5,807 læst ·
28 svar
6k læst
28 svar
Konverter limtræbjælke til ståldrager
Det spiller
Jeg er med på at TS vil have en "tilsvarende bjælke", men som sagt, der er brug for mere information for at give et passende svar.A a_w sagde:Oprindelsesspørgsmålet gælder tværsnittet ikke konstruktionen som helhed. Ståltværsnittet i spørgsmålet er stærkere end limtræsbjælken på tværsnitsniveau. Måske, hvis man begynder at analysere meget urealistiske tilfælde, kan limtræsbjælken være bedre, f.eks. hvis man skulle belaste HEA profilen med meget vridning, så MEGET bøjning opstår.
Derefter, hvis man begynder at fjerne søjler og lave andre ændringer, bliver det selvfølgelig en ny problemstilling, da man skal kigge på hele konstruktionen.


Det er bjælken, der går mellem stolperne her, jeg vil udskifte for at simpelthen slippe for at have stolpen i midten. Behøver da selvfølgelig også at udskifte selve stolpen til noget kraftigere.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Skal du erstatte en limtræsbjælke, der i dag har understøtning på midten, med noget, der klarer dette uden understøtning, så vil det blive en betydeligt kraftigere bjælke uanset materiale. På den længde og uden understøtning skal man også tænke på egenvægten på stålbjælken. Er ingen konstruktør, men kunne vel let forestille mig, at du har brug for en dobbelt så høj bjælke til at starte med.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 795 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,795 indlæg
Nej, men hvis du fjerner midterstolpen, bliver den sandsynligvis heller ikke mindre. Altså, en af de to 6m stykker, du har liggende, er sandsynligvis ikke tilstrækkelige, hvis du vil fjerne en stolpe.C crazytok sagde:
Nej det kan jeg købe.
Det er nok lige så godt at gå efter en IPE bjælke, som er 220 høj, så passer den mere eller mindre direkte, koster jo kun 3000kr for 6 meter, så ikke mange penge at skændes om.
Det næste spørgsmål er jo så, hvad man skal have for en stolpe. Måske bruge en HEA bjælke 100, som man klæder ind i træ?
Så burde det kunne klare en elefant på taget, hvis en skulle klatre op...
Det er nok lige så godt at gå efter en IPE bjælke, som er 220 høj, så passer den mere eller mindre direkte, koster jo kun 3000kr for 6 meter, så ikke mange penge at skændes om.
Det næste spørgsmål er jo så, hvad man skal have for en stolpe. Måske bruge en HEA bjælke 100, som man klæder ind i træ?
Så burde det kunne klare en elefant på taget, hvis en skulle klatre op...
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Jeg tror ikke, at du helt forstår, hvordan en bjælke fungerer. Bare fordi den er i metal, bliver den ikke ufleksibel. Særligt ikke når der er lidt længde på dem. Jo grovere de er, jo tungere bliver de også....
Slog lidt hurtigt på lommeregneren og kapaciteten for bøjningmoment øger med en faktor 6, mens det ydre bøjningmoment (fra lasten) øger med en faktor 4. Så du kan sove roligt med en IPE 220. Glem ikke at svejse på endeblade på profilen eller livafstivninger ved støtte (branche-standard at man plejer at gøre det, dog kan man diskutere om det altid er nødvendigt)C crazytok sagde:Nej det kan jeg købe.
Er nok lige så godt at gå på en IPE bjælke som er 220 høj så passer den mere eller mindre lige af, koster jo kun 3000kr for 6 meter så ikke mange penge at skændes om.
Næste spørgsmål er jo så hvad man skal have for stolpe. Måske køre HEA bjælke 100 som man klæder ind i træ?
Så burde det klare en elefant på taget hvis det skulle klatre op en…
Vedrørende søjlerne, er et tip at hente Tibnors konstruktionstabeller. Da kan du selv få en opfattelse af hvad du behøver. Dog er disse kun gyldige så længe du belaster dem med en normalkraft (vertikal last), dvs ingen vind fra eksempelvis vægge som er forbundet til søjlen.
