For at gøre en lang historie kort: Vi har en lille uopvarmet hytte ude i skoven, som vi tog os af at renovere som et læreprojekt. Vi ville have råspont (som skal behandles) som indendørs loft og satte dem op ifølge et (forkert?) tip om skjult fastgørelse (mere om det nedenfor) og derefter løsuld ovenpå det (midlertidigt gammel glasuld, som skal udskiftes med cellulose). Dette var i sommer, og tilsyneladende syntes vi, det så godt ud.
Nu da vi kom op til hytten efter vinteren, blev vi mødt af at en fjerdedel var faldet direkte ned på gulvet, mens en stor del stadig sad fast, men enten buede eller var ved at løsne sig, hvor søm både havde revet plankerne i stykker eller var ved at gøre det.
Jeg har forskellige tanker og idéer om, hvorfor det er sket. Sandsynligvis har fastgørelsen været for dårlig i kombination med vægten af løsuld ovenfra, som har fået det til at løsne sig. Eller så er de blevet fugtige, ekspanderet og har siddet for tæt? (tanken er vel, at de skal sidde tæt sammen?). Derudover var nogle af plankerne skæve, så vi blev nødt til at tvinge dem på plads med tvinger, før vi hamrede dem i, måske har de slået tilbage?
Vi monterede dem med "skjult fastgørelse" ved at sætte forskalling i noten, 50x2mm forskalling. Nu i eftertid har jeg forstået, at det er i fjederen, man skal sætte dem (og så behøves endnu længere søm), så hvis det har givet efter på grund af det lille træ, der holder oppe i noten, lyder det rimeligt.
Jeg gætter mig frem til, at jeg har følgende muligheder:
A: At sømme i noten med forskalling - det går væk af åbenlyse grunde 😅
B: At sømme gennem fjederen med forskalling - er det stærkt nok, og vil det holde? Hvilke dimensioner i så fald?
C: At sømme direkte nedefra med trådsøm og ignorere skjult fastgørelse - mere holdbart end B, på trods af den vertikale vægt ovenfra?
Nogle andre tips?
Hvad, hvordan og hvorfor anbefaler I, hvad vi skal gøre? Vi er ude efter at genbruge så mange af plankerne som muligt (da de er gået i stykker på øvre del ved noten, bør det vel ikke påvirke fastgørelsesevnen på anden måde, tænker jeg).
Taknemlig for al mulig form for tips! ☀️ Planlægger at påbegynde arbejdet i weekenden.
Men har I fastgjort råsponten direkte i spær uden lægter? Det føles spontant som en meget svag konstruktion?
Man plejer jo at sømme eller skrue lægter med solid søm/skruer og så fastgøre taget i det. Hvad har I for CC på spærene?
Ja, det har vi. Det gamle tag (også spont-baseret) sad med trådsøm nedenunder, og det har siddet der i 50 år uden lægter, så vi tænkte, det ville være ok 😅 Kan jo sætte lægter på ved behov, har god adgang fra loftet, så det bør være muligt.
Hvis jeg husker rigtigt, er CC mellem 75-85, varierer lidt mellem spærene.
Det gamle tag sad altså med 12 trådsøm (2 i hver spær), og plankerne er 4,2 meter lange.
Man plejer jo som sagt at have lægter, der tager lasten. Med plastikfolie eller evt. diff åben dug. Så bliver der ingen belastning på panelen. Hvilken cc afstand der bør være på lægterne, når man skal have træpanel nedenunder, ved jeg ikke. Men for gipslofter plejer man at bruge cc 400mm eller endnu bedre cc 300mm.
Men jeg bliver overrasket over billederne. Havde nok forventet, at din fastgørelse ville være tilstrækkelig, men muligvis at der ville blive en nedbøjning efter nogle år.
Jeg tror, at fugten har spillet en afgørende rolle for, at det kollapsede. Som du skriver, så kunne ingen bevægelse ses under sommer/efterår, men når I kommer tilbage nu tidlig forår, er det kollapset.
Min teori er at:
- Løsulden har suget fugt og er blevet tungere.
