Begyndte en komplet SIOO behandling for 6 år siden. Efter nogle års vask af alger blev det en hårdere rengøring i år. Og den grå fine overflade forsvandt. Jeg tænkte, at jeg skulle begynde forfra med trin 1 for en sikkerheds skyld. Ved ikke hvor godt det er med trin 1 ovenpå trin 2, men som jeg skrev, var overfladen slidt. Fandt denne tråd og påførte i år SIKA vandtætheds behandling (100 kr/literen koncentreret) som svarer til SIOO trin 1. Jeg fortyndede 1/6 da jeg læste 1/10 i denne tråd. Det sugede rigtig godt ind! Jeg vender tilbage med opdatering, når jeg har lagt "trin 2" på. I kemikere, hvad tror I om ukrudtseddikens evne til at "hærde" behandlingen gennem sin surhed? Kan man udvaske kisel hvis det er for surt?

• Synes
Palmen58
  • Laddar…
ESL 63 ESL 63 sagde:
Begyndte en komplet SIOO behandling for 6 år siden. Efter nogle års vask af alger blev det en hårdere rengøring i år. Og den grå fine overflade forsvandt. Tænkte at jeg skulle begynde forfra med trin 1, for en sikkerheds skyld. Ved ikke hvor godt det er med trin 1 ovenpå trin 2, men som jeg skrev så var overfladen slidt.
Fandt denne tråd og påførte i år SIKA vandtæt behandling (100 kr/literen koncentreret) som svarer til SIOO trin 1.
Jeg fortyndede 1/6 da jeg læste 1/10 i denne tråd. Det sugede meget godt ind! Kommer med en opdatering når jeg har påført "trin 2".
I kemikere, hvad tror I om ukrudtseddikens evne til at "hærde" behandlingen gennem sin surhed? Kan man udvaske kisel hvis det er for surt?
Tror at det er for surt, det vil fældes ud for hurtigt, ville jeg gætte på. Kuldioxid i luften vil gøre jobbet bedre. Synes ikke man behøver at stresse
:-)

ESL 63 ESL 63 sagde:
Startede en komplet SIOO behandling for 6 år siden. Efter nogle års vaskning af alger blev det til en hårdere rengøring i år. Og det grå fine overfladelag forsvandt. Tænkte, at jeg skulle starte forfra med trin 1, for en sikkerheds skyld. Ved ikke, hvor godt det er med trin 1 ovenpå trin 2, men som jeg skrev, var overfladen slidt.
Fandt denne tråd og lagde i år på SIKA vandtæthedsbehandling (100 kr/literen koncentreret), som svarer til SIOO trin 1.
Jeg fortyndede 1/6, da jeg læste 1/10 i denne tråd. Det sugede meget godt ind! Kommer med opdatering, når jeg har lagt på "trin 2".
I kemikere, hvad tror I om ukrudtseddikens evne til at "hærde" behandlingen gennem sin surhed? Kan man udvaske kisel, hvis det er for surt?
ukrudtseddike synes jeg er bedre til at dræbe grønne belægninger. Fungerer sikkert godt i nogle år efter, hvis der skulle komme belægning.

• Synes
ESL 63
  • Laddar…
Hej alle,
Opdatering nogen, nogle nye erfaringer? Selv har jeg hus fra 2017 hvor facaden er fabriksbehandlet med Sioo:x (på varmebehandlet fyrretræspanel) som jeg slet ikke er tilfreds med mht. vækst af sortskimmel, heller ikke deres bortforklaringer om at "det kommer naturligt fra fugt i luften" (naturligvis, hvis det var et anaerobt miljø ville der ikke ske meget), og ville ønske at gøre noget ved det. Hvis jeg gør slag i sagen, ville en grundig vask/skrubning af facaden efterfulgt af behandling med trin 1 (x2) og tilbagevendende trin 2 ifølge opskrift ovenfor være at foretrække, for man kan vel ikke bare køre på uden at fjerne væksten? Og ville jeg kunne gøre det med en blanding med vandglas i stedet for vandstopp (jeg er så træt af at se det så jeg vil gerne have noget der virker og forhindrer netop sådan en vækst)?
Og tak alle for at I deler jeres erfaringer!

Sioo er god på mange måder... men sorte pletter får jeg på terrassen også, specielt i skyggefulde områder.
En slags biocid, der er et gift mod disse grimme ting, skulle man have. Der findes jo forskellige mos- og algemidler.
Du må gerne prøve med lidt fortyndet eddike på en firkant, og lidt mosfri på en anden firkant og roundup på en anden.... :-)
Jeg gik hårdt til værks i år med højtryksrenser, da tålmodigheden slap lidt op, og måtte gøre trin 1 og 2 om, og brugte da opskriften fra denne tråd.
Ser godt ud indtil videre.
Skal også teste lidt eddike og andre ting.

