Hej alle sammen!
Kan man få en opdatering om, hvordan det er gået for jer?
Har en del ubehandlet træ, jeg har tænkt mig at behandle for at kunne være ude næste sæson samt en ubehandlet lærketerasse, som jeg tænkte mig at behandle.
Har nogen testet/sammenlignet Rustas variant https://www.rusta.com/dk/traskydd-3-l-p105012560101.aspx/?
Lige nu 249kr/3L hvilket ikke er langt fra hjemmemiksen. Men er hjemmemiksen bedre måske?
Den findes kun som et trin, hvilket er det, de skipper tror I?
Testen af hbspeedshop viser vel, at to-trins behandlingen er at foretrække.

Taknemmelig for al input!

P Pilgrimen sagde:
Hej alle sammen!
Kan I give en opdatering på, hvordan det er gået for jer?
Jeg har noget ubehandlet træ, jeg har tænkt mig at behandle, så det kan være ude næste sæson samt en ubehandlet lærkaltan, som jeg havde tænkt mig at behandle.
Har nogen testet/sammenlignet Rustas variant [link]?
Lige nu 249 kr/3L, hvilket ikke er langt fra hjemmelavet blanding. Men er hjemmelavet blanding bedre måske?
Den findes kun som ét trin, hvilket trin tror I, de springer over?
Testen fra hbspeedshop viser vel, at to-trinsbehandling er at foretrække.

Taknemmelig for al input!
Har desværre ikke haft tid til at tage mig af terrassen på trods af ambitionen :oops:. Har dog samlet flere flasker vandstop under udsalg. Det bedste alternativ, jeg kender til lige nu, er vandstop fra Weber, 99/liter hos K-rauta. Jeg tror, den er mere koncentreret end vandstop fra Combimix hos Bauhaus.

Rustas variant ser ud som en fortyndet vandglaskløsning, 10-15% uden andre tilsætningsstoffer. Så er det lige så godt at købe en flaske vandstop og fortynde selv.

A Anders Fredricsson sagde:
Spørgsmålet er vel egentlig, vil man have gråt træ eller træbeskyttelse? Hvis gråt træ er tilfældet, så kan man købe almindeligt træ, alt træ bliver gråt med tiden. Vil man derimod have bestandigt træ med langvarigt afprøvede egenskaber, som er omfattet af garanti, da kan man vælge NTR. Vil man ikke have den garanti, da vælger man fx et andet produkt, som diskuteres. Så vidt jeg ved, er hverken Sioo eller Organowood godkendt ifølge NTR kvalitetssystem. Den vandafvisende effekt, som hævdes, virker jo ikke, især ikke efter en måneds slid. Jeg arbejder selv som projektleder, og den panel, vi brugte, suger regn til sig præcis som hvilken som helst planke, ingen som helst forskel efter kort tid.

Hvad angår forskning, formoder jeg, at I har set den uafhængige test fra SP, SP Rapport 2013:42. Ingen imponerende læsning hverken for Sioo eller Organowood. Billederne taler for sig selv.

Kobberspørgsmålet er interessant. Især når man tænker på, at kroppen har brug for kobber, 2mg per liter drikkevand er grænseværdien, vi anbefales at drikke 2 liter vand om dagen. Fødevarer som lever, kød, fisk, nødder og kakao indeholder kobber, interessant så med GI metoder, der henviser til øget kødindtag. Sæt da 0,0018 kg kobber i relation til kg træplanke og levetid på 20 år, dette ville betyde 0,00009 kg bestandig kobber per kg træ, ud fra et 20-årigt perspektiv.
Nu har dette måske ikke så meget med din træplanke at gøre, men det gælder om at sætte niveauet for diskussionen om fx kobber er så farligt, som det fremstilles, i forhold til andre metoder at beskytte træ. NTR godkendt træ kræver ingen fornyelse af træbeskyttende foranstaltninger, mens Sioo og Organowood anbefaler løbende vedligeholdelse.

Dermed ikke sagt, at det skal være frit frem for kobber, heller ikke, at det er okay at bruge kobber i bådfarver osv. Det ville være interessant at se udredning i nutid, som kan bevise, at nutidens træbeskyttelsesmidler er så meget dårligere end de, der hævdes at løse alle miljøproblemer vedrørende træbeskyttelse. Ofte henviser man til gamle træbeskyttelsesmidler, men også inden for dette område går det fremad.

Vil man være rigtig miljøvenlig kan man vælge Thermowood, ingen tilsætningsstoffer, kun opvarmning. Mere naturligt end det kan det ikke blive, og gråt bliver det med tiden, selvom det er brunt, når man køber det. Dog bliver Thermowood ret skørt, hvilket kan forårsage problemer afhængigt af anvendelsesområdet.

