J justusandersson sagde:
At sætte isoleringsmateriale direkte på letbetonvæggen giver ikke meget. Tænk på, at hele væggen fungerer som en højttalermembran. En ny væg med 45 mm regler bygger ud 10+45+12=67 mm Det er ikke så slemt. Huset har betonlofter, så dæmpningen i højderetningen er meget bedre. At hyre et lydisoleringsfirma giver naturligvis et godt resultat, men til en betydeligt højere pris.
Okay, mange tak for din afklaring. Hvis det ikke bygger ud mere end cirka 67 mm, så er det jo helt klart værd det for at få det mere stille. Og denne metode mener du altså er bedre end at sætte lydisolering direkte på letbetonen.

Ja.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
F fiskbuggaren sagde:
Ny væg er måske en smule, men ikke urimeligt, dyrere end bare at putte mere gips på den eksisterende. Den nye væg har ingen bærende funktion. Hvis du virkelig hører så meget som det lyder som, sørg for at der ikke er en helt åben vej for lyden, typisk lækage gennem el-dåser, ventilation eller kabel-tv.
Okay, så du er også mere til at bygge en ny væg. Det lyder avanceret og som et stort projekt. Men det er det måske ikke. Tror ikke det er ventilationen. Lyder ikke som det, men som at al lyd kommer gennem væggen.

J justusandersson sagde:
Ja.
Lyder avanceret, kostbart og omfattende, men det er det måske ikke sammenlignet med at isolere mod eksisterende væg.

Illustration af en påsalningsvæg med DB+ regel, tung isolering og dobbelte forskudte gipsplader i tre lag vises.

Norgips beskriver en Påsalningsväg såhär:
Væggen bygges op med pladeregler et stykke fra den eksisterende væg.
* Gulv, væg og loftregel skal være PE-beklædte så vibrationer ikke forplanter sig
* Regelværket består af DB-regel
* Tung isolering
* Dobbelt gipsplader, forskudte samlinger. Indre pladen skal IKKE stå på gulv eller røre væggen. Mellemrummet skal fuges med blød fugemasse. Ydre pladen kan slutte til loft, væg og gulv.

Detalje/tværsnit af regel, og hvordan gipspladerne sættes op:
Diagram af vægkonstruktion med lyddæmpning, viser DB-stålskinner med polyetendug og isolering; skitsering af korrekt gipsplademontage for lydisolering.

Udover det kan man vel bruge en gipsplade som lydisolerer bedre - Norgips har en "Silentboard" der skal være bedre til formålet:
https://www.norgips.se/produkter/silent-board/

Senest redigeret:
  • Synes
Smoothie og 2 andre
  • Laddar…
Glem ikke at tjekke, så det ikke er fx rørgennemføringer, ventilation eller andre hulrum, hvor lyd kan transporteres. Jeg boede før i en lejlighed, hvor det var "åbent" til naboen ovenover via radiatorerne. Hørte alt, hvad der blev sagt, hvis de sad ved det vindue. Så dér isolerede vi igen volumen, og det blev bedre.

Foruden luftspalten og isoleringen (med fokus på lyd) ville jeg have sat dobbelt lag gips med forskudte samlinger samt fuge rundt om alt, så lyd ikke slipper forbi.

• Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 sagde:
[billede]

Norgips beskriver en Påsalningsvägg såhär:
Væggen bygges op med pladeregler et stykke fra eksisterende væg.
* Gulv, væg og loftregel skal være PE-beklædte så vibrationer ikke forplantes
* Regelsystemet består af DB-regel
* Tung isolering
* Dobbelt gipsplader, forskudte samlinger. Den indre plade skal IKKE stå på gulv eller røre væggen. Mellemrummet skal blødfuges. Den ydre plade kan forbinde mod loft, væg og gulv.

Detalje/tværsnit på regel, og hvordan gipspladerne sættes:
[billede]

Ud over det kan man vel bruge en gipsplade som lyddæmper bedre - Norgips har en "Silentboard" som skal være bedre til formålet:
[link]
Stort tak for denne beskrivelse. Det store spørgsmål er, hvordan jeg gør med de eksisterende gipsplader, der sidder der nu? Kan man tage dem ned, eller skal de blive siddende?

