KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg er enig (selvom jeg ikke har prøvet det selv). Men ikke almindelig tapetlim, som kun er stivelse og let opløses, hvis det bliver fugtigt. Men vævlim/vådrumslim? Måske dette her: [link]
Ja, jeg overvejer også, om fugt kunne forårsage problemer, eller bevægelse. Der er dog også bevægelse i vægge af træ, men tapeterne sidder jo stadig fast. Fugt kunne nok skabe problemer, men hvis vand trænger ind i laget mellem to gipsplader med fix og klinker på, føles det som om, det skal være et ret betydeligt læk, især hvis der er gulvvarme til at hjælpe med tørring.

Vådrumslim lyder jo ikke helt tosset, og med et forbrug på en liter per fire m2 (og ikke omvendt), så bliver det jo også økonomisk.
 
Hvis du har tid, kunne du lave en prøve med tapetklister, forudsat at du har det derhjemme.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Jeg har limet gipsplader med vinylacetatsuspension, dvs. almindelig hvidlim/trælim. Det er i øvrigt den kemiske grund for "primer" man skal påføre gipsplader inden man fliser eller påfører rullet tætningslag.
Ja jeg har læst, at nogle også har brugt det. Hvor meget går der pr. m2? Kan man fortynde det med vand, så det er nemmere at pensle ud? Jeg tænker, at det er en smule sejt, hvis man skal få et jævnt lag.
 
R felixmartensson sagde:
Om du har tid skulle du kunne lave et prøvestykke med tapetklister, forudsat at du har det hjemme.
Tjaa jeg sad faktisk og tyggede på den tanke tidligere i dag, har lidt gamle gipsreststykker i garagen og tapetklister bør vi have en lille dåse af siden vi syslede med hjemmelavede lampeskærme for et år siden.
 
Tænk hvis I tog en håndværker ind, der begyndte at mekke med noget andet end Ardex. Sikke et liv der ville blive på forummet. Forstår ikke hvad forskellen er, burde man ikke gøre det rigtigt selv som amatør.
 
R RoBo sagde:
Tænk hvis I tog en håndværker ind, som begyndte at rode med noget andet end Ardex. Sikke et liv det ville blive på forummet. Forstår ikke hvad forskellen er, burde man ikke gøre det rigtigt selv som amatør.
Mon ikke der findes det. Sikkert ikke tapetlim, men spørgsmålet er først og fremmest rent teknisk interessant at undersøge.
 
K Kojfabriken sagde:
Våtrumslim lyder jo ikke helt dumt ellers
Bemærk at netop våtrumslimmet er lavet til at lime to materialer/overflader med meget lav absorptionskraft.
Tjek brugsanvisningen nøje, det gælder om at lade limen tørre lidt, inden man lægger overfladerne sammen.
 
Claes Sörmland
Ellers ser KNAUF PERLFIX T gipslim 25 kg ud til at være økonomisk og netop til formålet. En gipspuds i stedet for en cementmørtel som Ardex S48 er. Byggmax sælger en konkurrent kaldet Megaron Gl 5, som også er en gipspuds.
Gyproc sælger deres G 66 Gipsmørtel til formålet. Men når jeg læser instruktionen, er det ikke egnet til limning af plader på gulv, kun til væg. Bærer mørtelen ikke den belastning, der opstår på gulvet?
 
Senest redigeret:
Claes Sörmland
Gyproc sælger g46 til at lime gipsplader (også i gulve). Det er ret dyrt. Hvad indeholder det så? Ja, det er en polymer af etenvinylacetat (EVA) blandet med kridt som fyldstof.

Gyproc angiver, at man skal lime enderne på pladerne med rigeligt almindeligt PVA-lim (hvidlim/trælim). Forskellen mellem hærdet EVA og PVA er, at EVA er lidt mere gummiagtigt. PVA er desuden vandfølsomt. Dvs. pladelimet indeholder kridt som fyldstof for at få volumen selv efter det er hærdet og er mere gummiagtigt end tørt trælim.
 
Fungerer det virkelig at lime gulvgips direkte på gles, andet lag bør fungere godt men hvordan bliver det med det første?
 
nino nino sagde:
Fungerer det virkelig at lime gulvgips direkte på forskalling, det andet lag vil nok fungere godt, men hvordan bliver det med det første?
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Gyproc sælger g46 til at lime gipsplader (også i gulv). Det er ret dyrt. Hvad indeholder det så? Ja, det er en polymer af etenvinylacetat (EVA) blandet med kridt som fyldstof.

Gyproc angiver, at man skal lime enderne på pladerne med rigeligt med almindeligt PVA-lim (hvidlim/trælim). Forskellen mellem hærdet EVA og PVA er, at EVA er lidt mere gummiagtigt. PVA er desuden vandfølsomt. Dvs pladelimet indeholder kridt som fyldstof for at få volumen selv efter det er hærdet og er mere gummiagtigt end tørt trælim.
Interessant! Tak for al input Claes,

Det var jo typisk, at lige det som fungerer til gulv alligevel koster en del. ;). Antager at stivelsesbaseret lim ville få det samme problem med belastning. Primer og fix er nok i sidste ende den økonomiske løsning.
 
nino nino sagde:
Fungerer det virkelig at lime gulvgips direkte på gles, andet lag skulle fungere godt, men hvordan bliver det med det første?
Nje, det første tænkte jeg bare skrue. Der kommer der være gulvvarmeplader, så det går alligevel ikke at lime. Har hørt med andre ang. det spørgsmål. Mange lægger en gulvspånplade og derefter kun et lag gips i stedet, men gulvspån siges at gøre det varmetrægt. Tror det være AndersS som skrev, at han brugte 22mm gulvspån også, hvilket tømreren som senere var der anså var unødvendigt da man alligevel har en kage på ca. 50mm som skal holde sammen.

Men det er klart, du tænker måske at gulvgips skruet til glespanel kunne blive pulveriseret rundt skruerne ved belastning? Undrer om man skulle smide en tyndere plyfa ovenpå for at have noget at lime i :/
 
Med ardex så ruller man pladerne med 7+8 så fungerer det at lime, pladerne skrues først selvfølgelig.

Jeg ville ikke turde stole på en skruefast gips, den mindste svigt og skruen gnager sig gennem gipsen...

22 spån og gips så ved man, at det holder.
Gulvvarme i sig selv er langsomt, og en 22spån mere eller mindre tror jeg ikke gør nogen forskel.
 
Bryder man sig om effekten, så er det nok bedre med flydespartel end gips
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
nino nino sagde:
Med ardex så ruller man pladerne med 7+8 så fungerer det at lime, pladerne skrues først så klart.

Jeg ville ikke turde stole på en skruet gips, den mindste svigt og skruen gnaver sig gennem gipsen...

22 spån og gips så ved man at det holder.
Gulvvarme i sig selv er træg og en 22 spån mere eller mindre tror jeg ikke gør den store forskel
Jasså!!? Man kan altså også lime pladerne. Lyder jo helt klart klogt da det skaber mere af en helhedsstruktur med alle lag der skal med. Forstår ikke hvad 7+8 betyder!? Er det en anden kemikalie man ruller på først?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.