Da havde jeg ikke givet nogen råd om, hvordan hen skal blive kvit af knarret. :cool:

• Synes
Kurtivan
  • Laddar…
Immobil Immobil sagde:
Desværre hjælper det kun kortvarigt.
Gutterne, der monterede trappen her, brugte flere timer på at vokse alle overflader mellem vang og trappetrin.

Immobil Immobil sagde:
Limning af alle slags, anbefales ikke af førende trappeproducenter!
Det gælder vel trinets fastgørelse i vangerne? Skal man stive op trinpladerne, så er det ikke forkert at skrue-lime en regel under.

enSAM enSAM sagde:
Spaljen er vel skruet i vangstykket, så forsøg at løsne skruerne der, så du kan vippe spaljén til siden, for der bagved er der sandsynligvis en eller to skruer, der går gennem vangstykket og ind i trappetrinnet, stram skruerne så meget som muligt. På den anden side, som er mod væggen, kan du jo ikke få fat i skruerne uden at tage trappen ned, borer du for eksempel fire fem 10 mm huller i vinklen mellem trinnet og vangstykket og slår limede trædyvler i, kan det også gøres på den anden side, så tror jeg, trappen bliver stille.
Ser ikke ud til, at det er skruet ind i trinnet fra vangstykket, man skulle måske prøve det, en lang én, forboret. Sidder fast som en bolt, når man piller trædyvlen ud.

• En træplanke med et skruehul, hvor metalhovedet af en skrue er synlig i midten omgivet af træflis.
Mistænker, at jeg må leve med knirk. Det er vel ikke hele verden. Hvor meget arbejde kan jeg regne med at fjerne den sorte plade og sætte tæppe i stedet?

Bumper lidt og tænker, at jeg skal sætte trappen igen. Skal prøve med nogle trin og se, om det bliver stille, inden jeg går løs helt.
Angående spaljén fik jeg at vide, at den ikke var bærende, men findes der et sted, hvor man kan læse sig til dette? Det ser jo ud som om, det ydre vangstykke bare hænger lidt, typ.

• Trætrappe med gelænder samt blå væg i baggrunden.
É
useless useless sagde:
Det gælder vel trinnets fastgørelse i vangstykkene? Skal man stive trin op, så er det ikke forkert at skrue-lime en regel under.
@Immobil
Undrer samme ting, er det ikke godt at skrue-lime i dette tilfælde alligevel?

Tror jeg læste noget om at skrue direkte i stødtrinnet (horisontalt til siden) og så skråskrue i trinnet ovenfor?

Hvad tror I, skal man "trykke op" trappen, inden man forstærker, eller omvendt skal man lade nogen stå på trin, mens man monterer? Trappeproducenten rådede mig til at lade nogen stå på trin, når jeg skruede nederst i stødtrin, men det hjalp desværre ikke. Men måske skal jeg alligevel gøre det samme nu. Men trappen larmer mest ellers, når den har stået ubrugte.

Tænkte at prøve forstærke med stående 28x70mm ved røde streger, da skrue-limet.
Stødtrin og vange er fyrretræ, og trin er eg.
Trætrappe med røde linjer markeret på trinene, forstærkning af trin foreslået med skruelim ved hjælp af 28x70mm støtte.

É ÉlPon sagde:
@Immobil
Undrer det samme, er det ikke godt at skrueslime i dette tilfælde alligevel?

Tror jeg læste noget om at skrue direkte i stødtrin (vandret til siden) og så skråskrue i trin ovenover?

Hvad tror I, skal man ”trykke op” trappen, før man forstærker, eller tværtimod skal man lade nogen stå på trinnet mens man monterer? Trappeproducenten gav mig et tip om at lade nogen stå på trinnet, når jeg skruede underkant stødtrin i trin, men det hjalp jo desværre ikke. Men måske skal jeg alligevel gøre det samme nu. Men trappen larmer mest ellers når den har stået ubenyttet.

Tænkte at forsøge at forstærke med stående 28x70mm ved røde streger, da skrueslimet.
Stødtrin og vanger er fyrretræ og trin egetræ.
[billede]
Lim bør man i alle tilfælde undgå!
Ved montage af stødtrin er det bedre at løfte trinnet opad, inden man skruer stødtrinnet.

É
Immobil Immobil sagde:
Lim bør man i alle tilfælde undgå!
Ved montering af stødtrin er det bedre at løfte trinet opad, før man skruer stødtrinet fast.
Ok, ærgerligt at jeg lyttede til "snedkeren" der arbejdede for trappeproducenten (onlinebutik).

Eftersom den lyder mest om morgenen, føles det som om den hæver sig, når den står ubrugt.

Det knirker ikke mest, men lyder mere klonkende. Nogle gange bliver det lidt som en kædereaktion, at først lyder det lidt højere oppe, og så når man kommer længere ned, så klonker det tilbage højere oppe (eller om det er når man går den anden vej). Jeg ved ikke, om det siger noget...?

Nu skal jeg ikke montere stødtrinene, men forstærke dem, hvor der ikke er skruet overhovedet (de røde streger på billedet). Men jeg skal måske trykke lidt opad også der?

Er det en L-trappe med fritthængende vange yderst, så får du ikke fjernet knirken ved at lime eller skrue nogen steder. Det eneste, der kan hjælpe, er en støtte ned mod gulvet i vinklen på L'et. Da presser man trappen op ca. 1 cm og sætter en stolpe under vangen, det skal da være en kile eller andet, der forhindrer stolpen på vangen i at glide opad. Der er intet unormalt med knirkende L-trapper, vangen yderst giver sig ved fastgøringer og kan begynde at bevæge sig nedad ved belastning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.