Mikael_L
Daniellinus og andersmc, udover konstruktionsklassificeret træ (som er klassificeret mht. styrke), C14, C18, C24 osv. findes der kvalitetsklassificering.

Klasserne har lidt forskellige navne afhængigt af hvilken standard man vælger.
F.eks. I til VII
eller
A - D
eller
G2/G4-0 til G2/G4-4

Se her:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Tjek også her:
http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=82&Typ=AmaNytt

Der er sikkert meget mere at sige om dette, men mere end dette ved jeg ikke.

Daniellinus sagde:
Hej alle erfarne bræddehandlere! :)
Kunne nogen oplyse en glad amatør om de forskellige trævarekvaliteter, der findes. Er det samme "skala" på alt træværk, også trykimprægneret (C18, 24, 30 som Anders talte om).

Jeg tænkte at bestille trykimprægneret terrassebrædder af typen Prima. Er prima en kvalitet eller bare en betegnelse for at hobbyfolkene skal tro, det er god kvalitet?

Jeg ville være meget glad, hvis jeg kunne blive lidt mere vidende, inden jeg bestilte, da jeg synes, det lyder besværligt at sende en masse træ tilbage eller at leve med skæve brædder og knaster.
der findes forskellige kvaliteter på terrassebrædder
hvad klassificeringen hedder er jeg også nysgerrig på,norrlandsfur sælger nogle som første klass,det er sikkert forskel på den og smålandsfur,bedst at tjekke hos bræddehandleren

Mikael_L sagde:
Daniellinus og andersmc, udover konstruktionsklassificeret tømmer (som er klassificeret med hensyn til styrke), C14, C18, C24 osv. findes der kvalitetsklassificering.

Klasserne har lidt forskellige navne afhængigt af hvilken standard man vælger.
F.eks. I til VII
eller
A - D
eller
G2/G4-0 til G2/G4-4

Se her:
[link]
Kig også her:
[link]

Der er sikkert meget mere at sige om dette, men mere end det her ved jeg ikke.
Jo, selvfølgelig skal man sortere træråvaren under produktionsprocessen. Man kan ikke bruge alt træ til hvad som helst.

Man kan jo forestille sig en inddeling afhængigt af, hvad man skal lave af træråvaren: pellets, brænde, spånplade, papirmasse, emballage, råspont, lægter, yderpanel, inderpanel, dørkarme, gulv, lister, møbler...

Men denne klassificering er vel allerede lavet, når træprodukterne når forbrugeren? Vi kan ikke vælge mellem "fine" og "grimme" lægter; nogen anden har allerede truffet det valg.

Mikael_L
Jeg antager, at jeg kan gå ind til byggemarkedet og bestille en pakke af 45x95 i 4,8 meters længde og kvalitet G2/G4-1, f.eks. Eller en anden kvalitet og/eller dimension.

Ja, længder har jeg jo flere gange bestilt i netop den rigtige længde for mig. Men kvalitet har jeg aldrig angivet. Ofte har jeg nok fået OK kvalitet, men omkring 20-30% af det leverede eller noget i den stil, har varieret fra lidt tvivlsomt til rigtig dårligt.

Jeg har returneret en del, især efter jeg oprindeligt startede denne tråd. Ikke et ord har været hørt om dette, så jeg behøver ikke at kæmpe for min mening om eventuelt dårlig kvalitet. Men jeg havde jo håbet, at de ville begynde at lære, at det bliver dobbeltarbejde, hvis de sender mig skidt, men endnu ser det ikke ud til at være gået ind. :confused:

De sælger det vel bare til den næste kunde.

Thomas Lundquist
Matnyttig info Micke. Sikkert mange, der har lært noget.

Ser at jeg tilhører "oldschool" med den grønne bog, selvom det var i 80'erne, at jeg arbejdede på bræddegård.

Mikael_L
Tja, 80'erne var vel for ...
...30 år siden ... ;)
Shit hvor gammel jeg pludselig følte mig :eek:

Men ældre sorteringsviden ser ud til at være helt Ok at have, det ser ud til bare at være nye navne på det.
Lidt ligesom at en høvlet 2"4 nu hedder 45x95 ... :)

Mikael_L
Jeg nekrobumper vel lidt da ... :D

Men lige siden jeg startede denne tråd har jeg forsøgt at få fat i SS-EN 1611-1 (standard for handelssortering) på en eller anden gratis måde. F.eks. låne på bibliotek.

Men nu fandt jeg følgende to PDF'er hos Svenskt trä
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/guide_klasser_150.pdf
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/handelssortering_150.pdf

Som jeg tror giver os det korrekte svar på, hvornår en planke holder målet eller hvornår den uden diskussion skal kunne reklameres.

Så bestil i henhold til en handelsklasse, eller spørg hvilken klasse det er, du kommer til at få.

Tag gerne PDF'erne ned lokalt på din egen computer, da disse jo kan forsvinde...

Kan ikke holde mig fra at skrive nogle linjer.

Jeg synes, det er meget fjollet at lede efter lige tømmer eller granske årringe. Meget sjældent har man brug for lige tømmer. Er man ikke helt værdiløs, kan man nemt forme ved fastgørelse. Skal man i enkelte tilfælde have lige, så køber man limtræ eller stålregler.

Jeg ser det som en selvfølge at vælge produkter efter, hvad de skal bruges til. Afvigende grøntsager og rodfrugter da det alligevel bliver skåret op eller most, kantstødte kartoner og konserves for de skal alligevel smides ud. Tømmer og plademateriale for det skal alligevel skrues fast, spartles, skjules eller males.

Det værste må vel være, hvis det man vælger fra, må smides ud. Det kan ingen miljødiesel eller kravdyrket peberfrugt kompensere for.

Du må gerne købe de reglar, som vi andre efterlader på trælasten. For det er da betydeligt lettere at få en lige indervæg, når man har lige reglar i stedet for propellervirke.

Jeg har i hvert fald gemt pdf'erne og læser dem med fornøjelse, nørdet som jeg er. :)

• Synes
-RB-
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg er jo først og fremmest interesseret i, hvilke krav man rimeligt kan stille til sit træ.

Det er jo let at føle sig som en "sur kunde", når man har fået meget dårlig træ i en levering.

Når jeg bygger næste hus, vil jeg spørge om/anføre kvalitetsklasse, når jeg bestiller træ, og så må de simpelthen levere nyt, hvis det jeg har fået væsentligt afviger fra det, jeg har bestilt.

• Synes
DejvidK
  • Laddar…
I visse tilfælde må man acceptere skitvirke. Jeg har indvendigt loft af råspont. Da var det ikke mere end lidt over halvdelen af pakken jeg kunne bruge, men eftersom råspont er tænkt til andet var det bare at se glad ud. Det andet pakke hentede jeg bræt for bræt...

Mikael_L
haavard sagde:
I visse tilfælde må man acceptere dårlig træ. Jeg har loft af råspont. Da var det ikke mere end godt halvdelen af pakken jeg kunne bruge, men eftersom råspont er tænkt til andet var det bare at se glad ud.
Den anden pakke hentede jeg bræt for bræt...
Ja man må jo indse at råspont ikke er af sådan sorteret kvalitet at den overhovedet kan være synlig.
Du købte forkert træ, helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.