32,535 læst ·
92 svar
33k læst
92 svar
Lortetræ !!!
Har man så gjort fejlen at spørge nogen hos byggmax om råd angående træ, lærer man ret hurtigt, at der er bedre veje at gå. Nok fordi jeg ikke altid kan svare på spørgsmål på mit job, men jeg sørger altid for, at kunden får hjælp af en mere erfaren end mig, hvis jeg støder på problemer.
Edit; lægger man desuden til den faktiske prisforskel mellem typ xl og byggmax (Hvis man tør spørge om en rabat hos xl), så går det jo lige op
Edit; lægger man desuden til den faktiske prisforskel mellem typ xl og byggmax (Hvis man tør spørge om en rabat hos xl), så går det jo lige op
Jeg plejer at købe hos byggmax pga prisen - der er ret stor forskel. Selvfølgelig ligger der mange skæve reglar, og det skyldes nok, at folk smider rundt med dem, så de vrider sig, og personalet har ingen tid til at rydde op, ser det ud til - byggmax er lidt som en sweatshop på den måde, på andre pladser får man endda hjælp til at laste eller kan diskutere i 15 min om en ny skrue.
Når man tager træet hjem, kan det være helt lige - men min erfaring er, at det bøjer, når det tørrer, det ser ikke ud til at det spiller nogen rolle, hvor du køber det, så man må prøve at bygge med det frisk, men så får man uundgåeligt tørresprækker senere.
Da jeg byggede mit plankeværk, fik jeg leveret 1200m panel og lægter fra byggmax - de havde ikke plastret om ballerne, men der stod södra på dem, og jeg kasserede kun omkring 5 løbende meter.
Når man tager træet hjem, kan det være helt lige - men min erfaring er, at det bøjer, når det tørrer, det ser ikke ud til at det spiller nogen rolle, hvor du køber det, så man må prøve at bygge med det frisk, men så får man uundgåeligt tørresprækker senere.
Da jeg byggede mit plankeværk, fik jeg leveret 1200m panel og lægter fra byggmax - de havde ikke plastret om ballerne, men der stod södra på dem, og jeg kasserede kun omkring 5 løbende meter.
Byggmax har bra virke.
Eller tja, samma kvalla som andra. Det är ju helt vanligt Moelven-virke.
Om det sklijer något så är det väl viljan att rensa bort det sekunda, vilken skiljer sig både mellan olika byggmax likväl som alla andra virkeshandlare.
Byggmax har ju också problemet med alla "idioter till kunder" som tror att dom är den enda virkeskunden i stan och ska dom ha 10 bitar ur en trave med 500 så ger dom sig inte förrän dom har grävt genom hela traven och sen lämnar dom skiten så det ser ut som efter slaget i Somme.
När sen det virket legat så i några dagar är nästan alla bitar krokiga.
På tal om byggmax så tror jag att jag har fått bevittna hur mycket personalen betyder.
Jag har faktiskt altlid tyckt att Byggmax i Uppsala har känts rätt OK . Dom hade för ett par år sedan en klippa till kille som t.o.m kunde en hel del och var trevlig och rolig att slänga några ord med.
Men när jag där nu sist, för ett par veckor sedan blev jag chockad.
Precis hela butiken var ett kaos.
Prislappar saknades massivt, saker låg fel och huller om buller.
Tomt och urplockat här och var men oreda överallt annars.
Brädgården var dock inte så väldigt mycket sämre än jag sett förut, men det syntes att ingen går och ordnar till i facken då och då, men det var det har det alltid varit lite si och så med.
Killen i kassan hade jag inte vågat fråga om vilken sida av en hammare man spikar med.
(Efter ett riktigt goddag yxskaft svar på en fråga jag hade).
Ja personalen betyder mycket. Jag hoppas det var tillfälligt och att det ser bättre ut när jag kommer dit nästa gång - vilken månad som helst.
Eller tja, samma kvalla som andra. Det är ju helt vanligt Moelven-virke.
Om det sklijer något så är det väl viljan att rensa bort det sekunda, vilken skiljer sig både mellan olika byggmax likväl som alla andra virkeshandlare.
Byggmax har ju också problemet med alla "idioter till kunder" som tror att dom är den enda virkeskunden i stan och ska dom ha 10 bitar ur en trave med 500 så ger dom sig inte förrän dom har grävt genom hela traven och sen lämnar dom skiten så det ser ut som efter slaget i Somme.
När sen det virket legat så i några dagar är nästan alla bitar krokiga.
På tal om byggmax så tror jag att jag har fått bevittna hur mycket personalen betyder.
Jag har faktiskt altlid tyckt att Byggmax i Uppsala har känts rätt OK . Dom hade för ett par år sedan en klippa till kille som t.o.m kunde en hel del och var trevlig och rolig att slänga några ord med.
Men när jag där nu sist, för ett par veckor sedan blev jag chockad.
Precis hela butiken var ett kaos.
Prislappar saknades massivt, saker låg fel och huller om buller.
Tomt och urplockat här och var men oreda överallt annars.
Brädgården var dock inte så väldigt mycket sämre än jag sett förut, men det syntes att ingen går och ordnar till i facken då och då, men det var det har det alltid varit lite si och så med.
Killen i kassan hade jag inte vågat fråga om vilken sida av en hammare man spikar med.
(Efter ett riktigt goddag yxskaft svar på en fråga jag hade).
Ja personalen betyder mycket. Jag hoppas det var tillfälligt och att det ser bättre ut när jag kommer dit nästa gång - vilken månad som helst.
Jeg handler meget hos Byggmax. Det kan variere meget i kvalitet mellem bundterne, men jeg synes ikke, at træet man får hos andre byggemarkeder er bedre. Grimme knaster og vankanter er et større problem end skævt træ. Da jeg sidst gennemgik bundterne hos Byggmax, da jeg handlede der i ugen, var der ikke meget af det, som andre havde sorteret fra og som lå som plockepinn, der var skævt. Det var vankantet, transportskadet og havde grimme knasthuller. Hvis XL og andre ikke gider skilte med den pris, de er villige til at sælge træet for, så må de skyde skylden på sig selv. Trallbrædder behøver for øvrigt ikke være helt lige, det er de grove reglar man skal se op for.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg
Jeg leder seriøst efter et savværk i Göteborgsområdet, som jeg kan handle direkte med.
Det drejer sig om træ til mindst en stor nybygning, en del renovering og en tilbygning, så selvom det ikke er nogen storskalig virksomhed, burde man kunne finde en god samarbejdspartner her.
Har I nogen tips?
Det drejer sig om træ til mindst en stor nybygning, en del renovering og en tilbygning, så selvom det ikke er nogen storskalig virksomhed, burde man kunne finde en god samarbejdspartner her.
Har I nogen tips?
Nu rutner jeg snart på skidtet. 
Ærligt talt, jer der arbejder som snedkere. Hvor meget accepterer I?
Hvornår sender I skramlet tilbage og beder dem om at sende OK varer?
Her er en 45x70, 4.80 lang. Kraftig vankant halvdelen af reglen.
Ville I have sendt den tilbage?
Så fik jeg også flere solide propellemner og nogle der ville passe til at lave gyngestolsmeder af.
Ærligt talt, jer der arbejder som snedkere. Hvor meget accepterer I?
Hvornår sender I skramlet tilbage og beder dem om at sende OK varer?
Her er en 45x70, 4.80 lang. Kraftig vankant halvdelen af reglen.
Ville I have sendt den tilbage?
Så fik jeg også flere solide propellemner og nogle der ville passe til at lave gyngestolsmeder af.
Selvfølgelig skal du klage.Mikael_L sagde:
Som med så meget andet skal vi stoppe med at købe og acceptere lort (billigt træ, mugnelektronik, dårligt håndværk osv.), men også være parate til at betale, hvad det "skal koste" og kræve kvalitet derefter.
Edit: med det mener jeg ikke, at netop du har "købt billigt og kræver dyrt", men at det her er prisen, vi alle må betale på et marked, hvor store byggemarkeder presser hele markedet ned, så selv dem, der i bund og grund er seriøse, har svært ved at opretholde nogen form for kvalitet.
Og det gælder jo i øvrigt så mange flere brancher end byggeri, men det må blive en anden diskussion.
Senest redigeret:
Eller Byggmax. Ikke engang deres billigste træ er så dårligt.RobZombie sagde:
Naturligvis skal Mikael_L reklamere træet. Det er ikke noget mærkeligt.
Hos "min" XL-byg går det fint at returnere alt træ, altså også sådan noget der ikke er fejl på, det er bare blevet til overs. Det er en fordel i forhold til Byggmax, hvor man ikke kan returnere træ overhovedet.
Medlem
· Halland
· 4 495 indlæg
Har handlet en del trykimpægneret hos ByggMax de seneste uger og blevet rigtig positivt overrasket. Kan ikke huske savværket men måske Derome? Under alle omstændigheder var trallen helt OK uden barkkanter. Det eneste jeg var lidt tvivlsom overfor, var 45x195, for den havde en del revner, men har nu bygget en gangbro med spænd på 3,6 meter (enderne på 3,6 meters-reglen ligger på jorden, men resten hænger i luften), og det svajer slet ikke. Har kun 28x120 trall ovenpå, så reglarne holder nok.
Derefter har jeg handlet en del 22x95 trykimprægneret til at have som panel på brændeskuret, og også den holder høj klasse. Dette har været på BM i Hisings-Backa og Kållered. Var først på Bauhaus, fordi de annoncerede lave priser, men selvfølgelig havde de ingenting hjemme. BM ser ud til at holde samme priser som Bauhaus, men har varerne hjemme. Billigst ser Hornbach faktisk ud til at være, måske bliver det en tur snart.
/Anders
Derefter har jeg handlet en del 22x95 trykimprægneret til at have som panel på brændeskuret, og også den holder høj klasse. Dette har været på BM i Hisings-Backa og Kållered. Var først på Bauhaus, fordi de annoncerede lave priser, men selvfølgelig havde de ingenting hjemme. BM ser ud til at holde samme priser som Bauhaus, men har varerne hjemme. Billigst ser Hornbach faktisk ud til at være, måske bliver det en tur snart.
/Anders
Jeg har for nylig fået et læs træ leveret fra XL.byg. Meget af stolper og dæklister har jeg smidt i returbunken. Rent skidt med knasthuller, bakkanter og andre skader. Brædderne som jeg skal bruge til husfacaden ser bedre ud. Dog har jeg ikke nået at gennemgå hele den bunke endnu.
Det er nok som nogen skriver i tråden, at det bedste er at vælge træet selv. Jeg bestilte, fordi jeg vurderede, at jeg ikke havde tid til at stå på trælasten og vælge...... bed mig i tommelfingeren der. Nu får jeg i hvert fald stå og sortere træet på min garageindkørsel i stedet.
Det er nok som nogen skriver i tråden, at det bedste er at vælge træet selv. Jeg bestilte, fordi jeg vurderede, at jeg ikke havde tid til at stå på trælasten og vælge...... bed mig i tommelfingeren der. Nu får jeg i hvert fald stå og sortere træet på min garageindkørsel i stedet.