Ja det er noget plast og cement man blander, er 2komp som også bruges til tætningslag
 
Så i øvrigt, at Casos boardfix kun kræver et kilo per m2, så bliver det en kvadratpris på 33kr. Helt OK.
K Kojfabriken sagde:
Jasså!!? Man kan altså også lime pladerne. Lyder jo helt klart fornuftigt da det skaber mere af en helhedsstruktur med alle lag der skal med. Forstår ikke hvad 7+8 indebærer!? Er det en anden kemikalie man ruller på først?
nino nino sagde:
Ja det er noget plastik og cement man blander, er 2komp som også bruges til tætskit
Interessant, du tilfældigvis ikke ved hvad den hedder? Har ledt rundt, men uden at finde noget. Er det en slags primer der gør, at pladelimet kan fæste?
 
Gå ind på ardex.se og søg, så finder du nok al den info, du har brug for, der findes alle mulige datablad.
 
Hej igen, har funderet og søgt videre. Har også læst lidt om ardex 7+8/8+9. Måske skal jeg gå denne vej, men jeg har en anden løsning i tankerne først, som jeg finder interessant.

Ovenpå strøerne og pladerne, kunne man måske skrue en oliehærdet plade fast, 3 mm med rigeligt småskruer (gennem plader og ind i strøerne). Så har man et fast underlag at skrue-lime gulvgips på.

For at lime dobbeltgipsen bruger jeg Cascos skivlim (Casco boardfix). 330 kr for 10 kg. Billigt (relativt til ardex) og lavet til formålet :).

Alternativet (udover ardex 7+8 og s48) er at lægge et lag gulvspån og et lag gulvgips, men det bliver vel varmeinert, hvilket kræver en højere temperaturdifferens, som jeg vil minimere, da jeg har luft-vand-pumpe. Derudover bliver det også højere, hvilket betyder, at jeg skal hæve tre dørkarme. (skal jeg dog sandsynligvis alligevel gøre)

alt. 1, Board(3mm)+gips(12,5)+gips+(12,5) = U-værdi 8,6
alt. 2, Spån(22)+gips(12,5) = U-værdi 5,8

= Stor forskel i nødvendig varmedifferens. For at få pumpens fulde kapacitet igennem (når det er koldt udenfor) (6kw) (beregnet på at hele huset på 65 m2 skulle have aktuelt setup) kræves det for alt. 1 11 graders temp.diff. mellem plader og gulvoverflade. Smider en tilfældig gætning på 3 grader til for svind mellem plader, slange og plade, keramisk materiale etc. (obs. mindre vigtig da den er den samme for begge alternativer) og får da 14 graders temp, diff. Skal det være op mod 28 grader ved overfladen, bliver det en vandtemperatur på 42 grader. Alt andet lige med alternativ 2 i stedet bliver det 47 grader i slangen, hvilket ikke er en helt ubetydelig forskel, når det er 15 minus udenfor.
 
Kan meddele, at jeg nu har købt byggematerialer og begyndt at skrue på for følgende løsning;

Gulvspån 22mm, spredt panel 28mm, hård plade 3 mm, cascos pladelim, gulvgips 12,5.

På denne måde får jeg kun et lag gips og en masonitplade (+lim) oven på pladerne. Jeg ved, at dobbeltgips kan være godt, men jeg vil virkelig presse varmedifferencen ned og med denne løsning får jeg en u-værdi på op til 14 :) (ikke medregnet fliser, fliseklæb og pladelim).

Tanken er, at masonitpladen skrues fast i det spredte panel sammen med pladerne. Jeg har købt et antal små træskruer, men er bange for, at hovederne presser lige igennem masoniten, så jeg skal købe montageskruer med stort fladt hoved i stedet.

Havde jeg startet forfra, havde jeg nok kørt med flydespartel. Højere u-værdi kan man vel næppe få, men nu havde jeg allerede plader, som jeg købte sidste år, og spredt panel havde jeg også allerede købt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.