jo måske få et bedre billede af, hvordan løsningen bør se ud...
Uanset hvad så kan bør det jo ud fra et sikkerhedssynspunkt aldrig blive godkendt ved en slutbesigtigelse pga skaderisiko.

K Kung Louie sagde:
Hvilken hustillverkare er det?
Det der afslut kunne jo ingen være specielt stolt over...
Har du været inde i et andet hus fra samme producent, der kan man jo muligvis få et bedre billede af, hvordan løsningen bør se ud...
Under alle omstændigheder bør det jo af sikkerhedshensyn aldrig blive godkendt ved en slutinspektion pga skaderisiko.
Jeg har monteringsanvisningen fra trapptillverkaren nu, og det fremgår, at trappen er forkert monteret. Håber at få orden på dette nu, hvis hustillverkaren er modvillige, så vender jeg tilbage med navn på dem - afventer med det så længe.

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
Meget farlig løsning!

En bedre nødløsning (hvis det ikke er muligt at flytte trappen) er at lægge 15 mm ekstra på det øverste trin. Det vil give ujævn trinshøjde, men det er måske mere tolerabelt end, som nu, at risikere helt at miste fodfæstet.

Senest redigeret:
Hvorfor trak man ikke parketten hele vejen på trinnet ud?

• Synes
Daniel 109
  • Laddar…
J
HasseTeknik HasseTeknik sagde:
En bedre nødløsning (hvis det ikke går at flytte trappen) er jo at lægge 15 mm ekstra på det øverste trin. Det bliver så ujævn trinshøjde, men måske kan man tolerere det bedre, end som nu risikere helt at miste fodfæstet.
Man kan jo som sagt trække parketten ud hele trinnet, og så eventuelt også lægge på hvert trin, så det bliver samme højde på hver. Men det er jo, hvis man selv har lavet rodet, og ikke når det er et firma...

• Synes
HasseTeknik
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.