Y yehor sagde:
Jeg har også lydisoleret og stødte på Green glue som jeg tænkte aldrig ville fungere, men det ser ud til at det gør. Valgte i sidste ende et helt andet produkt.

"ViscoLam 65" fra et firma der hedder Chova. Det er noget specielt gummi som vejer mere end bly men samtidig er fleksibelt. Dette bruger man mellem to lag gips. Det kommer som en selvklæbende måtte. Kiggede også på specielle "clips" som er lydabsorberende, fx reducto clip, undlod dem da det var svært at finde reglerne i Sverige. Værd at bemærke at for at få det helt lydisoleret skal du også gøre noget ved gulvet og loftet da lyden vil forplante sig gennem hele konstruktionen.
Gælder det også almindelig snak, dunk og skrig som forplanter sig gennem loft og gulv. Det er mest den støj det gælder. Altså ingen musik eller dyb bas etc.

Tror eksisterende gipsplader er sat op med regel mod indervæggen. Så spørgsmålet er så, om disse skal tages ned, og er det besværligt? Alle skruehuller er jo forudmalede. For det er ikke godt, hvis gipspladerne bliver siddende lydmæssigt, og de bygger jo unødvendigt meget ud i så fald.

4 4cyberspace sagde:
Tror eksisterende gipsplader er opsat med regel mod indervæggen. Så spørgsmålet er da om disse skal tages ned og er det besværligt? Alle skruehuller er jo formalet. For det er ikke godt, hvis gipspladerne bliver siddende lydmæssigt, og de bygger jo unødvendigt meget ud i så fald.
der var meget snak om 2 lag gips. Det drejer sig om 200 kr og 1 times arbejde at rive ud.
Jeg ville rive alt væk og starte forfra og leve med tanken om, at du sikkert vil høre naboen, men forhåbentlig mindre med bedre vægge. Et alternativ er jo altid at flytte.

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J sagde:
det var et meget snak om 2 lag gips. Det handler om 200kr og 1h arbejde at rive ud.
Jeg ville have revet alt ned og startet forfra og leve med tanken om at du sikkert vil høre naboen, men forhåbentlig mindre med en bedre væg. Et alternativ er altid at flytte.
Okay, ja det var det jeg mente om det er svært og tidskrævende at rive den eksisterende væg ned. Men så ved jeg det. Gipspladerne er jeg ligeglad med :) så længe det bliver godt.

Jeg skal altså rive de eksisterende gipsplader ned og bygge en ny væg, som skal have en luftspalte og ikke ligge direkte mod den gamle indervæg.

4 4cyberspace sagde:
Gælder det også almindelig snak, bump og skrig som forplanter sig gennem loft og gulv. Det er mest den støj det gælder. Altså ingen musik eller dyb bas etc.
Ja, alt lyd forplanter sig, men det er meget lettere at slippe af med "almindelig snak" end trinlyd. Bygger du en ordentlig væg, så vil det medføre en mærkbar forbedring. Det jeg skrev om, at du skal lydisolere gulv og loft for at få det helt stille, passer heller ikke. Ønsker du virkelig at få det helt stille, er det et rum fyldt med vakuum der gælder, eftersom lyd ikke kan transportere sig i vakuum.

Senest redigeret:
  • Synes
4cyberspace
  • Laddar…
Tillæg til mit tip om Norgips beskrivelser. Her fandt jeg en video om, hvordan man kan montere Silent-pladen. Silent-pladen er kortere og smallere end almindelige gipsplader. Desuden kan du, som aldrig har arbejdet med pladestolper, se lidt, hvilke typer af profiler der bruges:

KnaufDanogips har en tabel for forskellige konstruktioner, der også kan være af interesse:
pabyggnadssytsem_p_urval_av_tunga_vaeggar_mr450_ljudgran.jpg

Læs mere her:
https://www.knauf.se/byggsystem/system-innervagg/pabyggnadsvagg/pabyggnadssystem-mr450/

Senest redigeret:
  • Synes
4cyberspace
  • Laddar…
Måske lidt sent, men husk at hvis du har fx stikkontakter eller lignende på væggen, så skal du selvfølgelig flytte dem ud også, hvis du bygger en ny væg foran.

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
O olofh sagde:
Måske lidt sent men husk, at hvis du fx har stikkontakter eller lignende på væggen, så skal du selvfølgelig også flytte dem ud, hvis du bygger en ny væg foran
Værd at huske er, at stikkontakter, elbokse, spotlights og lignende slipper igennem en hel del lyd. Har man ikke en tæt konstruktion, spiller det ingen rolle, hvor meget masse man tilføjer.

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
4 4cyberspace sagde:
Er konstruktionen som Fasting65 linker til nogle indlæg oven bedre ?
Ja, den er korrekt, hvis man ser bort fra, at der ikke skal være gips på begge sider, præcis som jeg skrev i mit første indlæg.
Hvis den nuværende væg er opbygget, kan du enten rive den ned eller save gipsen op, så du får mindst 50 % åben overflade jævnt fordelt.
Hvad angår gulv og loft, så skal dette kortlægges med en isolationsmåling (luft- og trinlydsisolation). Hvis støjgenerne er forstyrrende fra beboere ovenover, skal man hænge et tungt frakoblet gipstag ned. Du kan regne med, at lofthøjden bliver mindst 250 mm lavere afhængigt af måleresultatet.
I en lydisoleret væg skal man stræbe efter udvendigt el. Hvis man vil have indbygget el, spots osv., skal man bygge tætte gipskasser bag dåserne. Jeg bygger lydstudier, hvor kravene er ekstremt høje, både hvad angår lydisolering og rumakustik, og vi laver isolationsmålinger, når byggerierne er færdige. Det er ikke nødvendigt med dyre specialprodukter for at bygge en lydisoleret skillevæg, alt kan købes på bræddelageret. Det, der er vigtigt, er at vælge den rigtige konstruktionsløsning og være omhyggelig, så det bliver helt lufttæt, og at de to vægge ikke kortsluttes. Hvad angår valg af isolering, er dens funktion at absorbere hulrumsresonansen i regelsækkerne. Derfor er det vigtigt, at isoleringen har den rigtige flowresistivitet. En tung stenuldsplade har for stor flowmodstand til at give den rette absorption.

