Mikael_L
Man kan jo tage ud og plukke og laste selv.

Men det er jo meget praktisk bare at løfte røret, bestille og se på, når kranen løfter tingene af der, hvor man peger. :)
Men jeg får hele tiden mistanken om, at de så benytter lejligheden til at laste det skrammeltræ, der er blevet tilbage i rummene, det som er blevet fravalgt af andre.

Nu senest sagde jeg, at træet skal bruges til at lave skillevægge, så det skal være lige.
"Skal jeg komme og vælge træet selv, hvis jeg skal kunne bruge det, eller kan I love ikke at samle andet end, hvad I ville vælge til jeres eget hus?" spurgte jeg småirriteret.

Nå, nogle gange vand, nogle gange vin, også i denne træbunke !!! :@

Hvad plejer I andre at gøre?
Hvad skal man acceptere?

• Et stykke træ ligger på et arbejdsbord, og det ser krumt ud.
  • Træplanker stablet mod en væg, en af dem med synlige skader.
Bestiller altid mere, end jeg har brug for, og vælger det, der er godt nok - Resten må de hente tilbage, det er helt enkelt, hvis de vil skrotte det, er det op til dem... Jeg nægter at betale for skævt træ ligesom jeg nægter at betale for beskadiget plademateriale.

Hård men retfærdig helt enkelt. Tror det handler om at have en god relation til sit trælastlager i bund og grund.

Det er jo katastrofe det går ikke at bruge til andet end brænde. Jeg er enig man må plukke selv hvis det skal blive godt og uden alt for meget kvist. Jeg havde taget tilbage med det der straks og sagt at næste gang må det blive ordentligt ellers må det være. Jeg har lavet lignende bestillinger og det har ikke været nogle problemer, tværtimod rigtig god kvalitet. Jeg bestilte fra Beijerbygg. 700 kr for kørslen uanset hvor meget man bestilte, det syntes jeg var billigt.

Plukker altid selv, det er helt håbløst hos jern/byggemarkeder med lille omsætning på træet, cirka en ud af ti er lige. OG IKKE NOK MED DET, det er hurtigtvoksende sk-t som i princippet ikke vejer noget.

Bedst er at købe på en lokal bræddegård med eget savværk, 99% lige, tæt, træ og bedre priser.

Til mit igangværende tilbygnings-/renoveringsprojekt har jeg købt fra et lidt mindre trælastfirma, der kun køber norrlandsvirke, og jøjje hvilket træ vi har fået også! 2"9 og 2"6 har været så hårdt, at det knapt gik at slå søm i... Rigtig fint altså! Og i går kom de og afleverede konstruktionstræet til terrassen, også det fra Norrland af typen 350-år gammelt kernetræ... Rigtigt fine lige reglar og stolper,

Og ifølge ham skal man ikke lytte til Martin Timells råd om altid at tage det tungeste trykimpregnerede træ, ifølge ham var det træ det mest porøse, som havde suget mest imprægnering...

Så bor I i GBG-området og vil have solidt bygningstræ fra Norrland til det kommende byggeprojekt til en god pris, har jeg fået det indtryk, så send en PM...

Træ er et forbandet dumt materiale at bygge med.....
Men tror med de passer på at slippe af med lidt lort, og er det ikke bevidst tror jeg det blir sådan alligevel.
Kender jo selv hvordan man har stået og valgt nogle gange og følt sig tilfreds for så at kigge på den samme bræddestump en uge senere.
Ikke altid de er helt ens nej.
Afhænger jo selvfølgelig også af opbevaringen men alligevel.

Synes den der regel var rigtig lige sammenlignet med en jeg fik leveret en gang. Desværre ingen billede af den.

Hvis jeg skulle bygge noget større og det var mere omhyggeligt, ville jeg nok også have forsøgt at finde en lokal kapacitet præcis som petersson79 gjorde.
Bliver næsten tåreøjet af at læse om 350-årigt kernetømmer.
Du burde indramme det og have det på væggen i stedet d^_^b

Mikael_L
slacker sagde:
Bestiller altid mere end jeg har brug for og vælger det ud, der er godt nok - Resten må de hente tilbage helt enkelt, hvis de vil skrotte det, er det op til dem... Jeg nægter at betale for skævt tømmer lige så lidt som jeg betaler for beskadiget plademateriale.

Hård men retfærdig helt enkelt. Tror det handler om at have en god relation til sit trælastlager i bund og grund.
Det føles som om dette er den rigtige vej.
Jeg har været alt for venlig indtil nu. :O

Man behøver ikke være hård for at få lov til at returnere træ, der er kass, det er bare at sige til. De har jo også interesse i at gå til deres leverandører, så vent ikke for længe.

350år... må man fælde urskov?

pbengtsson sagde:
350år... får man afskove urskov?
Findes der andet i Norrland?

Næste gang du skal bygge en indervæg, byg den med stålregel, det går hurtigere, og du behøver ikke tænke på skæve reglar :)

Jeg henter selv, har aldrig fået bare lige og fint træ når jeg har bestilt og fået det leveret hjem trods et godt forhold til bygghandlar´n.
Men jeg har returneret det som ikke kunne bruges og det har aldrig været et problem men jeg har jo andet at lave end at holde på at sende regelvirke frem og tilbage.

Billedet på den øvre planke skal være sådan, den er kroksøget. Et træ er ikke lige, og for at få så meget som muligt ud af stammen, kroksaver man dem. Det vil sige, man følger det krogede træ og kan på den måde få mere tømmer ud af hver stamme.

Saves mest i Norrland, Värmland og Skåne. Sælges kun i Jönköping. :D

Göran.W
Håndplukker altid selv, så man får lige stykker, hvilket kan være et rent helv... at finde.
Er det ikke meget vigtigt, at det er helt lige, plejer jeg at tilbyde dem halv pris for krumme stykker, så de slipper for at lede halvdelen af dagen efter lige stykker, og det plejer at fungere godt.

Alt tømmer syd for Dalälven er skittømmer ifølge ham jeg har købt fra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.