Baggrund
Jeg har en knirkende trappe, som jeg forsøger at udbedre.
Jeg har konstateret, at det meste af knirken ser ud til at skyldes, at trin bøjer meget.
I en anden tråd jeg fandt, da jeg søgte, foreslås det, at man løsner stødtrinene og presser dem op mod de overliggende trin.
Problem
Sømmene sidder meget dybt.
Hvordan får jeg dem ud uden at ødelægge stødtrinnet?
Der er et dusin trin, og mindst 4 søm i hvert.
Næsten alle sidder som på billedet nedenfor.
Sømudtrækker er en variant, men visse skader vil der dog stadig blive.
En anden metode, jeg brugte til at trække to 80 mm-skruer ud, som en smartskalle havde sat i en 1700-talsstol for at stabilisere den, var at bore med et lille metalbor (2-2,5 mm brugte jeg, tror jeg) midt i hovedet og et stykke ned i skaftet, måske 7-10 mm. I hullet satte jeg en lille træskrue. Den var tilstrækkelig til at kunne trække skruen/sømmet ud med en koben med en lille træklods som beskyttelse. Tidskrævende, men den kom ud uden at skade træet mere, end det allerede var.
Sømudtrækker er en variant, men noget skade vil der dog stadig blive.
En anden metode, jeg brugte til at trække to 80 mm-skruer ud, som nogen smart fyr havde sat i en 1700-talsstol for at afstive den, var at bore med et lille metalbor (2-2,5 mm tror jeg, jeg brugte) midt i hovedet og et stykke ned i skaftet, måske 7-10 mm. I hullet satte jeg en lille træskrue. Den var tilstrækkelig til at kunne trække skruen/sømmet ud med en koben med et lille træstykke som beskyttelse. Tidskrævende, men ud kom den uden at skade træet mere, end det allerede var.
Tak for tip!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.