Påstanden om, at alt træ syd for dalälven er dårligt træ, er forkert. Sydsvensk grantræ er fremragende konstruktionsmateriale, men kan have begrænsninger som finsavede brede beklædningsbrædder på grund af dårlige knaster. Reglen på Mikael L:s billede er kløvvarje, dvs. en planke er blevet kløvet til to regler, og dermed frigøres spændinger i planken. Har man brug for regler i etagehøjde, er kubbesavede regler et godt alternativ, de er da originalsavede, dvs. man har kun taget to regler ud fra en lille stamme. Cirka som at skære ud fileér. Har kunden viden, kan han stille krav til leverandøren, som igen køber de rigtige varer, bræddegården har ingen interesse i en masse urlægn som ikke kan bruges./MLj
 
Mikael_L
Jeg har i hvert fald returneret et antal lpm nu.
Der var ingen problemer, ingen sure miner eller sådan.

Jeg har opsat indervægge med lidt vankantet træ, så længe det var lige. Men krum og vriddet fik de tilbage. Så jeg er ikke en idiot, der kræver, at alt træ skal være af møbelkvalitet eller sådan.

Bare som lidt feedback.
 
I uklippede bunker er måske 2-5% af træet sekunda. Når en sådan bunke lægges ud i en hal, hvor nogen bryder hele bunken op og efterlader plukker, for at få ti perfekt lige regler (som i øvrigt ofte vrider sig alligevel efter nogen dages forkert lagring), så er sandsynligvis halvdelen sekunda. Det er brædværkernes dilemma.

Leverandører med stor omsætning plejer at levere fra uklippet bunke. Bunken som privatpersoner roder i får ligge i forbrugshallen. Det er ikke rationelt at have betalt personale, der spilder deres tid med at stå og sortere skævt træ til leverancer. Det koster mere i penge og giver desuden utilfredse kunder. At en pind ud af tyve er halvgod plejer ikke at være et problem. Dem, der gider, kan aflevere dem tilbage, men for det meste er der brug for selv korte stumper, så alt går normalt at bruge alligevel.

VH/Findus
 
Vi havde præcis det samme problem. Vi fik en levering af træ som skulle bruges til at lave tagkonstruktionen, hvor hver anden planke var skæv. Så reklamerede vi over forsendelsen og sendte en mail med et billede af, hvordan det så ud. De måtte sende nye, lige planker. Man kan jo ikke betale for planker, man ikke kan bruge.
 
Det kan ske, at en bræt vrider sig en smule, men nu om dage er der alt for meget sekunda eller ligefrem udsortering, dvs. træ med vankant eller enorme knaster osv. Hvis man køber en hel bunke, er der for mange af den slags, mener jeg.
 
Göran.W
Et stort problem, tror jeg, er når hjemmefuskere vil have træ som skal være absolut lige stykker, selvom det egentlig ikke er nødvendigt i de fleste tilfælde. En tømrer er ligeglad, om det ikke er helt lige, hvis han skal regle en væg, for de tværgående stykker retter jo dem op, som går fra gulv til loft. En hjemmefusker skal absolut have det helt lige og har tid til at grave i bunken for at finde dem og så efterlade alt som et pluk-pink.

Jeg plejer ofte at tage dem, som er lidt skæve, og få en god pris på det. De plejer at blive så glade, når man siger, at det gør ikke noget, hvis de er lidt skæve, men så skal du give mig en god pris på dem. Ofte plejer de at regne lidt "forkert", for det er åbenbart lettere end at skrive rabat ind.

Jeg oplever, at tørringen af træet er lidt svingende og kan være en årsag til, at der er så meget skævt træ.
 
Senest redigeret:
Paul-Staffanstorp
vafan sagde:
Billedet på den øvre planke skal være sådan, den er krumskåret. Et træ er ikke lige, og for at få så meget som muligt ud af stammen krumskærer man dem. Det vil sige, man følger det krumme træ og kan på den måde få mere tømmer ud af hver stamme.
Undskyld ???

For det første er det en regel, og den har fra begyndelsen været lige...
At den bliver skæv skyldes ligesom andre faktorer som f.eks. at folk, der er og roder i træbunkerne på byggemarkederne, ikke lægger tømreren pænt og ordentligt tilbage, men bare tilfældigt, og bl.a. dermed bliver den skæv på ingen tid!! q(;^;)p

Så gør det, som nogen allerede har nævnt her, ingenting om nogen, man får, er skæv, for det går oftest alligevel til småstykker og skillerum...

