Hej,

Har problemer med at knirkeriet er blevet meget værre det seneste år. Nybygget for 5 år siden. Jeg har kigget på andre tråde om knirker i trapper, men har ikke fundet en løsning, der synes at passe til min trappe. Jeg tror, knirken kommer fra, hvor trin møder stødtrin (svært at bøje sig ned og lytte, mens man skal lægge vægten over samtidig). Jeg gætter på, at trinene har en rille nedenunder, som stødtrinene går op i. Jeg kan ikke nemt løfte et trin og tjekke, da der er lagt latex, som I kan se på billedet.

Jeg havde tænkt mig at placere klodser mod stødtrinene og så banke kiler ind, som presser trinene op. Problemet er, at stødtrinene er mdf (tror jeg) og er ca. 13mm tykke, så jeg tror ikke, det vil være godt at skrue i.

Hvad jeg kan se fra andre tråde her, skal jeg undgå at lime. Findes der andre løsninger?

Taknemmelig for alle svar.
 
  • Trappe med trætrin og grå tæppebelægning på hvert trin. Enkel, lys indvendig trappe, muligvis med knirkende trin.
  • Trætrappe med mdf-sættrin og plantrin, hvor latex er påført i samlingerne. Trappen har skruefastgørelser og viser detaljer af materialer og konstruktion.
T
Vi har lignende problemer, men vores stødtrin er i limtræ af eg. Jeg har læst lidt om, hvad man kan gøre, og før i tiden virkede det som om, man høvlede stødtrinnet med en lille bue for at undgå knirk.

Jeg overvejer at tage et eller to stødtrin af og se, om jeg kan høvle en svag runding og se, om det hjælper.

Udfordringen er, at der allerede er skruehuller, så enten må jeg proppe dem og bore nye, når jeg sætter stødtrinnet i spænd, eller også må jeg lave nye huller. Det er godt nok under en trappe, men det bliver ikke så pænt med en masse huller...

Fik også et tip om at fjerne stødtrinnet og lægge en tynd strimmel filt i sporet og montere det igen. Så kan det bevæge sig lidt uden at knirke ifølge den, der gav tippet, men andre sagde, at det bliver midlertidigt, så jeg ved ikke, om det er værd at prøve.

Uanset hvad, så er der andet, der prioriteres højere, så jeg gætter på, at det bliver til efteråret/vinteren, jeg kan tage fat på det her.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.