• Synes
RJMS
  • Laddar…
Skal se om jeg husker at tage nogle billeder en dag.

Min facade ser meget godt ud nu efter en del regn. Efter sidste imprægnering med trin 2 perler vandet på facaden. Ingen vækst. Men det bliver måske til efteråret.

Jeg havde nogle pletter med lidt sorte prikker, hvor stilladset stod ved husrejsningen. Disse er ikke forsvundet efter behandling. Så en god rengøring er nok klogt inden behandling. Hvis man vil, kan man jo tilsætte benzalkonklorid i den sidste behandling. Det kan købes på altidfraktfritt.se. Det er det aktive stof i de fleste mosmidler.

• Synes
RJMS
  • Laddar…
Her kommer der lidt billeder af vores facade. Vi er fuldt ud tilfredse indtil videre. Men man må nok vente og se efter efterår og vinter, hvordan det holder sig. Vægge mod syd er klart mest hvidlige. Det har tendens til at regne mest mod dem, og solen er også ret intens mod disse.

• Nybygget hus med trækonstruktion. Solrig dag, grønne træer i baggrunden. Fasadens sydlige side er hvidlig. Byggematerialer ved siden af.
  • Nybygget hus med træfacade, store vinduer og mørkt tag. Facaden er sydvendt og lysere mod solen. Græsområde og træer i baggrunden.
  • Ny træfacade på et hus med store vinduer, sollys reflekterer, omgivet af græs og træer i baggrunden.
  • Synes
Mar Flo og 2 andre
  • Laddar…
H hbspeedshop sagde:
Her kommer lidt billeder af vores facade. Vi er meget tilfredse indtil videre. Men man må nok vente og se efter efterår og vinter, hvordan det holder sig. Væggene mod syd er klart mest hvidlige. Det har tendens til at regne mest mod den, og solen er nok også intens mod disse.
Ville din metode også fungere på tegltag?
Fjerne mos og alger.
Vandglas/stopp + regnstopp som en slags forsegling.
Stiller også spørgsmålet YWa, hvis du ser dette.
:)

Mos på tag tager vel bensaltensid,(alltidfraktfritt.se)

Hvis det er betonsten ser jeg ingen problemer med at imprægnere.

H hbspeedshop sagde:
Mos på taget tager vel bensaltensid,(alltidfraktfritt.se)

Hvis det er betonfliser ser jeg ingen problemer i at imprægnere.
Tak

Ved ikke om det tilføjer nogen viden.
Men jeg påbegyndte en test for 1.5-2 måneder siden med Finja Vandstopp for at se om en af dem er bedre:

100% vandstopp påført
50/50 h2o/vandstopp
Citronsyre + 50/50
Bicarbonat + 50/50

Hvad jeg har kunnet se, så gav de lidt forskellige resultater i begyndelsen, men efter et stykke tid ville jeg sige, at forskellen er lille.
Det ville have været bedre at teste forskellige andele vand.
Nu ved jeg jo ikke, om jeg ville have fået lige så gode resultater med fx 70/30%.

En Finja Vattenstopp flaske ved siden af et træstykke med markeringer for forskellige testforhold, herunder 100% og 50% blandinger.

Flaske af Finja Vattenstopp og et lyst træbræt ligger på et lyst træbord.

Edit: Jeg ser på billedet, at det venstre stykke (100%) ser lysere ud. Men jeg ser det ikke, når jeg ser på prøvestikken. Formentlig blev det sådan, fordi den del er mere rettet mod vinduet, som den ligger.

Senest redigeret:
  • Synes
Mar Flo og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har anvendt Biltema træbeskyttelse og den har fungeret godt og til en god pris. Men jeg leder efter trin 2 for perleeffekter. Tror I, det ville funke med Biltema "Mur- og pudsgrund"? Det er næsten ligesom Beckers MINERAL REGNSTOPP V 5L

Ved ikke om jeg kan forvente mig svar i denne gamle tråd men jeg tester :-)

HBSpeedStop: Hvad brugte du til at polere bort ætsning fra glasset? Jeg blev udsat for skybrud direkte efter jeg lagde kisel på terrassen og det sprøjtede selvfølgelig op på glasdørene (som jeg selvfølgelig skulle have tænkt på at beskytte...)

Mar Flo: Fungerede det med Mur o putsgrund? Fasen slut på Regnstopp V overalt og det er den jeg har brugt tidligere.

Links til en god video angående glaspolering.

Jeg har kørt med Mirka polertrissa for glas og Mirka polermedel for glas. Blev ok.

Senest redigeret:
Jeg vil tjekke dem. Tak for hurtigt svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.