På ydersiden har jeg sat 20 cm tykk isodrän under jord og oven jord kommer der også blive 20 cm isolering
Ovenpå det kommer så selv tilbygningen, med facadepanelet nogle få centimeter udenfor isoleringen på grundmuren
Men helt så langt er jeg ikke kommet endnu... Jeg har problemer med, hvordan jeg skal konstruere gulvrammen. Først lægger jeg en bærebræt på muren, og så stiller jeg gulvbjælker på bærebrættet
Men hvordan gør jeg med den yderste gulvbjælke? Den har jo ingen grundmur/bærebræt at ligge på
Du skal jo ikke have bjælkelaget uden for muren. Antager at du har fundet på det for at komme uden for isoleringen, men det er forkert, hvad jeg har lært mig.
Du bør nok flytte ind bjælkelaget til den rette position, over muren altså!
Rent byggeteknisk er det ikke anbefalet at ændre med specialløsninger.
Pointen med muren er, at der skal ligge en ramme rundt hele bjælkelaget, som du derefter udgår fra, når du "dækker" over isoleringen på muren.
Altså, ingen udstik udenfor muren, når det gælder bundbjælkelaget i dit tilfælde.
Ellers findes der bjælkelag i andre materialer som stålkonstruktioner, bjælkelag i beton af forskellige udførelser.
Hvis du bygger med stående reglar fx 120x45 (som står på lecamuren) så kan du derefter krydsregle udvendigt med 95x45. Dette vil give plads til 100mm cellplast/isodrän udenpå lecamuren.
Ja, det bliver meget vægt. Undrer om det ikke holder bedre alligevel, som jeg tegnede...
Det er som sagt en udbygning, og jeg vil have, at det skal se ens ud her som ved den eksisterende del af huset (der er det en anden grundtype, uden isolering). Derfor undgår jeg helst drypnæse.
Jeg tror alligevel ikke på din løsning. Bliver helt forkerte belastninger. Hvis du nu allerede står her, så ville jeg i så fald forsøge med en eller anden form for stål konstruktion.
Ellers, hvis man skal være meget opfindsom, så gør som du har tegnet, men stil væggen inde på muren, sig at du stiller en 145x45 længst inde, der skal være bærer, så kan du bygge som Gabbe siger udenpå, så bærer muren væggen og dine isoleringsregler bæres af bjælkelagsudspringet. Ingen normal konstruktion præcis.
Det bedste er selvfølgelig at tale med en konstruktør.
Jeg hører hvad du siger, men jeg har stadig ikke tænkt mig at give mig uden videre diskussion
Det er kun på langsiden, med gulvbjælken som hænger i luften, at der er problemer med min løsning, det er vi enige om, ikke? På kortsiderne kan der vel ikke blive nogen problemer?
Det er primært på den side, at du har sat kortlinger, ikke rigtig godt det andet heller, men holder nok alligevel.
Hvor meget isolering havde du tænkt? I dag er vel bygningsnormen stående 195x45 og liggende 45x45 tror jeg.
Eftersom du tager i med isolering i källardelen så måske du tænkt samma i trækonstuktionen?
Ställ en 195x45 minst 95 på muren og så lægger du en 95x45 udenfor, godt bliver det ikke, men det holder nok.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.