4,342 læst ·
20 svar
4k læst
20 svar
Loft har falde ned - hvad gør vi nu?
Det forrige fer og not-loft sad lige som du beskriver, to tretommessøm i hver tagstol, så det ser ud til at fungere 👍 Det var en slags "bastupanel", så der var plads til at ikke sætte dem klos op ad hinanden uden at det så dårligt ud. Mellemrum i råspont ser jo sådan ud, hvorfor vi forsøgte at sætte dem så tæt som muligt. Lære af lektien! 🤓H heimlaga sagde:Har man tyk panel, går det meget godt at gøre som I har gjort og lade isoleringen bære direkte af panelet. Det er bare sømningen, der er forkert. Det plejer at være nødvendigt med to galvaniserede tretommessøm lige igennem brættet i hver tagstol.
Derudover skal man efterlade lidt sprækker, så brædderne kan svulme og krympe, hvis det ikke er meget fugtigt vejr, når man sømmer dem fast.
Vi har gipsvægge, både mod indervæg og ydervæg, som har været tapetseret længe og ser hele og flotte ud. Tænker du, at det i loftet bliver værre af andre årsager eller mere, hvis det var for fugtigt generelt?N Niq sagde:
Ok jeg er ingen ekspert men min erfaring er at gips som bliver fugtigt plejer at blive blødt og bøje sig. Jeg ville tro at det holder formen tilstrækkeligt godt som væg med meget støtte bag og under pladen. Men jeg ville ikke stole på gips i loftet på et koldt hus. Men måske jeg har helt forkert og at det fungerer hvor godt som helst.L Lovensson sagde:
Selv ville jeg undgå at bruge gips overhovedet i et hus som står koldt.
Råsponten er 20-22 mm tyk, så ved lige spikning kræves dobbelt længde ind i tagspærene, totalt 66 mm -> vælg 2.8x75 søm (ikke dyckert) varmgalvaniseret som er ru og ikke giver rustpletter i en koldt stillet hytte. Alternativet er gulvskrue som skråskrues skjult. Et udseendespørgsmål men søm der males over bemærkes ikke så meget.L Lovensson sagde:
Min spont er på 17mm så da bør vel 60mm række. Forsøgte at køre med et par 2.3x60 men det går trægt for hånd og halvdelen bøjer sig halvvejs (at hamre nedefra er ikke det letteste jeg har gjort 😀). Har 2.8x75 også jeg måske giver en chance 👍 Måske skråskruvning bliver nemmere også, har jo trods alt skruetrækker.ClasseClas sagde:
Råsponten är 20-22 mm tyk så ved ret sømning så kræves dobbelt længde ind i spær, i alt 66 mm -> vælg 2.8x75 søm (ej dykkert) varmgalvaniseret som er ru og ikke giver rustpletter i en koldstillet hytte.
Alternativet er gulvskrue som skråskruves skjult. Et spørgsmål om udseende men søm som males over mærkes ikke så meget.
Tak!
Gulvskrue har jo indbygget bor i spidsen, så de er jo taknemmelige på den måde. Undgå gulvskrue som kræver firkantsbit (typ Robertson R1). De er ikke sjove synes jeg.L Lovensson sagde:

Vælg i stedet skrue til Torxbit. (ex Spax, Grabber)

Klik her for at svare