Hvis jeg har en limträbalk, der er 225x90, hvad ville det svare til i en IPE/HEA bjælke?

Man plejer generelt at kunne gå ned til halv højde fra limträ til stål

Det bliver lige over en HEA100 eller en IPE100. Måske kan du endda gå ned til en IPE80.

A a_w sagde:
Det bliver en smule over en HEA100 eller en IPE100. Måske endda at du kan gå ned til en IPE80.
forudsat, stål S355

S
Det er ikke bare at gå ned i dimension. Man skal også kontrollere stålbjælken. For eksempel er en IPE bjælke vippningsbenägen (instabilitetsfenomen).

S scorp1on sagde:
Det er ikke bare at gå ned i dimension. Man behøver kontrollere stålbjælken også. Eksempelvis er en IPE bjælke vippningsbenägen (instabilitetsfenomen).
Jeg kan garantere, at en IPE i disse små dimensioner ikke vil vippe. Hvis man vælger en IPE100 eller HEA100 i S355, bliver det stærkere end den limtræs-bjælke uanset hvilken kvalitet den har, vil sige at det gælder alle brudmoder (bøjning, forskydning, vridning, knækning, vipning, vridknækning).

• Synes
bygging_1919
  • Laddar…
Kan man på en eller anden måde se hvilken balk type det er rent visuelt? Har to balker liggende på jobbet som skal smides væk, mål typ 120x60x6000. Ved dog ikke hvad det er for materiale i den balk...

Havde ønsket at udskifte limtrastbalken på carporten og skifte fra to stående stolper til kun en.

U
C crazytok sagde:
Kan man på någon måde se hvilken bjælke type det er rent visuelt? Har to bjælker liggende på jobbet, som skal smides ud, mål typ 120x60x6000. Ved jo dog ikke, hvad det er for materiale i den bjælke...

Havde ønsket at udskifte limtræsbjælken på carporten og skifte fra to stående stolper til bare en.
Svært at sige kun på de mål, det er i hvert fald ingen HEA da de er nærmest kvadratiske.
Kan være en IPE120 da de ligger lige over halve højden i bredde, så typ rundt 63-68. Materialklasse er virkelig svært/umuligt at se forskel på.

Ved du cirka hvor gammel balken er?

A a_w sagde:
Ved du omtrent hvor gammel bjælken er?
8år

Edit…
Nej haha! Trodde du mente limtræsbjælken på carporten, den er 8 år. Men du mente nok stålbjælken… 😂 Den er nok snarere 2år.

Senest redigeret:
C crazytok sagde:
8år

Edit…
Nej haha! Trodde du mente limträbalken på carporten, den er 8 år. Men du mente nok stålbalken… 😂 Den er nok
Okay, sandsynligvis er det så s355 eftersom det er den mest almindelige type på den svenske marked. Men det er bare en gætning.

Men spørgsmålet er jo en smule ufuldstændigt.......hvor lang er bjælken? Der er nok mange tilfælde, hvor limtræ kan være et smartere valg.

6meter

S
A a_w sagde:
Jeg kan garantere, at en IPE i disse små dimensioner ikke vil vippe. Hvis man vælger en IPE100 eller HEA100 i S355, bliver det stærkere end den limtræsbjælke uanset hvilken kvalitet den har, ville jeg sige, at det gælder for alle brudmoder (bøjning, forskydning, vridning, knækning, vipning, vridknækning).
Hvordan kan du garantere sådan noget uden at kende noget til størrelsen af lasten, hvordan lasten angriber eller understøtningsforholdene? Jeg synes ikke, man skal anbefale noget uden at have alle oplysninger til rådighed.

• Synes
Granngubben og 1 anden
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Hvordan kan du garantere noget sådant uden at vide noget om størrelsen på lasten, hvordan lasten angriber eller understøtningernes forhold? Jeg synes ikke, man skal anbefale noget uden at have al information til rådighed.
Det oprindelige spørgsmål handler om tværsnittet, ikke konstruktionen som helhed. Stål tværsnittet i spørgsmålet er stærkere end limtræsbjælken på tværsnitsniveau. Måske hvis man begynder at analysere meget urealistiske tilfælde, kan limtræsbjælken være bedre, fx hvis man skulle belaste HEA profilen med meget vridning, så der opstår MEGET krumning.

Derefter, hvis man begynder at fjerne søjler og foretage andre ændringer, bliver det selvfølgelig et nyt spørgsmål, da man skal se på hele konstruktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.