- knæklængden kan du sætte til længden på søjlen
- lasten kan du regne ud ifølge: (1,2xegenvægt tag+1,5×snelasten)×areal last som går til hver søjle
- eksempelvis: med en egenvægt på 0,50 kn/m2, snezone 1.5 og et belastet areal på 10 kvm til respektive søjle får du lasten: (1,2×0,50+1,5×1,5)×10=30 kN
- Fra tabellen kan man se at en HEA100 med knæklængde 3 m klarer 465 kN
Held og lykke!
Forresten glem ikke at forstærke plintene også. Hvis du sørger for at den totale modholdende masse og areal på fundamenterne forbliver ens, så er du hjemme der også.A a_w sagde:Slog lidt hurtigt på lommeregneren og kapaciteten for bøjningsmoment øger med en faktor 6, mens det ydre bøjningsmoment (fra lasten) øger med en faktor 4. Så du kan sove roligt med en IPE 220. Glem ikke at svejse på endeblader på profilen eller livafstivninger ved oplag (branchestandard at man plejer at gøre det, dog kan man diskutere om det altid er nødvendigt)
Angående søjlerne, er et tip at downloade tibnors konstruktionstabeller. Så kan du selv få en idé om hvad du har brug for. Dog er disse kun gyldige så længe du belaster dem med en normalkraft (vertikal last), dvs ingen vind fra for eksempel vægge som er forbundet mod søjlen.
- knæklængden kan du sætte til længden på søjlen
- lasten kan du beregne ud fra: (1,2×egenvægt tag+1,5×snelasten)×areal last, som går til hver søjle
- for eksempel: med en egenvægt på 0,50 kn/m2, snezon 1.5 og et belastet areal på 10 kvm til henholdsvis søjle får du lasten: (1,2×0,50+1,5×1,5)×10=30 kN
- Fra tabellen kan man se at en HEA100 med knæklængde 3 m klarer 465 kN
Held og lykke!
Tusind tak for hjælpen!
Mao klarer jeg mig egentlig med en limtræssøjle 115x115 i gl30c kvalitet, som ifølge svensk træ guide skal kunne klare 135kN.
Hvis jeg tager udgangspunkt i følgende…
Tagflade ca 22 kvm.
Tagsten vejer 51 kg/m2 + Egenvægt tag i øvrigt ca 1000 kg/22m2 = 45,5 kg/m2
Samlet egenvægt tag altså ca 96,5 kg/m2
Hvis jeg følger din beregning bliver det altså:
(1,2x0,95+1,5x1,5)x22= 74,6kN
Godt tænkt omkring støbningen, nemt at glemme!
Det er en stor klump, som en betonvogn en gang har lagt der ved bygningen. Så denne bør være ordentligt stabil!
Er nok mere bekymret for selve søjleskoen isf. 🤔
Mao klarer jeg mig egentlig med en limtræssøjle 115x115 i gl30c kvalitet, som ifølge svensk træ guide skal kunne klare 135kN.
Hvis jeg tager udgangspunkt i følgende…
Tagflade ca 22 kvm.
Tagsten vejer 51 kg/m2 + Egenvægt tag i øvrigt ca 1000 kg/22m2 = 45,5 kg/m2
Samlet egenvægt tag altså ca 96,5 kg/m2
Hvis jeg følger din beregning bliver det altså:
(1,2x0,95+1,5x1,5)x22= 74,6kN
Godt tænkt omkring støbningen, nemt at glemme!
Det er en stor klump, som en betonvogn en gang har lagt der ved bygningen. Så denne bør være ordentligt stabil!
Er nok mere bekymret for selve søjleskoen isf. 🤔
Gætter på, at det er ca 22/4=5,5kvm af lasten, der går til hver pæl (halvdelen til væg og den resterende halvdel deles mellem pælene). Så dimensioneret last bliver ca 1/4 af det, du regnede med.C crazytok sagde:Mange tak for hjælpen!
Altså kan jeg egentlig klare mig med en limtræpæl 115x115 i gl30c kvalitet, som ifølge svensk træ guide skal klare 135kN.
Hvis jeg tager udgangspunkt i følgende…
Tageareal ca22kvm.
