32,601 læst ·
92 svar
33k læst
92 svar
Lortetræ !!!
Nogen der ved om det er muligt at få fat i lige og tørt tømmer, som ikke slår sig? Jeg skal måske lægge et gulv, og det sidste jeg ønsker er, at det begynder at bevæge sig mere end nødvendigt. Findes der finere kvalitetsklasser med lavere fugtindhold, eller hvordan fungerer det? Nivell ser jo ud til at have en slags specialregler, der er absolut lige, men de koster jo mere end narkotika.
http://www.byggahus.se/forum/byggma...0-m2-pa-betong-hur-hitta-rakt-virke-vire.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...0-m2-pa-betong-hur-hitta-rakt-virke-vire.html
Virket skulle have været bundet i mindre bundter, så havde man sikkert undgået en del af problemet, tror jeg.
Eller bliver der for lidt stivhed i stakken, så alting vrider sig?
Det ville have været meget praktisk, hvis man har brug for en mindre, men ikke alt for lille mængde virke.
Det bliver selvfølgelig en meromkostning også, men den burde ikke blive overdreven stor.
Eller bliver der for lidt stivhed i stakken, så alting vrider sig?
Det ville have været meget praktisk, hvis man har brug for en mindre, men ikke alt for lille mængde virke.
Det bliver selvfølgelig en meromkostning også, men den burde ikke blive overdreven stor.
På savværket, hvor jeg har handlet (sælger desværre ikke normalt til privatpersoner), har man meget få bundter åbne, uden man åbner et bundt, tager det virke jeg har brug for, og så bunter de det igen på ny. Hvis jeg ringer i forvejen og bestiller, står alt klart og bundet til mig. Så enkelte regler/brædder handler jeg i byggemarkeder. Men selv det, der købes fra savværket, kan slå og vride sig, hvis man ikke sorterer og strøer det, der bliver til overs efter at man har bygget, så jeg køber nu sjældent mere, end jeg bruger, og lader ofte spildet blive brænde.Blindnit sagde:Virket skulle have været bundet i mindre bundter, så kunne man have undgået en del af problemet, tror jeg. Eller bliver der for lidt stabilitet i bunken, så alt vrider sig? Det ville have været meget praktisk, hvis man har brug for en mindre, men ikke alt for lille mængde virke. Det bliver selvfølgelig en meromkostning, men den burde ikke blive overdrevet stor.
Eller som min svigerfar siger: Træ er et levende materiale, så det må gerne være lidt kroget nogle steder.
Faktisk er jagten på "snorlige" træ nogle gange lidt overdreven. Hvorfor skal en almindelig regel, der sidder i en væg, være lige som en lineal?
Der er vel ingen "rigtig" tømrer, der gør sig umage med at lede ekstra meget efter lige træ til et byggeri?
Faktisk er jagten på "snorlige" træ nogle gange lidt overdreven. Hvorfor skal en almindelig regel, der sidder i en væg, være lige som en lineal?
Der er vel ingen "rigtig" tømrer, der gør sig umage med at lede ekstra meget efter lige træ til et byggeri?
Jeg vil sige, at det afhænger helt af, hvor reglen sidder, og hvilken funktion den har.
Jeg har bekymret mig nul over retheden på al den 45x45, som jeg tværreguleret stommen ud og indvendigt med, der bliver det (tilstrækkeligt) lige af automatisk, når det er færdigspikret.
Men indervægge kan jeg ikke bygge af bananer, det ser så fandens grimt ud senere, når man stiller en bogreol mod væggen.
Jeg har bekymret mig nul over retheden på al den 45x45, som jeg tværreguleret stommen ud og indvendigt med, der bliver det (tilstrækkeligt) lige af automatisk, når det er færdigspikret.
Men indervægge kan jeg ikke bygge af bananer, det ser så fandens grimt ud senere, når man stiller en bogreol mod væggen.
Medlem
· Halland
· 4 503 indlæg
Jeg bliver træt, når jeg læser. Er det for meget forlangt med lige tømmer, som ikke er vankantet? Jeg kræver ikke møbelkvalitet, men jeg vil ikke have barkstykker (indeholder parasitter), og reglen skal være så lige, at det er muligt at fastgøre gipsen. Eller skal man også stiksave hver gipsskive for at følge bananen? Bemærk nu, at jeg ikke taler om skævhed på 1 cm i én retning på en vægregel.