Viktor.J Viktor.J sagde:
Glem ikke at tjekke, om der er nogen rørgennemføringer, ventilation eller andre åbninger, hvor lyden kan transporteres. Jeg boede tidligere i en lejlighed, hvor der var "åbent" til naboen ovenover via radiatorerne. Hørte alt, hvad der blev sagt, hvis de sad ved det vindue. Så dér isolerede vi volumen igen, og det blev bedre.

Udover luftspalte og isolering (med fokus på lyd) ville jeg have sat dobbelte lag gips med forskudte samlinger og fuge rundt om alting, så lyd ikke slipper forbi.
Okay tak for tipsene. Ikke let at finde ud af, hvilke veje lyden tager ? Det lyder, som om det kommer gennem væggen, synes jeg. Det er naboen væg i væg. Så via elementrørene tror jeg ikke, fordi de går vertikalt. Ventilationen havde jeg hørt igennem, men det gør jeg ikke. Har en stikkontakt i indervæggen. Er også en Comhem kabel 90 grader fra indervæggen på en anden væg.

Princippet for lydisolering er masse - luftspalte - masse. Jo højere masse og/eller luftspalte, desto bedre lydisolering. Hvis den eksisterende væg er homogen, så beholdes gipsen, da den tilfører masse. Hvis det derimod er en indrammet væg, skal beklædningen på din side fjernes for at undgå to hulrumsresonanser. Den nye væg regl du op indefra den eksisterende væg. Det er vigtigt, at den ikke kortslutter mod den eksisterende væg. Jo større luftspalten er, desto bedre bliver isoleringen ved lave frekvenser. Hvis det primært drejer sig om tale, er ca. 100 mm rimeligt. Regelrummene fyldes med stenuld, ikke høj densitet men almindelig vægisolering, f.eks. Flexibatt er fremragende til at absorbere hulrumsresonansen i regulrummet. Isoleringens funktion er lydabsorbent, intet andet. Væggen beklædes derefter med 2-3 lag almindelig gips med forskudte samlinger. Det er gipsen, der udgør selve lydbarrieren. Sørg for at få det tæt rundt om og ved gennemføringer.

• Synes
FG og 1 anden
  • Laddar…
MrJay
Jeg lader Jeff vise i stedet for at skrive..

I lydisolerende vægge jeg har bygget har man ikke haft fyldende isolering, men tynd isolering (30 mm) hængende midt i luftmellemrummet.
Altså: Eksisterende væg - Luft - Isolering - Luft - Ny væg.

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
Netop det, som han siger i filmen også. Jeg limede mit andet lag fast for at få en luftspalte mellem pladerne også :)

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
Desværre er det meste af det, han siger i filmen, fejlagtigt. Konstruktionen han bygger er en "tripple leaf" konstruktion, som giver to hulrumsresonanser, hvilket man ikke ønsker. Ved visse frekvenser vil den væg få en dårligere lydisolering. Isolering forbedrer Rw (lydisoleringen) med ca. 3 dB og skal ligge tæt op ad gipsen og ikke have kontakt med den anden vægstolpe. Beklædningen skal udføres med samlinger mod reglen, ikke som i filmen.

• Synes
FG og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har også lydisoleret og stødte på Green glue, som jeg troede aldrig ville fungere, men det ser ud til at gøre det. Valgte i sidste ende et helt andet produkt.

"ViscoLam 65" fra en virksomhed, der hedder Chova. Det er noget specielt gummi, der vejer mere end bly, men som samtidig er fleksibelt. Dette placerer man mellem to lag gips. Det kommer som en måtte, der er selvklæbende. Kiggede også på specielle "clips", der er lydabsorberende, f.eks. reducto clip, men undlod disse, da det var svært at finde reglarne i Sverige. Det er værd at bemærke, at for at få det helt lydisoleret, skal du også gøre noget ved gulvet og loftet, da lyden vil forplante sig gennem hele konstruktionen.

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander sagde:
Desværre så er det meste han siger i filmen fejlagtigheder. Konstruktionen han bygger er en "tripple leaf" konstruktion som giver to hulrumsresonanser hvilket man ikke vil have. Ved visse frekvenser kommer den væg til at få en dårligere lydisolering.
Isolering forbedrer Rw (lydisoleringen) med ca. 3 dB og skal ligge tæt op mod gipsen og ikke have kontakt med den anden vægstolpe. Pladearbejdet skal gøres med samlinger mod regel, ikke som i filmen.
Er konstruktionen som Fasting65 linker til nogle indlæg ovenfor bedre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.