S sunqan sagde:
Du har inte overvejet at købe falske bjælker i celleplast i stedet?
Nej, det er langt fra min smag med sådan noget. Nu har jeg jo desuden rigtige, fine bjælker og kan godt lide de ekstra centimeter i højden, som gipset gav, så jeg tror, jeg holder mig til det.

Men hvis du har nogle gode idéer til at fylde det angivne hulrum, modtages de med taknemmelighed.

Det hælder mod Leca og muring. Hvordan jeg gør med tætning af bunden af bjælkerne, vil tiden vise.

J
K K-S-L sagde:
Tak for svar og interessante tanker!

Præcis, væggene er murede. Pudsede med kalkmørtel ville jeg gætte. Har aldrig muret, så træ og net lyder jo unægtelig mere smidigt. Omvendt føles det mere "rigtigt" med muret.

Har også tænkt, at man kunne beklæde med råspont mellem bjælkerne, men eftersom plankerne så så fine ud og desuden lidt smukt patinerede, ville det være rart at have dem synlige og bare hvidkalkes eller lignende.

Havde tænkt at vente med overetagen, men eventuelt er det en idé at gå op og grave ud trossbunden oppefra (vindpap, sand, kalk) og så isolere med linuld. Det er bare et ret støvet arbejde med mange sække, der skal ned.

Hvad tror du om at notere sprækkerne i loftet nedefra og så slibe? Burde vel holde tæt?
Uden at have egen erfaring har jeg hørt mange, der har forsøgt at tætne loft, men ikke har haft succes. Det er nok (hvis du ikke har et smukt gulv ovenpå at bevare) nemmest at grave ud, pappe og isolere med linskiver. Kulstøv i suppen tror jeg ikke er så sjovt...

Træ og puds ovenpå burde være funktionelt, måske sætte en papstrimmel over samlingen og spartle, inden du tapetserer. Træet kan jo bevæge sig, men det er så lille en del, og er pudslaget fæstnet på helst rørmåtte og ret tykt, burde det være sikkert... :) Sørg for kun at have kalkpuds...

Dejligt du ikke vil have plastikbjælker a la pizzeria... :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.