Tagsten vejer 51kg/m2 + Egenvægt tag øvrigt ca 1000kg/22m2 = 45,5kg/m2
Samlet egenvægt tag altså ca 96,5kg/m2
Hvis jeg følger din beregning bliver det altså:
(1,2x0,95+1,5x1,5)x22= 74,6kN
God idé med støbningen, let at glemme!
Det er en stor klump, som en betonbil en gang har lagt der ved konstruktionen. Så den bør være ret stabil!
Er nok mere bekymret for selve stolpeskoen i stedet. 🤔
Dog ville jeg ikke bruge for spinkle pæle, selvom det er muligt, da det:
- ser lidt forkert ud
- det kræver robusthed, når du bakker ind i dem med bilen
- hvis du i fremtiden vil slå nogle vægge op
- det kan blive svært at fastgøre bjælken til dem.
Værd at tænke på er, at forbindelsen mellem trækpil og bjælke vil kræve en del omhu, da den skal kunne overføre løftekrafterne fra taget, når det blæser meget. Ellers vil taget blæse væk (i teorien i hvert fald).
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
Begrebsforvirring! Hvilket stål-tværsnit mener du er stærkere? Et 90x225 tværsnit har større inertimoment end tværsnittet hos eksempelvis en HEA100 eller IPE120. Tværsnittet hos en bjælke har intet med materialet i bjælken at gøre. Derimod er bjælkens stivhed et produkt af både tværsnittet og elasticitetsmodulet. Og E-modulet for stål er 15-20 gange større end for limtræ ved bøjning.A a_w sagde:Ursprungs spørgsmålet vedrører tværsnittet, ikke konstruktionen som helhed. Stål tværsnittet i spørgsmålet er stærkere end limtræbjælken på tværsnitsniveau. Måske hvis man begynder at analysere meget urealistiske tilfælde, kan limtræbjælken være bedre, f.eks. hvis man skulle belaste HEA profilen med meget vridning så der opstår MEGET krumning.
Så hvis man begynder at fjerne søjler og lave andre ændringer, bliver det selvfølgelig et nyt spørgsmål, da man skal se på hele konstruktionen.
Brandlasttilfælde! Glem ikke at stål ofte skal brandsikres på en eller anden måde.
Begrebsforvirring! Jeg hentydede til forskellen mellem kontrol på tværsnitsniveau og elementniveau (instabilitetsfænomener).P petterovski sagde:Begrebsforvirring! Hvilket stål-tværsnit mener du er stærkere? Et 90x225 tværsnit har større inertiøjeblik end tværsnittet hos eksempelvis en HEA100 eller IPE120. Tværsnittet hos en bjælke har ingenting med materialet i bjælken at gøre. Derimod er bjælkens stivhed et produkt af både tværsnittet og elasticitetsmodulet. Og E-modulet for stål er 15-20 gange større end ditto for lamineret træ i bøjning.
Brandlasttilfælde! Glem ikke at stål ofte skal brandsikres på en eller anden måde.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
A a_w sagde:
Oplagsreaktionerne findes i beregningsrapporten for en række lastkombinationer. Jeg ved ikke, hvad betegnelserne i rapporten står for, men den største er "LK K Max". 11152 + 21612 + 11179 = 43943 NC crazytok sagde:Mange tak for hjælpen!
Altså klarer jeg mig egentlig med en limtræsstolpe 115x115 i gl30c kvalitet som ifølge svensk træ guide skal klare 135kN.
Hvis jeg tager udgangspunkt i følgende…
Tagareal ca22kvm.
Tagsten vejer 51kg/m2 + Egenvægt tag øvrigt ca 1000kg/22m2 = 45,5kg/m2
Samlet egenvægt tag altså ca 96,5kg/m2
Hvis jeg følger din beregning bliver det altså:
(1,2x0,95+1,5x1,5)x22= 74,6kN
Godt tænkt omkring støbningen, let at glemme!
Det er en stor klump, som en betonbil en gang lagde der ved konstruktion. Så den bør være ordentligt stabil!
Er nok mere bekymret for selve stolpeskoen. 🤔
Fjerner du midterpillen fordeles dette i princippet lige på de to tilbageværende piller: 43943 / 2 = 21972 N = 21,98 kN per pille.
Klik her for at svare