Spørgsmål: Jeg vidste ikke, at bly blev anbefalet i vandledninger. I hvilket årti blev bly anbefalet i vandledninger?

/A
Kan ikke finde rapporten med testresultaterne af SiOO:X og andre produkter på RISE (som SP nu tilhører), men fandt den til sidst her:
http://publikationer.extweb.sp.se/user/default.aspx?lang=sv&PublId=15508

Om SiOO:X efter 13 måneder: "Udbredt misfarvning på alle brædder - kernetræet kun let misfarvet." (Dog uklart for mig, om brædderne var trykimprægnerede).

På Sioos egen hjemmeside gives et andet "billede" af testresultaterne - ikke helt uventet:
https://sioox.com/se/tester-och-bevis-for-sioox/

Senest redigeret:
  • Synes
YWa
  • Laddar…
Nu bliver det storskalig test. Lagde første behandling på vores facade for nogle dage siden. Nu venter vi på godt vejr, så vi kan fortsætte. Det er ikke behandlet over vinduerne. Havde ingen afdækning i øjeblikket. Facade med træbeklædning, delvis behandlet og uden behandling over vinduerne. Tydelig kontrast mellem behandlet og ubehandlet områder.

• Synes
YWa og 2 andre
  • Laddar…
H hbspeedshop sagde:
Nu bliver det storskalig test. Lagde første behandling på vores facade for nogle dage siden. Nu venter vi på godt vejr så vi kan fortsætte. Det er ikke behandlet over vinduerne. Havde ingen maskering for øjeblikket.[billede]
Hej!
Har du nogen opdatering af hvordan det ser ud så her en måned efter behandlingen?
Hvad brugte du? Hjemme-blandet eller købs-behandling?
Sigter selv på at behandle vores nye dæk som vi fik lagt i januar af trykketræ.

J Jesper K sagde:
Hej!
Har du nogen opdatering af hvordan det ser ud sådan en måned efter behandlingen?
Hvad brugte du? Hjemmeblandet eller købe-behandling?
Jeg sigter selv på at behandle vores nye dæk som vi fik lagt i januar af trykbehandlet træ.
Hej det er begyndt at falde ud nu og begyndt at få en grålig farve. Vi brugte som jeg har beskrevet tidligere i tråden. Det er svært at se på billedet, det er tydeligere i virkeligheden. Det skal behandles en gang til og så trin 2 to gange.

• Hus med træbeklædning, der begynder at gråne. Vises med grus foran og nøgne træer i baggrunden. Behandles yderligere ifølge teksten.
  • Synes
Jesper K og 1 anden
  • Laddar…
Jeg kører en lille test på blanding med vandglas blandt andet. Har kun brugt påsprøjtning af koncentreret ukrudtseddike før for at fjerne grøn mos.
Terrassen er ca. 10 år gammel og har aldrig fået oliebehandling, kun blevet vasket, med højtryk, terrassevask og lignende.

De to inderste dele er påført med skurebørste og den nærmeste kun penslet. Overfladerne var relativt grønne, inden ukrudtseddike kom på!

• Trægulv på en altan ved siden af en murstensvæg, delvist dækket af skygger. Farveforskelle viser områder behandlet med forskellige metoder mod grønt mos.
  • Synes
Mar Flo og 2 andre
  • Laddar…
Sjovt at flere eksperimenterer rundt om i landet.

Tænkte jeg ville bidrage med en opdatering om, hvordan det går med facadebehandlingen.

Er nu fortsat rundt om huset med første omgang vandstop. Træet suger meget mere nu, når det har været tørt og varmt.

Påfører middel med femliters håndsprøjte og stryger af med malerdyne bagefter, det ser ud til at være melodien. Dog en advarsel. Det ætser glas på 2 sekunder. Kommer til at polere nogle ruder. Så afdækning langt foran er at foretrække.

Da det næsten kun regner fra én retning her på vores grund, har kun væggene mod sydvest udskilt kisel/mineraler eller hvad det nu er, der kommer ud på overfladen. Det må jo tage sin tid det her.

Bruger nu Finjas Vandstop, da jeg kunne købe det billigere hos min lokale byggemarked. Men det ser ud til at indeholde de samme ting i lignende koncentrationer som Webers Vandstop.
Facade af et nybygget hus med træbeklædning, solbelyst. Enkelte vinduer er plastdækket, mens resten af overfladen ser behandlet ud.
En lys trævæg med en lille, let falmet testplade foran, som står på to stænger, i sollys.

