PS, du får nok sætte nogle 45x45 kortlingar mellem de liggende 95x45'erne yderst for at stabilisere

Isoler på indersiden af muren over jorden. Med din nuværende skitse vil du placere næsten hele husets vægt udenfor fundamentmuren, hvilket ikke vil holde.

leby sagde:
ikke rigtig godt det andet heller, men holder nok alligevel.

Matti_75 sagde:
Med din nuværende skitse vil du placere næsten hele husets vægt udenfor fundamentet, hvilket ikke vil holde.
Hvad er det, der vil give sig / ikke holde på kortsiderne?

leby sagde:
Hvor meget isolering havde du tænkt? I dag er vel byggestandard stående 195x45 og liggende 45x45 tror jeg.
Eftersom du tager i med isolering i kælderdelen så måske du tænkt det samme i trækonstruktionen?
Jeg havde tænkt at bygge en skalvæg ifølge træguiden (http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/yttervaggar/)

Diagram over skillevægsopbygning med varmeisolering, længdeadskilt træramme og specifikationer for trækonstruktion i skallevæg.

Hvis man sætter 45eren på ydersiden, og gør indervæggen bærende så ender hele den bærende væg lige ovenpå grundmuren. Så har vi løst problemet, ikke? (Sammenlignet med tidligere billeder har jeg forkortet gulvbjælkerne 45 mm, så nu er udhænget reduceret til ca. 15 cm. Med den stående 45er ender panelet på samme sted som tidligere.)

Gul trækonstruktion på støttemur med betonblokke og brun basis, del af byggetegning for skalvæg.

Senest redigeret:
Nu tror jeg mere på at det kommer til at bære, intet jeg har set tidligere men nu bærer i hvert fald muren. Kan du forestille dig at tage en 145x45 som bærende og ofre 45 indvendigt, så har du nok en væg, der bør klare belastningerne. Lidt risky at ikke tage en afprøvet konstruktion men hvis du er lidt gambler ;-)

Skal du have liggende eller stående panel?

Nu forstår jeg, hvad du har tænkt dig. Dette vil fungere, men den 45x45 du har tænkt dig at fastgøre facaden i, er for svag uden nogen støtte i midten.

leby sagde:
Skal du have liggende eller stående panel?
Traditionel rød stående panel med lockläckt. Så udenpå 45erne i min skitse kommer udeplader og en spigerlækt inden panelet.

Matti_75 sagde:
Nu forstår jeg, hvordan du har tænkt dig. Dette vil fungere, men den 45x45, du har tænkt dig at fæstne facaden i, er for spinkel uden nogen støtte på midten.
Ja, jeg synes også, at 45'erne føles lidt spinkle. Hvad tænker du på af slags støtte?

Læg bærbjælker på kortenderne af huset (ovenpå muren naturligvis) som stikker ud passende meget. Du kan så enten hænge gulvstrøerne med bjælkesko i bærbjælken eller stille strøerne oven på bærbjælken.

Jeg forstår ikke helt. Hvordan fastgør jeg bærlinerne? Kan du tegne en skitse, eller forklare lidt mere?

Skru 6mm træskrue c/c 800 mm ind i den bærende konstruktion med en eller anden form for afstandsstykke imellem.

Ser at Biltema har 50 stk 6x240 mm træskrue for 129 kr. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Traskruv-2000018829/ Står at de er til indendørs brug. Er de tilstrækkelige? De udsættes jo ikke for vejr og vind, da de placeres bag udendørsgipsen.

Men helst ville jeg undgå de skruer. Det gør det jo meget mere besværligt at få isoleringen på :( Hvor meget skal jeg gå op i dimension for at slippe for skruen? Er 45x70 nok, eller skal jeg op til 45x95?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.