- Tagpanelet, supertørt om sommeren, er sømmet helt tæt sammen. Når det er blevet fugtigt under sen efterår/vinter, har det udvidet sig, og den eneste vej at udvide sig er da udad fra spær, hvilket betyder, at sømmene er blevet trukket ud så meget, at tyngden fra løsulden derefter har presset hele konstruktionen ned fra fastgørelsen i taget.
Et andet spørgsmål er, om taget er 100% tæt, hvis det har lækket, er fugtsituationen jo blevet værre. Jeg ville gennemføre en seriøs inspektion af taget, så I ikke har nogen utæthed der.
EDIT: Jeg har ingen egen erfaring med at sømme tagpaneler op som her, men det er vel som trægulve, at man skal have et mellemrum mod væggen, så panelet kan bevæge sig med skiftende fugtighed. Specielt i et uopvarmet hus må det vel være supervigtigt med bevægelsesrum 🤔
Det er nok ikke noget galt med fastgørelsen, råsponten har svulmet i siden, og der er intet, der kan modstå. Alt træ vrider sig og sprækker. Så essensen er, at med koldstilling suger råsponten fugt til sig. samt at der skal være en form for ventilation. Hvis isoleringen ligger direkte på træet, bliver der en temperaturforskel mellem loft og inde. Solen skinner på taget, og der er fuld skygge i huset. Det medfører fugt/vand direkte under isoleringen.
EDIT Isoleringen kan ikke med sin vægt forårsage noget sådant.
Man må vel overveje, at man skal kunne bevæge sig på loftet også. Det ville jo være trist, hvis den mindste lille fejltrin fører til, at hele det forbandede loft styrter ned.
Så tror jeg også, at TS har en pointe i det med fugtbevægelser. På billede 3 ser det ud som om, at panelet er kommet i spænd. Det er tricky det der, afhængigt af hvor tørret træet er, når det monteres, og fordi det er uopvarmet og udsættes for en bredere variation i luftfugtighed. Af den grund ville jeg også være forsigtig med plasten der. Det kan give kondensproblemer.
Jeg tror, at fugten har spillet en afgørende rolle for kollapset. Som du skriver, var der ingen bevægelse synlig under sommer/efterår, men når I nu kommer tilbage tidligt på foråret, er det kollapset.
Min teori er, at:
- Løsulden har suget fugt og er blevet tungere.
- Loftpladen, supertør om sommeren, er spikret helt stramt sammen. Når den er blevet fugtig i løbet af efterår/vinter, har den svulmet op, og den eneste vej at svulme er så udad fra tagspærene, hvilket betyder, at sømmen er blevet trukket ud så meget, at tyngden fra løsuldet derefter har trykket hele konstruktionen ned fra fastgørelsen i taget.
Et andet spørgsmål er, om taget er 100% tæt, har det lækket, har fugtsituationen jo forværret sig. Jeg ville tage en seriøs inspektion af taget, så I ikke har nogen lækager der.
EDIT: Jeg har ingen egen erfaring med at spikre loftplader op som her, men det er vel som trægulve, at man skal have et mellemrum mod væggen, så pladerne kan bevæge sig med skiftende fugtighed. Specielt i et uopvarmet hus må det vel være supervigtigt med bevægelsesrum 🤔
På siden, hvor det bulede, men ikke faldt ned, satte vi det helt klart for stramt mod kanten. Jeg tror, den yderste planke holdt sig fast, fordi jeg satte skrue i den (som derefter skulle skjules med liste alligevel). Så sandsynligvis derfor gav det efter på den side også.
Hvornår skal man spikre gulvspon op, hvis ikke i det fine sommerhalvår? Det er kedeligt at lave sådan arbejde om vinteren - eller også har man et sted med konstant varme, så det ikke ændrer sig mellem årstiderne 🤓
Loftet/taget ser fint ud ellers og ingen lækager, hvad jeg har kunnet se 👍
Jjonaserik sagde:
Der er nok intet galt med fastgørelsen, gulvsponen har svulmet i bredden, og så er der intet, der kan holde imod. Alt træ vrider sig og revner. Så konklusionen er, at med kolde indstillinger suger gulvsponen fugt. samtidig med, at der skal være en form for ventilation. Hvis isoleringen ligger direkte på træet, bliver der en temperaturforskel mellem loftet og indeni. Solen skinner på taget, og der er fuld skygge i huset. Det fører til fugt/vand direkte under isoleringen.