Dette er testen, som nu er ca. 2 år gammel; det er nr. 3 og 4 fra venstre, som er behandlet på samme måde som huset. Desværre lå det ned en tid på jorden. Men det ser godt ud, ingen påvækst. Den ubehandlede længst til højre er ret sort, hvis man kigger tæt på.

• Synes
YWa
  • Laddar…
Ved nogen i øvrigt hvorfor midlet, der løber af, farves som kaffe? Er det nedbrudt træ fra overfladen, der farver? Vandstoppet er jo helt klar væske. På frisk træ blev det ikke denne farvning. Metalbakke under trævæg med brun væske, der ligner kaffe, der løber af fra væggen. Brun farvetone langs kanten af bakken.

H hbspeedshop sagde:
Ved nogen for resten hvorfor midlet, der løber af, farves som kaffe? Er det det nedbrudte træ fra overfladen, der farver? Vattenstopp er jo helt klar væske. På frisk træ blev det ikke denne farvning.[billede]
Vattenglas er jo stærkt basisk. Så det er næsten som at vaske bræt med lud. En hel del ville falde af overfladen. Hvad der er brunt, har jeg ingen gæt på.

Er det sådan på alle træsorter? (har en fornemmelse af at du testede på forskellige træsorter)

Y YWa sagde:
Vandglas er jo stærkt basisk. Så det er næsten som at vaske bræt med lud. En hel del ville falde af fra overfladen. Hvad der er brunt har jeg ingen gæt på.

Er det sådan på alle træsorter? (ha for mig at du testede på forskellige træsorter)
Da jeg behandlede i februar, blev det ikke dette brune. Det var først nu, det begyndte. Det var heller ikke noget, jeg bemærkede med de andre test, jeg har lavet. Men det gør mig intet. Mest nysgerrig på, hvad det kunne være.

H hbspeedshop sagde:
Når jeg behandlede i februar blev det ikke så brunt. Det var først nu det begyndte. Det var heller ikke noget jeg lagde mærke til ved de andre tests jeg har lavet. Men det gør mig ikke noget. Mest nysgerrig på hvad det kunne være.
Det er altså ved anden omgang det blev sådan brunt?

Y YWa sagde:
Det er altså ved anden omgang det blev så brunt?
Nej, første behandling. Har ikke kommet til anden runde endnu. Men bare på det jeg har gjort nu i foråret er blevet dette brune. Tror det skyldes vejr og vind. Ubehandlet træ brydes jo ned naturligt, hvis det er oppe. Tror det er harpiks/kåda som går ud af træet og lægger sig på overfladen, (Googlade lidt). Det opløses nok og løber af, deraf den brune farve. En ren gætteri altså.

H hbspeedshop sagde:
Nej, første behandling. Har ikke kommet til anden runde endnu. Men bare på det jeg har gjort nu på foråret er blevet dette brune. Tror det skyldes vejr og vind. Ubehandlet træ brydes jo ned naturligt hvis det sidder oppe. Tror det er harpiks/kåda som går ud af træet og lægger sig på overfladen, (Googlade lidt). Det opløses nok op og løber af, derfor den brune farve. En ren gætteri altså.
Det kan være korrekt svar med kåda faktisk. Hartsyrer i kådan reagerer med en stærk base som vandglas og bliver vandopløselig og løbe ned.

H hbspeedshop sagde:
Sjovt at flere eksperimenterer rundt om i landet.

Jeg tænkte at bidrage med en opdatering om, hvordan det går med facadebehandlingen.

Er nu fortsat rundt om huset med første omgang vandstop. Træet suger sig meget mere nu, når det har været tørt og varmt.

Påfører midlet med en femliters håndsprøjte og trækker efter med en malerdyne bagefter, det lader til at være melodien. Dog en advarselens finger. Det ætser glas på 2 sekunder. Skal polere nogle ruder. Så maskering på forhånd er at foretrække.

Da det næsten kun regner fra én retning her på vores grund, har kun væggene mod sydvest udfældet kisel/mineraler eller hvad det nu er, der kommer ud på overfladen. Det må vel tage sin tid det her.

Bruger nu Finjas Vandstop, da jeg kunne købe det billigere hos min lokale byggemarked. Men det ser ud til at indeholde de samme ting i lignende koncentration som Webers Vandstop.
[billede]
[billede]

Dette er testet, der nu er ca. 2 år gammelt, det er nr. 3 og 4 fra venstre, der er behandlet på samme måde som huset. Desværre lå det ned en tid på jorden. Men det ser godt ud, ingen tilvækst. Den ubehandlede længst til højre er ret sort, hvis man ser tæt på.
Det ville være interessant at lave den samme sammenligning på brædder med Sioo og Bioclean.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.