Træ ER et levende materiale uanset om det stadig lever eller er opskåret i længder... ;)
 
Göran.W sagde:
Et stort problem tror jeg, er når hjemmepulere vil have tømmer, der skal være absolut lige, selvom det egentlig ikke er nødvendigt i de fleste tilfælde. En tømrer er ligeglad med, om det ikke er helt lige, hvis han skal lave en væg, for de tværgående stykker retter dem op, der går fra gulv til loft. En hjemmepuler vil absolut have det helt lige og har tid til at rode i bunken for at finde dem og så efterlade alt som et pluk-pind.
Det passer ikke. Hos os var det tømreren, der nægtede at bruge de skæve planker.

Hvorfor kan savværket ikke sortere det træ, de sælger, i lige og skævt/knudret og sælge det til forskellige priser?
 
Göran.W sagde:
Et stort problem tror jeg er, når hjemmefuskeren skal have tømmer, som så skal være absolut lige stykker, selvom det egentlig ikke er nødvendigt i de fleste tilfælde.
En snedker er ligeglad, hvis det ikke er helt lige, når han skal afstive en væg, for de tværgående stykker retter jo op på dem, der går fra gulv til loft.
En hjemmefusker skal absolut have det helt lige og har tid til at grave i bunken for at finde dem og efterlader så alt som et pindespil.
En anden årsag kan være, at hjemmefuskeren ofte bygger til sig selv, mens snedkeren bygger til en anden.
 
Marlene Eskilsson sagde:
Det stemmer ikke. Hos os var det tømreren der nægtede at bruge de skæve planker.

Hvorfor kan savværket ikke sortere det træ de sælger i lige og skævt/knudret og sælge det til forskellige priser?
De store savværker vil nok bare save og sælge så meget som muligt...Sende store skibsladninger til Arab landene...Skal man have noget kvalitets træ må man handle hjemme hos den lokale sav/høvleri. Han kører selv op til Härjedalen og udpeger det træ, han skal have...Spidserettet og tæt med årringe, endda nogle øre billigere end Byggmax.
 
Mikael_L
Marlene Eskilsson sagde:
Hvorfor kan savværket ikke sortere træet, de sælger, i lige og skæve/knudrede og sælge det til forskellige priser?
Ja, til dels skyldes det, at træet bøjer og vrider sig først efter pakningen, dvs. det tørrer lidt mere, efter det er savet og pakket. Ofte er træet meget lige, når man åbner en træbundt, men når man klipper båndene, er træet ikke længere tvunget til ligeform, og de stykker, der vil vride sig, begynder at gøre det. Så det er vigtigt for trælasten at hurtigt sælge deres åbnede bundter, og som bygherre hurtigt bygge færdigt med træet, for når det først er indbygget, er der som regel mange fastgørelser her og der, der holder det enkelte stykke på plads.

Men hvem bryder sig om 100 år. :)
 
forskellige vridninger i træværket skyldes forskellige ting.
et skævt stykke som det på det første billede er sandsynligvis skåret med en krogsavning eller delt i høvlen, så der bliver to stykker af et groft er det det, der er sket med den øverste, så er det forkert tørret. stykket har haft for høj fugtindholdets gradient. Et vriddet stykke afhænger af, hvor gammelt træet var, da det blev fældet, ung træ venstredrejet fiberstruktur, gammelt træ højredrejet fiberstruktur, så et træ skal være tilpas gammelt, når det fældes, så slipper man for mange af de problemer, lidt af vridningerne kan man få væk i tørring, men eftertørrer man stykket på bræddegården i en åben stak, så vrider det sig som en gal, og det sker ofte.
 
Marlene Eskilsson sagde:
Det passer ikke. Hos os var det tømreren, der nægtede at anvende de skæve planker.

Hvorfor kan savværket ikke sortere træet de sælger i lige og skævt/knudret og sælge det til forskellige priser?
Savværkerne sorterer træ efter forskellige kvalitetsklasser, og de koster forskelligt. Der er ikke noget skævt træ, når det bliver bundtet på savværket. Hvis vi som forbrugere tydeligt angiver kvalitetskravet og også ville være villige til at betale for dyrere sav-/kløveomkostninger, ville det blive produceret i større omfang.
Jeg har selv kunnet købe direkte fra lokalt savværk, hvor jeg kender ejeren.
 
Senest redigeret:
Undskyld, men jeg må nok gå ind her for at sige, at det handler om, hvilke stokke man saver. Er de lige fra begyndelsen, når de vokser i skoven, er det ikke noget problem. Men alle træer i skoven kan man ikke lave planker eller brædder af. Nogle træer vokser, hvor de er nødt til at kompensere for fx skrånende terræn eller vind. Hvis de engang er blevet skæve af en eller anden grund, vil de stræbe efter at vokse lige. Så bliver de krogede, der hvor de vokser. Og når de saves, bliver det kroget, efter man har savet stammen op. Alle træer i skoven kan ikke være lige.
 
Men krokede træer bliver til papirmasse, brænde osv., savværker vil kun have lige rør. (Men det glider sikkert gennem nogle bananer.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.