EDIT Isoleringen kan ikke med sin vægt forårsage noget sådant.
Interessant. Så hvis jeg havde sat ankersøm nedefra, ville det svulmende træ ikke have slået sig på samme måde? De tidligere paneler sad på den måde i årtier uden at være faldet ned.
Den gamle plast lod jeg ligge løst oven på træet for at holde isoleringen midlertidigt, men det gør måske ingen forskel alligevel. Med det gamle tag var plasten fastgik i tagspærene.
Ccpalm sagde:
Man skal vel overveje, at man også skal kunne bevæge sig på loftet. Det ville være træls, hvis den mindste lille fejltagelse fører til, at hele det inderste loft braser ned.
Jeg tror også, at TS har en pointe i dette med fugtforandringer. På billede 3 ser det ud som om, panelet er kommet i spænd. Det er svært afhængigt af, hvor nedtørret træet er, når det monteres, og idet at det er uopvarmet og udsættes for større variation i luftfugtighed. Jeg ville af den grund også være forsigtig med plasten der. Det kan føre til kondensproblemer.
Ikke sandt! 😅 Plastikken lod jeg ligge løst, mens vi har mineraluld. Planen er at skifte til cellulose og så fjerne plastikken. Den sad tidligere fastgik i tagspærene mellem de gamle paneler, men dem har vi løsnet 👍
Jeg har prøvet at sætte gulvsponen op igen med ankersøm, hamrede nedefra, men det er bestemt ikke et let arbejde uden nogle elværktøjer.
Nu overvejer jeg lidt at sætte gitterpaneler og gips op i stedet... En smule mere arbejde, men måske færre problemer i fremtiden? 😬
Hvornår skal man slå fer og not op, hvis ikke i den fine sommertid? Lidt kedeligt at lave sådan arbejde om vinteren - eller også har man et konstant opvarmet sted, så det ikke adskiller sig mellem årstiderne 🤓
Lettere sagt end gjort, selvfølgelig, men man må tilpasse eventuelt revner efter årstiden + ikke mindst træets fugtindhold.
Nu spekulerer jeg, men hvis man slår ny-savet "byggtør" træ op, kan det i princippet ikke gå galt, da træet ikke vil gøre andet end at skrumpe.
DDilato sagde:
Jeg ville aldrig slå noget op, der kan falde ned...hvis ikke sømmet sidder i stor vinkel...
Samtidig er lofter blevet sømmet op i hundredevis af år uden problemer, så hvis man bare sømmer rigtigt, så bliver det siddende.
Anvend gulvskrue. Skruv ifølge b og c ute i enderne.
Tror du det holder også ved øget fugt og hvis træet udvider sig? Skal jeg efterlade mindre mellemrum bevidst for at tillade bevægelse?
Ccpalm sagde:
Lettere sagt end gjort, selvfølgelig, men man må tilpasse evt. sprække efter årstiden + ikke mindst træets fugtindhold.
Nu spekulerer jeg, men hvis man slår søm i nysavet "byggtorrt" træ, går det i princippet ikke at mislykkes, da træet ikke vil gøre andet end skrumpe.
Købte sponten fra billigt ”byggvaruhus” hvis bræddeskur jeg måtte stå på i timer for at finde planker i okay stand, så frisk var det nok ikke 😅
Købte sponten fra billigt "byggvaruhus" hvis brædegaard jeg måtte stå på i timer for at finde planker i okay stand, så friskt var det nok ikke 😅
Ha ha, næ, men det var nok tørt. F.eks. udendørs varierer træets fugtindhold mellem ca. 12-20%. Normalt er trævarerne nedtørrede til 8-16% afhængig af produkttypen, så afhængig af, hvad du har købt, vil det svulme mere eller mindre, hvis du bruger det udendørs.
Har man tyk panel går det meget godt at gøre som I har gjort og lade isoleringen bæres direkte af panelet. Det er kun sømningen, der er forkert. Det plejer at kræve to galvaniserede tretomssøm lige igennem brættet i hver spær.
Derudover skal man lade små sprækker, så brædderne kan svulme og krympe, hvis det ikke er meget fugtigt vejr, når man sømmer dem fast.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.