Har revet indersiden af loftet i det kommende køkken og har taget bjælkerne frem.

Rummet mellem loft og væg (se billede) skal lukkes på en eller anden måde, hvordan gør jeg det bedst?

Leca og så puds? Reglar og gips?

Taknemmelig for alle idéer og svar, gerne egne erfaringer! Tak.

• Hul mellem loftsbjælker og væg i renoveringsprojekt af køkken.
  • Rum under renovering med synlige trækbjælker i loftet, blottede teglstensvægge og en gul støvsuger på det grå gulv.
J
Det var nok aldrig meningen, at det skulle se sådan ud, det skal nok være en blindbotten, du får ikke spån, torv eller kulstybb i maden, eller har du skiftet isolering i bjælkelaget?

J JohanLun sagde:
Det var nok aldrig tænkt at se sådan ud, det skal nok være en blindbund, du vil ikke få spån, tørv eller kulstøb I maden, eller har du skiftet isolering i bjælkelaget?
Var ikke bygget til synligt bjælkelag nej, men nu ser det jo ud som det gør, med glæde. Står i valget og kvalet om jeg skal sætte søm liste og råspont mellem bjælkerne eller lade det være som det er.

Det man ser er meget rigtigt bunden på trossbunden på etagen to som lige nu er uindrettet og ikke bruges.

Men til sagen, har du idéer eller forslag omkring lukning af hulrummet?

Har du brug for varmeisolering i taget?

J justusandersson sagde:
Behøver du at have varmeisolering i taget?
Tak for svar Justus, nej det er ikke nødvendigt! Hvilken idé har du?

Så er det bare at sømme en ny panel på de gamle bjælker. Muligvis skal du sømme på retningsbrædder på bjælkernes sider først. Brug en kraftigere type af fer og not-panel mht c/c afstanden. Læg gerne en 50 mm mineraluldsplade ovenpå panelet som lyddæmpning.

J justusandersson sagde:
Så er det bare at sømme en ny panel op på de gamle bjælker. Måske skal du sømme på retningsbrædder på bjælkernes sider først. Brug en kraftigere type af tunge og not panel mht c/c afstanden. Læg gerne en 50 mm mineraluldsplade ovenpå panelet som lyddæmpning.
Jeg måske misforstår eller har udtrykt mig uklart. Jeg vil altså have bjælkerne synlige, det er hulrummet, eller "hylden" mellem loftet og væggen som skal lukkes, så væggen går hele vejen op til loftet, hvis du forstår?

Altså dette parti!

• Loft med træbjælker, revne og ujævn kant fremhævet i rød over døråbning.
Aha! Så må noget, som du kan pudse på, være passende, f.eks. lecasten. De findes jo i ret tynde varianter, 9 og 12 cm brede har jeg for mig.

J justusandersson sagde:
Aha! Så må noget, som du kan pudse på, være passende, f.eks. lecasten. De findes jo i ret tynde varianter, 9 og 12 cm brede har jeg for mig.
Ok Leca altså. Hvad tror du om almindeligt mursten/hulmurssten? Tak for alle tips, også i den anden tråd!

Det afhænger jo lidt af målene. Lecasten er lettere at bearbejde end mursten, men hvis mursten passer ind højdemæssigt, så hvorfor ikke. Hultagsten har man nok ikke så stor gavn af her, men det er noget lettere.

J justusandersson sagde:
Det afhænger jo lidt af målene. Lecablokke er lettere at bearbejde end mursten, men hvis mursten passer ind højdemæssigt, så hvorfor ikke. Hultagsten har man vel ikke så stor nytte af her, men det er noget lettere.
Tak for tip

J
er væggene murede? Det er vel som justus skriver bedst at pudse (med samme slags puds) som væggene, man burde vel også kunne sætte et stykke træ med pudsnet at pudse mod, hvis mure bliver besværligt?

Men at tænke på er nok at sørge for, at der ikke falder skrald ned fra loftet, en pap og panel på det direkte mod trossbotten måske? Eller løfte isoleringen oppefra, lægge pap og lægge i type hørisolering som ikke slipper skrald...

J JohanLun sagde:
er væggene murede? Det er vel som justus skriver bedst at pudse (med samme slags puds) som væggene, man burde vel også bare kunne sætte en træplade med pudsnet at pudse imod, hvis mureriarbejdet bliver besværligt?

Men noget at tænke på er nok at sørge for, at der ikke falder ned skidt fra loftet, en pap og panel direkte imod bjælkelaget måske? Eller løfte isoleringen oppefra, lægge pap og lægge i en type linisolering, der ikke slipper skidt...

Tak for svar og interessante tanker!

Præcis, væggene er murede. Pudsede med kalkmørtel ville jeg gætte. Har aldrig muret, så træ og net virker jo unægtelig lettere. På den anden side føles det mere "rigtigt" med muret.

Har også tænkt på at beklæde med rupløjning mellem bjælkerne, men da brædderne så så fine ud og desuden lidt smukt patinerede ville det være flot at have dem synlige og bare hvidkalke eller lignende.

Havde tænkt mig at vente med overetagen, men eventuelt er det en idé at gå op og grave trossen oppefra (vindpapir, sand, kalk) og derefter isolere med høruld. Det er bare et ret støvet job med mange sække, der skal ned.

Hvad tænker du om at udfylde sprækkerne i loftet nedefra og derefter slibe? Burde det ikke holde tæt?

• Synes
JohanLun
  • Laddar…
Du har ikke overvejet at købe snydebjælker i cellplast i stedet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.