Hej!
Måske er jeg i den forkerte tråd nu, men jeg prøver alligevel. Jeg har set adskillige trådstarters om lignende problemer, men mit virker at være helt unikt.
Jeg har ifølge billederne en åben trappe, og hvert trin knirker ordentligt, når man går på det. Jeg har en idé om, at rækværket bidrager til den lyd, det lyder nemlig som om, noget kommer fra fastgørelsespunktet i etagedækket på siden.
Trinnet i sig selv lyder mest, og hvis man gør det stumt ved at sætte en masse træaffald mellem trinene, bliver det helt stille. Men man kan jo ikke have det sådan!
Trinene, der sidder fast i vangstykket, har ingen skrue, man kan stramme, de sidder med en slags plan bolt.
1. Er rækværket vigtigt, bærer det på nogen måde trappen?
2. Hvordan får jeg stumme trin uden at skråskrue eller lukke trappen?
Tak på forhånd
Måske er jeg i den forkerte tråd nu, men jeg prøver alligevel. Jeg har set adskillige trådstarters om lignende problemer, men mit virker at være helt unikt.
Jeg har ifølge billederne en åben trappe, og hvert trin knirker ordentligt, når man går på det. Jeg har en idé om, at rækværket bidrager til den lyd, det lyder nemlig som om, noget kommer fra fastgørelsespunktet i etagedækket på siden.
Trinnet i sig selv lyder mest, og hvis man gør det stumt ved at sætte en masse træaffald mellem trinene, bliver det helt stille. Men man kan jo ikke have det sådan!
Trinene, der sidder fast i vangstykket, har ingen skrue, man kan stramme, de sidder med en slags plan bolt.
1. Er rækværket vigtigt, bærer det på nogen måde trappen?
2. Hvordan får jeg stumme trin uden at skråskrue eller lukke trappen?
Tak på forhånd
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Espalieret har ingen som helst bærende funktion. Trappen i sig virker heller ikke underdimensioneret. Det meste peger på en form for monteringsfejl. Der sidder en minibjælke under hvert trin som skal stive af. Der ser ud til at være en sprække mellem trinvangen og minibjælken. Hvis det er tilfældet, er det en fejl. Disse to dele skal helst være limet til hinanden.
HejJ justusandersson sagde:Spaljen har ingen som helst bærende funktion. Trappen i sig virker heller ikke underdimensioneret. Det meste peger på en eller anden form for monteringsfejl. Der sidder en minibjælke under hvert trin, der skal stive op. Der synes at være et mellemrum mellem trinet og minibjælken. Hvis det er tilfældet, er det forkert. Disse to dele skal helst være limet til hinanden.
Er den ikke kun beregnet til at beskytte små nysgerrige børn fra at kravle igennem? Som en børnesikring eller hvad det kaldes. Jeg har også læst, at der skal være et mellemrum (afstandsskive findes) netop for at det ikke skal knirke. Men du mener, at det kan være den anden vej rundt også, dvs. med lim tæt for at modvirke knirkeri.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger af trinnets dimensioner. Det kan være en børnesikringsliste, og det kan være en forstærkning. Er det en børnesikringsliste, skal den ligge med afstand. Trapper uden stødtrin er følsomme. Det bedste er først at udelukke trinets mål. Derefter kan man overveje andre årsager. Hvad er trinets mål? Er det massivt træ?
Trinene måler 285x40x850. Ingen anelse om træsorten. Kan det være næsen eller det sorte toplag, der slider mod vangestykket?J justusandersson sagde:Det afhænger af trinernes dimensioner. Det kan være en børnesikringsliste og det kan være en forstærkning. Er det en børnesikringsliste, skal den ligge med afstand. Trapper uden stødtrin er følsomme. Det bedste er først at udelukke trinernes mål. Derefter kan man overveje andre årsager. Hvad er trinenes mål? Er det massivt træ?
Alt som bevæger sig kan knirke, jo mere man stiver ting af jo mindre bevægelser har man som kan forårsage lyd.
Uanset hvad vi kalder listen under trinnet så limer man og skruer den fast i trinnet så bevægelsen minskes.
Det dæmper måske ikke alt men vil sikkert blive bedre.
Uanset hvad vi kalder listen under trinnet så limer man og skruer den fast i trinnet så bevægelsen minskes.
Det dæmper måske ikke alt men vil sikkert blive bedre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Dimensionerne på trinene er fuldstændig tilstrækkelige. En person på 100 kg giver en nedbøjning på 0,75 mm, hvilket er helt godkendt. Problemerne sidder sandsynligvis i trinernes fastgørelse.
Alle knirker, kan prøve at skråskruve lidt, bare skruen gemmer sig i trinnet. Nu har jeg stillet op trappen ifølge billede og har svært ved at tro, at en skrue i siderne skal få træet til at tie stille.Immobil sagde: