32,599 læst ·
92 svar
33k læst
92 svar
Lortetræ !!!
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
En tømrer sorterer sit træværk, så meget som det er muligt, hvis han ikke skal støbe.Mikael_L sagde:Nu er jeg snart træt af lortet.
Ærligt talt, jer der arbejder som tømrer. Hvor meget accepterer I?
Hvornår sender I skramlet tilbage og beder dem sende OK varer?
Her er en 45x70, 4.80 lang. Stor vankant på halve reglen.
Ville I have sendt den tilbage?
Så fik jeg også flere store propelleremner og nogle, der ville passe til at lave gyngestolsski af.
Det der er sekunda træ "V" du har købt/fået.
Har du betalt for den højeste kvalitet for høvlet, er det forkert, men det tvivler jeg på, at du har gjort.
Men sådan bliver det i prisjagttiderne, bræddegårde køber ind dårlig træ og sælger det til hjemmefiksere som type 2x3 uden at angive kvaliteten.
Heldigvis er der professionelle bræddegårde til os andre.
Senest redigeret:
Nu kan du gå og trække noget gammelt over dig, Thomas.
Du har fandeme ingen anelse om hvor jeg har købt virket, så du kan stoppe med at lægge dine egne ønsketanker i andres munde.
Bræddegården som leverer til mig forsyner alle egnens byggefirmaer med sine brædder og reglar.
Du har fandeme ingen anelse om hvor jeg har købt virket, så du kan stoppe med at lægge dine egne ønsketanker i andres munde.
Bræddegården som leverer til mig forsyner alle egnens byggefirmaer med sine brædder og reglar.
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Det er vel bræddegården du skal bede om at trække noget gammelt over sig. Er det en lidt større bræddegård, så har de to kvaliteter af råhøvlet 2x3. Den pind du viser er den dårligere, og jeg forstår ikke problemet, hvis du har købt den kvalitet. Køber man sekunda, så leveres sekunda.
Ja det er skidt af dem, at samle sammen og sende skramlet som ligger øverst og som andre allerede har vraget.
Jeg har jo aldrig angivet nogen klasse, men de ved jo cirka hvad jeg bruger træet til.
Trælasten i spørgsmålet har i øvrigt altid kun klasseA træ i regel 120mm bred og større, så der har jeg i princippet aldrig nogen problemer.
Ja i hvilket fald, skal de hente den her dårlige skrammel tilbage. Så bliver jeg nok nødt til at tage en snak med dem om hvilken kvalitet jeg har brug for.
Jeg har jo aldrig angivet nogen klasse, men de ved jo cirka hvad jeg bruger træet til.
Trælasten i spørgsmålet har i øvrigt altid kun klasseA træ i regel 120mm bred og større, så der har jeg i princippet aldrig nogen problemer.
Ja i hvilket fald, skal de hente den her dårlige skrammel tilbage. Så bliver jeg nok nødt til at tage en snak med dem om hvilken kvalitet jeg har brug for.
Min erfaring er, at bræddegårdene sælger samme kvalitet til både proffer og hjemmefixere. Der, hvor jeg køber mit træ, handler også flere proffer.Thomas Lundquist sagde:
Desuden arbejder min svigerfar som snedker på peab og det sker ofte, at de sender hele bundter tilbage, som ikke duer, også det taler for, at alle får samme kvalitet uanset, hvor stor kunde man er.
Ja, præcis sådan er det. Til skillevægge bruger man stålskeletter, og hvor der skal sidde f.eks. en dørkarm, findes der tømmer tilpasset til at sætte ind i stålprofilen. Det er en fordel at bruge tagstålprofiler, hvis man vil have et glat loft, der ikke revner.Gabbe1 sagde:Min erfaring er, at brændehandlerne sælger samme kvalitet til både professionelle og gør-det-selv-folk, hvor jeg køber mit tømmer handler også flere professionelle.
Ydermere arbejder min svigerfar som tømrer hos peab, og det sker ofte, at de sender hele bundter tilbage, som ikke dur, hvilket også taler for, at alle får samme kvalitet uanset, hvor stor kunde man er.
Har aldrig set eller blevet oplyst om forskellige kvaliteter uanset hvilken bræddegård det gælder. Problemet ligger snarere i at de STORE bygherrer ikke er så omhyggelige som hjemmefikserne. De køber i stedet lidt ekstra, som kunden skal betale for, det der ikke duer går i container.
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Jeg har både erfaring som trælasthandler og bygningsarbejder, så jeg sidder ikke og finder på noget.Gabbe1 sagde:Min erfaring er, at trælasthandlere sælger samme kvalitet til både professionelle og gør-det-selv-folk. Hvor jeg køber mit træ, handler flere professionelle også.
Desuden arbejder min svigerfar som tømrer hos Peab, og det sker ofte, at de sender hele bundter tilbage, der ikke er gode nok, hvilket også indikerer, at alle får samme kvalitet, uanset hvor stor en kunde man er.
Peab er ikke professionelle i mine øjne, det jeg mener som professionelle, er mindre byggefirmaer, der har privatkonsumenter som kunder.
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Så er det nok på tide, at du kigger lidt ekstra næste gang, du er i en bræddehandel, og ikke typ K-rauta.Elkludde sagde:
Jeg handler næsten dagligt og har både set og blevet oplyst om forskellige kvaliteter, når det gælder typ 2x3 råplan.
Mærkeligt!
Lærlinge plejer at skulle udholde de mest mærkelige morsomheder, en ser ud til at være at spørge om proffskvaliet på tømmerhandlen, mon Thomas også fik med synsvinklen?
Selvfølgelig er tømmeret klassificeret i forskellige kvaliteter, men ikke i klasserne hjemmefuskere|proffer.
Selvfølgelig er tømmeret klassificeret i forskellige kvaliteter, men ikke i klasserne hjemmefuskere|proffer.
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Lærling er/ var man ikke på en trælast.pbengtsson sagde:
Har du erfaring med trælastarbejde?
Synsvinklen var vi advaret imod, inden vi gik ud på byggeriet, men jeg undrer mig om ikke bengtsson fik med vinklet/ skruet syn.
Da er vi bevidste om, at der findes forskellige kvaliteter, og spørgsmålet er hvilken pris en trælast giver, når kunden vil have en presset pris.
på jobbet plejer der at være måske 1-2 stykker pr. pakke i gennemsnit, som er lidt vankant eller for skæve, det afhænger jo af sorteringen også, c30 næsten altid perfekt, c24 en enkelt stykke og c18 nogle flere pr. pakke,
når man tager til byggmax mfl, ser halvdelen (næsten) af tømmeret ud som noget, vi kasserer, det kan jo være, at folk plukker det gode ud, og butikkerne sparer på skrottet.
når man tager til byggmax mfl, ser halvdelen (næsten) af tømmeret ud som noget, vi kasserer, det kan jo være, at folk plukker det gode ud, og butikkerne sparer på skrottet.
Senest redigeret:
Detta er meget interessant information. Så udover de "almindelige" kvalitetsklasser C18, C24 etc så findes der en anden, lidt hemmelig klassificering, som kun trævareforhandlere og visse fagfolk kender til?Thomas Lundquist sagde:
Hedder de klasser noget, så man ved, hvad man skal spørge efter?
Hej alle erfarne trælast mænd! 
Kunne nogen oplyse en glad amatør om de forskellige træ kvaliteter der findes. Er det samme "skala" for alt træ, også trykimprægneret (C18, 24, 30 som Anders talte om).
Jeg tænkte på at bestille trykimprægneret terrassebrædder af sorten Prima. Er prima en kvalitet eller bare en betegnelse for at gør-det-selv folket skal tro, at det er god kvalitet?
Ville være meget glad, hvis man kunne blive lidt klogere, inden man bestiller, da jeg synes, det lyder besværligt at sende en masse træ tilbage eller leve med skæve brædder og knaster.
Kunne nogen oplyse en glad amatør om de forskellige træ kvaliteter der findes. Er det samme "skala" for alt træ, også trykimprægneret (C18, 24, 30 som Anders talte om).
Jeg tænkte på at bestille trykimprægneret terrassebrædder af sorten Prima. Er prima en kvalitet eller bare en betegnelse for at gør-det-selv folket skal tro, at det er god kvalitet?
Ville være meget glad, hvis man kunne blive lidt klogere, inden man bestiller, da jeg synes, det lyder besværligt at sende en masse træ tilbage eller leve med skæve brædder og knaster.
Hvad arbejder du med så? Tagkonstruktion? Det er jo ikke mange steder ellers som udelukkende arbejder med konstruktionsklassificeret træ som C14 -> C30.kvistarn2 sagde:på jobbet brukar det vara måske 1-2 stykker per pakke i gennemsnit som der er lidt vankant eller for skævt, afhænger jo af sorteringen også, c30 næsten altid perfekt, c24 en enkelt styk og c18 nogle flere per pakke, kører man til byggmax mfl plejer halvdelen (næsten) af træet at se ud som sådan noget vi kasserer, kan det jo være at folk plukker det gode ud og butikkerne sparer på skrottet.