• Synes
Fasting65 og 1 anden
  • Laddar…
Ritning af to lejligheder på en etage, viser rumfordeling med køkken og stue; fokus på problemer med lydisolering mellem lejlighederne.

Jeg har fundet en tegning af lejlighederne i min bygning, hvilket er rart, da man kan se lidt, hvordan det er opbygget. Jeg har fået en hel del tips om lydisolering, men tænkte, at det alligevel kunne være interessant at se denne tegning, om man måske kan se noget.

Den højre lejlighed "2 rum og køkken" er min lejlighed. Forestil jer derefter, at I flytter en nøjagtig kopi og position af den venstre "3 rum og køkken med spiseplads" og placerer den væg i væg til højre for min lejlighed.

Lejligheden til højre for min er det, der generer mig mest. Jeg kan dog også høre naboen til venstre for min lejlighed, når jeg er i mit soveværelse. Så det er lydt der også, men ikke lige så forstyrrende som fra naboens lejlighed til højre for min. Bemærk altså, at jeg ikke har nogen problemer med lyd fra naboer i højden.

Deres stue ligger altså væg i væg med min stue. Bemærk også, at en lille del af deres venstre soveværelse vender mod min stue, hvilket passer, da jeg hører lyde fra det rum også.

Bemærk, at der er et ventilationsspjæld med udsugning i højre hjørne i min stue tæt på naboens lejlighed. Måske kommer en del af lyden derfra? Dette spjæld er lukket i øjeblikket og overmalet af den tidligere ejer. Jeg hører også naboerne i mit køkken fra deres venstre soveværelse. Takket være fliser og køkkenlåger mv. dæmpes lyden en del, men det er stadig lydt.

Jeg kan også nævne, at der er en stikkontakt på gipsvæggen, der sidder mod indervæggen. Den stikkontakt sad tidligere på indervæggen.

Lyde fra bump og lignende er ikke prioriteret i øjeblikket, så lydisolering af vægge og loft tror jeg ikke er aktuelt. Hovedmålet er at slippe for at høre samtale og skrig mellem indervæggene.

Nogen spurgte, om det er lydt i højden i bygningen, men det er det ikke. Det er primært mellem lejlighederne, at det er ekstremt lydt.

Ifølge det jeg har læst, kunne en lydisolerende væg altså se ud som nedenfor. Er der nogen, der ser noget galt eller noget, der kan forbedres i nedenstående konstruktion? Den eksisterende gipsvæg, som findes i dag, er altså fastgjort mod indervæggen. Denne lille ændring med at placere den nye væg et stykke derfra med en luftspalte imellem skulle altså gøre lydisoleringen bedre?

Diagram af vægkonstruktion med luftspalte, gipsskiver og mineraluld for lydisolering mellem en indre væg og stuen.

4 4cyberspace sagde:
Ifølge det jeg har læst, kunne en lydisolerende væg se ud som nedenfor. Er der nogen, der ser nogen fejl eller noget, der kan forbedres i nedenstående konstruktion? Den eksisterende gipsvæg, der findes i dag, er altså fastgjort mod indvendig væg. Denne lille ændring med at placere den nye væg et stykke fra med en luftspalte imellem skulle altså gøre lydisoleringen bedre?

[billede]
Ullen skal være i luftspalten og et af gipslagene direkte mod lejlighedens væg.

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
@4cyberspace Hvordan havde du tænkt dig at fastgøre den indre gipsplade på din opregulerede ramme?

Nej, du skal regulere en ramme nogle cm fra den eksisterende væg. Fyld regelværket med isolering.
Så monterer du to lag gips, med forskudte samlinger (eller lyddæmpende gips, som jeg har nævnt før).

• Synes
4cyberspace
  • Laddar…
F fiskbuggaren sagde:
Ulden skal være i luftspalten, og et af gipslagene skal være direkte mod lejlighedens væg.
Jeg har gipsplader monteret direkte mod væggen i dag, og det har slet ikke hjulpet meget mod, at det er lydoverfølsomt. Ifølge eksperterne her på Bygga Hus er det præcis sådan, man ikke skal bygge, dvs. direkte mod væggen.

Tilsyneladende vigtigt at have en luftspalte imellem.

Fasting65 Fasting65 sagde:
@4cyberspace Hvordan havde du tænkt at fastgøre den indre gipsplade på din opregulerede struktur?

Nej, du skal regulere en struktur nogle cm fra den eksisterende væg. Fyld reguleringsværket med isolering.
Så sætter du to lag gips med forskudte samlinger (eller lydisolerende gips, som jeg har foreslået tidligere).

Du mener altså, at på mit billede skal den indre gipsplade væk? Okay, så forstår jeg, tak for afklaringen. Dobbelt gipsplader skal altså kun sidde på den ene side.

Konstruktionen vil altså være, som du siger, dvs.:

Eksisterende indervæg - Luftspalte - Struktur fyldt med isolering - Dobbelt gipsplader

Jeg kan også tilføje, at der sidder en indbygget stikkontakt på de nuværende gipsplader/indervæg, hvilket måske er en årsag til, at det ikke er blevet bedre. Jeg skal nok tage denne stikkontakt ud og have udenpåliggende el i stedet, som Björn Melander foreslog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.