Desuden: Dette handler kun om grådighed, intet andet. Tro ikke, at priserne bliver lavere, fordi vi forbrugere accepterer skidt. Det er bare sådan, at visse træer kun egner sig til masseved. Desuden er prisen for selve træet kun ÉN del af, hvad du betaler for reglen hos bræddegården. Regler koster vel 10 kr. meteren for 45x70 og 50 kr. for 45x170 C24 (så hos Hornbach) så jeg ser ingen grund til at acceptere skidt. Jeg betaler hellere 2 kr. meteren ekstra. Hvor meget sparer man ikke i tid ved at slippe for at stå og spænde reglen ind, så den passer?
/Anders
Desuden: Dette handler kun om grådighed, intet andet. Tro ikke, at priserne bliver lavere, fordi vi forbrugere accepterer skidt. Det er bare sådan, at visse træer kun egner sig til masseved. Desuden er prisen for selve træet kun ÉN del af, hvad du betaler for reglen hos bræddegården. Regler koster vel 10 kr. meteren for 45x70 og 50 kr. for 45x170 C24 (så hos Hornbach) så jeg ser ingen grund til at acceptere skidt. Jeg betaler hellere 2 kr. meteren ekstra. Hvor meget sparer man ikke i tid ved at slippe for at stå og spænde reglen ind, så den passer?
/Anders
Kroget kan man leve med i visse konstruktioner, men jeg har fået for mange, der ligner skruer for at være tilfreds. At lægge et tag på åse, der vrider sig, betyder, at taget ikke bliver plant, og at undertaget lægges på en kant, da åsen hælder 30-40 grader i den ene ende.
Derudover må ham, der læsser, jo se det, når han lægger dem på lastbilen, men det er de også ligeglade med.
Nej, lige træ vil jeg have, hvis jeg skal betale for det, og hvis jeg skal gøre noget andet end at fyre i ovnen med det.
Derudover må ham, der læsser, jo se det, når han lægger dem på lastbilen, men det er de også ligeglade med.
Nej, lige træ vil jeg have, hvis jeg skal betale for det, og hvis jeg skal gøre noget andet end at fyre i ovnen med det.
Ja lidt af det springende punkt er jo, at jeg betaler nøjagtigt samme løbemetpris for helt perfekte regler som for rigtig vrag.
Hvorfor skal man betale fuld pris for skrammel?
Selvfølgelig forstår jeg, at det er en glidende skala, fra perfekte regler der næsten burde have været sorteret til A-kvalitet på savværket ned til det sidste skrammel. Men reglar der næsten ikke ville have været gode nok til råspont eller formvirke må de jo for f** sortere fra.
Hvorfor skal man betale fuld pris for skrammel?
Selvfølgelig forstår jeg, at det er en glidende skala, fra perfekte regler der næsten burde have været sorteret til A-kvalitet på savværket ned til det sidste skrammel. Men reglar der næsten ikke ville have været gode nok til råspont eller formvirke må de jo for f** sortere fra.
Selvom det er lidt af problemet. dvs at folk står og roder i træbunkerne så det bliver et stort rod. Så bliver alle brædderne drejet til sidst. Man skal lægge brædderne tilbage som de lå efter at man har taget det man vil have.
Var i sidste uge forbi det lokale savværk og købte 20 meter 45x95. Lastede hurtigt på traileren, betalte og kørte hjem. Da jeg kommer hjem ser jeg, at jeg har købt limtræ!!! Ringer hurtigt ned og spørger hvad det koster i forhold til "almindelige" 45x95 og får svaret: det er samme pris.
Brædderne har nu ligget ude på traileren i snart en uge og er stadig stanglige!!!
Nogle gange bliver man glædeligt overrasket!!!
Brædderne har nu ligget ude på traileren i snart en uge og er stadig stanglige!!!
Nogle gange bliver man glædeligt overrasket!!!
Medlem
· Halland
· 4 503 indlæg
Er stort set enig. Men Byggmax kan nogle gange have fået en ny sending, hvor det meste er OK. Det kedelige er, når man dukker op, og der kun er Fusilli tilbage, fordi Byggmax nægter at tage nyt træ ind, før de har solgt alt gammelt skrammel. Basra at gøre som whork og køre et andet sted hen.Skogiz sagde:
/Anders