30,099 læst ·
57 svar
30k læst
57 svar
Lydisolering - dobbel gipsplader har ikke hjulpet
Ja, du har fat det rigtigt. Nu mangler du bare at fortsætte denne tråd og dokumentere byggeriet, så alle kan se, hvor meget bedre det bliver. 
Ps. Vil du have mulighed for at skrue ting op på væggen uden at bruge mollyplug eller gipsplug, kan du sætte et lag OSB først, inden du smækker gipspladerne op, så har du træ bag gipspladerne. Det er ikke livsnødvendigt, men det kan være værd at overveje. Men selvfølgelig, så ryger der 12,5 mm af rummet.
Ps. Vil du have mulighed for at skrue ting op på væggen uden at bruge mollyplug eller gipsplug, kan du sætte et lag OSB først, inden du smækker gipspladerne op, så har du træ bag gipspladerne. Det er ikke livsnødvendigt, men det kan være værd at overveje. Men selvfølgelig, så ryger der 12,5 mm af rummet.

Et tværsnit af foreslået vægkonstruktion. Glem ikke blød fugemasse og at bruge SKP-profil med polyethylen som bundskinne og topskinne. Og selvfølgelig skal du have stående regler på cc600 eller cc450-afstand i den gule del på billedet.
Det er jo nøjagtighed i alle trin, der er sagen.
Skal begynde at bygge denne væg. Havde tænkt mig 50 mm luftspalte. Spørgsmålet er, hvilken isolering. Har fået lidt forskellige forslag i tråden. Mineraluld eller stenuld?
Hvis jeg husker rigtigt, brugte jeg denne her:4 4cyberspace sagde:
https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-ljudskiva-piano-isover
I indlæg 41, billedet med luftspalte, der har vi 30cm i vores lejlighed. På hver side sidder dobbeltgips, så luftspalte 1 stk. gips, luftspalte 30mm, isolering og dobbeltgips. Vægtykkelsen mellem os og naboen gætter jeg er 500-600mm. Så er det helt stille, der høres intet mellem lejlighederne. Spørgsmålet er bare, om det er muligt at bygge tyndere, hvis strukturlyd fra køkken og daglig støj skal blive på hver sin side. Der findes mange nye sjove materialer i dag, som ikke fandtes i 1982, da vores lejlighed blev bygget. Generelt er det masse, der gælder, og forskellige tykkelser på plader, ikke skrue en masse i reglar, men lime så meget som muligt. Lyd er en ret kringlet ting, frekvenser som skal blokeres, alle ting har deres egne resonansfrekvenser, så held og lykke!
Selv er jeg fristet til at hælde sand på et sted, hvor vi har lyd, der rejser mellem rummene. Tror på dobbeltgips, så sand 50-100mm, så dobbeltgips. Men når man borer i den væg, får man sig en overraskelse da 
Har bemærket, at en hel del lyd kommer gennem en af udsugningsventilerne, som sidder på den ene sidevæg i stuen ved siden af min nuværende opsatte væg. Udsugningen er ikke-eksisterende, så jeg vil hellere proppe den til.
Udsugningsventilationen går sandsynligvis tæt på eller direkte ind til naboens soveværelse, for man kan høre dem tydeligt. Der kan være behov for en opsat væg også for helt at afskærme naboen, da det kan høres gennem både ventilation og væg.
Hvordan ville I proppe en ventilationsåbning til? Overvejer at fylde den med isoleringsmateriale og sætte en mindre gipsplade over det kvadratiske hul.
Udsugningsventilationen går sandsynligvis tæt på eller direkte ind til naboens soveværelse, for man kan høre dem tydeligt. Der kan være behov for en opsat væg også for helt at afskærme naboen, da det kan høres gennem både ventilation og væg.
Hvordan ville I proppe en ventilationsåbning til? Overvejer at fylde den med isoleringsmateriale og sætte en mindre gipsplade over det kvadratiske hul.
Okay, mærkeligt hvad det er for et kvadratisk hul der sidder på væggen så? Huset er bygget i 1940'erne så det blev formentlig bygget anderledes dengang. Føles som om det er en slags ventilation eller hvad er det ellers?Jonatan79 sagde:
Der sidder en gammel plade i hullet, der dækker cirka 80-90 %, men det burde suge luft ud alligevel, hvis det havde været en fraluftsventilation. Eller så fungerer det dårligt. I badeværelset suger fraluftsventilationen godt med luft ud.
Propper hellere hullet, hvis ikke det har nogen funktion, men i stedet gør det lydoverførende.
Ikke byggestandard længere. Sørg for at plugge til og sørg for at have tilførselsventiler i væggen nær vinduet eller vindueskarmen. Har du ventilator til badeværelsesventilationen?4 4cyberspace sagde:Okay, mærkeligt hvad det er for kvadratisk hul der sidder på væggen da? Huset er bygget i 1940'erne, så det blev sandsynligvis bygget anderledes dengang. Føles som om det er en slags ventilation eller hvad er det ellers?
Der sidder en gammel plade i hullet, der dækker cirka 80-90 %, men det burde stadig suge luft ud, hvis det var en udsugningsventilation. Eller så fungerer det dårligt. I badeværelset suger udsugningsventilationen godt med luft ud.
Jeg plugger hellere hullet, hvis det ikke har nogen funktion og i stedet gør det lydhørt.
Jeg har en udsugningsventilation i badeværelset, der suger godt ud. Det er godt udsug der. Jo, et indtagsventil findes i stuen nær vinduet.
For at plugge tænkte jeg, at man fylder hullet med isoleringsmateriale. Så sætte en gipsplade i hullet og spartle over ?. Så skal jeg nok lave en yderligere væg foran dette.
Så de to opregnede vægge kommer til at stå vinkelret på hinanden.
For at plugge tænkte jeg, at man fylder hullet med isoleringsmateriale. Så sætte en gipsplade i hullet og spartle over ?. Så skal jeg nok lave en yderligere væg foran dette.
Så de to opregnede vægge kommer til at stå vinkelret på hinanden.
Det lyder godt. Kommer til at fungere4 4cyberspace sagde:Jeg har en udsugningsventilation på badeværelset, som trækker godt med luft ud. Det er et godt udsug der. Jo, der er tilluftsventil i stuen nær vinduet.
For at lukke det tænkte jeg, at man fylder hullet med isoleringsmateriale. Så sæt en gipsplade i hullet og spartle over ?. Så skal jeg nok lave endnu en væg foran dette.
Så de to opsatte vægge vil stå vinkelret på hinanden.
Det er nok ikke forkert at tjekke densiteten på isoleringspladen. Men virkeligheden er nok ikke så enkel. Man bør nok aldrig stirre sig blind på en egenskab. Finder du en plade, der klassificeres som "lydisolerende" af producenterne, er den sandsynligvis god.4 4cyberspace sagde:
En hurtig søgning fandt jeg to varianter som nedenfor
Stenuld
Paroc Sonus:
https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/universell-byggisolering/paroc-sonus
Glasuld
Isover Piano:
https://www.isover.se/products/isover-pianor-ljudskiva-stal-c450
Senest redigeret:
Klik her for at svare