4,699 læst ·
34 svar
5k læst
34 svar
Lime Dobbeltgips (Gulv)
Ja, jeg overvejer også, om fugt kunne forårsage problemer, eller bevægelse. Der er dog også bevægelse i vægge af træ, men tapeterne sidder jo stadig fast. Fugt kunne nok skabe problemer, men hvis vand trænger ind i laget mellem to gipsplader med fix og klinker på, føles det som om, det skal være et ret betydeligt læk, især hvis der er gulvvarme til at hjælpe med tørring.KnockOnWood sagde:
Vådrumslim lyder jo ikke helt tosset, og med et forbrug på en liter per fire m2 (og ikke omvendt), så bliver det jo også økonomisk.
Ja jeg har læst, at nogle også har brugt det. Hvor meget går der pr. m2? Kan man fortynde det med vand, så det er nemmere at pensle ud? Jeg tænker, at det er en smule sejt, hvis man skal få et jævnt lag.Claes Sörmland sagde:
Tjaa jeg sad faktisk og tyggede på den tanke tidligere i dag, har lidt gamle gipsreststykker i garagen og tapetklister bør vi have en lille dåse af siden vi syslede med hjemmelavede lampeskærme for et år siden.R felixmartensson sagde:
Mon ikke der findes det. Sikkert ikke tapetlim, men spørgsmålet er først og fremmest rent teknisk interessant at undersøge.R RoBo sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ellers ser KNAUF PERLFIX T gipslim 25 kg ud til at være økonomisk og netop til formålet. En gipspuds i stedet for en cementmørtel som Ardex S48 er. Byggmax sælger en konkurrent kaldet Megaron Gl 5, som også er en gipspuds.
Gyproc sælger deres G 66 Gipsmørtel til formålet. Men når jeg læser instruktionen, er det ikke egnet til limning af plader på gulv, kun til væg. Bærer mørtelen ikke den belastning, der opstår på gulvet?
Gyproc sælger deres G 66 Gipsmørtel til formålet. Men når jeg læser instruktionen, er det ikke egnet til limning af plader på gulv, kun til væg. Bærer mørtelen ikke den belastning, der opstår på gulvet?
Senest redigeret:
Gyproc sælger g46 til at lime gipsplader (også i gulve). Det er ret dyrt. Hvad indeholder det så? Ja, det er en polymer af etenvinylacetat (EVA) blandet med kridt som fyldstof.
Gyproc angiver, at man skal lime enderne på pladerne med rigeligt almindeligt PVA-lim (hvidlim/trælim). Forskellen mellem hærdet EVA og PVA er, at EVA er lidt mere gummiagtigt. PVA er desuden vandfølsomt. Dvs. pladelimet indeholder kridt som fyldstof for at få volumen selv efter det er hærdet og er mere gummiagtigt end tørt trælim.
Gyproc angiver, at man skal lime enderne på pladerne med rigeligt almindeligt PVA-lim (hvidlim/trælim). Forskellen mellem hærdet EVA og PVA er, at EVA er lidt mere gummiagtigt. PVA er desuden vandfølsomt. Dvs. pladelimet indeholder kridt som fyldstof for at få volumen selv efter det er hærdet og er mere gummiagtigt end tørt trælim.
nino sagde:
Interessant! Tak for al input Claes,Claes Sörmland sagde:
Gyproc sælger g46 til at lime gipsplader (også i gulv). Det er ret dyrt. Hvad indeholder det så? Ja, det er en polymer af etenvinylacetat (EVA) blandet med kridt som fyldstof.
Gyproc angiver, at man skal lime enderne på pladerne med rigeligt med almindeligt PVA-lim (hvidlim/trælim). Forskellen mellem hærdet EVA og PVA er, at EVA er lidt mere gummiagtigt. PVA er desuden vandfølsomt. Dvs pladelimet indeholder kridt som fyldstof for at få volumen selv efter det er hærdet og er mere gummiagtigt end tørt trælim.
Det var jo typisk, at lige det som fungerer til gulv alligevel koster en del.
Nje, det første tænkte jeg bare skrue. Der kommer der være gulvvarmeplader, så det går alligevel ikke at lime. Har hørt med andre ang. det spørgsmål. Mange lægger en gulvspånplade og derefter kun et lag gips i stedet, men gulvspån siges at gøre det varmetrægt. Tror det være AndersS som skrev, at han brugte 22mm gulvspån også, hvilket tømreren som senere var der anså var unødvendigt da man alligevel har en kage på ca. 50mm som skal holde sammen.nino sagde:
Men det er klart, du tænker måske at gulvgips skruet til glespanel kunne blive pulveriseret rundt skruerne ved belastning? Undrer om man skulle smide en tyndere plyfa ovenpå for at have noget at lime i :/
Med ardex så ruller man pladerne med 7+8 så fungerer det at lime, pladerne skrues først selvfølgelig.
Jeg ville ikke turde stole på en skruefast gips, den mindste svigt og skruen gnager sig gennem gipsen...
22 spån og gips så ved man, at det holder.
Gulvvarme i sig selv er langsomt, og en 22spån mere eller mindre tror jeg ikke gør nogen forskel.
Jeg ville ikke turde stole på en skruefast gips, den mindste svigt og skruen gnager sig gennem gipsen...
22 spån og gips så ved man, at det holder.
Gulvvarme i sig selv er langsomt, og en 22spån mere eller mindre tror jeg ikke gør nogen forskel.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Bryder man sig om effekten, så er det nok bedre med flydespartel end gips
Jasså!!? Man kan altså også lime pladerne. Lyder jo helt klart klogt da det skaber mere af en helhedsstruktur med alle lag der skal med. Forstår ikke hvad 7+8 betyder!? Er det en anden kemikalie man ruller på først?nino sagde:
Med ardex så ruller man pladerne med 7+8 så fungerer det at lime, pladerne skrues først så klart.
Jeg ville ikke turde stole på en skruet gips, den mindste svigt og skruen gnaver sig gennem gipsen...
22 spån og gips så ved man at det holder.
Gulvvarme i sig selv er træg og en 22 spån mere eller mindre tror jeg ikke gør den store forskel
